Torstaina, 10.6.2021

Nettisivut yritykselle – MistĂ€, miten, paljonko maksaa? Tsekkaa nykypĂ€ivĂ€n vaihtoehdot

Nettisivut on tÀrkeÀ myyntikanava ja uskottavuuden ja brÀndin boostaaja. TehdÀkö itse vai tilatako digitoimistolta? Avataanpas kaikki vaihtoehdot kunnolla lÀpi.

ViimeisimpÀÀ kahta vuosikymmentĂ€ voi pitÀÀ Internetin kulta-aikana, jolloin tarjonta ja työkalut nettisivujen tekemiseen ja teettĂ€miseen on rĂ€jĂ€htĂ€nyt kĂ€siin. NetistĂ€ löytyy Ă€lytön mÀÀrĂ€ eri tapoja saada aikaan nettisivut yritykselle, eikĂ€ ole ihme ettĂ€ omia nettisivuja miettivĂ€ on pÀÀstÀÀn pyörĂ€llĂ€. Nettisivuja teettĂ€vĂ€nĂ€ yrityksenĂ€ on tullut kahdeksan vuoden yrittĂ€jĂ€aikana huomattua miten kovaa kilpailu on, sillĂ€ tarjontaa on ”laidasta laitaan” ja pelkĂ€stÀÀn verkkosivuston toteuttajana alalla on useampaa eri toimialaa ja tĂ€mĂ€n lisĂ€ksi kilpailemme vĂ€istĂ€mĂ€ttĂ€ myös ”tee se itse” -ratkaisujen kanssa.

”Miksi nettisivut?” -kysymystĂ€ kysytÀÀn enÀÀ 2020-luvulla vĂ€hĂ€n. On enÀÀ harvoja tilanteita, joissa yrityksen myynnin muodostumisessa ei olisi netti jossakin roolissa. Ihmiset googlailevat, halusit sitĂ€ tai et. Ihmiset etsivĂ€t netistĂ€ tietoa, olit itse siellĂ€ tai et. Niihin tapoihin joihin ei tarvita digiĂ€ ollenkaan ei kannata enÀÀ nykypĂ€ivĂ€nĂ€ satsata. Nettisivut ovat tĂ€rkeĂ€t ja mitĂ€ uskottavammat sivut ovat, sitĂ€ enemmĂ€n potentiaalia yrityksellĂ€si on saada lisÀÀ myyntiĂ€. Niin yksinkertaista se on.

Nettisivupuolta voisi verrata klassisesti vÀhÀn kuin talonrakennukseen: Jotkut yritykset ovat rautakauppoja, jotka tarjoavat vain osia, joilla voit rakentaa itse isompia tai pienempiÀ kokonaisuuksia tai teettÀÀ rakennushommia joko urakoitsijalla tai pienemmillÀ tai isommilla yrityksillÀ. Halutessasi voit rakentaa koko talon itse, mutta jos kokemusta rakentamisesta ei ole, se voi olla hieman haastavampi homma yksinÀÀn ja lopputuloksesta ei vÀlttÀmÀttÀ tule kaikista uskottavin. Alalta löytyy myös erikoisosaajia, toimijoita, jotka ovat tottuneet tekemÀÀn pelkkiÀ terasseja, huonekaluja, kylpyhuoneita tai jotain muuta uniikkia, mutta eivÀt lÀhde mukaan toteuttamaan koko taloa. On myös kokonaisvaltaisia isompia toimijoita, jotka rakentavat koko talon rÀÀtÀlöidysti tai pakettiratkaisuna. Kaikkea löytyy kaikille. Sama nettisivualalla.

