Perjantaina, 4.12.2020

Kärpäsenä digitoimiston katossa: Näin Dudella viedään verkkosivuprojekti maaliin

Nettisivujen toteutus on monivaiheinen prosessi. Miten kuusihenkinen tiimi toteuttaa verkkopalvelun yritykselle? Nyt pääset backstagelle seuraamaan digitoimiston projektin kiertokulkua.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Olemme aikaisemmin kertoneet mitä WordPress-lisäosia käytämme, miltä toteuttamamme hallintapaneeli näyttää, millainen on koodaavan teknologiajohtajan tyypillinen työpäivä ja mitä asioita Dude tekee eri tavalla kuin muut. Mutta emme ole kertoneet miten Dudella tehdään hommia muualla kuin WordPress Meetup -kiertueellamme vuonna 2018.

”Eih√§n se ole kuin n√§pp√§see vuan!” on perinteinen lohkaisu, jota k√§yt√§mme joskus kun vitsailemme siit√§ miten verkkosivujen tekij√§√§ v√§h√§tell√§√§n (kuten t√§ss√§ klassisessa kahvipalkkauskeskustelussa). Verkkosivujen toteuttaminen on kuitenkin pitk√§ ja monivaiheinen projekti silloin kun haluaa laadukasta, k√§ytett√§v√§√§, saavutettavaa ja tarkoituksenmukaista.

Moni saattaa my√∂s ep√§ill√§ miten kuusihenkinen tiimi muka saisi enterprise-tason projekteja kunnialla maaliin. T√§t√§kin puolta olemme raottaneet erillisess√§ kirjoituksessa (Isojakin projekteja pienell√§ tiimill√§ ‚Äď n√§in paletti pysyy kasassa, kirjoitettu 2018), mutta t√§ll√§ kertaa aion p√§√§st√§√§ sinut digitoimistomme backstagelle k√§rp√§seksi kattoon kertomalla miten Dude tekee nettisivut yritykselle ja miten projektien vaiheet yleens√§ menee.

1. Asiakas laittaa tarjouspyynnön, speksaus voi alkaa

Tarjouspyyntövaiheessa kartoitetaan asiakkaan toiveet ja pyritään mahdollisimman hyvin vastaamaan niihin. Myyntimies-toimitusjohtajamme Kristian laittaa speksit, aikataulut ja sopimukset kanssanne kuntoon, jolloin päästään aikatauluttamaan starttia.

2. Aloittaminen ja työpaja

Kun tarjous on hyväksytty, ryhdytään sopimaan aloituksen ajankohtaa. Aloituspalaverista käytetään nimitystä Workshop tai Kickoff-Workshop, joka on eräänlainen työpaja, jossa määritellään projektin tavoitteet ja suunnitelma. Workshopissa käydään läpi verkkosivuston suunnitteluun, elinkaareen ja tulevaisuuteen vaikuttavat asiat, joita voivat olla esimerkiksi kohderyhmät ja verkkosivuston visuaaliseen ilmeeseen liittyvät ideat.

Workshop on samalla loistava tapa meille tutustua yritykseesi, teidän tutustua meihin ja aloittaa hedelmällinen yhteistyö. Workshopissa on yleensä mukana asiakkaan edustajat, Dudelta yksi visuaalinen suunnittelija ja yksi teknisempi kaveri.

Dudella suunnittelija on samalla myös projektipäällikkö, joka vie projektia eteenpäin. Visuaalinen suunnittelija on projektin alkuvaiheesta asti yhteyshenkilöiden kanssa jutuissa ja parhaiten kärryillä siitä mitä tehdään, missä vaiheessa ja kuka tekee. Meille on tärkeää, että ei pääse syntymään rikkinäinen puhelin -efektiä sillä, että proikkari on autuaan kuutamolla sivuston suunnittelusta. Projektin onnistumisen kannalta on parempi, että asiakasrajapinnassa ovat varsinaiset tekijät alusta asti.

3. Visuaalinen suunnittelu

Duden suunnittelija l√§htee tavoitteiden ja toiveiden pohjalta ideoimaan sivuston ulkoasua (alan kielell√§ ”leiskaa”, layouttia). Yleens√§ ty√∂ alkaa etusivusta, joka esitell√§√§n asiakkaalle sovitussa aikataulussa. Ulkoasun kommentoinnin j√§lkeen tehd√§√§n muutoksia haluttuun suuntaan, mietit√§√§n ominaisuuksia, v√§rimaailmaa, kuvamaailmaa, typografiaa ja kaikkea visuaalisuuteen, saavutettavuuteen ja k√§ytett√§vyyteen liittyv√§√§. Samalla muodostuu lopullinen ajatus siit√§ milt√§ verkkopalvelun eri toiminnot tulevat visuaalisesti n√§ytt√§m√§√§n.

Suunnittelun tueksi kysytään säännöllisesti kehittäjän mielipidettä, jotta voidaan varmistua siitä että toiminnallisuudet ovat selkeästi toteutettavissa ja visuaalisuus kulkee myös tekniikan kanssa käsi kädessä. Iterointikierrosten välissä ollaan yhteyksissä ja lyödään näkymiä lukkoon kun kaikki ovat samaa mieltä. Uskallamme kertoa myös mitkä ratkaisut toimivat mielestämme parhaiten.

