Tiistaina, 8.10.2019

Miksi kannattaa maksaa kymppitonni verkkosivuista?

Alallamme on vielĂ€ nykyaikanakin jonkin verran harhaluuloja siitĂ€, paljonko hyvĂ€t verkkosivut maksaa. Sivuja on netti pullollaan, eihĂ€n niistĂ€ kehtaa kahvipalkkaa enemmĂ€n pyytÀÀ. Verkkosivujen 100-100 000 € hinnoitteluskaalasta ja hintojen avaamisesta olemme bloganneet aiemminkin, mutta nyt haluamme avata asiaa vielĂ€ vuonna 2019 ja keskittyĂ€ siihen, miksi tosiaan sivuista kannattaa maksaa enemmĂ€n.

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Alallamme on vielĂ€ nykyaikanakin jonkin verran harhaluuloja siitĂ€, paljonko hyvĂ€t verkkosivut maksaa. Sivuja on netti pullollaan, eihĂ€n niistĂ€ kehtaa kahvipalkkaa enemmĂ€n pyytÀÀ. Verkkosivujen 100-100 000 € hinnoitteluskaalasta ja hintojen avaamisesta olemme bloganneet aiemminkin mm. kirjoituksissa Paljonko nettisivut maksavat? (2016) ja Miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja? (2017), mutta nyt haluamme avata asiaa vielĂ€ vuonna 2019 ja keskittyĂ€ siihen, miksi tosiaan sivuista kannattaa maksaa enemmĂ€n.

Se miksi hajontaa on niin paljon, johtuu siitÀ, ettÀ verkkosivuja myydÀÀn kahteen tyyliin.

Verkkosivujen ostaminen tuotteena

Verkkosivuja myydÀÀn paljon tuotteena. TÀmÀ tarkoittaa sitÀ, ettÀ tekijÀllÀ on jonkinlainen valmis paketti, jota hÀn myy kaikille tietyillÀ samoilla ominaisuuksilla tai samalla kaavalla. Silloin hinta saadaan poljettua mahdollisimman alas ja kate mahdollisimman korkeaksi.

WordPress-maailmassa karkeimmillaan tÀllaisissa tapauksissa asennetaan helppokÀyttöinen parikymppiÀ maksava valmisteema, johon on helppo vaihtaa logo ja vÀrit, tunkataan parikymmentÀ lisÀosaa eri kÀyttötarkoituksiin ja pistetÀÀn sivusto asiakkaalle valmiiksi. TÀllÀ mallilla projektit kulkevat yleensÀ 500-2000 euron hintahaarukassa.

Verkkosivujen ostaminen palveluna

Sitten on toimijoita, kuten Dude, jotka tarjoavat verkkosivuja palveluna. Se tarkoittaa sitÀ, ettÀ sivut tehdÀÀn just sulle hikeÀ, kyyneleitÀ ja tupakkia sÀÀstelemÀttÀ. Ei siis kÀytetÀ valmisratkaisuja ja liukuhihnatavaraa, jotka ei ota huomioon sinun yrityskohtaisia tarpeita tai anna muutenkaan paljoa pelivaraa brÀndin rakentamiselle. Ja kun kaikki tehdÀÀn rÀÀtÀlöiden, niin eihÀn sitÀ sivustoa silloin takahuoneen hyllyltÀ minuutissa vedetÀ.

Kun verkkosivut ostaa palveluna, hinta mÀÀrÀytyy pitkÀlti työtuntien mukaan, joihin tietysti lasketaan kaikki mahdollinen konseptoinnista ja palavereista aina tekniseen laatutyöhön saakka. Asiakas pÀÀsee itse kertomaan millaista haluaa ja verkkosivuista tulee uniikki, asiakasta varten rÀÀtÀlöity kokonaisuus. LisÀksi asiakas pystyy vaikuttamaan etenemiseen kommentoimalla tuotoksia ja pysyy koko ajan matkassa mukana ideoita pallotellessa.

Usein unohdetaan ”Miten sivut voi maksaa niin paljon?” -keskusteluissa se miten paljon suunnittelijat uhraavat aikaa asioihin kuten esimerkiksi kĂ€yttökokemuksen hiomiseen, saavutettavuuteen, visuaaliseen suunnitteluun, brĂ€ndiin ja vĂ€reihin, latausnopeuksien ja tietokannan optimointiin. Joskus yhtĂ€ nappia tai lomaketta saatetaan hioa tuntitolkulla. Valikoiden animointia, reaaliaikaista hakua tai muuta toimintoa saatetaan rukata konepellin alla vaikka kuinka pitkÀÀn.

