Perjantaina, 20.9.2019

5 asiaa, jotka Dude tekee toisin

Me ei uskota "bisnessalaisuuksiin", olemme avanneet oikeastaan kaiken yritykseemme liittyvÀn blogissa raha-asioita myöten ja loput kirjoittaneet auki operointimanuaaliimme. TekemÀÀmme tekniikkaa on ilmaiseksi jaossa GitHubissa ja huhupuheiden mukaan WordPress-teemaamme ja -lisÀosiamme kÀyttÀvÀt myös muut toimistot.

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Sivustomme yritysesittely-osastolla lukee ”On WordPress-toimistoja ja sitten on Dude”. Joku saattaa ihmetellĂ€ mitĂ€ tĂ€mĂ€ tarkoittaa. Miten Dude muka eroaa muista? Asiaa on syytĂ€ avata hieman.

Verkkosivuja ja WordPressiÀ tekeviÀ toimistoja on yhtÀ paljon kuin metsÀssÀ sieniÀ syksyisin. Jokainen sanoo tekevÀnsÀ laatua, mutta mistÀ sen oikeastaan tietÀÀ kun kaikki verkkosivustot nÀyttÀvÀt samalta? Dudella on monta asiaa, jotka erottuvat kilpailijoista.

Avoimuus toimintatapoja ja koodia myöten – Duden oma WordPress-pohjateema ja lisĂ€osat avoimesti jaossa

Me ei uskota ”bisnessalaisuuksiin”, olemme avanneet oikeastaan kaiken yritykseemme liittyvĂ€n blogissa raha-asioita myöten ja loput kirjoittaneet auki operointimanuaaliimme. TekemÀÀmme tekniikkaa on ilmaiseksi jaossa GitHubissa ja huhupuheiden mukaan WordPress-teemaamme ja -lisĂ€osiamme kĂ€yttĂ€vĂ€t myös muut toimistot.

Emme tee nÀin pelkÀstÀÀn siksi koska se on meidÀn mielestÀmme kivaa ja oikein, vaan koska WordPress ja monet muut kÀyttÀmÀmme työkalut ovat ilmaisia ja avoimia, haluamme jakaa hyvÀÀ eteenpÀin ja panostaa yhteisöön. WordPressin filosofia luo tietynlaista vapautta ja se on osa koko tÀmÀn homman henkeÀ. TykkÀÀmme myös olla mukana WordPress-yhteisössÀ ympÀri Suomea, kÀydÀ WordCamp-seminaareissa ja isÀnnöidÀ kaikille avoimia, ilmaisia JyvÀskylÀn WordPress Meetuppeja.

TekijÀt suoraan yhteydessÀ asiakkaaseen

MeillĂ€ ei ole omaa markkinointiosastoa tai ”johtajaa”, joka on vĂ€likĂ€tenĂ€ asiakkaan ja tekijĂ€n vĂ€lillĂ€ ja vaikka tyyppejĂ€ on jo viisi, kommunikoimme suoraan asiakkaan kanssa. NĂ€in viivettĂ€ ei tule, ainakaan meidĂ€n pÀÀstĂ€ ja asiakas saa suoran tiedon siitĂ€ missĂ€ mennÀÀn.

Omat WordPressille optimoidut palvelimet ja yllÀpitopaketti samasta paikasta

Monet toimijat tekevÀt sinulle sivut ja etsivÀt palvelintilat muualta, pahimmillaan joka projektille eri paikasta, milloin mistÀkin superhalvalla, vÀlittÀmÀttÀ miten sivut siellÀ jossain pyörivÀt. Toiset ulkoistavat kaiken WP-Palvelulle tai jollekin muulle WP-yllÀpitopalvelulle. Mutta entÀ jos verkkosivuihin liittyvÀt ydinpalvelut tulisivatkin samasta paikasta?