4. Tekninen toteutus

Kun ulkoasu on ”paketissa”, suunnittelija ja kehitt√§j√§t pit√§v√§t palaverin. T√§t√§ palaveria kutsutaan Handoffiksi. T√§ss√§ kohtaa k√§yd√§√§n ulkoasut viel√§ kerran l√§pi ja laitetaan tekniset taskit yl√∂s projektity√∂kaluun (Favro). T√§ss√§ vaiheessa jalkautetaan operointimanuaalimme Suunnittelijalta koodarille -sivulla mainittuja asioita. Jos kiinnostaa tiet√§√§ miten projektinkulkumme toimii, katso my√∂s kirjoitus ty√∂kaluistamme. Kehitt√§j√§t listaavat t√§ss√§ ty√∂vaiheessa samalla muistilistat itselleen ja kehitystiimille ty√∂st√∂n tueksi.

Koska ulkoasut on suunniteltu hyvin, tässä vaiheessa voi tulla pientä taukoa kommunikointiväliin asiakkaan suuntaan. Viikottain kehittäjä kuitenkin pitää asiakkaan ajan tasalla siitä missä mennään. Tarvittaessa päivitetään projektityökalu Favroon jopa ns. muutoslokia, mutta harvemmin asiakkaalle on iloa tietää teknistä jargonia tai millaista koodia mihinkin tiedostoon on koodailtu.

Kun sivusto alkaa näyttämään selaimen päässä sivustolta, laitetaan se kehitysympäristöömme majailemaan projektille varattuun osoitteeseen projekti.vaiheessa.fi. Tässä kohtaa on tehty jo jonkin verran testausta, mutta sivuston työstö on edelleen vaiheessa, domainnimemme vaiheessa.fi lisäksi myös ihan kirjaimellisesti.

5. Sisällönsyöttövaihe ja testaus

Meillä on niputettu sisällönsyöttö ja testaus samaan vaiheeseen siitä syystä, että vasta oikealla sisällöllä tietää miten homma oikeasti toimii. Ulkoasuissa on saatettu ottaa jo joitakin oikeita sisältöjä huomioon, mutta vasta tekstiä muokatessa ja sanoja vaihdellessa näkee toimiiko se pidempi lause sittenkään siellä mihin sitä on mietitty tai rivittyykö asiat mobiilissa niin miten visuaalisesti kuviteltiin, ja niin edelleen.

Toimintoja tulee testattua läpi projektin jo aiemmin erilaisilla laitteilla ja kuuluisalla laiteseinällämme, mutta viimeistään vaikkapa yhteystietojen järjestelyn yhteydessä spotataan viimeiset bugit.

6. Julkaisu

Kun sisällöt on mintissä, sivua on ajettu läpi erilaisilla fyysisillä laitteilla pieniä mobiililaitteita myöten, on aika siirtyä julkaisuun. Sivuston julkaisu on monivaiheinen prosessi, jossa sivusto saatetaan sen viralliseen domainiin. Tätä ennen on hyvissä ajoin otettu domainit haltuun ja loput hoitaa muutaman komennon automatiikka. Julkaisua ajatellen on olemassa ajolista, joka löytyy myös julkisena Favrostamme. Nämä käydään kohta kohdalta läpi, jotta mitään ei unohdu. Teknistä manuaalia ja kyseisen ajolistan periaatteet löytyvät myös Handbookistamme, luonnollisesti.

Julkaisussa valitettavasti tulee välillä kiire, varsinkin sesonkiaikoihin, eli ennen lomia. Silloin kiirettä on niin asiakkaan kuin toteuttajankin päässä, emmekä varmasti ole poikkeus tässä. Tehtävistä pyritään silti suoriutumaan kunnialla, jotta saadaan mahdollisimman hyvät nettisivut maailmalle.

Monesti unohtuu, että mikään sivusto ei ole koskaan täydellinen. Etenkin silloin kun kyse on isoista kokonaisuuksista, jotain saattaa unohtua. Ihminen on erehtyväinen, tekevälle sattuu. Pieniä bugeja saatetaan siis korjata myös julkaisun jälkeen, jos sivustoa ihastellessa spottaa visuaalisen tai teknisen bugin. Joskus laaduntarkkailumme huomaa näitä itsekin ja silloin vaikkapa linkin ylivuoto korjataan vähiin ääniin ennen kuin kukaan muu tajuaa.

7. Jatkokehitys

Kehitämme asiakkaan sivustoa kuin omaamme, eli toivottavaa on löytää jatkokehittävää. Vain huonot sivustot ovat sellaisia, joille ei koskaan tarvitse tehdä mitään, sillä sitten kun ongelmia tai kehitettävää huomaa, juna on jo mennyt Рnettisivut yritykselle pitääkin uudistaa kokonaan. Tästä syystä jatkokehitys on tärkeää, sillä vain jatkokehittäessä nettisivut eivät pääse rapistumaan.

Homma toimii aivan samalla tavalla kuin vaikkapa rintamamiestalo Рjos sille ei tee mitään ikinä, alkaa paikat pölyttymään, lahoamaan, homehtumaan. Jos taas puuhastelee jatkuvasti, pysyy tilukset kunnossa.

Loppusanat

Heräsikö kysymyksiä? Haluaisitko nettisivut sinun yritykselle ja meidän kanssa hommiin? Ota yhteyttä!

Lue myös nämä

Nettisivut yritykselle РMistä, miten, paljonko maksaa? Tsekkaa nykypäivän vaihtoehdot

Nettisivut on tärkeä myyntikanava ja uskottavuuden ja brändin boostaaja. Tehdäkö itse vai tilatako digitoimistolta?