TĂ€rkeintĂ€ on, ettĂ€ verkkosivustoa on mukava kĂ€yttÀÀ niin sillĂ€ puolella minkĂ€ kĂ€vijĂ€ nĂ€kee kuin yllĂ€pitopuolellakin. Kymppitonnin sivusto on loppuun asti mietitty ja sitĂ€ pystyy helposti yllĂ€pitĂ€mÀÀn kuka tahansa. Parhaimmillaan unohtuu, ettĂ€ kyseessĂ€ on jonkun koodaama työkalu. Ei enÀÀ entisajan ”voitko pĂ€ivittÀÀ yhteystiedot” -viestejĂ€, kun sisĂ€ltöihin ei pÀÀsekÀÀn asiakas itse koskemaan.

Verkkosivun ostaminen palveluna nÀkyy myös siinÀ, ettÀ asiakas ei jÀÀ yksin sivustonsa kanssa. Kaikkeen sivustoon liittyvÀÀn saa tukea ja apua ja pienet korjailut ja muutokset sisÀltyvÀt yllÀpitopalveluun. MikÀ parasta, myös palvelimet ovat saman tekijÀn hallussa, eikÀ tarvitse kikkailla eri yritysten vÀlillÀ silloin kun sivut eivÀt toimi kuten pitÀisi.

Palveluna ostetut tarkkaan mietityt sivut maksavat itsensÀ takaisin

Jos sivut ostaa halvalla, silloin ei menetĂ€ rahallisesti niin paljon, mutta brĂ€ndi kĂ€rsii siitĂ€, ettĂ€ sivuston kĂ€yttökokemus tai toimivuus tökkii. Tiedostettu tosiasia on myös se, ettĂ€ kaikki eivĂ€t tarvitse kymppitonnin verkkosivuja – pienemmille yrityksille saattaa riittÀÀ aivan hyvin tee se itse -tyyppiset ratkaisut (Vierityspalkki: Halvat nettisivut ja nopeasti – miten irtoaa?).

Palveluna ostetut sivut kuitenkin maksavat itsensÀ takaisin, usein hyvinkin nopeasti ja se nÀkyy niinkin helposti kuin vertaamalla yhteydenottojen tai kÀvijöiden mÀÀrÀÀ sekÀ kokonaistilannetta ennen ja jÀlkeen sivustouudistuksen. Jos taas olet pistÀmÀssÀ uusia sivuja pystyyn, kannattaa miettiÀ millaisen kuvan haluat antaa netissÀ ensimmÀiselle kÀvijÀlle. Oli alallesi Internet tÀrkeÀ tai ei, sitÀ kÀyttÀvÀt muut ihmiset, joka tekee nettisivuista ehdottoman kaupantekovÀlineen.

MitÀ arvokkaampi myymÀsi tuote tai palvelu on, sitÀ paremmin saat kauppaa ja yhteydenottoja laadukkaiden ja kÀyttÀjÀystÀvÀllisten verkkosivujen kautta. Jatkokehitys ja tilanteen tasalla pysyminen takaa kassavirran jatkossakin.

Kiinnostaako hommata uudet sivut palveluna Dudelta? Verkkosivut ovat paljon muutakin kuin kasa koodia netissÀ. Ota yhteyttÀ ja kassellaan lisÀÀ!

Lue myös nÀmÀ

Nettisivut yritykselle – MistĂ€, miten, paljonko maksaa? Tsekkaa nykypĂ€ivĂ€n vaihtoehdot

Nettisivut on tÀrkeÀ myyntikanava ja uskottavuuden ja brÀndin boostaaja. TehdÀkö itse vai tilatako digitoimistolta?

MietityttÀÀkö nettisivut ja niiden hinta? Kokeile kokeellista hintalaskuriamme

Netti on tÀynnÀ erilaisia hintoja ja hintalaskureita. Nettisivut ovat yritykselle elinehto, mutta monia mietityttÀÀ hinta.

Kotisivut yritykselle kannattaa tilata digitoimistolta

Kotisivut yritykselle ilmaiseksi, laadukkaasti ja nopeasti ovat mahdoton utopia. MiksihÀn nÀin?