Kun nettisivut ovatkin verkkokauppa tai verkkolehti, puhutaan jo verkkopalvelusta. Kun haaveena on startupille tuote kirjautumisineen, keskustelukanavineen, sosiaalisen median palveluineen, mennÀÀn jo softakehityksen puolelle. Samaan kategoriaan uppoavat ajanvarausjĂ€rjestelmĂ€t ja oikeastaan melkein kaikki nettisivut jotka kirjautumisen lisĂ€ksi vaativat jotain laajempaa toiminnallisuutta. ”Uutta nettiautoa” tai ”sivustoa kuin Tori.fi” emme lĂ€htisi WordPressillĂ€ edes tekemÀÀn vaan ohjaisimme suoriltaan tuttujen softatalojen suuntaan. KyseessĂ€ on nĂ€issĂ€ kokonaan eri bisnes. On harmillista nĂ€hdĂ€, ettĂ€ joskus nĂ€itĂ€ on joku yrittĂ€nyt tehdĂ€ WordPressillĂ€ ja lisĂ€osilla miettimĂ€ttĂ€ loppuun asti. Se on sama kuin koittaisi rakentaa sĂ€hköttömĂ€stĂ€ kesĂ€mökistĂ€ luksuskartanoa – ei tule onnistumaan kun rakennuksen pohjapiirustus on suurempi kuin tontti, jolle pytinki pitĂ€isi rakentaa.

NykyÀÀn nettisivujen tekeminen on tehty niin helpoksi, ettĂ€ se hieman vÀÀristÀÀ ja rampauttaa alaa. Joillakin on sellainen kĂ€sitys, ettĂ€ yrityksen ei kannata maksaa tuhansia euroja nettisivuista kun kaiken voi tehdĂ€ itsekin ”helposti” ja ”kĂ€tevĂ€sti”.

Jotta hahmottaisit mikÀ skaala tÀssÀ oikeasti on kyseessÀ, havainnollistetaan tÀtÀ pyramididiagrammilla:

Hintapyramidi, jossa nettisivujen hinnoittelu pyramidigraafissa
Tahojen mÀÀrÀ, joille ratkaisu sopii: Suomessa noin 300 000 yritystÀ ja 100 000 yhdistystÀ. LisÀksi vielÀ julkisen puolen tahot, oppilaitokset ja hankkeet, joiden lukumÀÀrÀstÀ ei ole tietoa.

Sivuston ”arvoa” pohjataan eri tavoilla, mutta loppujenlopuksi asia on hyvinkin yksinkertainen. Tuhansia euroja verkkosivuista voi tuntua liian kalliilta, mutta kannattaa ajatella miten pitkÀÀn sivut ovat netissĂ€ ja ennen kaikkea miten paljon niillĂ€ saa myyntiĂ€ aikaan. HyvĂ€ sivusto maksaa nopeasti itsensĂ€ takaisin jos saat tehtyĂ€ sillĂ€ pirusti kauppaa tai se poikii yrityksellesi paljon keikkaa.

Hintapyramidin kategoriat – ketĂ€ ostajat ovat?

YlemmÀt hintakategoriat 10k ->: Kasvuhakuiset yritykset, joille verkkosivusto on myynnin, markkinoinnin ja brÀndinrakennuksen keskiössÀ. Sivuston kehitystarpeet ovat jatkuvia, mukana voi olla verkkokauppa ja/tai integraatioita CRM/ERP-jÀrjestelmiin.

Aiemmat hintakategoriat 0-10k: Yritykset, joille verkkosivusto on pakollinen, lisÀ, eikÀ pÀÀosa myynnistÀ tule verkon kautta. Sivusto sisÀltÀÀ yleensÀ lÀhinnÀ teksti- ja kuvasisÀltöÀ.

Miten nettisivut yritykselle? Kuka tekee, teenkö itse? MitÀ tapoja löytyy?

