Tiistaina, 12.5.2020

Ovatko hyvÀt verkkosivut myynnin tae? NÀin luet tarjousta ja ostat hyvÀt verkkosivut

Tarjous verkkosivuista sisÀltÀÀ usein teknistÀ jargonia, joka on kuitenkin vÀlttÀmÀtöntÀ ominaisuuksien listaamisen ja vakuuttavuuden kannalta. Kuinka lukea tarjousta, onko alustalla vÀliÀ ja saako verkkosivuilla lisÀÀ myyntiÀ aikaan? Lue lisÀÀ.

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Taannoin yrittÀjien verkostossa tuli vastaan kirjoitus, jossa kummaksuttiin nettisivujen ostoon liittyvÀn tarjouksen monimutkaisuutta. Verkkosivuja ostettaessa tarjouksessa vilisee usein tekstejÀ kuten rakenne, ulkoasu, webhotelli tai hosting, yllÀpito, hakukoneoptimointi, nopeuden optimointi, saavutettavuus, sisÀllöntuotanto, ilmesuunnittelu, ja niin edelleen. Ei mikÀÀn ihme, ettÀ saattaa vÀhÀn ihmetyttÀÀ, jos ei ole alan termit hallussa.

Kun olet pyytÀmÀssÀ tarjousta nettisivuista ja siellÀ puhutaan vaan jostain webhotelleista, layouteista, hakukoneoptimoinneista, yms. Laitetaanko tilaukseen? EnhÀn edes tiedÀ mikÀ on webhotelli, enkÀ haluakaan tietÀÀ. Haluan tietÀÀ saanko tÀllÀ lisÀÀ asiakkaita. Ihan yksi lysti mikÀ siellÀ on, kunhan se vaan toimii.

Muistan, ettÀ jo yrittÀjÀurani alussa tarjouksen laatiminen oli kaksipiippuista hommaa. Olen aina halunnut ajatella asioita asiakkaan nÀkökulmasta ja tehdÀ asiakkaillemme asiat mahdollisimman helpoksi ymmÀrtÀÀ. Kyse ei ole siitÀ miltÀ juuri minusta tuntuisi ostaa palvelua, josta en tiedÀ mitÀÀn, vaan miltÀ kenestÀ tahansa tuntuisi. Tarjouksen pitÀisi olla helposti ymmÀrrettÀvÀ, mutta samaan aikaan sisÀltÀÀ kaikki työhön kuuluvat asiat niiden oikeilla nimillÀ niin, ettÀ se olisi vakuuttava. On ollut haastavaa kertoa asiat kuin ne on ja samalla olla puhumatta jargonia.

Kaikkia monimutkaisia ja vaikeita asioita ei voi yksinkertaistaa, eikÀ tarvitsekaan. Maksat asiantuntijalle siitÀ, ettÀ luotat siihen ettÀ hÀn tietÀÀ. Tarjousta lukiessasi et vÀlttÀmÀttÀ ymmÀrrÀ, mutta tiedÀt mitÀ saat. Samalla tavalla ostaessasi taloa tai autoa pitÀÀ olla hitusen kiinnostunut siitÀ mitÀ investointi pitÀÀ sisÀllÀÀn, jotta tietÀÀ ettÀ hyvÀ tulee. MeidÀn vastuulla toimittajana on taas kysyÀ asiakkaalta asioita, joista voidaan koostaa kokonaisuus siitÀ minkÀlaisen monimutkaisen ja vaikean asian asiakas tarvitsee. Kannattaa myös muistaa ettÀ alustalla on vÀliÀ.

Mites sitten ne liidit?

Jotkut alan toimijat lupaavat tietyn prosentin konversion tai X mÀÀrÀn asiakkaita lisÀÀ verkkosivu-uudistuksen myötÀ. Verkkokauppamaailmassa asioita on helppo mitata, sillÀ klikkaukset ja ostot saadaan kiinni luotettavasti ja pystytÀÀn osoittamaan heti, jos sivuilla kÀynti on johtanut kauppaan. Tavallisilla verkkosivuilla etenkin palvelutuotteita myytÀessÀ on kuitenkin hyvin vaikeaa kytkeÀ kÀvijÀn vierailu ja yhteydenotto suoraan myyntiin. VielÀ vaikeampaa on sanoa onko kauppa suoraan brÀndiuudistuksen tai verkkosivu-uudistuksen vaikutusta, vai onko kÀvijÀ tullut esimerkiksi suosituksen kautta.

