Tiistaina, 15.8.2017

Miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja?

Yritt√§j√§-tuotteistaja ja P√∂lli t√§st√§ -blogin kirjoittaja Jari Parantainen on useasti kirjoittanut muunmuassa yritysten hinnoitteluun liittyv√§st√§ viestinn√§st√§. Rupesin tiistain aamup√∂pp√∂r√∂ss√§ pohtimaan asiaa digitoimistoyritt√§j√§n n√§k√∂kulmasta. Niin, meill√§h√§n ei ole verkkosivujen tai verkkokauppojen hintoja sivuillamme, vaikka ne ovat tuotteet, joita myymme. Miksi n√§in? miksi hintaa ”salaillaan”?

Hinta-asia sai aikaan laajemman Twitter-keskustelun sillä välin kun minä keskityin koodailuun Twitterin ollessa kiinni. Olin jo lähdössä vastailemaan tweetteihin, mutta sen sijaan päätinkin kirjoittaa aiheesta, sillä asia ei ihan mahdu 140 merkkiin.

Emme salaile hintoja. Asia ei vain ole niin yksinkertainen.

Olemme yritt√§neet avata verkkosivujen hintoja blogissamme ja niist√§ on parikin kirjoitusta, mm. Paljonko nettisivut maksavat? (13.12.2016) ja Mik√§ niiss√§ verkkosivuissa oikein maksaa? (24.3.2017). Sielt√§ kun oikein kaivaa, l√∂yt√§√§ muunmuassa ett√§ ”Vakioprojektimme py√∂rii siell√§ 8000 euron molemmilla puolilla, jolla saa meilt√§ jo paljon.”, joka pit√§√§ enemm√§n tai v√§hemm√§n edelleen paikkaansa, vaikka onkin hieman noususuhdanteinen.

Tuo kahdeksan tonnia ei kuitenkaan kerro vielä asiakkaalle tai sivustolla kävijälle yhtään mitään. Twitterissä ehdotettiin ratkaisuksi muunmuassa esimerkkikeissin avaamista, mutta se ei ole ihan muutaman lauseen juttu.

Koska homma ainakin meidän spesifioidulla WordPress-alalla on vahvasti räätälöityä, hinta on vaikea sanoa suoraan heittämällä, tietämättä speksejä. Tästä syystä aivan varmasti 90% digitoimistoista eivät ilmoita nettisivuillaan hintoja.

Sano nyt se jo hinta, paljonko maksaa?

Jos lähdet ostamaan autoa tai kesämökkiä, speksit vaikuttavat hintaan. Sama juttu on räätälöidyissä verkkopalvelutuotteissa, joita Dude tarjoaa.

K√§yt√§nn√∂ss√§ kaikki projektit hinnoitellaan meill√§ yhdell√§ k√∂ntt√§hinnalla, johon on laskettu ihan kaikki. Avataanpa siis paljollako saa ja mit√§kin, jospa se v√§h√§n hahmottaisi. Esitetyt hinnat ovat alvittomia. Lis√§ty√∂t aina 80 ‚ā¨ + alv / tunti.

  • 2000 ‚ā¨. Meilt√§ t√§h√§n hintaan saat grafiikkaa, esimerkiksi logon tai leiskan, mutta kokonaiseen verkkosivutoteutukseen t√§m√§ summa ei riit√§.
  • 4000 – 6000 ‚ā¨. Kevyt sivusto (graafinen suunnittelu sek√§ tekninen ty√∂), jossa toiminnallisuuksia ovat korkeintaan palaute- ja tarjouspyynt√∂lomakkeet ja blogi. Lis√§toiminnallisuudet lasketaan hintaan erikseen.
  • 6000 – 8000 ‚ā¨. Sivustot, joissa normaalien sivujen, alasivujen, mahdollisen blogin ja lomakkeiden lis√§ksi my√∂s vaativampia toimintoja ja ominaisuuksia, kuten somesein√§√§, galleriaa, haku. Kevyet verkkokaupat.
  • 8000 – 15 000 ‚ā¨. Verkkokaupat ja verkkopalvelut, tuotekatalogit ja laajemmat verkkosivustot. N√§ill√§ sivuilla voi yll√§mainittujen lis√§ksi ihan kunnon br√§ndisuunnittelua, mutta teknisell√§ puolella my√∂s esimerkiksi integraatioita, liidigeneraattoreita, jopa varausj√§rjestelm√§√§.
  • 15 000 – 40 000 ‚ā¨. Verkkokaupat ja verkkopalvelut, joissa yll√§mainittujen lis√§ksi laajastikin erilaisia toimintoja, kuten tapahtumat, sosiaalisen median toimintoja, kilpailuja, kielik√§√§nn√∂ksi√§, monitasoisia valikoita, laajempaa reaaliaikaista hakutoimintoa algoritmeineen, uutisia, keskustelupalstaa, intraa, tiedostopankkia, kuvagalleriatoimintoa, varausj√§rjestelm√§√§, CRM:√§√§, lidiigeneraattoria, kyselyit√§, tuotekatalogia, verkkokauppaa, laskuria, lahjakorttitoimintoa, digitaalisia tuotteita… (jatka listaa ideoimillasi toiminnoilla)

Näitä kaikkia hintoja on aika järjetöntä listata esimerkiksi meidän verkkosivut tai verkkokaupat -tuoteosastoon. Siinähän menisi kävijä aivan pyörälle päästään!

