Perjantaina, 12.2.2021

Hakukoneoptimointi ‚Äď Googlen etusivulle viikossa SEO-ty√∂kalun avulla

Tiedätkö millä hakusanoilla sivustosi löytyy? Tiedätkö miten paljon näillä hakusanoilla sivuille päätyy väkeä? Hakukoneoptimointiin on työkaluja, jotka tarjoavat tärkeää dataa sivuston sisällön tilasta. Hyödynnä nämä vinkit ja näyt takuuvarmasti etusivulla.

Sinulla on verkkosivut, hieno juttu! Oletko sinä tai markkinointiosastonne ehtinyt miettimään miten sivut löytyy Googlesta hakemalla? Entä tiedätkö millä sanoilla teidän sivustolle eniten löydytään? Tiedätkö miten paljon milläkin sanoilla ja mille sivuille näillä sanoilla päädytään? Entä tiedätkö miten kilpailijat pärjäävät samoilla hakusanoilla? Etkö? Lue tämä kirjoitus, niin kohta tiedät.

Myönnettäköön, otsikko on klikkiansa, joka ei kerro sitä millä sanoilla pääset etusivulle. Näyt oikeastaan jo tälläkin hetkellä varmasti jollakin sanalla, vähintään yrityksesi nimellä. Ehkä joillakin muillakin sanoilla, tietämättäsi.

Vaikka emme ole digimarkkinointitoimisto, eli emme tarjoa lähtökohtaisesti apuja markkinointiin somessa tai Googlessa, mutta meillä on paljon tietoa aiheesta. Hakukoneoptimointi on aiheena sydäntä lähellä ja olemmekin kirjoittaneet aiheesta useampaan otteeseen. Mutta miltä SEO näyttää 2020-luvulla?

Olen tehnyt koodarin työni sivussa ties mitä konsultointia vuosien varrella. Vaikka taustani ovat teknisessä työssä, tykkään tehdä Internetissä muitakin asioita, jotka tuovat monipuolisuutta tavallisen koodiapinan hommiin. Hakukoneoptimointi on kaikkea muuta kuin koodaamista ja tämä asia onkin tehtävä selväksi heti alkuun. SEO eli Search Engine Optimization on mukavaa sisällön saattamista sellaiseen muotoon, että ihmiset löytävät sen. Kun ihmisille sisällöstä on hyötyä, se löytyy myös hakukoneista mahdollisimman hyvin.

Olen aina tehnyt hakukoneoptimointia hieman ‚ÄĚmututuntumalla‚ÄĚ, koska olen luottanut tuottamaani sis√§lt√∂√∂n. L√∂ydett√§v√§n sis√§ll√∂n tuottaminen onkin helppoa silloin kuin aihealue ei ole kilpailtu. Esimerkiksi ‚ÄĚparas IRC-kanava‚ÄĚ sanaparihaulla oli helppo saada IRC-kanavansa n√§kyviin, koska kenell√§k√§√§n ei ollut t√§h√§n liittyvi√§ sivuja netiss√§ olemassa. Omien sivustojeni j√§lkeen hakusanalla l√∂ytyy ainoastaan IRC-galleria. Sen voisi laskea saavutukseksi, jos hakuja olisi enemm√§n kuin 0-10 kertaa kuukaudessa maailmanlaajuisesti. Optimointi on turhaa asioille, joilla kukaan ei hae.

Vasta vuonna 2020 aloin tutkimaan hakukonenäkyvyyttä työkalujen kautta. Sitä ennen olin tehnyt hakuja VPN:n tai Incognito-selainvälilehden avulla manuaalisesti hakemalla sanoilla, joilla haluttaisiin löytyä. Se on toki tyhjää parempi tapa, mutta hirveästi dataa siitä ei saa irti.

Työkalu käyttöön hakukoneoptimointia varten

Työkalusta on helpoin kertoa omien kokemuksiensa kautta, joten tästä ei tule mitään geneeristä opasta, vaan raotan suoraan miten Dudella työkalua hyödynnetään ja voit sen perusteella ottaa vinkit käyttöön myös omaan organisaatioosi tarvittaessa.

