Maanantaina 19.1.2015

Hakukoneoptimointi – Se parempi SEO-pikaopas

Katso tästä kirjoituksesta viisi tärkeintä asiaa, joita verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa olisi syytä ottaa huomioon. Löyhä pikaopas on vuodelta 2015, mutta tärpit ovat melko ajattomia ja pitävät paikkaansa, erityisesti kohta viisi “Se mitä tiesit eilen, on tänään vanhaa”.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 9 vuotta sitten.

Hakukonenäkyvyyden parantamiseen, eli hakukoneoptimointiin ei ole enää nykyään yhtä yksiselitteistä vastausta. Erilaiset firmat tarjoavat hakukoneoptimoinnissa yhtä vastausta ja oikoteitä onneen – sellaisia ei olekaan. Yleensä hakukoneoptimointi edellyttää aina vaivannäköä, tilanteen ajan tasalla pysymistä ja staattiset pidempään päivittämättä olevat sivut eivät enää pysy yhtä hyvin sijoituksien kärkipaikoilla kuin joskus takavuosina.

Jos et jaksa lukea, hyppää tästä pikaisiin nyrkkisääntöihin: TL;DR.

Kun sivua lähtee optimoimaan, ensimmäisenä täytyy päättää ne sanat ja asiat, joilla haluaa löytyä. Kaikkea ei voi saada, joten on valittava ne itselleen tai omalle bisnekselleen tärkeimmät avainsanat. Hakukoneoptimointi ei ole enää rakettitiedettä, vaan hyvinkin yksinkertaisilla asioilla pääsee jo pitkälle.

Hakukoneoptimointi, lyhenteeltään SEO eli Search Engine Optimization ei ole aina verkkosivujen julkaisussa välttämätöntä, mutta suositeltavaa. On muistettava, että netti on kuin ruuhkainen tori. Jos myyt kalaa, saattaa vieressä olla kymmenen samanlaista kalaa myyvää kojua, joten jotenkin on erotuttava joukosta. Jos taas myyt vaikkapa itse neulomiasi korvanlämmittimiä, ei kilpailua välttämättä edes ole.

Toisin sanoen, jos alasi tai toimintasi on riittävän uniikkia, sivuja ei tarvitse välttämättä erikseen juuri optimoida, tai ainakaan nähdä kovasti vaivaa löytymisen eteen. Kilpailluilla aloilla optimointi on kuitenkin yleensä melko haastavaa, eikä onnistu ilman omaa panosta.

1. Hakusanat kestävät aikaa

Sanomattakin selvää, ensimmäisenä pitää miettiä millä löydytään. Yrityksesi nimi tai nimen jatke saattaa jo sisältää hakusanan, käytä sitä hyödyksi. Meillä nämä sanat ovat tietenkin digitoimisto ja mainostoimisto, ja koska olemme vahvasti paikallinen toimija (ja haluamme olla vielä tässä vaiheessa), on suotavaa että löydymme paremmin kun haussa on Jyväskylä mukana. Miksi ei Keski-Suomikin, mutta sillä vaan ei Googlata paljoakaan.

Mistä tiedän millä hakusanoilla googlataan eniten?

Googlella oli aiemmin tähän oma työkalu (Google Keywords Tool), mutta se on nyt hieman hämäävästi liitetty osaksi AdWordsia (Google AdWords Keyword Planner). AdWords on siis Googlen palvelu, jolla voi luoda hakusanoihin liittyviä mainoksia tai mainoskamppiksia. Mutta se on toinen tarina.

Kirjaudu Google AdWordsin Keyword Planneriin millä tahansa Google-tunnuksella. Älä luo mitään kamppista, äläkä hämäänny “yhtään mainostasi ei näytetä” tai “sinulla ei ole mainoksia” -plakaateista, sillä emme ole nyt luomassa mainosta, haluamme vain tietää mitä Googlesta haetaan.

Klikkaa auki Työkalut ja kakkosvalinta (kuva alla) ja sen jälkeen Hae hakujen määrä. Kannattaa laittaa useampi avainsana (esim. mainostoimisto jyväskylä, mainostoimisto, mainostoimisto keski-suomi) niin pääsee vertailemaan tuloksia.

