Perjantaina 14.6.2019

Dude täytti 6 vuotta – mistä tähän on tultu, miten tähän on päästy?

Dude perustettiin vuonna 2013 kun Juha ja Roni hyppäsivät työelämästä suoraan yrittäjyyden ihmeelliseen maailmaan. Alku oli jännittävää ja erilaista, jopa pelottavaa. Kuinka kahden hengen pajasta kasvoi viiden hengen, räätälöityä WordPressiä tekevä toimisto? Lue kaikki tästä bloggauksesta.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 5 vuotta sitten.

Eletään vuoden 2011 alkua. Kasvua tekevä kansainvälistyvä softayritys on avannut konttorin Jyväskylään, jossa aloittaa ensimmäinen front-end-koodia tekevä työntekijä, minä, Roni ”Rolle” Laukkarinen. Se oli oikeastaan ensimmäinen alan työpaikkani. Silloin ei vielä aktiivisesti etsitty WordPress-osaajia, koska alusta ei ollut vielä ehtinyt niin rytinällä markkinoille. Yritysten itse koodaamat alustat olivat kuuminta hottia.

Tuossa työpaikassa aloitti pian muitakin ja remmiin liittyi Juha Laitinen firman ensimmäisenä täysverisenä graafikkona. Päästiin tekemään töitä yhdessä ja meistähän tuli ns. ”dynamic duo”, toinen teki leiskaa ja toinen toteutti visiot nettimuotoon, toimivaksi verkkosivuksi. Vaikka teimme asioita verkkopalvelutuotteen päälle, verkkosivustoiksihan ne laskettiin.

Dude syntyy

Koittaa kevät 2013. Molemmilla oli alusta asti ollut sisäsyntyinen halu tehdä asioita paremmin ja paremmin. Alaa vierestä seuranneena toivoi jotain enemmän. Haluttiin tehdä avoimemmin ja vapaammin ja jossain vaiheessa parin vuoden työskentelyn jälkeen ehdotimme silloiselle työnantajamme, että voisimme ulkoistaa itsemme.

Molemmilla oli myös jo ennen duunarielämää pienimuotoista yritystoimintaa, Juhalla Osuuskunnan kautta, minulla toiminimen alla ja jonkin verran omaa asiakkuutta ja haisua löytyi sitä kautta. Tavallaan tuntumaa oli, mutta ei kuitenkaan mitään tietoa mitä se täysipäiväisenä yrittäjänä eläminen on.

Firma laitettiin pystyyn, alihankintasoppari kylkeen ja ramppa kalkattamaan. Se oli kuin hyppy tyhjyyteen, ei mitään hajua miten lähtee rullaamaan. Rahaakaan ei juuri ollut mitä sijoittaa, mutta lomiakin oli pitämättä, joten lomarahat firmaan ja menoksi.

Nimeä veivattiin viikkotolkulla. Hulluja ideoita. Mutta mikään ”Solutions”, ”Media” tai vastaava ei haluttu olla. Nimen ”Dude” keksi lopulta Juhan puoliso. Se oli napakymppi, koska olemme mitä olemme, ”tyyppejä”, ”dyydsejä”. Leffaihmiselle Big Lebowski ja Dude, Where’s My Car? -viittaukset eivät haitanneet pätkääkään, päinvastoin. Dude Oy oli lakkautettu raksafirma, joten viralliseen nimiin piti pistää etuliite. Digitoimisto Dude Oy oli syntynyt. Vähän niin kuin ”puolivahingossa”.

Kevät 2013 on ollut mielenkiintoista ja erilaista aikaa. Yrittämistä on kuitenkin tullut mietittyä jo paljon pidempään oman pienen pääkopan sisällä. Aina on ollut jos jonkinlaista projektia, oli sitten työelämässä tai ei. Vihdoin löytyi järkevä keino yhdistää kaikki samaan pakettiin. Paketin päällä lukee Digitoimisto Dude Oy. Ja sisältö on jotain mahtavaa.

Firma pärähti pystyyn, perjantaina, 2.6.2013

Ensimmäinen oma toimistomme sijaitsi Kauppakatu 26:ssa, ”Jyväskylän Wall Streetillä”, ylimmässä ullakkokerroksessa. Naapurissa oli oikeastaan pelkästään hierojia ja psykologeja, koska seinät olivat paksut. Seinien paksuus ei kuitenkaan estänyt jäsenkorjaajan työn jäljen kuulumista pieneen parinkymmenen neliön koppiimme. Teimme töitä aika lailla vieri vieren, välillä pitkää päivää. Kahvit pistettiin joka aamu tippumaan Moccamasterilla.