Uusia asiakkaita ei nettisivun tekijÀ voi siis ihan suoraan sinulle luvata, sillÀ kaupankÀynti vaatii muutakin kuin ne nettisivut. Verkkosivuston tekijÀ ei pysty hallitsemaan nÀitÀ muita asioita. PidemmÀllÀ aikavÀlillÀ on helpompi osoittaa verkkosivustouudistuksen vaikutus myyntiin. On nimittÀin helpompi verrata esimerkiksi verkkosivustouudistusta edeltÀvÀn ajan kÀvijÀmÀÀrÀÀ, lomakkeiden yhteydenottojen mÀÀrÀÀ uudistuksen jÀlkeiseen aikaan ja pÀÀtellÀ siitÀ. Voi kuinka voisinkin sanoa pomminvarmasti, ettÀ kun tilaat meiltÀ saat kasapÀin uusia asiakkaita. Voin ainoastaan kertoa, ettÀ myynnillÀ on potentiaalia kehittyÀ kun verkkosivut ovat kunnossa, mutta se vaatii muutakin kuin pelkÀt verkkosivut.

Valitettavasti myös verkkosivujen ostaminen edellyttÀÀ hieman perustietoa siitĂ€ mitĂ€ ollaan ostamassa. Muuten ostat sikaa sĂ€kissĂ€, etkĂ€ tiedĂ€ mitĂ€ saat. Digi- ja mainostoimistojen nettisivubisnes on rĂ€jĂ€htĂ€nyt viime vuosikymmenen sisĂ€llĂ€ kĂ€siin ja tarjolla on nettisivuja 100:sta eurosta aina 100 000 euroon saakka niin kovakoodatuista laskeutumissivusta (joita et voi itse pĂ€ivittÀÀ) aina tĂ€ysin rÀÀtĂ€löityihin sisĂ€llönhallintajĂ€rjestelmiin (joiden sisĂ€ltöÀ voit itse pĂ€ivittÀÀ) saakka. Helppo nyrkkisÀÀntö ostaessa on tietÀÀ mitĂ€ haluat sivustolla tehdĂ€, tarvitseeko sinun itse pÀÀstĂ€ sitĂ€ pĂ€ivittĂ€mÀÀn, haluatko ”avaimet kĂ€teen” eli yllĂ€pidon jota asiantuntijayritys hoitaa vai DIY (tee-se-itse) -meiningillĂ€ hoitaa asioita itse. NĂ€illĂ€ pÀÀsee jo pitkĂ€lle.

EntÀ hinnat?

On puhuttu myös paljon siitĂ€ miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja (Duden kirjoitus vuodelta 2017). Jos verkkosivut olisivat kiinteĂ€ tuote, jonka voi poimia digitaalisesta hyllystĂ€ ja ”laittaa pÀÀlle”, hinnat olisivat nĂ€kyvillĂ€. TĂ€llaisia tuotteita ovat esimerkiksi SquareSpace, jolla voi itse rakentaa sivut tietyin rajaehdoin tai Shopify, jolla voi rakentaa nopean ja helpon verkkokaupan. MeidĂ€n alalla verkkosivut ovat kuitenkin palvelu, joka rÀÀtĂ€löidÀÀn asiakkaalle sopivaksi. Se eroaa tee-se-itse -palveluista tai 200-2000 € sivustoista siinĂ€, ettĂ€ saat juuri sellaista mitĂ€ tarvitset siten ettĂ€ sivusto ei sisĂ€llĂ€ mitÀÀn turhaa toimintoa. Jokainen yksityiskohta sivustollasi mietitÀÀn juuri sinun bisnestĂ€si varten. SiinĂ€ on vissi ero. Katso myös: Miksi kannattaa maksaa kymppitonni verkkosivuista?