Kaikessa optimoinnissa hienoa on se, ett√§ jo valmiiksi hyvist√§ asioista saa parempaa. On ollut ilo n√§hd√§ miten hyvin l√∂ydymme esimerkiksi hakusanoilla ‚ÄĚdigitoimisto‚ÄĚ ja ‚ÄĚdude‚ÄĚ, ne kun ovat osa firman ja domainin nime√§. Erityisen siisti√§ on, ett√§ n√§ymme pelk√§ll√§ hakusanalla ‚ÄĚdude‚ÄĚ ensimm√§isen√§, siis ennen Wikipediaa, Urban Dictionarya, Wiktionarya, Dictionarya ja BBC:n artikkelia dude-sanan historiasta (voit testata t√§t√§ avaamalla selaimen yksityistilaan tai k√§ytt√§m√§ll√§ toista selainta VPN:n avulla). T√§m√§ johtuu todenn√§k√∂isesti siit√§, ett√§ sana l√∂ytyy niin firman kuin domainnimenkin dude.fi nimest√§, eik√§ esimerkiksi muita dude-domaineja kuten dude.com ole aktiivisessa k√§yt√∂ss√§.

Näistä kahdesta liian laajasta hakusanasta ei kuitenkaan ole meille liiketoiminnallisessa mielessä hyötyä. Ulkomaalaiset dude-sanaa etsivät eivät todennäköisesti etsi meitä ja digitoimisto-sanalla etsivät saattavat haikailla vaikkapa mobiilisovelluksen toteuttajaa, jollainen me emme ole. Digitoimistona emme tee kaikkea pakarasta perämoottoriin, vaan palvelumme on todellakin rajattu vain verkkosivuihin ja niihin liittyviin käyttöliittymien suunnitteluun ja toteutukseen.

Mihin hakusanoihin sitten kannattaisi satsata? Mill√§ hakusanoilla meid√§t nyt l√∂ydet√§√§n? N√§ihin kysymyksiin vastaa parhaiten SEO-ty√∂kalu. K√§vin erilaisia SEO-palveluita l√§pi samaan tyyliin kuin chat-palveluita aikoinaan, joista kirjoitin useamman bloggauksen my√∂s t√§nne meid√§n blogiin. Onkin hauskaa, ett√§ tuollaiset ‚ÄĚpuolivillaiset‚ÄĚ softa-arviot saivat aikaan sen, ett√§ sanalla ‚ÄĚchat-palvelu‚ÄĚ olemme Googlen etusivulla Wikipedian ‚ÄĚChatti‚ÄĚ-sivun, Elisan chat-palvelu-tuoteinfon, Fonecta chat-palvelun, chat-asiakaspalvelua tarjovan Finnchatin ja Ylen artikkelin chatin suosiosta joukossa. T√§m√§ kielii puhtaasti bloggailun voimasta ja kertoo suoraan siit√§, ett√§ chattikirjoituksistani on ollut selke√§sti monelle hy√∂ty√§ ja ne ovat relevantteja hakuun liittyen. T√§m√§ on sin√§ns√§ hauskaa, sill√§ emme itse tarjoa chat-palveluita, eik√§ niit√§ jokaiselle verkkosivustolle tarvitse lis√§t√§k√§√§n, yrityksi√§ on niin erilaisia ‚Äď kaikki eiv√§t chattia tarvitse.

Mutta se chateista, nyt puhutaan SEO-ty√∂kaluista. K√§yt√§nn√∂ss√§ markkinoilla on vain kaksi varteenotettavaa ty√∂kalua, Semrush ja Ahrefs. Semrush maksaa $119,95 ‚Äď $449,95 kuukaudessa kun taas Ahrefsin hinta on $99 ‚Äď $999 kuukaudessa. Ty√∂kalut kuulostavat alkuun melko hintavalta, mutta yritykselle saatavaan hy√∂tyyn n√§hden kulu on pieni. Asian voi k√§√§nt√§√§ p√§√§ss√§√§n niin, ett√§ riitt√§√§ ett√§ saat kuukaudessa yhden maksavan asiakkaan hakujen kautta niin palvelu on maksanut itsens√§ moninkertaisesti takaisin.

Meidän valinta oli Ahrefs, joten Semrushia ei tässä artikkelissa käydä läpi. Ahrefs vaikutti olevan käyttöliittymältään intuitiivisempi. Käytännössä molemmat palvelut sisältävät suurinpiirtein samat ominaisuudet.

Mitä Ahrefs-työkalun kautta opimme?

Hakukonetilanteemme oli ensialkuun yll√§tt√§v√§n hyv√§ll√§ tolalla. Ensimm√§isen√§ huomasimme, ett√§ Ahrefsin antama ‚ÄĚHealth score‚ÄĚ eli sivuston er√§√§nlainen terveysprosentti SEO-n√§k√∂vinkkelist√§ oli vain 50%. Ty√∂kalu kertoi heti mit√§ ‚ÄĚvirheit√§‚ÄĚ sivuilta l√∂ytyy. Suurin osa n√§ist√§ virheist√§ liittyi siihen, ett√§ meta-kuvauksia tai titlej√§ ei ollut tehty valtaosalle sivustoa ollenkaan. K√§yt√§nn√∂ss√§ suomeksi t√§m√§ tarkoittaa sit√§, ett√§ sivujen Googlelle n√§kyvi√§ otsikoita ja kuvauksia ei oltu kirjoitettu erikseen, josta johtuen Google joutuu ‚ÄĚpoimimaan‚ÄĚ tekstin seasta sis√§lt√∂√§ haetuilla avainsanoilla.