Screen Shot 2015-01-17 at 14.19.30

Tärkeintä avainsanojen upottamisessa omille sivuille on käyttää rikasta kieltä, jossa esiintyy halutut sanat. Älä sisällytä liikaa sanoja, korkeintaan 2-3, jolla halutaan löytyä. Käytä järkevää kieltä ja varmistu siitä että samat sanat ovat joissakin näistä, mieluiten kaikissa:

  1. sivuston titlessä (selaimen pääikkunassa näkyvä otsake, vaatii koodaustaitoja tai lisätietämystä ellei julkaisujärjestelmä hoida asiaa puolestasi)
  2. sivuston otsikossa (sivustolla näkyvä otsikko)
  3. sivuston osoitteessa (ei tarvitse olla domainissa, saattaa vaatia teknistä osaamista)
  4. leipätekstissä tai sivuston meta description-kuvauksessa (jos ei ole mahdollisuutta koskea koodiin tai julkaisujärjestelmä ei hoida asiaa niin leipäteksti riittää)

Sanomattakin selvää, että sivuston sisällön pitää mätsätä otsikoihin ja osoitteisiin. Älä siis seiloroi ihan mitä tahansa hakusanaa sivulle, jolla ei ole sanan aihepiiriin liittyvää sisältöä ollenkaan.

Muista, että alasivut ja bloggaukset voi optimoida aina erikseen. Meidänkin sivuille löydytään blogin kirjavan sisällön vuoksi välillä mitä ihmeellisimmillä hakusanoilla. Tärkeintä silloinkin on, että sisältö vastaa sitä mitä haetaan, koska muuten kävijä lähtee pois kun ei löydä hakemaansa.

Nyrkkisääntönä kannattaa optimoida pääsivu hyvin tärkeimmillä parilla sanalla ja alasivujen sisällöt vielä paremmin aina omilla hakusanoillaan.

Pääsivun esimerkki (spontaani suuntaa-antava, jotta saat osviittaa ideasta), jos yritys myy pelkkiä renkaita ja halutaan löytyä hakusanoilla auton renkaat jyväskylä tai käytetyt renkaat jyväskylä ja muilla vastaavilla variaatioilla. Jos kilpailu on vähäistä niin saattaa löytyä jopa harvemmilla hakusanoilla kuten auton renkaat, mutta ei ehkä ihan renkaat kuitenkaan:

title: Auton renkaat – Matti Meikäläinen Oy, Jyväskylä
meta-description TAI leipäteksti: Käytetyt ja uudet auton renkaat, Matti Meikäläisen pajalta Jyväskylän keskustasta. Tule käymään!

Koodissa title-tagi: Auton renkaat – Matti Meikäläinen Oy, Jyväskylä. Meta-tagi: Käytetyt ja uudet auton renkaat, Matti Meikäläisen pajalta Jyväskylän keskustasta. Tule käymään!

Googlessa näyttäisi tältä:

Screen Shot 2015-01-17 at 15.37.29

…toki viesti pitää hieman tarkemmin miettiä, tämä oli vain esimerkki.

Näitä voi testata esim. Moz.comin työkalulla tai WordPress SEO:lla suoraan. Jos ei tekniikka ole hallussa niin se ei haittaa, usein julkaisujärjestelmät hoitavat homman puolestasi.

Jos meta descriptionia ei ole määrätty, sisällön pitää olla tarpeeksi hyvää, sillä Google poimii leipätekstistä meta-descriptionin. Varsinaiseen metatagien tuunaukseen tarvitset pientä HTML-tietämystä tai digitoimistoa.

2. Takaisinlinkitys on se juttu

Ennen ajateltiin, että kun lisäät sivuille tarpeeksi linkkejä, se riittää. Nykyään tärkeämpää on se, että sivustollesi linkitetään muualta. Siksi esimerkiksi sosiaalisen median voimaa ei pidä vähätellä. Linkki sivustollesi on tärkeä, oli se sitten tweetti, Facebook-päivitys tai jonkun toisen yrityksen sivusto. Ne sivut, joilla on enemmän kävijöitä ja mainetta, ovat tietenkin tärkeämpiä.

Linkitys omilta sivuilta muualle on myös tärkeää, koska Google oppii ja ymmärtää mihin sisältö liittyy. Linkitystä ei siis kannata pelätä, sillä et voi hallita kävijää. Hyödylliset linkit muualle saattaa tuntua joskus siltä, että ajaa kävijän pois, mutta usein efekti on päinvastainen: ihminen muistaa mistä linkki löytyi ja pitää pohja-artikkelia arvokkaana. Tärkeätä on linkittää myös omiin sisältöihinsä aina kun liittyy aiheeseen.

3. Lisää sisältöä ja aktiivisuutta blogin avulla

Blogi on aika tärkeä osa hakukoneoptimointia. Tästä olen kirjoittanutkin jo, aiheella Bloggaus näkyy hakukoneessa tilapäivitystä paremmin (huomasitko, heti spontaani linkitys aiheeseen liittyvään, joka auttaa niin lukijaa kuin hakukonettakin ymmärtämään mihin asia liittyy).