Tapoja on yhtÀ monta kuin tekijöitÀkin. TÀssÀ tyypillisimmÀt, ei missÀÀn tÀrkeysjÀrjestyksessÀ:

1. Hoida koko homma itse esim. tee se itse -palveluiden avulla

SquareSpace, Wix, Weebly, Webnode, jne. Nopeita ja halpoja tapoja olemme avanneet mm. tÀssÀ kirjoituksessamme. NyrkkisÀÀntö: En suosittele, ellei ole aivan pakko. Ellet ole aivan epÀtoivoinen. Ellei rahat ole lopussa jo valmiiksi. Mutta silloin on asiat huonolla tolalla jo kyllÀ muutenkin, jos ei ole varaa satsata markkinointiin. Nettisivut kun ovat tÀrkeimpiÀ markkinointikanavia yritykselle.

En keksi skenaariota, jossa yritys ei voisi kÀyttÀÀ rahaa nettisivuihin yhtÀÀn, pennin jeniÀ. Jos aiot toteuttaa nettisivut yritykselle kokonaan itse, vaatii homma kallisarvoista yrittÀjÀn aikaasi ja jonkin verran ammattitaitoa tai opettelua. TÀhÀn junaan kannattaa lÀhteÀ vain jos olet oikeasti uhraamaan aikaasi ja hermojasi hommaan.

Hinta: Ilmainen tai muutamia kymppejÀ kuukaudessa.
Vie yrittÀjÀn aikaa: Korvaamattoman mÀÀrÀn verran.
Plussat: Halpaa kuin saippua
Miinukset: Rajaton mÀÀrÀ  mitĂ€ jos jotain hajoaa? NĂ€yttÀÀkö kaikki hyvĂ€ltĂ€? Voitko kĂ€yttÀÀ oman yrityksen verkkotunnusta? Antaako yritys uskottavan vaikutelman?

2. Ei sisÀllönhallintajÀrjestelmÀÀ/hallintaa, kiinteÀt sivut joltain tekijÀltÀ, koodari hoitaa sisÀllön pÀivitykset

TÀhÀn kelkkaan moni enÀÀ viitsii lÀhteÀ. TÀmÀ siis suomeksi tarkoittaa sitÀ, ettÀ nettisivut yritykselle toimittava taho koodaa sivut niin ettÀ niiden tekstiÀ, kuvia ja muuta sisÀltöÀ ei pÀÀse mistÀÀn itse pÀivittelemÀÀn vaan kaikki muutokset tilataan toteuttajalta erikseen. YleensÀ pÀivityspyynnöt maksavat joka kerta jonkun summan tai tuntityön verran.

Olen kuullut mÀnnÀvuosilta villejÀ tarinoita, joissa yrittÀjÀltÀ on laskutettu pari sataa esimerkiksi yhteystietosivulla olevan katuosoitteen pÀivittÀmisestÀ. Jos sinulla olisi hyvÀt sivut, voisit pÀivittÀÀ osoitteen itse ilmaiseksi kivan ja helpon hallintapaneelin kautta. Tai sen voisi hoitaa myös hyvÀn digitoimiston asiakaspalvelu, joka ei veloita pienestÀ muutoksesta erikseen. TÀtÀ tapaa ei siis voi suositella.

Hinta: 100-5000 € + piilokustannuksia rajaton mÀÀrĂ€.
Vie yrittÀjÀn aikaa: Jonkin verran, jos haluaa olla mukana sivuston suunnitteluprosessissa.
Plussat: Kulut pysyy alkuun pieninÀ, saatat saada keskimÀÀrÀistÀ parempaa jÀlkeÀ kuin DIY-työkaluilla
Miinukset: MitÀÀn et pÀÀse muokkaamaan, kaikesta joudut todennÀköisesti maksamaan, sivuston koodi on yhden tekijÀn varassa ja kun saitista aika jÀttÀÀ, joudut aloittamaan alusta uuden tekijÀn kanssa kun vanhalle koodille ei löydy tukea mistÀÀn.

