Perjantaina, 20.8.2021

MietityttÀÀkö nettisivut ja niiden hinta? Kokeile kokeellista hintalaskuriamme

Netti on tÀynnÀ erilaisia hintoja ja hintalaskureita. Nettisivut ovat yritykselle elinehto, mutta monia mietityttÀÀ hinta. MitÀ hinta pitÀÀ sisÀllÀÀn ja paljonko nettisivut maksavat? Avataanpas tÀtÀ vielÀ kerran.

Nettisivujen hinnoista on puhuttu Duden blogissa vuosien varrella monta kertaa. Luulisi, ettÀ tÀstÀ ei tarvitse enÀÀ kirjoittaa. Mutta hinta-asia aiheuttaa edelleen hÀmmennystÀ, sillÀ monilla verkkosivuilla lÀhtöhinnat ovat muutamista satasista ja hintakatto on tonni. Tuhat euroa kuulostaa kadunmiehen korvaan paljolta verkkosivuista ja kymppitonni mahdottomalta sijoitukselta.

Kuten autoissa, taloissa ja muissa luksustuotteissa, nettisivuja löytyy joka lÀhtöön. Joskus sÀÀstyy rahaa, mutta myöhemmin se saattaa kostautua isommalla remontilla.

Olemme kirjoittaneet hinta-aiheesta paljon. Joitakin poimintoja alla.

Hintalaskurit ovat hanurista, mutta teimme silti sellaisen tĂ€tĂ€ bloggausta varten – Katso ominaisuuksien vaikutus nettisivujen hintaan alta!

Emme ole kertoneet suoraa hinnastoa sivuillamme, koska hinta on mahdoton mÀÀrittÀÀ tietĂ€mĂ€ttĂ€ yksityiskohtia. Kaikenlaiset ”laske projektillesi” hinnat ovat typeriĂ€, koska tietyn ominaisuuden tai tuotteen hinta voi heilahdella sen mukaan mitkĂ€ ne todelliset kĂ€yttötarpeet ovat. Esimerkiksi tavallinen yhteydenottolomake on aika peruskauraa, mutta mm. alla oleva hintalaskuri (joka ”lomake” sekin) tai johonkin integroitava lomake voikin olla sitten ihan toisenlainen työ.

Hintaan vaikuttaa sata ja miljoonaa eri asiaa, eikĂ€ yhtĂ€ asiaa voi myydĂ€ niin, ettĂ€ ”tĂ€stĂ€ puuttuu tonni, nonniih!”. Jotta saisit jotain osviittaa asiasta, teimme laskurin, ole hyvĂ€:

Kuinka paljon nettisivut siis maksavat? Jos yllÀ oleva upotus ei jostain syystÀ nÀy laitteellasi oikein, avaa omaan ruutuunsa tÀstÀ.

YllĂ€ olevan laskurin ”tuotteita” on yhteensĂ€ 39 kappaletta. Koska nĂ€itĂ€ on paljon, emme ole avanneet tarkemmin mitĂ€ ominaisuudet pitĂ€vĂ€t sisĂ€llÀÀn. Voin kuitenkin sen verran sanoa, ettĂ€ ne pitĂ€vĂ€t sisĂ€llÀÀn paljon ja vĂ€hĂ€n enemmĂ€nkin. YksittĂ€isen ominaisuuden/tuotteen hinta vaikuttaa lĂ€hinnĂ€ tarjouksen kokonaishintaan, eikĂ€ mikÀÀn tarjous ole samanlainen.

Hui kamala mitÀ hintoja! Mites nettisivut teiltÀ eroaa jostain toisesta toimijasta?

