Keskiviikkona 12.9.2018

Näin pyydät tarjouksen verkkosivuista

On tyypillistä että tarvitaan uudet sivut, mutta ei ihan hahmoteta miten tarjousta lähdetään pyytämään. Vaikka räätälöityä tehdäänkin, homma ei ole ihan yhtä helppoa kuin tarjouksen pyytäminen rispaantuneesta tai ylisuuresta hihasta puvuntakissa. Hinnoista ja siitä mikä niissä sivuissa oikein maksaa on puhuttu täällä blogin puolella aiemminkin, mutta ei vaiheista joita käydään läpi ennen kuin projekti putoaa meidän […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 6 vuotta sitten.

On tyypillistä että tarvitaan uudet sivut, mutta ei ihan hahmoteta miten tarjousta lähdetään pyytämään. Vaikka räätälöityä tehdäänkin, homma ei ole ihan yhtä helppoa kuin tarjouksen pyytäminen rispaantuneesta tai ylisuuresta hihasta puvuntakissa. Hinnoista ja siitä mikä niissä sivuissa oikein maksaa on puhuttu täällä blogin puolella aiemminkin, mutta ei vaiheista joita käydään läpi ennen kuin projekti putoaa meidän pöydälle.

Ensimmäisenä tietysti karsiutuu pois kysyjät, jotka syystä tai toisesta kysyvät väärältä yritykseltä vääränlaista palvelua. Saattaa yllättää, mutta mainostoimistoissa ja digitoimistoissa on radikaalejakin eroja, toiset tekevät vähän kaikkea ja toiset taas tarjoavat hyvinkin spesifiä palvelua juuri yhteen tai kahteen tarkoitukseen. Me olemme tätä jälkimmäistä koulukuntaa.

Pyydä meiltä ihmeessä tarjous mikäli

  1. Sinulla on mielenkiintoinen palvelu, tuote tai muu esiteltävä asia jonka ympärille tarvitset hienon ja helppokäyttöisen sivuston tai verkkokaupan
  2. Tarvitset sivustollesi monimutkaisen integraation, esim. ERPiin
  3. Haluat sivuston, jota on helppo päivittää kenen tahansa yrityksessäsi
  4. Tarvitset yrityksellesi uuden logon tai ilmeen
  5. Haluat sivustostasi visuaalisesti erottuvan ja yksilöllisen verrattuna kilpailijoihisi
  6. Haluat hyvää, räätälöityä ja yksilöllistä palvelua
  7. Sinulle on tärkeää että saat aina ihmisen kiinni ilman ylimääräisiä välikäsiä
  8. Sinulle on tärkeää että sivut toimivat nopeasti ja kestävät aikaa
  9. Jos sivustosi on auttamattomasti vanhentunut ja kaipaa uudistusta

Ja tietysti muutenkin, jos siltä tuntuu, kysyminen ei maksa mitään!

Älä pyydä meiltä tarjousta jos

  1. Etsit verkkosivuille tekijää kokonaishintaan 0 – 3500 €
  2. Sinulla on jo jonkun toisen tekemät verkkosivut, joille kaipaat jatkokehittäjää tai päivityksiä
  3. Haluat sivut Drupalilla, Joomlalla tai millä tahansa muulla alustalla kuin WordPress/WooCommerce
  4. Sivustosi on rikki ja tarvitset jonkun joka korjaa sen
  5. Sinulla on toimivat sivut, mutta etsit WordPress-optimoitua webhotellia
  6. Jos etsit irrallista palvelua, kuten hakukoneoptimointi, somen käyttöönotto, chat-palvelun käyttöönotto. Näissä voimme kyllä jeesata, mutta vain isomman projektin yhteydessä.

Jos joku yllä olevista kolahti, mutta joustovaraa löytyy, eli pääsemme tekemään kokonaisen projektin asiaankuuluvilla hinnoilla ja voimme käyttää WordPressiä, jatka lukemista. Jatka lukemista myös jos haluat todella tietää mitä tarvitsemme tarjouksen tekemiseen.

Tarvitsetko vain verkkosivut?

Alkuvaiheessa on hyvä tietää mitä lisukkeita laitetaan? tarvitsetko myös muun brändi-ilmeen ehostamista, logon viilausta, hakukoneoptimointia tai jotain muuta mitä voisimme tarjota? palveluthan on meillä aika tiukkaan rajattuja, mutta graafinen suunnittelu kuuluu meillä projektiin.

Mitä toimintoja sivuille on tulossa?

Projektin hintaan ja aikatauluun vaikuttaa ehkä eniten se mitä toimintoja lähdetään kehittämään, joten kerro meille mitä sivustolle olet kaavaillut. Ai etkö tiedä mitä toimintoja on olemassa? niitähän löytyy berberistä perämoottoriin, muunmuassa:

  • Lomakkeet tai kyselyt
  • Tapahtumakalenteri tai tapahtumalistaus
  • Blogi
  • Kuvagalleria
  • Video, taustavideo tai napista avautuva video
  • Tuotekatalogi
  • Ostettavat tuotteet tai palvelut, verkkokauppa
  • Toivelista, eli kuin verkkokauppa ilman maksuja tai lähetettävä tuotekatalogi
  • Sosiaalisen median virta tai esimerkiksi Instagram-käyttäjäkuvat tai kuvat tietyllä hashtagilla
  • Kilpailut
  • Hakutoiminto
  • Tiedostopankki
  • Intranet/extranet, sisältöä kirjautumisen takana rajatusti tai julkisesti
  • Integraatioita muihin järjestelmiin, kuten toiminnanohjausjärjestelmät tai kassajärjestelmät (vain taivas rajana)
  • Landing page
  • Modulaarinen eli joustava sisältörakenne, jossa voit itse rakentaa omia sivupohjia
  • Muuta, mitä mielessä?

Jo se että tiedät suurinpiirtein haluamasi toiminnot, auttaa meitä tarjouksen laatimisessa huomattavasti.

Löytyykö sinulta materiaalia?

Onko organisaatiossanne otettu valokuvia? milloin viimeksi? voiko niitä käyttää? entä onko teillä tyylikäs logo? ai ei ole tyylikäs, pitäisikö siitä tehdä modernimpi? jos kuvia ei löydy, niiden ottaminen voidaan tarvittaessa sisällyttää tarjoukseen. Sama homma videon ja muun puuttuvan oheissälän kanssa.

Siinäkö kaikki?

Kyllä, näillä saa jo hyvän tarjouksen kasaan. Jos joku jäi vielä askarruttamaan, meihin saa yhteyden montaa eri kautta, nopeiten toimii yhteydenottolomake.