Blogittomalle sivulle ei yleensä tule kovin usein uutta alasivua tai sisältöä ja Googlen silmissä sivuston vilinä tarkoittaa sitä että sivusto on merkityksellisempi. Ei ole mikään ihme että suositut blogit näkyvät paremmin kuin asiantuntevatkin sivustot samasta aiheesta. Blogi herättää myös ihmisiä kommentoimaan ja osallistumaan, sekä linkittämään sisältöä muualle. Melkoista SEO-mehua saa siis aikaan myös ihan pelkästään blogin avulla.

Käyttäjäystävällisyys on kaiken A ja O. Google arvostaa, että kävijä löytää sisältöä, josta tykkää ja jota haluaa selata. Ei ole siis tärkeää brassailla sanoilla, vaan keskittyä tarjoamaan kävijälle parasta mahdollista, kiinnostavaa sisältöä.

4. Sosiaalinen media on osa hakukoneoptimointia

Onko Facebook-sivusi kunnossa ja päivittyy tarpeeksi tiuhaan? Onko sieltä linkitelty sivustollesi? Onko sinulla tai työntekijöilläsi Twitter ja jakavatko he päivityksiäsi? Some on nykyään melko keskeinen osa hakukoneoptimointia, joten hyvän some-presenssin omaaminen boostaa sivustoasi melkolailla suoraan.

5. Se mitä tiesit eilen, on tänään vanhaa

Hakukoneoptimoinnissa ehkä pysyvin asia on avainsanat. Se millä haetaan myös yleensä löydytään, jos sisältö on mietitty kohdilleen hyvin. Alla menneen talven lumia.

Meta keywords, eli koodiin listatut hakusanat

Tämä on ollut vuosia jo hyödytön, sillä tekniikkaa käytettiin hakusanaspämmäämiseen ja niinkutsuttuun epäettiseen black hat SEOon (toinen tarina). (Googlen virallinen artikkeli vuodelta 2009, psst. kannattaa myös pistää Googlen blogit seurantaan, jos haluaa tietoa Googlen muutoksista)

Koodi olisi näyttänyt tältä:

<meta name="keywords" content="kotisivut, verkkosivut, yritys, hakusana, bloggaus, teksti" />

Täydellinen domainnimi

Domainnimiä, jotka vastaavat täydellisesti hakusanaa, ei pidetä enää niin hyvin arvossaan. Esimerkiksi meidän minisaitti www.kotisivutjyvaskyla.fi ei näkynyt kovin hyvin hakusanalla “kotisivut jyväskylä”. Sitä ei tosin optimoitu, vaan se oli kertakäyttöistä kesäkamppista varten.

Pointtina kuitenkin, “kotisivut jyväskylä” hakusanalle optimoitu sivu osoitteessa www.mattimeikalainen.fi/kotisivut-jyvaskyla näkyisi todennäköisesti paremmin. Tässä yhteydessä voisin mainita myös, että uudelleenohjatut domainit eivät näy Googlessa lainkaan. Jos siis ostat liudan domaineja hakukonenäkyvyystarkoituksessa, sisältö on se joka ratkaisee, eli siitä vaan minisaittia tai laajempaa sivustoa perustamaan näille domaineille. Uudelleenohjaus ei näy missään.

Sivulla voi olla ainoastaan yksi h1-otsikko

Nykyään voi olla useampi h1, sillä otsikoiden tärkeysjärjestystä ei enää pidetä samalla tavalla arvokkaana kuin ennen HTML5 tuloa kuvioihin. HTML5:ssä elementtien määreitä on hieman tarkennettu ja samalla liian tiukkaa merkkauspolitiikkaa höllennetty.

H1-otsikko on lähtökohtaisesti koko sivustoa tarkoittava otsikko, mutta vaikka hooykkösiä olisi enemmän, ensimmäinen H1 katsotaan tärkeimmäksi. Sivustolla voi olla useampi artikkeli, joiden pääotsikot ovat h1, eikä Google katso sitä huonona. Semantiikka on asia erikseen, eli tärkein h1 kannattaa sisällyttää headeriin ja niin edespäin. Lisää h1-tagin avaamisesta tässä mainiossa Tutsplus.comin artikkelissa.

