Perjantaina, 18.12.2020

Kotisivut yritykselle kannattaa tilata digitoimistolta

Kotisivut yritykselle ilmaiseksi, laadukkaasti ja nopeasti ovat mahdoton utopia. MiksihÀn nÀin? "EihÀn se ole ku nÀppÀsee vaan?". VÀhÀttelykulttuuri edesauttaa nopeita ratkaisuja, joilla pahimmillaan lopputuloksena syntyy epÀuskottavat verkkosivut.

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Kotisivut yritykselle ovat usein liiketoiminnan kannalta tĂ€rkeimpiĂ€ asioita. SieltĂ€ ihmiset tsekkaavat tiedot yrityksestĂ€si ensimmĂ€isenĂ€. Kirjoittelin jo yrityksemme perustamisvuonna 2013 kirjoitetussa artikkelissa ”HyvĂ€t verkkosivut – millaisia aineksia tarvitaan?” yleisesti siitĂ€ mitĂ€ ominaisuuksia hyvĂ€t nettisivut sisĂ€ltĂ€vĂ€t. Kirjoituksen ominaisuudet pitĂ€vĂ€t edelleen enimmĂ€kseen paikkaansa, mutta paljon silloin mainituista asioista myös jÀÀ puuttumaan. Ajat muuttuvat. Netti on kehittynyt seitsemĂ€ssĂ€ vuodessa enemmĂ€n kuin uskotkaan. Itse asiassa koko sana ”kotisivut” on jÀÀnne menneisyydestĂ€, sillĂ€ monessa selaimessa ei enÀÀ oletuksena edes nĂ€y työkalurivillĂ€ koti-nappulaa, johon voi tallentaa lempparisivustonsa.

Internet on pullollaan erilaisia ratkaisuja ja monet sivustot tuputtavat tee-se-itse-vaihtoehtoa. NĂ€itĂ€ ”helppoja” ratkaisuja ovat palvelut kuten suomalainen Kotisivukone ja kansainvĂ€liset tarjoajat Wix, Weebly, Webnode ja Squarespace. NĂ€illĂ€ saat tehtyĂ€ verkkosivut itse jopa ilmaiseksi. Kannattaako se kuitenkaan? TĂ€stĂ€ lisÀÀ myöhemmin.

Miksi tilata kotisivut yritykselle digitoimistolta kun on halpoja tai jopa ilmaisia vaihtoehtoja tarjolla?

Kysymyksen ”miksi maksaa kun saa ilmaiseksikin” asettelu on jo valmiiksi hieman vÀÀrĂ€. SiinĂ€ vĂ€hĂ€tellÀÀn niin nettisivujen tekijöitĂ€ kuin sivuston merkitystĂ€kin. Kirjoituksessamme vuodelta 2019 ”Miksi kannattaa maksaa kymppitonni verkkosivuista?” kerrotaan enemmĂ€n siitĂ€ miksi yrityksen sivuista kannattaa maksaa 10000+ euroa verkkosivuista ja mitĂ€ tĂ€llainen rahasumma sisĂ€ltÀÀ.

Kuvitellaan ettÀ on kipeÀ tarve saada laajat ja toimivat nettisivut yritykselle tai yhdistykselle. Useimmiten kun penniÀ venytetÀÀn, kÀy seuraavan esimerkin kaltaisesti:

Paikallisyhdistyksen kokouksessa pÀÀtetÀÀn, ettĂ€ tarvitaan kotisivut. KenellĂ€kÀÀn ei ole kokemusta nettisivujen tekemisestĂ€, joten sovitaan, ettĂ€ Jaska hoitaa. Jaska menee kotiin, eikĂ€ ole kovin innostunut. Verkkosivuihin ei haluttu budjetoida rahaa, koska “kyllĂ€ niitĂ€ nyt ilmaiseksikin saa”. Jaskalla ei ole mitÀÀn verkkosivu- tai graafista osaamista ja se nĂ€kyy lopputuloksessakin. Kukaan yhdistyksestĂ€ ei jaksa pĂ€ivittÀÀ verkkosivuja, koska ne ovat niin vaikeakĂ€yttöiset.

Verkkosivut – miten toteuttaa teknisesti ja visuaalisesti jĂ€rkevĂ€ ratkaisu, ViestintĂ€-Piritta (2018)

Yritys tai muu organisaatio menestyy paremmin kun se on uskottava ja herÀttÀÀ luottamusta. Luotettavuutta ja uskottavuutta lisÀÀvÀt hyvÀt ja laadukkaat kotisivut. Jos kotisivujen tekstit, vÀlistykset heittÀÀ miten sattuu, vÀrit eivÀt ole saavutettavia tai luettavia tai ne lataavat puoli-ikuisuutta, yrityksestÀ jÀÀ kÀvijÀlle huono kuva. Siksi on erittÀin tÀrkeÀÀ, ettÀ kotisivut on toteutettu laadukkaasti ja ammattitaidolla.