Palvelut takalistosta perämoottoriin

Alussa teimme ”vähän sitä sun tätä”. WordPress oli kärkitavoite ja haalittiin lisää omia asiakkuuksia, mutta yhteistyötä tuli tehtyä eri tahojen kanssa, niin visuaalisen suunnittelun toimijoiden kuin muidenkin digitoimistojen ja softatalojen kanssa. Legacyyn tuli koskettua ja autettua sivustojen korjaamisessa ja tehtyä vähän sellaista ”lapiointihommaa”, koska ei oikeastaan vielä ollut varmuutta siitä että rahaa tulee kotiin.

Toisinaan hommia paiskittiin myös silloisen kotitoimiston nörttiluolasta käsin.

Muistan kun asentelin samaan syssyyn naapuritoimistolle netit ja lähiverkot kuntoon ja olin käyttötukena esimerkiksi tietokoneen ja sähköpostin käyttöön liittyvissä asioissa tai korjailin muita mystisiä ongelmia ruotuun, tuntiliksalla. Koska miksi ei, olinhan ollut aikoinaan tietotekniikkaliikkeessä töissä ja tiedän rauta- ja verkkopuolen hommista sen verran että ne hoituvat.

Aikaa ennen Mac-koneita, kesällä 2013 juuri yrityksen perustamisen jälkeen.

Lopulta asiat ajautuivat siihen että karsimme alihankintasoppareita pois rankalla kädellä, koska omat asiakkaat kantoivat niin pitkälle. Lisäksi huomasimme että pitkällä jänteellä pariin toimijaan sitoutuminen ei ole kannattavaa. Vaikka sieltä kiinteää kulua tulisikin, emme halunneet olla ”freelancer-toimisto”, joka tekee pelkästään muille eikä oma nimi tai logo näy missään. Referenssioikeuksia noihin keikkoihin ei nimittäin usein irronnut, mikä on ymmärrettävää, sillä ei toinen digitoimisto halua yleensä ilmoittaa, että on tilannut työn ulkopuolelta.

Yliopistonkadun toimistolta. Oli julisteseinää ja erikoisolutpulloja koristeena.

Vuosi 2014. Hirveästi ei muistikuvia. Sumussa tuli painettua. Oikeastaan 2015 myös. Toimisto muutti vähän isompaan Yliopistonkadulle, silloisen Paahtimo Papun läheisyyteen. Asiakkuuksia tuli monen hyvän tuttavan ja yhteistyökumppanin kautta ja sana kiiri eteenpäin. Emme oikeastaan ”myyneet” mitään vaan teimme vain kovasti töitä. Pian realisoitui se, että ei välttämättä tarvitse olla ”myyjä”, jotta saa keikkaa kotiin, kunhan vain tekee työnsä mahdollisimman hyvin. Perfektionistina oli tärkeää olla paras ja tehdä asiat oikein. Siksi esimerkiksi oman pohjateeman kehitys alkoi heti jo vuonna 2013. Nykyään teemalla on yli 120 vakituista käyttäjää, todellisia tilastoja tietämättä.

Sitten tuli Hohkavaara

Olimme jo jonkin aikaa Juhan kanssa pohtineet omaa jääviyttämme myynnin ja asiakasrajapinnan saralla. Saatamme olla juroja introvertteja, joille small talk on vaikeaa. Itselleni henkilökohtaisesti on lähes mahdottomuus tarttua puhelimeen. Tarvitsimme jonkun, jolla olisi kokemusta ja vankkuutta tässä osa-alueessa.

Kristianin toimisto majaili samaisella Yliopistonkadulla 2015 ja törmäsimme monesti samoissa piireissä. Olimme myös kuulleet paljon hyvää tuttujen ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja kilpailimme välillä samoista tarjouksista. Jossain vaiheessa Kristian lähestyi sähköpostitse, että olisi ihan parasta lyödä hynttyyt yhteen.

