Maanantaina, 26.3.2018

Hakukoneoptimointi ei ole ominaisuus, jonka voit laittaa päälle

Viime viikolla kerroin miksi emme tarjoa erillistä webhotellipalvelua sivustoille, jotka eivät ole meidän rakentamiamme. Samaan hengenvetoon on helppo perustella, miksi emme tee hakukoneoptimointia sivustoille, jotka eivät ole meidän toteuttamiamme.

Meillä ei siis ole hakukoneoptimointia osana palvelurepertuaariamme sillä tavalla, että voit poimia pelkästään sen, etkä mitään muuta. Kuten moni muukin asia mitä teemme, SEO tulee sivustoprojektin mukana, ei sen ulkopuolelta. Tämä siitä syystä, että se on ainoastaan järkevää, sillä sivuston tekijänä pystymme kehittämään saittia hakukoneille sopivammaksi paljon kätevämmin silloin kun tiedämme siitä kaiken.

T√§rke√§mpi perustelu t√§lle kuitenkin on se, ett√§ hakukoneoptimointi ei ole ominaisuus, jonka voit suoraan ostaa tai ”laittaa p√§√§lle”. Liian usein min√§kin saan kysely√§ ett√§ paljonko maksaa ett√§ sijoitat meid√§n yrityksen Googlessa ykk√∂seksi. Siihen on helppo antaa ilmainen vastaus: ei maksa mit√§√§n, jos teet itse ja takuuvarmasti saat, jos tuotat k√§vij√∂illesi mielenkiintoista ja relevanttia sis√§lt√∂√§ blogiin, johon bloggaat aiheesta v√§hint√§√§n kahdeksan vuoden ajan. Min√§ en tied√§ sinun aihealueesta niin hyvin kuin sin√§ itse, mutta voin toki auttaa sivuston kehityksen yhteydess√§ tai sen j√§lkeen jatkokehityksen√§.

Jos olet yrittäjä, varmasti sinullekin on yritetty kaupitella SEO-palvelua jossain vaiheessa elämää. On olemassa vähän shadympaa bisnestä, jossa taataan tuloksia tulosperusteisella laskutuksella ja lähetetään PDF-raportti aina kuukauden päätteeksi jonkun kolmannen osapuolen SEO-työkalun kautta. Raportti saattaa sisältää punakynää liittyen joihinkin 404-sivuihin tai sanoihin, jotka eivät ole millään tapaa oikeiden hakujen tai bisneksen kannalta relevantteja ja muodostaa näin illuusiota siitä, että paljonkin olisi pielessä.

Toinen v√§√§r√§ tapa myyd√§ hakukoneoptimointipalvelua on klassinen pelottelu. ”Varo n√§it√§ virheit√§”, ”Jos muutat yhden sanan, tuloksesi romahtaa”, ”jos unohdat kirjoittaa meta descriptionit, joudut kakkossivulle”, ”jos et ohjaa t√§t√§ sivua t√§nne, menet√§t sijoituksesi” ja niin edelleen. Tietysti j√§lleen k√§rjist√§n n√§it√§ esimerkkej√§, mutta kokemusta on. Tosiasiassa riippuen sivuston laajuudesta ja p√§ivitystiheydest√§ muutokset n√§kyv√§t Googlessa vasta 1-14 vuorokauden kuluttua, ei siis v√§litt√∂m√§sti muutoksen tehty√§si. Ellet k√§yt√§ Google Webmasters Toolia (t√§st√§ lis√§√§ my√∂hemmin).

Hakeminen on vanha käsite Рälä tee asiasta itsellesi liian vaikeaa

Kun haet jotain Googlesta (tai mistä tahansa muusta hakukoneesta), hakukone pyrkii näyttämään hakusanoilla parhaiten löytyvät sivustot. Siksi suosittujen hakukoneiden kuten Googlen on pitänyt petrata, että kukaan ei pääsisi kiilaamaan jonossa tai huijaamaan, vaan hakutulokset olisivat mahdollisimman luonnollisia. Siksi hakukoneilla on tietyt perusteet, joilla sivustot löytyvät. Tätä kutsutaan algoritmiksi, johon nykyään SEO-bisneksessä keskitytään aivan liikaa. Kyseessä ei ole mitään taikuutta tai täyttä mysteeriä jonka vain Google tietää, vaikka niin pyritäänkin uskottelemaan.