YleensÀ ihmiset etsivÀt helppoa, halpaa, nopeaa ja laadukasta, koska verkkosivujen tekemistÀ vÀhÀtellÀÀn edelleen valtavasti. Halvat tai ilmaiset ja uskottavat yrityksen nettisivut ovat mahdoton utopia. Sellaista ei ole olemassa kun puhutaan nÀin isoista kokonaisuuksista. Saisitko halvalla, nopeasti ja helposti itse rakennettua laadukkaan talon tai edes puutarhan työkaluvajan? EntÀ saisitko laadukkaan, tehokkaan ja nopean urheiluauton halvalla? NiinpÀ. Web-alan asiantuntijaverkkolehti Vierityspalkki kirjoitti jo vuonna 2015, ettÀ ei kannata ostaa parin tonnin WordPress-saittia vaan tÀllainen summa kannattaa kÀyttÀÀ mieluummin digimarkkinointiin kuin huonoihin ratkaisuihin.

Piirsin klassisen Venn-graafin kuvantamaan asiaa:

Kotisivut yritykselle
Vaihtoehtojen suon Venn-kaavio.

Avataanpas vaihtoehdot auki. Aloitetaan huonoimmasta ja mennÀÀn parempaa kohti.

Ilmaiset kotisivut ja nopeasti?

TĂ€ysin ilmaisia kotisivuja tarjoaa ainoastaan Weebly tĂ€mĂ€n artikkelin kirjoittamishetkellĂ€. Ilmaisissa ratkaisuissa on aina jokin juju, mainos tai rajalliset toiminnallisuudet. Ilmainen ja nopea ei voi olla hyvĂ€ ja uskottava, aina jÀÀ jotain vajaaksi. Voit tietysti kyykyttÀÀ kesĂ€työlĂ€istĂ€ tai veljenpoikaa ja hieroa suhteilla tai työtĂ€ vaihtamalla jonkinlaisen webhotellidiilin, mutta onko se moraalisesti oikea teko tai vaivan arvoista, siitĂ€ voi olla montaa mieltĂ€. ÄlĂ€ etsi ilmaista ja nopeaa vaihtoehtoa.

Laadukkaat, halvat tai ilmaiset ja kaiken lisĂ€ksi vielĂ€ nopeasti saatavat verkkosivut ovat utopiaa, jota ei ole olemassa. ÄlĂ€ siis etsi niitĂ€.

Nopeat ja halvat verkkosivut yritykselle

YleensĂ€ nopea ja halpa on valmis tai lĂ€hes ”valmis” ratkaisu, eli paperilla valmis, mutta ei koskaan oikeasti valmis. TĂ€mĂ€ tarkoittaa kĂ€ytĂ€nnössĂ€ sitĂ€ ettĂ€ mainostoimisto tai digitoimisto asentaa valmiin $50 maksavan teeman esimerkiksi Envaton themeforestista, asentaa sen kĂ€yttöösi, vaihtaa vĂ€rit ja logot, tarvittaessa lisÀÀ sisĂ€llöt ja laskuttaa sen jĂ€lkeen sinulta pari tonnia. Teema saattaa olla hidas, huonosti koodattu, vaikea kĂ€yttÀÀ tai sisĂ€ltÀÀ liikaa turhaa jota pitÀÀ karsia pois tai on wp-adminissa nĂ€kyvillĂ€ aina kun sivuja pĂ€ivittÀÀ. Valmisteemoja on ihan kelvollisiakin, mutta suurin osa sisĂ€ltÀÀ turhaa roskaa, kelluvaa tai kaahavaa vierityspalkkia tai animaatioita.

Nopeaa ja halpaa saa myös aiemmin mainituilla kotisivukoneilla. Muun muassa Squarespace on ulospÀin melko laadukas, koska sillÀ saa visuaalisesti nÀyttÀviÀ verkkosivuja itse aikaan. Siihen saa kytkettyÀ oman domainin ja sillÀ saa tyylikÀstÀ jÀlkeÀ. Kotisivukone on siis vaihtoehto nollabudjetin omaaville yhdistyksille tai superpienille yksityisyrittÀjille. Silti suosittelen lÀmpimÀsti digitoimistoa, sillÀ valmistuotteiden palvelut jÀÀvÀt usein vajaaksi nopeudessa tai muokkausmahdollisuuksissa. SeinÀ tulee vastaan esimerkiksi heti kun haluat laajemmin optimoida nopeutta, saavutettavuutta tai Google-nÀkyvyyttÀ.