Kilpailu nettisivuntekijöiden kesken on kovaa, alalta löytyy toimijoita laidasta laitaan. Ero yhden-kahden henkilön ja tÀyden palvelun digitoimiston vÀlillÀ on kuitenkin selkeÀ. MeidÀt erottaa muista mm. kovaksi keitetty seitsemÀnhenkinen tiimi, jolla on yhteenlaskettuna kokonaisen eliniÀn verran kokemusta suunnittelusta, markkinoinnista, myynnistÀ ja brÀndin kehittÀmisestÀ verkossa, ehkÀ rahtusen enemmÀn tulitukea taustalla verrattuna keskivertopuuhastelijaan, jolle nettisivut saattavat olla vain sivubisnes. Isolle osalle meistÀ nettisivut olivat intohimo jo nuorena kloppina, eikÀ mielenkiinto tai focus ole seilannut aiheesta toiseen vaan vahvistunut entisestÀÀn. Nettisivut on se meidÀn juttu. Tiimin osaamisen, yrityksen henkilöstön focuksen, koon ja tietotaidon pitÀisikin olla suurin erottava tekijÀ myös hinnassa. Halvalla ei ole yksinkertaisesti varaa hieroa.

YmmĂ€rrĂ€n tĂ€ysin, ettĂ€ hinnat hĂ€mmentĂ€vĂ€t, koska netissĂ€ vilisee suhteellisen halpaa hinnoittelua. NetistĂ€ löytyy hintoja laidasta laitaan, mm. hauilla ”nettisivut hinta”, ”nettisivujen hinta” ja ”paljonko nettisivut maksavat” saa seuraavankaltaisia tuloksia:

On hÀmmentÀvÀÀ miten moni nykyÀÀn perustelee nettisivujen hintaa sisÀltömÀÀrÀllÀ siten, ettÀ 10 alasivun nettsivut maksavat enemmÀn kuin 5 alasivun nettisivut. Hyvin tehdyt nettisivut voivat sisÀltÀÀ vaikka 1000 alasivua, eikÀ sen pitÀisi vaikuttaa hintaan mitenkÀÀn, sillÀ moderneja sivustoja asiakas voi pÀivittÀÀ itse. Sivujen tai sisÀllön mÀÀrÀ ei ole todellinen ja nykyaikainen hintaperuste ja kertookin lÀhinnÀ eniten tarjoajasta.

KeskimÀÀrin ”perussivustojen” hinnat pyörivĂ€t etusivun hakutulosten mukaan 200-800 euron vĂ€lillĂ€. NĂ€mĂ€ hinnat ovat ainakin kuluttajalle sellaisia, ettĂ€ ei kukkarossa paina, mutta kannattaa katsoa millaista laatua toteuttaja tekee tuolla hinnalla. Jos alan tuntihinnoissa mitataan (yli 4 hengen digitoimistot 80-150 € / h), nĂ€ihin hintoihin mahtuu muutama tunti työtĂ€. TĂ€hĂ€n vĂ€liin vielĂ€ klassikkoartikkeli ÄlĂ€ osta parin tonnin WordPress-saittia vuodelta 2015.

Ainoa toimiva laskuri onkin todennÀköisesti tÀssÀ (voit painella Fast, Good ja Cheap -valintoja vapaasti):

Liian usein nettisivujen hintaa etsiessĂ€ pyritÀÀn löytĂ€mÀÀn sivujen tekijĂ€ mahdollisimman halvalla, sillĂ€ kaikki eivĂ€t nĂ€e nettisivuissa sen kummempaa arvoa. Toisaalta, yrityksiĂ€ on erilaisia ja esimerkiksi pienemmĂ€t tai yhden ihmisen yritykset eivĂ€t ehkĂ€ halua satsata verkkosivuihin enempÀÀ kuin on pakko. Mutta asia on kuten Katleena Kortesuo sanoi kirjassaan ”100 faktaa myynnistĂ€â€: ”Jos et ole verkossa, et ole olemassa” (sanan ”verkko” voi tĂ€ssĂ€ kohtaa myös korvata sanalla ”verkkosivut”):

â€œĂ„Ă€rimmĂ€isen harva asiakaspolku on sellainen, joka tapahtuu kokonaan verkon ulkopuolella. KĂ€ytĂ€nnössĂ€ ei juuri ole olemassa sellaisia tilanteita, joissa uusi asia­kas kuulisi tuotteesta ilman verkkoa, kyselisi muilta kĂ€yttĂ€jĂ€kokemuksia ilman verkkoa, tekisi ostopÀÀtöksen ilman verkkoa, varaisi ajan ilman verkkoa ja lopulta myös ostaisi tuotteen ilman verkkoa. Itse en satsaisi kovin paljoa nĂ€ihin asiakaspolkuihin, koska ne ovat katoava luonnonvara.”

