Perjantaina 20.8.2021

Mietityttääkö nettisivut ja niiden hinta? Kokeile kokeellista hintalaskuriamme

Netti on täynnä erilaisia hintoja ja hintalaskureita. Nettisivut ovat yritykselle elinehto, mutta monia mietityttää hinta. Mitä hinta pitää sisällään ja paljonko nettisivut maksavat? Avataanpas tätä vielä kerran.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Nettisivujen hinnoista on puhuttu Duden blogissa vuosien varrella monta kertaa. Luulisi, että tästä ei tarvitse enää kirjoittaa. Mutta hinta-asia aiheuttaa edelleen hämmennystä, sillä monilla verkkosivuilla lähtöhinnat ovat muutamista satasista ja hintakatto on tonni. Tuhat euroa kuulostaa kadunmiehen korvaan paljolta verkkosivuista ja kymppitonni mahdottomalta sijoitukselta.

Kuten autoissa, taloissa ja muissa luksustuotteissa, nettisivuja löytyy joka lähtöön. Joskus säästyy rahaa, mutta myöhemmin se saattaa kostautua isommalla remontilla.

Olemme kirjoittaneet hinta-aiheesta paljon. Joitakin poimintoja alla.

Hintalaskurit ovat hanurista, mutta teimme silti sellaisen tätä bloggausta varten – Katso ominaisuuksien vaikutus nettisivujen hintaan alta!

Emme ole kertoneet suoraa hinnastoa sivuillamme, koska hinta on mahdoton määrittää tietämättä yksityiskohtia. Kaikenlaiset ”laske projektillesi” hinnat ovat typeriä, koska tietyn ominaisuuden tai tuotteen hinta voi heilahdella sen mukaan mitkä ne todelliset käyttötarpeet ovat. Esimerkiksi tavallinen yhteydenottolomake on aika peruskauraa, mutta mm. alla oleva hintalaskuri (joka ”lomake” sekin) tai johonkin integroitava lomake voikin olla sitten ihan toisenlainen työ.

Hintaan vaikuttaa sata ja miljoonaa eri asiaa, eikä yhtä asiaa voi myydä niin, että ”tästä puuttuu tonni, nonniih!”. Jotta saisit jotain osviittaa asiasta, teimme laskurin, ole hyvä:

Kuinka paljon nettisivut siis maksavat? Jos yllä oleva upotus ei jostain syystä näy laitteellasi oikein, avaa omaan ruutuunsa tästä.

Yllä olevan laskurin ”tuotteita” on yhteensä 39 kappaletta. Koska näitä on paljon, emme ole avanneet tarkemmin mitä ominaisuudet pitävät sisällään. Voin kuitenkin sen verran sanoa, että ne pitävät sisällään paljon ja vähän enemmänkin. Yksittäisen ominaisuuden/tuotteen hinta vaikuttaa lähinnä tarjouksen kokonaishintaan, eikä mikään tarjous ole samanlainen.

Hui kamala mitä hintoja! Mites nettisivut teiltä eroaa jostain toisesta toimijasta?

Kilpailu nettisivuntekijöiden kesken on kovaa, alalta löytyy toimijoita laidasta laitaan. Ero yhden-kahden henkilön ja täyden palvelun digitoimiston välillä on kuitenkin selkeä. Meidät erottaa muista mm. kovaksi keitetty tiimi, jolla on eliniän verran kokemusta suunnittelusta, markkinoinnista, myynnistä ja brändin kehittämisestä verkossa, ehkä rahtusen enemmän tulitukea taustalla verrattuna keskivertopuuhastelijaan, jolle nettisivut saattavat olla vain sivubisnes. Isolle osalle meistä nettisivut olivat intohimo jo nuorena kloppina, eikä mielenkiinto tai focus ole seilannut aiheesta toiseen vaan vahvistunut entisestään. Nettisivut on se meidän juttu. Tiimin osaamisen, yrityksen henkilöstön focuksen, koon ja tietotaidon pitäisikin olla suurin erottava tekijä myös hinnassa. Halvalla ei ole yksinkertaisesti varaa hieroa.

Ymmärrän täysin, että hinnat hämmentävät, koska netissä vilisee suhteellisen halpaa hinnoittelua. Netistä löytyy hintoja laidasta laitaan, mm. hauilla ”nettisivut hinta”, ”nettisivujen hinta” ja ”paljonko nettisivut maksavat” saa seuraavankaltaisia tuloksia:

On hämmentävää miten moni nykyään perustelee nettisivujen hintaa sisältömäärällä siten, että 10 alasivun nettsivut maksavat enemmän kuin 5 alasivun nettisivut. Hyvin tehdyt nettisivut voivat sisältää vaikka 1000 alasivua, eikä sen pitäisi vaikuttaa hintaan mitenkään, sillä moderneja sivustoja asiakas voi päivittää itse. Sivujen tai sisällön määrä ei ole todellinen ja nykyaikainen hintaperuste ja kertookin lähinnä eniten tarjoajasta.