Havainnollistan asiaa haulla jonka juuri tein sanaparilla autokorjaamo jyväskylä:

Yllä oleva sivu on erikseen optimoitu, alla olevaa ei.

Pro tip: Moz.comin työkalulla voit tarkistaa, miten title ja kuvaus mahtuu Googlen tuloksiin. Yoast SEO:ssa tai SEO Frameworkissa voi välillä olla vaikea hahmottaa pituutta.

Osa virheistä liittyi siihen, että vanhoista bloggauksista löytyi linkkejä, jotka johtivat sivulle, joita ei ollut enää olemassa. Sivuiltamme löytyi myös HTTP-linkkejä ajalta ennen kuin HTTPS oli yleinen käytäntö. Näitä oli helppo lähteä korjaamaan. Työ vei päiväkausia, mutta oli kaiken vaivan arvoista, sillä hakukonetilanteemme lähti kohenemaan välittömästi.

Tältä näyttää ahfresin dashboard-näkymä. Tilanne elää päivittäin.

Oli kiinnostavaa l√§hte√§ ensimm√§isen√§ katsomaan mill√§ hauilla oikeasti sivuillemme l√∂ydet√§√§n eniten. Trafiikkia tuli eniten joillakin toivotuillakin hakusanapareilla kuten ‚ÄĚmainostoimisto jyv√§skyl√§‚ÄĚ ja ‚ÄĚdigitoimisto‚ÄĚ. Suosituimpia olivat kuitenkin ‚ÄĚtwitter opas aloittelijoille‚ÄĚ, ‚ÄĚilmainen chat‚ÄĚ, ‚ÄĚchat palvelu‚ÄĚ, ‚ÄĚkotisivut hinta‚ÄĚ, ‚ÄĚwordpress palvelin‚ÄĚ ja ‚ÄĚwordpress webhotelli‚ÄĚ.

Nämä ovat kaikki vähän ohisektoria. Emme tarjoa suoraan palvelintilaa tai webhotellia, vaan ainoastaan asiakkaille, jotka tilaavat meiltä myös verkkosivut ja niille ylläpitopalvelun. Kuten aiemmin mainitsinkin, emme tarjoa myöskään chat-palveluita, Twitter-konsultoinnista puhumattakaan. Nämä kaikki keräävät trafiikkia kirjoitusteni kautta, joka ei itsessään tietenkään ole huono asia, mutta liiketoiminnallisessa mielessä näistä käynneistä on hyvin vähän hyötyä.

‚ÄĚMainostoimisto Jyv√§skyl√§‚ÄĚ on aikoinaan ollut meid√§n t√§rkein hakusanapari, mutta alan kehittyess√§ se on nyky√§√§n hieman harhaanjohtava. Mainostoimistot tarjoavat kaikkea lippulappusten taitosta verkkosivuihin ja me Dudella emme en√§√§ tarjoa esimerkiksi perinteist√§ printtimateriaalia muille kuin nykyisille asiakkaillemme. Teemme hyvin v√§h√§n irrallisia ‚ÄĚpieni√§‚ÄĚ t√§h√§n liittyvi√§ hommia kuten esimerkiksi jotain k√§yntikortteja. N√§it√§ tekev√§t perinteisemm√§t mainostoimistot, eiv√§t harvemmin puhtaasti digitaaliset mainostoimistot kuten Dude. Verkkosivuja toteuttavat tahot kuitenkin tunnetaan mainostoimistoina paremmin ja hauissa on hyv√§ olla mukana.

Haut ‚ÄĚkotisivut hinta‚ÄĚ ja ‚ÄĚnettisivut hinta‚ÄĚ ovat my√∂s meille tavallaan kyseenalaisia, koska emme haluaisi kilpailla hinnalla ja n√§iden hakijat yleens√§ etsiv√§t sit√§ halvinta. Olemme kirjoittaneet verkkosivujen ostamisesta ja hinnoittelusta useamman artikkelin, joten luonnollisesti n√§ymme my√∂s n√§ill√§ hauilla hyvin.

On mielenkiintoista tarkastella millä hakusanoilla meidät tällä hetkellä löydetään. Listaa voi lajitella erilaisten ehtojen kuten haun tuottaman trafiikin mukaan.

