Tiistaina, 27.4.2021

Miksi verkkosivuston tekijälle kannattaa maksaa myös projektin valmistumisen jälkeen

Verkkosivuston tekijä on kuin kumppani, sellainen joka pysyy kyydissä mukana eikä jätä sinua oman onnesi nojaan julkaisunkaan jälkeen.

Harmillisen moni verkkopalveluiden toteuttaja siirtyy julkaisun jälkeen seuraavien projektien pariin, jättää asiakkaan oman onnensa nojaan ja nostaa kädet pystyyn. Tämä johtaa helposti siihen, että sivustoa ei oikein uskalleta päivittää ja asioita aletaan kikkailemaan kasaan mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Uudet tarpeelliset sisältölohkot jää tekemättä. Lopputuloksena sivusto alkaa pian olla vähän sinnepäin, eikä täysi napakymppi joka vakuuttaisi päättäjät niin hyvin, että muiden vaihtoehtojen tutkiminen unohtuu tyystin.

Kuten elämässä yleensäkin, hyvä kumppani pysyy matkassa. Asiakkaan ja sivuston hylkääminen julkaisun jälkeen on vähän sama asia, kuin jättäisi puolison rannalle pitkään valmistellun täydellisen hääpäivän jälkeen.

Kumppanin kanssa keskustellaan tulevaisuudesta, tarpeista ja suunnasta johon halutaan mennä. Autetaan toisen arkisissa askareissa. Toisinaan suunnitellaan isompaa yhteistä matkaa ja lähdetään toteuttamaan sitä. Kiireen ja hädän hetkellä tarjotaan tukea sekä erityistä huolenpitoa.

Jo firman perustamisesta lähtien, asiakkaiden tyytyväisyys on ollut prioriteettilistan kärjessä. Meillä uskotaan vahvasti kumppanuusmalliin ja asiakkaan palvelemiseen myös sivuston julkaisun jälkeen. Siksi jokaisessa lähettämässämme tarjouksessa onkin muutama sivullinen asiaa Duden ylläpitopalvelusta, jota suositellaan kaikille asiakkaille joiden sivuston laitamme kuntoon.

Ylläpitopalvelussa asiakas maksaa summan rahaa kuukaudessa siitä, että tarjoamme heille mielenrauhaa ja mahdollisuuden keskittää resurssit ydintoimintaan. Näin pystymme huolehtimaan asiakkaan tyytyväisyydestä julkaisunkin jälkeen ja toisaalta asiakas voi luottaa siihen, että homma toimii.

Ylläpitopalvelussa sivusto pyörii Duden WordPress-optimoiduilla palvelimilla, huolehdimme päivityksistä sekä tietoturvasta ja olemme koko ajan taustalla valmiina auttamaan jos asiakas kohtaa ongelmia sivustonsa kanssa.

Tässä kohtaa joku saattaa ajatella, että tarjotaan kuukausimaksullista ylläpitopalvelua vain oman tilipussin kasvattamiseksi ja asiakas saa vähän vastinetta rahallensa. Ylläpitopalvelun tarjoaminen on kuitenkin lähtenyt täysin meidän asiakkaiden tarpeista ja aidosta halusta palvella heitä hyvin.

Asiakkaat kautta linjan ovat olleet enemmän kuin tyytyväisiä ylläpitopalveluun ja saammekin jatkuvasti kiitosta siitä. Palveluun kuuluvan käyttötuen tyytyväisyys lähentelee 100% prosenttia. Ovatpa jotkin asiakkaat jopa suoraan harmitelleet, kun joutuvat luopumaan ylläpitopalvelusta vaihtaessaan työpaikkaa tai toisen toimijan toteuttaman sivustouudistuksen seurauksena.

Tyytyväisyys käyttötukeemme edellisen kahden vuoden ajalta hipoo huippulukemia.

Palveluun kuuluva käyttötukemme hyppää auttamaan jokaista asiakasta nopeasti, asiantuntevasti ja kattavasti. Jelppaamme sivustoon liittyvissä asioissa laidasta laitaan, pienistä sisällön päivittämiseen liittyvistä kysymyksistä aina pien- ja jatkokehitykseen saakka. Tyypillisesti vastaamme alle tunnissa ja asiakkaan haasteet on selvitetty parin tunnin sisään. Kinkkisemmätkin hommat oikenee usein vuorokaudessa, korkeintaan muutamassa.