Me uskomme, ettÀ verkkosivut ja palvelin kulkevat kÀsi kÀdessÀ. Verkkosivujen omistajan eli asiakkaan ei pitÀisi olla se joka on ongelmien tapahtuessa yhteydessÀ johonkin mystiseen kolmannen osapuolen hostinglafkaan vaan kaiken pitÀisi hoitua verkkosivuston tekijÀn kautta.

Oma testausympÀristö

Julkisen tuotantopalvelimen (sen missĂ€ sinun livesivustosi majailee) lisĂ€ksi meillĂ€ on oma niinsanottu ”staging”-ympĂ€ristö, joka toimii omassa domainissaan. MeillĂ€ tĂ€ssĂ€ on poikkeuksellista myös se, ettĂ€ samalla kun asiakas tuottaa sisĂ€ltöÀ tuleville sivuilleen, saamme omille koneillemme reaaliajassa aina uusimmat muutokset. NĂ€in jokainen ukko pysyy ajan tasalla sivuston matskuista ja pÀÀsee jatkamaan samalla sivuston työstöÀ ja taklaamaan bugeja. TĂ€mĂ€ on elintĂ€rkeÀÀ tiimin toimimisen kannalta. TĂ€llaista tietokantasyncciĂ€ ei monella ole jostain syystĂ€ kĂ€ytössĂ€. Timi on avannut asiaa tarkemmin kirjoituksessaan ”Tunnustus tietokantoihin liittyen”.

Vaikka digitoimisto, ei pelkĂ€stÀÀn tekniikkaa – maailmanluokan graafikot ja brĂ€ndi saman katon alta

Mainostoimistoalalla on hajontaa vÀhÀn liikaakin. Joistakin toimistoista saa erinomaisen yritysilmeen tai verkkosivuleiskat, mutta tekninen työ tilataan jostain muualta. Jotkut digitoimistot ovat taas erittÀin teknisiÀ, jopa niin ettÀ grafiikka tilataan ulkoistetulta tekijÀltÀ.

Dudella homma alunperin lÀhti siitÀ kun koodari ja graafikko tapasivat toisensa. Sama linja on pidetty toimiston kasvaessa, tavoite on aina se, ettÀ puolet on visuaalista maailmaa ja toinen puoli teknistÀ. NÀin asiakas saa koko paletin samasta paikasta, mutta myös graafikon ja koodarin yhteispeli toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Loppusanat

NÀiden viiden lisÀksi on paljon muutakin, kuten se ettÀ tÀmÀ homma on meille enemmÀnkin elÀmÀntapa kuin työ ja työkaverit ovat enemmÀn kuin vain työkavereita. MeillÀ ei ole kiveen hakattuja työaikoja ja asioiden kehittÀmiseen saa kÀyttÀÀ työaikaa niin paljon kuin sielu sietÀÀ. Mites teillÀ?

PS. Olemme vihdoin TwitterissÀ, ihan firmana (ajatella!), pistÀ seurantaan!

Lue myös nÀmÀ

Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla

TiedÀtkö millÀ hakusanoilla sivustosi löytyy? TiedÀtkö miten paljon nÀillÀ hakusanoilla sivuille pÀÀtyy vÀkeÀ?

Dude tĂ€ytti 6 vuotta – mistĂ€ tĂ€hĂ€n on tultu, miten tĂ€hĂ€n on pÀÀsty?

Dude perustettiin vuonna 2013 kun Juha ja Roni hyppÀsivÀt työelÀmÀstÀ suoraan yrittÀjyyden ihmeelliseen maailmaan. Alku oli jÀnnittÀvÀÀ ja erilaista, jopa pelottavaa.

WordPress-kehitys pĂ€ivittĂ€isenĂ€ osana arkea – nĂ€in kehitykseen kĂ€ytetty aika ei syö asiakasprojektien budjettia

Me Dudella emme ole rajanneet kehittÀmistÀ mihinkÀÀn, eli työkalujamme ja toimintatapojamme voi kehittÀÀ milloin vain. Usein kehitys on pÀivittÀistÀ.