Sitten oli aika tarkistaa sanat, joilla haluaisimme n√§ky√§. Oli yll√§tt√§v√§√§ huomata ensinn√§kin miten v√§h√§n joillakin sanamuodoilla haetaan, vaikka aihe on sama. Paras sanapari kannaltamme on ‚ÄĚverkkosivut/nettisivut/kotisivut yritykselle‚ÄĚ, koska toteutamme n√§it√§ l√§ht√∂kohtaisesti yrityksille ja organisaatioille ja n√§m√§ haut on liiketoimintamme ytimess√§. Ensimm√§isen√§ panin merkille, ett√§ kukaan ei hae ‚ÄĚyrityksille‚ÄĚ, siis monikossa, vaan ihmiset k√§ytt√§v√§t sanaa ‚ÄĚyritykselle‚ÄĚ, yksikk√∂√§. T√§m√§ on j√§rkeenk√§yp√§√§, sill√§ miksi hakisit useammalle yritykselle kun haet juuri sinun yritykselle palvelua.

Erot sanaparien välillä ovat päätähuimaavat:

  • kotisivut yritykselle ‚Äď 1000+ hakua kuukaudessa
  • nettisivut yritykselle ‚Äď 250 hakua kuukaudessa
  • verkkosivut yritykselle ‚Äď 100 hakua kuukaudessa

Pohdimme meid√§n p√§√§ss√§ millaisia hakijat mahtavat olla. V√§lill√§ on my√∂s tarpeen mietti√§ kannattaako menn√§ volyymin mukaan, jos haku on liian laaja. N√§iss√§ sanoissa merkityserot ovat kuitenkin eritt√§in pieni√§, sill√§ synonyymit kesken√§√§n tarkoittavat samaa asiaa. Sanassa ‚ÄĚkotisivut‚ÄĚ on kuitenkin nyky√§√§n pieni vivahde-ero, sill√§ sana on vanhimpia ja ensimm√§isi√§ nettisivuista k√§ytett√§vi√§ termej√§ ja saattaa viitata siihen ett√§ sen k√§ytt√§j√§ll√§ ei ehk√§ ole tietoa siit√§ miten paljon esimerkiksi br√§ndin mukaiset r√§√§t√§l√∂idyt kokonaisvaltaiset verkkopalvelut maksavat. Yli tuhat hakua kuukaudessa on kuitenkin sellainen m√§√§r√§, ett√§ siihen kannattaa panostaa. Meid√§n ep√§onneksemme emme olleet k√§ytt√§neet ‚ÄĚkotisivut‚ÄĚ sanaa miss√§√§n vaan puhuneet l√§hinn√§ verkkosivut -sanasta, jolla on yli kymmenen kertaa v√§hemm√§n hakuja.

Sanat, joilla on hakuja alle kymmenen kuukaudessa ei kannata satsata ollenkaan, ellei n√§m√§ kymmenen hakua ole sellaista, jolla tulee miljoonakauppaa. Aika on rahaa, eik√§ t√§ss√§ yhteydess√§ aikaa kannata turhaan r√∂tv√§t√§ asioihin, joista kahisevaa ei ole yksinkertaisesti mahdollista saada. Suunnittelukeskeisill√§ hauilla esimerkiksi ‚ÄĚnettisivujen suunnittelu‚ÄĚ, ‚ÄĚbr√§ndisuunnittelu‚ÄĚ tai ‚ÄĚvisuaalinen suunnittelu‚ÄĚ hakuja ei ollut k√§yt√§nn√∂ss√§ yht√§√§n. T√§m√§ johtuu todenn√§k√∂isesti siit√§, ett√§ harvemmin yritykset hakevat puhdasta suunnittelua tai ett√§ sit√§ haetaan toisilla hakutermeill√§ kuten mainostoimisto + kaupunki.

Sanaparit joilla meillä ei ollut näkyvyyttä yhtään oli mm. verkkokauppa yritykselle. Joskus taannoin meillä oli verkkokaupoille oma tuotesivu, mutta koska menekkiä oli niin vähän, päätimme karsia sen pois kokonaan. Näihin epäkohtiin oli helppo puuttua. Tuumasta toimeen aloimme työstämään uutta sisältöä blogiin. Edellä mainitusta esimerkistä syntyi mm. uusin verkkokauppakirjoituksemme.