Mikä parasta asiakkaan kannalta, meillä käyttötuessa on vastaamassa samat henkilöt jotka ovat olleet mukana toteuttamassa sivustoa ja tuntevat sen läpikotaisin. Ylläpidolle ja käyttötuelle on varattu viikoittain kiintiö, joka turvaa sen että pystymme auttamaan jokaista ylläpidon piirissä olevaa asiakasta ripeästi ja laadusta tinkimättä.

Ylläpitopaketteihin kuuluu aina myös tietty määrä pienkehitystä, jotta asiakas voi laittaa joustavasti viestiä kun tulee tarve lisätä nappi sisältölohkoon johon sitä ei olla alunperin suunniteltu. Tai halutaan laittaa vaikkapa Leadoo-upotukset tulille liidien generoimiseksi. Yksinkertaisimmillaan asiakkalta tulee tälläinen pyyntö, me kuittaamme sen sekä annamme arvion muutoksen toteutusajankohdasta ja lopuksi kerromme muutoksen olevan tuotannossa. Ei turhaa puljausta hinta- tai aikatauluarvioiden kanssa. Ei kustannuksen hyväksyttämistä johtoportaan kautta tai viikkojen odottelua koska koodari kerkiää toteuttamaan muutoksen.

Ylläpitopalvelussa jokainen asiakas saa saman arvoisen huomion. Kriittiset ja aidosti kiireiset asiat priorisoidaan aina työjonossa korkeammalle riippumatta siitä, paljonko asiakas maksaa meille ylläpidosta.

Käyttötuen ja pienkehityksen lisäksi huolehdimme arkipäiväisistä, mutta tärkeistä asioista asiakkaan puolesta. Päivitykset rullaa vähintään kaksi kertaa viikossa, varmuuskopioita otetaan tiuhaan tahtiin, automatiikka tarkkailee herkeämättä sivuston toimintaa hälyttäen herkästi ihmisen paikalle jos asiat ei vaikuta toimivan suunnitellusti, kehitämme sivustojen latausnopeuksia optimoimalla palvelintekniikkaa ja pidämme huolen tietoturvan korkeasta tasosta. Taustalla tapahtuu paljon, eikä kaikki edes näy aina suoraan asiakkaalle.

Minkälaiset välit teillä on nykyisen verkkosivuston toteuttajan kanssa? Ovatko he valmiita jelppimään kun teillä tulee tarve tai kysymyksiä sivustoon liittyen? Maksatteko siitä, että tekniikka pidetään ajan tasalla ja toimivana vai onko sivusto jätetty oman onnensa nojaan odottamaan seuraavaa uudistusta?

Kun seuraava sivustouudistus lähtee käyntiin, kyselkää ja selvittäkää onko toteuttajaehdokkaat sitä koulukuntaa jotka jättävät asiakkaan julkaisun jälkeen tuuliajolle vai kiinnostaako heitä aidosti olla tukena myös julkaisun jälkeen. Valitsemalla kumppanin joka tarjoaa ylläpitopalvelua, säästätte lopulta pitkän pennin ja voitte keskittyä omaan tekemiseenne turhan sivustoon liittyvän stressaamisen sijaan.

Lue myös nämä

Nettisivut yritykselle – Mistä, miten, paljonko maksaa? Tsekkaa nykypäivän vaihtoehdot

Nettisivut on tärkeä myyntikanava ja uskottavuuden ja brändin boostaaja. Nykyään nettisivujen tekeminen on tehty niin helpoksi, että se hieman vääristää ja rampauttaa alaa.

Mikä niissä verkkosivuissa oikein maksaa?

Verkkosivujen hinnat puhuttavat aina. Aiheeseen on otettu kantaa meidänkin blogissa pariin otteeseen.

Miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja?

Yrittäjä-tuotteistaja ja Pölli tästä -blogin kirjoittaja Jari Parantainen on useasti kirjoittanut muunmuassa yritysten hinnoitteluun liittyvästä viestinnästä. Rupesin tiistain aamupöppörössä pohtimaan asiaa digitoimistoyrittäjän näkökulmasta.