Keskimäärin ”perussivustojen” hinnat pyörivät etusivun hakutulosten mukaan 200-800 euron välillä. Nämä hinnat ovat ainakin kuluttajalle sellaisia, että ei kukkarossa paina, mutta kannattaa katsoa millaista laatua toteuttaja tekee tuolla hinnalla. Jos alan tuntihinnoissa mitataan (yli 4 hengen digitoimistot 80-150 € / h), näihin hintoihin mahtuu muutama tunti työtä. Tähän väliin vielä klassikkoartikkeli Älä osta parin tonnin WordPress-saittia vuodelta 2015.

Ainoa toimiva laskuri onkin todennäköisesti tässä (voit painella Fast, Good ja Cheap -valintoja vapaasti):

Liian usein nettisivujen hintaa etsiessä pyritään löytämään sivujen tekijä mahdollisimman halvalla, sillä kaikki eivät näe nettisivuissa sen kummempaa arvoa. Toisaalta, yrityksiä on erilaisia ja esimerkiksi pienemmät tai yhden ihmisen yritykset eivät ehkä halua satsata verkkosivuihin enempää kuin on pakko. Mutta asia on kuten Katleena Kortesuo sanoi kirjassaan ”100 faktaa myynnistä”: ”Jos et ole verkossa, et ole olemassa” (sanan ”verkko” voi tässä kohtaa myös korvata sanalla ”verkkosivut”):

“Äärimmäisen harva asiakaspolku on sellainen, joka tapahtuu kokonaan verkon ulkopuolella. Käytännössä ei juuri ole olemassa sellaisia tilanteita, joissa uusi asia­kas kuulisi tuotteesta ilman verkkoa, kyselisi muilta käyttäjäkokemuksia ilman verkkoa, tekisi ostopäätöksen ilman verkkoa, varaisi ajan ilman verkkoa ja lopulta myös ostaisi tuotteen ilman verkkoa. Itse en satsaisi kovin paljoa näihin asiakaspolkuihin, koska ne ovat katoava luonnonvara.”

Ote kirjasta: “100 faktaa myynnistä” (Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo, 2019)

Jos hinta on ainoa kriteeri, kannattaa vielä miettiä

Olen muutaman kerran saanut palautetta asiakkaalta, että Duden hinnat tuntui alkuun kovalta, mutta myöhemmin hinta on ollut ymmärrettävämpi sen jälkeen kun on nähty miten paljon paremmin ja nopeammin sivusto toimii, miten helppo sitä on päivittää ja miten esimerkiksi WordPressin ylläpitonäkymässä ei ole turhia lisäosia tai kilkkeitä. On tärkeää että nettisivuja ei tehdä vanhanaikaisesti siten, että mitään ei pääse päivittämään vaan päinvastoin – lohkoajattelun avulla asiakas voi halutessaan rakentaa vaikka aivan eri näköisiä laskeutumissivuja, jotka silti noudattavat yrityksen brändiä ja näyttävät yhdenmukaisilta.

Ennen verkkosivujen ostopäätöstä kannattaa miettiä mikä on sitä ”nextiä leveliä” ja kuinka paljon digi- tai mainostoimistoyritys tekee ns. ”valmispaketeilla” liukuhinatuotteena. Meillä aivan kaikki tulee juuri sinulle tai yrityksellesi räätälöitynä, eikä niin että nappaamme netistä valmiin tusinateeman ja vaihdamme siihen logosi ja värisi.

Älä käytä laskureita vaan pyydä rohkeasti tarjous

Onko tarvetta laadukkaille, oikeasti hyvän näköisille, nopeasti latautuville ja ennen kaikkea uskottaville nettisivuille? Jos kyllä, olet oikeassa paikassa. Unohda nettisivujen hinta ja laskurit hetkeksi ja pyydä meiltä tarjous. Saat kaikenkattavan PDF-tarjouksen, jossa on useampi sivu ja tarkkaan eritelty mikä maksaa, paljonko, milloin lähdetään tekemään ja niin edelleen. Soita numeroon 0400 443 221, lomakeviesti tai lähetä sähköpostia moro@dude.fi niin kahtellaan mitä voitaisiin sinulle tai yrityksellesi tehdä!