Ahrefsiin voi myös listata kilpailijat ja katsoa millainen oma hakukonetilanne on heihin verrattuna. Palvelusta saa arvokasta dataa siitä mihin osa-alueeseen oikeastaan kannattaa ylipäätään panostaa orgaanisissa hauissa ja missä kohtaa ei ole mitään saumaa kilpailla tuloksissa. Ahrefs on myöskin Googlen sekavaa Adwordsia kätevämpi hakusanojen kartoituksessa, sillä käyttöliittymä on Ahrefsissä vertaansa vailla. On kätevää, että pystyy kartoittamaan esim. kuinka kilpailtu hakusana on mainosmarkkinoilla ennen kuin luo sille kalliin euroja per klikkaus maksavan mainoksen.

Nyrkkisäännöt hakukoneoptimointiin

Ikivanhan hakukoneoptimoinnin pikaoppaani viisi tärppiä pätevät edelleen, mutta peräänkuulutan myös seuraavia ajattomia nyrkkisääntöjä:

  1. Ota työkalu käyttöön (ellei jo ole) ja korjaa pahimmat puutteet sivustolla.
  2. Anna pois ilmaiseksi hyödyllistä sisältöä. Eli toisin sanoin: Bloggaa niin maan p*rk*leesti materiaalia, joka ei ole turhaa höttöä. Jos lukijat tykkäävät, kommentoivat somessa ja linkkaavat juttujasi, homma kantaa pitkälle. Mikä parasta, bloggaa asioista joita voit linkata itsekin muille säännöllisesti. Niin mekin teemme. Esimerkiksi tämän kirjoituksen saatan linkata seuraavalle hakukonehommista kyselevälle.
  3. Ihminen ensin, hakukone sitten. Kirjoita ymm√§rrett√§v√§√§ sis√§lt√∂√§. Google on sen verran fiksu, ett√§ tukee yleisimpi√§ sijamuotoja ja osaa poimia sanan lauseen sis√§lt√§. √Ąl√§ t√∂nkk√∂yt√§ k√§ytett√§v√§√§ kielt√§ vain siksi, ett√§ se l√∂ytyisi paremmin Googlesta. Jos ihan pakko on niin muotoile lause eri tavalla luettavampaan muotoon, esimerkiksi ‚ÄĚMatin Auto: Luotettava autokauppa Jyv√§skyl√§st√§‚ÄĚ tai ‚ÄĚMatin Auto: Luotettava autokauppa, sijaintina Jyv√§skyl√§‚ÄĚ (t√§ss√§ esimerkiss√§ ajateltu autokauppa + jyv√§skyl√§ sanaparia) sen sijaan ett√§ se olisi t√∂nkk√∂ ‚ÄĚAutokauppa Jyv√§skyl√§ ‚Äď Matin Auto Oy‚ÄĚ. Joissakin tilanteissa sanapari per√§kk√§in n√§kyy paremmin, mutta harkintaa kannattaa k√§ytt√§√§.
  4. Testaa sivut teknisesti, mutta unohda hiuksien halkominen. Hakukonehommat eiv√§t ole teknist√§ puuhaa. Jos joku linkki tai h1 sielt√§ tai t√§√§lt√§ puuttuu, Google kyll√§ l√∂yt√§√§ sivut kunhan sis√§lt√∂ on hy√∂dyllist√§ ja etsij√§√§ palvelevaa. Ahrefs tai Semrush auttaa pikkuvirheiden korjailuun, mutta t√§ydellist√§ ei ole olemassakaan. Korjaa ne mitk√§ suinkin voit, j√§t√§ ‚ÄĚvaroitukset‚ÄĚ sitten ‚ÄĚsyssymm√§lle‚ÄĚ.

Siinä tärpit 2020-luvulle! Toivottavasti näistä on teidän yrityksessänne hyötyä.

Lue myös nämä

Hakukoneoptimointi WordPressin Yoast SEO-lisäosan avulla

Yoast SEO on WordPress-maailman suosituimpia hakukoneoptimointilisäosia. Tässä oppaassa kerromme, kuinka sitä käytetään.

Hakukoneoptimointi ‚Äď Se parempi SEO-pikaopas

Katso tästä kirjoituksesta viisi tärkeintä asiaa, joita verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa olisi syytä ottaa huomioon. Löyhä pikaopas on vuodelta 2015, mutta tärpit ovat melko ajattomia ja pitävät paikkaansa, erityisesti kohta viisi "Se mitä tiesit eilen, on tänään vanhaa".

Hakukoneoptimointi ei ole ominaisuus, jonka voit laittaa päälle

Hakukoneoptimointi on sivuston saattamista tilaan, jolla se löytyy kaikista parhaiten Googlesta ja muista hakukoneista. Se ei ole tuote, jonka voit ostaa mistä vain, vaan vaatii aina käyttäjältä työtä.