3. SisÀllönhallintajÀrjestelmÀt eli CMSt, toteuttajana digitoimisto

VielÀ kymmenen vuotta sitten löytyi erilaisia alustoja kuten Drupal, CMS Made Simple, Joomla, Concrete5, Processwire, Plone, OpenCMS jne., mutta WordPress on vuosien varrella syrjÀyttÀnyt nÀmÀ kaikki on nykyÀÀn suosiossaan ja helppokÀyttöisyydessÀÀn. Osaava tekijÀ saa WordPressillÀ paljon hyvÀÀ aikaan. PelkÀllÀ asennuksella ja lisÀosilla voi saada myös kehnosti ja hitaasti toimivaa verkkosivustoa aikaan, joten kannattaa varmistaa ettÀ toteuttaja tietÀÀ mitÀ tekee eikÀ turvaudu pelkkiin valmispalikoihin. WordPressin on avointa lÀhdekoodia ja sen voi ladata ilmaiseksi nettisivuilta ja asentaa palvelimelle, mutta itse tekemÀllÀ on tÀssÀkin riskinsÀ (katso kohta 1).

Toteuttava Digitoimisto kannattaa valita tarkoin, koska sitoudut toimittajaan vÀhintÀÀn sivustosi elinajaksi (1-3v). Katso toimiston omia sivuja ja niiden visuaalista ja sisÀllöllistÀ antia, tsekkaile mitÀ digitoimisto on viimeksi tehnyt, mitÀ he kirjoittavat blogissaan, jne. LisÀÀ Duden kirjoituksia toteuttajien perkaamisesta ja verkkosivujen ostamisesta löydÀt avainsanan verkkosivujen ostaminen alta.

Hinta: 0-100 000 €.
Vie yrittÀjÀn aikaa: Jonkin verran tai korkeintaan vÀhÀn riippuen kuinka paljon olet itse osallisena. Digitoimistolta tilattaessa mietit vÀhintÀÀn yrityksesi tai yhdistyksesi sisÀltöjÀ, valokuvia ja viestintÀÀ, joka kuuluu toisaalta muutenkin asiaan kun mietitÀÀn oman yrityksen markkinointia.
Plussat: Saat oikeasti laadukasta, aikaa kestÀvÀÀ, uskottavaa ja juuri sinulle rÀÀtÀlöityÀ, et jÀÀ toimittajaloukkuun ja jatkokehitys ei maksa maltaita.
”Miinukset”: Jotkut pitĂ€vĂ€t hintoja liian kalliina. Mutta minkĂ€s sille mahtaa. Silloin kannattanee ostaa halvempaa muualta.

Venn-graafi, jossa kuvataan palloina nettisivuja aikataulussa, halpa, laadukas -avainsanoilla.
Nettisivut yritykselle halvalla, laadukkaasti ja aikataulussa? Utopiaa vai ei?

Duden valinta on yllĂ€ esitellyistĂ€ luonnollisesti numero kolme, eli toteutamme juuri sinulle rÀÀtĂ€löidyt WordPress-sivut kĂ€yttĂ€mĂ€ttĂ€ valmispalikoita – meiltĂ€ saat toimivan ja uskottavan kokonaisuuden, joissa ei ole yhtÀÀn ylimÀÀrĂ€istĂ€ asiaa niin suunniteltuna kuin koodattunakaan. Jotkut pitĂ€vĂ€t hintojamme (5000 – 50 000 €) liian kalliina, mutta mitĂ€pĂ€ tuohon sanoisi? Toistan asiakkaamme livekuvittaja-Lindan sanoja: Rahalla saa ja hevoosella pÀÀsöö? Raha ei lopu ja ruma ei muhun tartu? Uskallamme sanoa suoraan ettĂ€ meidĂ€n palvelu ei sovi kaikille ja tuhansia euroja verkkosivuista tuntuu monelle paljolta. Mutta rahalla saa myös meiltĂ€ paljon.

Miksi kannattaa satsata hyviin nettisivuihin yritykselle?

On totta, ettÀ on paljon toimialoja joilla suurin myynti tehdÀÀn puskaradion tai hyvin tehdyn työn kautta. Mutta ei hyvistÀ nettisivuista haittaa ole, pÀinvastoin. SitÀ vastoin kehnon vaikutuksen tehneet sivut saattavat karkoittaa ne potentiaaliset asiakkaat, jotka eivÀt ole kuulleet yrityksestÀsi ennen ja ovat pÀÀtyneet ainoastaan nettisivuille selaamaan palvelujasi.