MitÀ nÀmÀ asiat sitten tarkoittavat?

Kokemukseni mukaan mikĂ€ tahansa asia mistĂ€ ei tiedĂ€, on ihan yhtĂ€ ”vaikeaa”. En henkilökohtaisesti tiedĂ€ autoista tai remonteista yhtÀÀn mitÀÀn ja olisi Ă€kkiseltÀÀn hĂ€mmentĂ€vÀÀ lukea sylintereistĂ€, hevosvoimista tai salaojista, mikĂ€ lisÀÀ epĂ€varmuutta. Ja raksa-alallakin on kuulemma huonoja toimijoita. Ei auta kuin selvitellĂ€ sen verran, ettĂ€ tietÀÀ keneltĂ€ kannattaa ostaa. Miksi asia olisi eri tavalla verkkosivumaailmassa?

Jotta tÀmÀ ei jÀisi ihan tuuleen huuteluksi, selitÀn tÀssÀ alla vielÀ tyypillisimmÀt asiat kÀÀnnettynÀ tarjousjargonista suomeksi. MeillÀ nÀmÀ asiat on toisaalta selitetty tarjoukseen jo varsin ymmÀrrettÀvÀsti.

Tarjousjargon

Suomi

Webhotelli, palvelin, palvelinympÀristö Paikka, jossa verkkosivustosi pyörivÀt. Jotkut toimijat hoitavat nÀmÀ puolestasi, toiset vain vÀlittÀvÀt tiedot sinulle.
HTTPS Suojattu yhteys sivustolle, eli lukon kuva. Jos tÀtÀ ei ole, sivusto on haavoittuvampi. Aikalailla tÀtÀ pÀivÀÀ hyvillÀ toimijoilla.
Verkkotunnus, domain Oman sivustosi osoite, esimerkiksi minunyritys.fi
SisÀllönhallintajÀrjestelmÀ, CMS Alusta, jolla hallitset sivustoasi, pÀivittelet tekstejÀ ja kuvia. NÀitÀ voivat olla esimerkiksi WordPress, Drupal, yms.
Layout, leiska Sivuston visuaalinen ulkoasu, jonka suunnittelija tekee toiveidesi perusteella. YleensĂ€ puhutaan simppelisti ”ulkoasusta”.
Saavutettavuus Asiat, jotka varmistavat ettÀ sivusto ja sen toiminnot toimivat kaikilla, myös sokeiden lukulaitteilla, heikkonÀköisillÀ, huonokuuloisilla ja vÀrisokeilla.
HakukonenÀkyvyys- ja optimointi TehdÀÀn toimenpiteitÀ, joilla edesautetaan sitÀ ettÀ sivut nÀkyvÀt riittÀvÀn hyvin Google-hauilla ilman maksettua mainontaa
Some-syötteet Sosiaalisen median kanavat nÀkyvillÀ verkkosivujen puolella.

SiinÀpÀ varmaan ne tÀrkeimmÀt. Jos olet verkkosivuja vailla, laita meille tarjouspyyntö. MeillÀ rÀÀtÀlöidÀÀn nimittÀin tarjoustenkin sisÀltö niin, ettÀ siellÀ ei ole sellaista mitÀ et oikeasti tarvitsisi. Ja kysy ihmeessÀ, jos jokin jÀi vielÀ epÀselvÀksi!

Lue myös nÀmÀ

Miten rakentaa tavoitteelliset verkkosivut markkinoinnin ja myynnin tueksi

Lue digimarkkinoinnin asiantuntijan Sanna Virtasen neljÀ erilaista nÀkökulmaa siihen, miten voit arvioida verkkosivuston uusimisen tarvetta.

Kotisivut yritykselle kannattaa tilata digitoimistolta

Kotisivut yritykselle ilmaiseksi, laadukkaasti ja nopeasti ovat mahdoton utopia. MiksihÀn nÀin?

HyvĂ€t verkkosivut – millaisia aineksia tarvitaan?

MikÀ tekee verkkosivusta hyvÀn? Vastaavia kysymyksiÀ ovat mm.