“Keyword stuffing”, hakusanalistaus

Ei ole tarkkaa määrää kuinka monta kertaa hakusana pitää esiintyä sivulla. Meta keywords -tagi otettiin pois käytöstä juuri siksi, että sanoja listattiin peräkkäin, joka ei pelkästään näytä spämmiltä vaan on myös vaikeasti luettavaa. Siksi teksti pitäisi olla normaalin kuuloista, monipuolista, eikä samoja sanoja pitäisi olla liian monta kertaa toistettuna. Jos Google huomaa että on yritetty liikaa, saattaa jopa sijoitus laskea.

Tämäkin pikaopas saattaa olla kohta jo vanha

Hakukoneoptimointi on pitkälti spekulointia. Vaikka Google bloggailee välillä aiheesta, varsinainen “resepti” pidetään salassa. Google estää kikkailua tekemällä algoritmeistään mutkikkaampia ja poistamalla käytöstä juttuja, joita käytetään väärin.

5. Seuraaminen ja testaaminen

Oman sijoituksen seuraamisessa pätee vähän samat säännöt kuin dieettaajilla oman painon seuraaminen. Ei kannata orjallisesti koko ajan testailla, koska tulokset eivät näy ihan päivässä, eikä välttämättä viikossakaan. Keskimäärin kokemukseni mukaan Google indeksoi sivujen muutokset 2-3 viikon aikana. Yksilöllistä toki sivustokohtaisesti, mutta spidereilla menee usein aikaa kahlata netin sivustoja läpi.

Kannattaa kuitenkin testailla huvikseen silloin kun tulee mieleen. Mitä harvemmin, sen positiivisemmin saattaa yllättyä, jos homma on mennyt maaliin.

Muista, että testatessasi hakukonesijoitusta, tulokset valehtelevat jos olet käynyt sivulla aiemmin tai olet kirjautuneena sisään Googleen. Hyväksi havaittu keino: lataa erillinen selain, jonka välimuisti tai asetukset eivät ole sinulle tärkeintä ja tyhjennä koko selaimen tiedot ennen testausta. Itse käytän Firefoxin kehittäjäselainta tähän tarkoitukseen ja aina testatessani tulosta menen Preferences ja clear recent history, josta valitsen Everything:

Screen Shot 2015-01-17 at 13.55.25

Sitten vaan www.google.com ja kokeilemaan. Hakusanalla mainostoimisto jyväskylä siellä se näköjään killuu neljäntenä tällä hetkellä. Sijoitus on pallotellut top 5 joukossa vuodenpäivät, mikä on minusta oikein hyvä tulos.

Screen Shot 2015-01-17 at 13.57.06

TL;DR (too long, didn’t read)

Nyrkkisäännöt hakukoneoptimointiin:

  1. Järkevä määrä avainsanoja titlessä, otsikossa, sisällössä ja osoitteessa, rikasta tekstiä käyttäen
  2. Alasivujen aihekohtainen optimointi kannattaa tehdä erikseen
  3. Linkitykset muualta, Twitteristä, somesta parantavat tulosta – jaa tekstejäsi, innosta keskustelemaan!
  4. Linkitykset aiheeseen liittyviin sisältöihin omilla tai muiden sivustoilla
  5. Blogi tai muu päivittyvä sisältö, vaikuttaminen, keskustelu on lähes välttämättömyys jos haluaa näkyä
  6. Googlen toiminnan seuraaminen ja ajan tasalla pysyminen kannattaa – säännöt muuttuvat jatkuvasti!
  7. Ei paniikkia, jos ei näy tai ihan heti näy – kyllä se sieltä esiin tulee
  8. Kaikkeen et voi vaikuttaa – anna asioiden edetä omalla painollaan
  9. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jota seurataan ja tutkitaan ja parannellaan ajan kanssa

Mitäs muuta?

Tästä aiheesta riittäisi juttua vaikka maailman tappiin asti, mutta näillä vinkeillä luulisi pääsevän hyvin alkuun. Hakukoneoptimointiin vaikuttaa niin moni muukin asia, joita en tässä artikkelissa käsittele. Hyvin tehdyt, käyttäjäystävälliset sivut ja hyvin suunniteltu sisältö ovat asioita, joita peräänkuuluttaisin.

Hyviä aiheeseen liittyviä tekstejä itseopiskelua varten:

  1. Googlen oma aloitusopas hakukoneoptimointiin suomeksi (PDF)
  2. Vierityspalkki: Hakukoneoptimoinnin lyhyt oppimäärä sisällöntuottajalle – Jo melko vanha artikkeli, mutta yhä hyvä tiivistys aiheesta
  3. Google Algorithm Change History – Tietoa Googlen algoritmien muutoksista kätevänä aikajanana

Jos on SEO hakusessa ja kaipailisit apuja sivustosi Google-näkyvyyden parantamisessa, Dudea voi myös vetää hihasta.