Halvat ja laadukkaat verkkosivut

Halpa ja laadukas on kategoriassa yleensÀ kÀyttöliittymÀltÀÀn kehno, jos puhutaan valmispalvelusta kuten aiemmin mainitut kotisivugeneraattorit. Halpa ja laadukas digitoimisto on useimmiten hinnoitellut palvelunsa pieleen ja on siitÀ syystÀ tuotannollisessa tukossa ja kÀrsii aikatauluistaan.

Halpaa ja laadukasta saa etsimÀllÀ etsiÀ, eikÀ kannata luottaa ettÀ sitÀ löytÀÀ ajallaan tai ettÀ nettisivut valmistuisivat ajallaan superhalvalla. TÀhÀn kategoriaan loksahtaa yleensÀ 1000-3000 euron hinnoittelun vÀliin mahtuvat pienemmÀt verkkosivustoprojektit.

Halvasta ja nopeasta jÀÀ paljon puuttumaan

Moni verkkosivu pÀÀltÀ kaunis. Halvoista palveluista tai nopeista WordPress-ratkaisuista jÀÀ usein puuttumaan seuraavat:

  • Saavutettavuus – Toimivatko vĂ€rit ja kontrastit kaikille kĂ€yttĂ€jĂ€ryhmille, myös vĂ€risokeille ja heikkonĂ€köisille? Onko sivusto selattavissa ruudunlukijoilla, nĂ€ppĂ€imistöillĂ€ ja muilla apuvĂ€lineillĂ€? Saavutettavuutta harvoin mietitÀÀn verkkosivuilla, jotka eivĂ€t ole maksaneet juuri mitÀÀn.
  • BrĂ€ndi – NĂ€yttÀÀkö brĂ€ndisi netissĂ€ siltĂ€ miltĂ€ pitĂ€isi? Onko se uskottava? Halpa harvoin sisĂ€ltÀÀ brĂ€ndin kautta suunnittelua.
  • Latausnopeus – Lataako sivusto useamman sekunnin niin ettĂ€ joudut odottelemaan vai onko latausnopeus tutkitusti vain 100 millisekuntia? Halpa on usein hitaampaa.
  • Google-nĂ€kyvyys – NĂ€ytkö Googlessa niillĂ€ hakusanoilla millĂ€ pitĂ€isi? Turhan edullisissa vaihtoehtoissa hakukonevalmiuteen ei ole panostettu.
  • Omistajuus – Omistatko sisĂ€ltösi? Jos teet sivusi kotisivugeneraattorilla, sivustoasi hallinnoi toinen palvelu, usein amerikkalainen. Kannattaa tutustua tietosuojaselosteeseen ja kĂ€yttöehtoihin ennen kotisivukoneisiin lĂ€htemistĂ€.
  • JatkokehitettĂ€vyys – MitĂ€ jos tarvitset sivuille jonkin ominaisuuden? Koodin laatu tai palvelun rajoittuneisuus tulee vastaan halvoissa ratkaisuissa.

Laadukkaat sivut aikataulussa

TÀmÀ on se kategoria, jossa me olemme ja johon jatkuvasti pyrimme myös yrityksemme mission, vision ja arvojen kautta. Laadukasta ja aikataulussa ei vÀlttÀmÀttÀ saa kaikista halvimmalla, mutta saat rahalle vastinetta ja juuri sellaiset sivut kuin haluat.

Tsekkaa paremman tarjouspyynnön anatomia ja skenaariot, joihin lÀhdemme tarjoamaan.

Miten on, ryhdytÀÀnkö hommiin? PistÀ ihmeessÀ viestiÀ lomakkeen kautta, sÀhköpostitse moro@dude.fi tai soita suoraan toimitusjohtajalle numeroon 040 835 1033. Toivottavasti ollaan yhteyksissÀ!

Lue myös nÀmÀ

Nettisivut yritykselle – MistĂ€, miten, paljonko maksaa? Tsekkaa nykypĂ€ivĂ€n vaihtoehdot

Nettisivut on tÀrkeÀ myyntikanava ja uskottavuuden ja brÀndin boostaaja. TehdÀkö itse vai tilatako digitoimistolta?

Miksi kotisivut yritykselle tulisi toteuttaa juuri WordPressillÀ?

WordPress ei ole vÀlttÀmÀttÀ itsestÀÀnselvÀ valinta, kun yritys miettii verkkosivujensa toteuttamista tai uudistamista. TÀssÀ muutama vinkki, miksi WordPress silti kannattaa 2020-luvulla.

Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla

TiedÀtkö millÀ hakusanoilla sivustosi löytyy? TiedÀtkö miten paljon nÀillÀ hakusanoilla sivuille pÀÀtyy vÀkeÀ?