Ote kirjasta: “100 faktaa myynnistĂ€â€ (Andrei KoivumĂ€ki, Katleena Kortesuo, 2019)

Jos hinta on ainoa kriteeri, kannattaa vielÀ miettiÀ

Olen muutaman kerran saanut palautetta asiakkaalta, ettĂ€ Duden hinnat tuntui alkuun kovalta, mutta myöhemmin hinta on ollut ymmĂ€rrettĂ€vĂ€mpi sen jĂ€lkeen kun on nĂ€hty miten paljon paremmin ja nopeammin sivusto toimii, miten helppo sitĂ€ on pĂ€ivittÀÀ ja miten esimerkiksi WordPressin yllĂ€pitonĂ€kymĂ€ssĂ€ ei ole turhia lisĂ€osia tai kilkkeitĂ€. On tĂ€rkeÀÀ ettĂ€ nettisivuja ei tehdĂ€ vanhanaikaisesti siten, ettĂ€ mitÀÀn ei pÀÀse pĂ€ivittĂ€mÀÀn vaan pĂ€invastoin – lohkoajattelun avulla asiakas voi halutessaan rakentaa vaikka aivan eri nĂ€köisiĂ€ laskeutumissivuja, jotka silti noudattavat yrityksen brĂ€ndiĂ€ ja nĂ€yttĂ€vĂ€t yhdenmukaisilta.

Ennen verkkosivujen ostopÀÀtöstĂ€ kannattaa miettiĂ€ mikĂ€ on sitĂ€ ”nextiĂ€ leveliĂ€â€ ja kuinka paljon digi- tai mainostoimistoyritys tekee ns. ”valmispaketeilla” liukuhinatuotteena. MeillĂ€ aivan kaikki tulee juuri sinulle tai yrityksellesi rÀÀtĂ€löitynĂ€, eikĂ€ niin ettĂ€ nappaamme netistĂ€ valmiin tusinateeman ja vaihdamme siihen logosi ja vĂ€risi.

ÄlĂ€ kĂ€ytĂ€ laskureita vaan pyydĂ€ rohkeasti tarjous

Onko tarvetta laadukkaille, oikeasti hyvÀn nÀköisille, nopeasti latautuville ja ennen kaikkea uskottaville nettisivuille? Jos kyllÀ, olet oikeassa paikassa. Unohda nettisivujen hinta ja laskurit hetkeksi ja pyydÀ meiltÀ tarjous. Saat kaikenkattavan PDF-tarjouksen, jossa on useampi sivu ja tarkkaan eritelty mikÀ maksaa, paljonko, milloin lÀhdetÀÀn tekemÀÀn ja niin edelleen. Soita numeroon 040 835 1033, jÀtÀ chat-viesti, lomakeviesti tai lÀhetÀ sÀhköpostia moro@dude.fi niin kahtellaan mitÀ voitaisiin sinulle tai yrityksellesi tehdÀ!

Lue myös nÀmÀ

Nettisivut yritykselle – MistĂ€, miten, paljonko maksaa? Tsekkaa nykypĂ€ivĂ€n vaihtoehdot

Nettisivut on tÀrkeÀ myyntikanava ja uskottavuuden ja brÀndin boostaaja. TehdÀkö itse vai tilatako digitoimistolta?

Paljonko kotisivut maksavat?

Kuulemme usein kysymyksen "MitÀ nettisivut maksavat?".

6 parasta chat-palvelua verkkosivuille – osa 2

Chat-palveluja on sadoittain, mutta joukossa on paljon bugisia tai muuten vain kökön nÀköisiÀ, joita ei voi tuunata haluamakseen tai joista ei löydy perusominaisuuksia kummempaa. MitkÀ chat-palvelut ovat laadukkaita, mikÀ kannattaa ottaa verkkosivuille kÀyttöön?