MikÀ nykyaikana vaikuttaa nettisivujen hintaan?

Hinta, se hinta. TĂ€stĂ€ on ollut paljon puhetta vuosien varrella. Jotkut toimijat hinnoittelevat verkkosivujen toteuttamishintoja sivumÀÀrĂ€n tai sisĂ€ltömÀÀrĂ€n mukaan. Ja hintaan vaikuttaa muunmuassa onko sivusto responsiivinen (mobiilissa toimiva) vai ei. TĂ€mĂ€ on vanhanaikaista hinnoittelumalia ja sanon suoraan, ettĂ€ nĂ€istĂ€ tietÀÀ kehnon tekijĂ€n. Jos hinnoittelut ovat ”paketeittain” esimerkiksi ”kotisivupaketti 1” ja hinnoitteluperusteesta löytyy nĂ€mĂ€ sivumÀÀrĂ€t ja responsiivisuus, kyseessĂ€ on selvĂ€ red flag, eli varoitusmerkki. Nykyaikana nimittĂ€in ei ole vĂ€liĂ€ sivujen mÀÀrĂ€llĂ€, sillĂ€ ainoastaan niiden sisĂ€llöntuotannosta saatetaan pyytÀÀ erikseen, jos toimistolla on sisĂ€llöntuotannollista tai viestinnĂ€llistĂ€ osaamista.

TekniseltÀ kantilta on sama työ onko sivustolla yksi etusivu ja viisi vai viisikymmentÀ alasivua. On myös sanomattakin selvÀÀ ettÀ sivuston on toimittava kaikilla nÀytöillÀ eikÀ tÀstÀ voi pyytÀÀ erikseen rahaa. Oikeastaan hyvÀ esimerkki huonosta hinnoittelumallista on Nerot.fi laskuri, vaikka tÀmÀ sallittakoon yksinyrittÀjien markkinoilla. Vierityspalkki kirjoittikin vuonna 2015 ettÀ tÀtÀ laskuria kannattaa kÀyttÀÀ silloin kun sivut on saatava mahdollisimman halvalla.

Nykyaikana nettisivujen hintaan vaikuttaa eniten se, kuinka paljon suunnittelua sivusto vaatii visuaaliselta suunnittelijalta, kuinka paljon koodausta se vaatii koodarilta ja mitÀ ominaisuuksia sivustolle rakennetaan. LisÀÀ hinnoitteluperusteistamme voit lukea muunmuassa seuraavista kirjoituksista:

Loppusanat

Jos sinulla on yritys, ÀlÀ rÀpellÀ verkkosivuja itse vaan suosi ammattilaista. Tue paikallista, support your local, kuten nykyÀÀn sanotaan. Saat kerralla hyvÀt, aikaa kestÀvÀt, ammattimaiset ja supernopeat nettisivut yritykselle. Jos kiinnostuit meistÀ, ota yhteyttÀ!

LisÀÀ aiheeseen liittyvÀÀ luettavaa:

Lue myös nÀmÀ

MietityttÀÀkö nettisivut ja niiden hinta? Kokeile kokeellista hintalaskuriamme

Netti on tÀynnÀ erilaisia hintoja ja hintalaskureita. Nettisivut ovat yritykselle elinehto, mutta monia mietityttÀÀ hinta.

Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla

TiedÀtkö millÀ hakusanoilla sivustosi löytyy? TiedÀtkö miten paljon nÀillÀ hakusanoilla sivuille pÀÀtyy vÀkeÀ?

Kotisivut yritykselle kannattaa tilata digitoimistolta

Kotisivut yritykselle ilmaiseksi, laadukkaasti ja nopeasti ovat mahdoton utopia. MiksihÀn nÀin?