Tuntihintamme on 80 ‚ā¨ + alv / tunti, mutta Duden historian aikana ei ole ollut kovin montaa t√§ysin tuntihintaperusteista projektia pelk√§st√§√§n siit√§ syyst√§, ett√§ asiakkaan on vaikeampi hahmottaa kokonaiskulua. Ja periaatteessa my√∂s meid√§n.

Kaikki projektin ulkopuoliset työt tai lisätyöt tehdään tuntihinnalla, ellei työ kuulu selvästi aiemmin sovittuun kokonaisuuteen.

Tyypilliset lisätyöt

Yleisimmissä tapauksissa lisätyötä on kaikki se työ mikä tapahtuu sen jälkeen kun sivusto on julkaistu onnistuneesti ja asiakas on tyytyväinen, eikä kuulu ylläpitopakettiin. Tyypillisiä lisätöitä Dudella ovat muunmuassa

  • Ulkoasun muuttaminen oleellisesti, esimerkiksi v√§ritys, fontit tai kokonaisia elementtej√§.
  • Sis√§lt√∂jen lis√§√§minen tai jonkun sellaisen toimenpiteen tekeminen jonka asiakas voisi tehd√§ my√∂s itse
  • Selvittelyty√∂t isommissa kokonaisuuksissa
  • Isommat bugikorjaukset, erityisesti silloin jos tekniikka on vanhentunutta eik√§ yll√§pitosopimusta ole
  • Muut mahdolliset projektin ulkopuoliset ty√∂t

Ostettujen räätälöityjen verkkosivujen tuotettu arvo

Olemme tuoneet vähemmän verkkosivujen Return on Investmentiä esille, koska sijoituksen tuotto on usein asiakkaan liiketoiminnasta riippuvainen ja hieman vaikeammin mitattavissa ilman erillistä seurantaa.

Kävijämäärät, yhteydenottojen, liidien ja asiakkaiden kasvun voi helposti mitata ja väittäisin että meidän sivusto maksaa yleensä itsensä takaisin jo ihan siitä syystä, että se on netissä useamman vuoden. Esimerkiksi parin vuoden aikajänteelle laskettuna sijoitettu summa jää usein kauppaan nähden melko pieneksi.

Lukuja muutamista asiakaskeisseistämme voi lukea jokaisen työnäytteen pohjalta kohdasta Miten onnistuimme? Meillä on tehokkaat prosessit, workflow ja tietynlainen uniikki laaduntarkkailu joka itsessään vaikuttaa myös hintaan. Meiltä kun ostaa, voi olla varma että sivustot latautuvat nopeasti, koska niin koodi kuin palvelimetkin ovat huippuluokkaa.

Mitäs muuta hinnoittelua sitä sitten on?

Niin, verkkosivujen hinta on melkein joka projektissa eri summa, silloin sitä ei voi nettisivuillakaan ilmoittaa. Alkaen-hinnat ovat huonoja, koska ne jäävät mieleen ja usein asiakas saattaa ajatella että sen verranhan ne suurinpiirtein maksaa. Voi tulla yllätyksenä, jos hinta onkin tuplat alkaen-hinnasta. Eli loppupeleissä kyseinen aloituspiste ei tarkoita yhtään mitään.

Hintahaitarit eivät myöskään kerro juuri sinun projektisi hintaa, mutta niistä saa tietysti hieman paremman kuvan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lopullinen hinta voi asettua tarkennettuaan ihan kumpaan haitarin päähän tahansa.

Melkein pit√§isi kehitell√§ joku suuntaa-antava laskuri, jolla voisi laskea osviittaa oman projektin hinnasta. Mutta sekin tuntuu hankalalta ajatukselta kun ”yksinkertaisesta” asiasta tehd√§√§n monen klikkauksen prosessi.

Loppusanat

Vaikka digitoimistolla olisikin terve hinnoittelu, ei hinnoista puhuta ensimmäisenä yllä mainituista syistä. Speksit täytyy tietää ensin, ennen kuin voi sanoa juuta tai jaata. Meillekin on arkipäivää hintahaitareiden lähettely tarjouspyyntöihin tai parin päivän aivoriihet ennen tarjouksen jättämistä. Mitä tarkemmin tietää mitä kaikkea sivustolle tulee, sen tarkemmin osaa laskea hinnankin. Näin meillä räätäleillä.

Pullopostia?

Koottuja kuulumisia sisältävä bittivirtojen pulloposti saapuu rantaasi noin kolmen kuukauden välein.