Muistelen ensimmäisiä havaintojani Digitoimisto Dudesta, jotka ajoittuvat vuoteen 2014. Jo silloin kiinnitin huomiota siihen, miten he viestivät ja markkinoivat itseään jollain hyvin epäsuomalaisella, raikkaalla tavalla. Sivuilta löytyneen ”yritysvideon” lopussa juostiin perseet vilkkuen järveen. Rentoa, epävirallista mutta silti ammatillisesti täysin uskottavaa, jotain mitä ei näe edelleenkään tälläkään toimialalla liikaa. Tämän päivän yritysviestinnässä oikea elämä huippuhetkineen ja aallonpohjineen saa näkyä, samoin ihmiset puutteineen ja vahvuuksineen.

Sertifikaatit ja diplomit seinällä sekä webbisivuilla alkaa olla jo nähty. Meininki pitää olla niin kuin Metallican ekoilla levyillä, ei niinkään sellaista mitä se on ollut niillä myöhemmillä. Se on kenties se suurin kulttuurinen muutos yritysviestinnässä, jota yritykset läpikäyvät parhaillaan. Dude on siinä mielestäni melko hyvä jo valmiiksi ja ilman mitään strategiaa. Ole mitä olet, toiset tykkää, toiset ei.

Kristianin mietteitä vuodelta 2015, hieman porukkaan liittymisen jälkeen

Itselleni teki vaikutuksen se, miten hyvin Kristian oli sisäistänyt Duden perusajatuksen ja olemuksen, jonka haluan itse ainakin yrittäjänä säilyttää niin pitkään kuin mahdollista, sama se onko meitä 5 vai 50.

Kristian prospektijäsenenä. Juha näkee taivaalla otuksen.

Apuva, koodarit viedään käsistä!

Vuonna 2016 (tsekkaa vuoden 2016 kesäkuulumiset videolta) jossain vaiheessa ainoana koodarina alkoi hommat kaatumaan päälle. Apua oli saatava keinolla millä hyvänsä. Kaikki tutut koodarit olivat toisissa firmoissa töissä, mutta sitten eräänä keväisenä päivänä vanha nettituttuni, silloisen Contrastin devaaja Timi ”sippis” Wahalahti ilmoitti että on vapailla markkinoilla ja etsii uusia tuulia. Pistin saman tien /msg ja kysyin että mitenkä olisi. Timi asui Helsingissä, mutta oli avoin vaihtoehdoille.

Usean mutkan ja monen työhaastattelun kautta saatiin Timi remmiin. Pistin vielä optiona osakkuuden ja muuttopuuhat saivat alkaa. Työkuorma helpotti, mutta vain hetkeksi.

Rolle ja Timi WordCamp Europessa 2016, Wien, Itävalta.

2017 oli toinen sumun vuosi, jolloin muunmuassa todettiin että minulla menee kaikki aika teknisen stackin ylläpitämiseen ja koodaamiseen ja muut hallinnolliset asiat voisi hoitaa joku muu. Näin mantteli siirtyi ja Kristianista tuli toimitusjohtaja. Vuonna 2017 tapahtui paljon, todella paljon. Katso vaikka vuosi 2017 numeroina. Muutimme myös ”edustustiloihin” keväällä 2017, jotka palvelivat aikansa, mutta pian oli määrä muuttaa uudestaan.

Helsingissä palaveeraamassa 2016.

Viides dude, kasvun ja kehityksen aika

Toimisto kävi pian pieneksi ja epäkäytännölliseksi. Uutta, parempaa keikkaa tuli ja alettiin olla neljän hengen voimin jälleen siinä tilanteessa että yhdelle tai jopa kahdelle ukolle olisi käyttöä. Loppuvuodesta 2018 muutimme jälleen, tähän asti tasokkaimpaan tilaan osoitteeseen Kauppakatu 14. Muuton kynnyksellä myös Henri aloitti viidentenä Dudena hommat.

Ja nyt on jo kesäkuu. Tilikautemme on kesäkuusta toukokuuhun ja seitsemäs vuosi yrittäjänä ja yrityksenä pärähti nyt käyntiin. Nämä kuusi vuotta ovat menneet tajuttoman nopeasti, firman perustamishetket tuntuvat eilispäivältä. Paljon on tapahtunut ja kehittynyt, eikä tapahtumat ja kehitykset lopu ihan hetkeen.

Kiitos kaikille tähän asti matkassa mukana pysyneille. Tästä on hyvä jatkaa.