Sivustolla täytyy olla jonkinasteinen merkitys ja kävijöitä, jotta se löytyy. Loppupeleissä se on niinkin yksinkertaista. Hakukoneoptimointi on puhtaasti sitä, että tietoisesti rakennetaan sisältöä niin, että joku saa siitä hyötyä ja löytää sen oikeilla sanoilla. Jos sivuston sisällön ja aihepiirin ymmärtävät kävijät ja he viihtyvät, silloin sivustoa osaa lukea myös hakukoneetkin.

Unohda konsulentin SEO-jargonit, keskity hyvän sisällön tuottamiseen

Meneekö titlet, metat ja muut yli hilseen? ei se mitään, nimittäin voin kertoa sinulle salaisuuden, joka ei oikeastaan ole salaisuus. Tässäpä sinulle paras mahdollinen ohje hakukoneoptimointiin: keskity hyödyllisten ja luettavien tekstien kirjoittamiseen. On totta, että Google painottaa tiettyjä asioita, joilla pääsee huipulle, mutta ne ovat loppupeleissä hyvinkin yksinkertaisia asioita:

  1. Kävijöitä hyödyttävä sisältö, jossa on käytetty rikasta kieltä ja oikeita sanoja
  2. Kävijämäärät Рsuositumpi sivusto näkyy paremmin kuin vähän vierailtu
  3. ”P√∂hin√§”, somessa kommentointi, linkittely muiden sivustoilta ja omalta muiden sivustoille
  4. Sivuston ikä Рvanhemmalla sivustolla on vakaampi jalansija
  5. Vähäisimpänä, muttei vähätellen: Sivuston hakukoneystävällinen tekninen toteutus, SSL-sertifikaatti (https) sekä mobiiliresponsiivisuus

Dude toteuttaa hakukoneoptimointia ”luomuna”, eli sis√§ll√∂n kautta siten, ett√§ ensin tehd√§√§n hyv√§t sivut, sitten autetaan asiakasta k√§ytt√§m√§√§n sivustoa, asiakas alkaa kirjoittamaan matskua ja sitten katsotaan millaista sis√§lt√∂√§ tuli, miten voitaisiin siin√§ auttaa ja onko siell√§ oikeita sanoja seassa. T√§ll√§ tyylill√§ kohtuullisen v√§h√§ll√§ effortilla p√§√§see n√§kym√§√§n hyvin etusivulle. Hyv√§n√§ esimerkkin√§ pari hakua, joilla me n√§ymme hyvin, esimerkiksi digitoimisto, mainostoimisto jyv√§skyl√§ ja WordPress mainostoimisto, jotka meill√§ keskeisimpien hakusanojen joukossa. T√§h√§n tulokseen ei ole tarvinnut mit√§√§n hienoja ty√∂kaluja tai kikkailuja.

Olen kirjoittanut taannoin myös pikaoppaan hakukoneoptimointiin, joka on oikeastaan jälkikäteen luettuna melko laaja ja vaikeaselkoinen. Koska pääpointti kuitenkin on, että sisältöä tulisi rakentaa ihmisille, ei hakukoneille. Liian monesti avainsanoja ja painopisteitä miettiessä unohdetaan ketkä niitä sivuja ja tekstejä oikein etsii.

Kun googlaat sanalla hakukoneoptimointi ja käyt ensimmäisen ja toisen sivun linkkejä läpi, pää räjähtää. Hakukoneoptimointiin liitetään vähän kaikkea analysoinnista Google Tag Manageriin. Yllättävän monella asialla ei ole mitään tekemistä oikean hakukoneoptimoinnin (laadukkaan sisällön miettiminen) kanssa. Tosi monella tietysti myös on, en vähättele. Jos kuitenkin hommaat SEO-konsultin kehittämään sivustoasi, varmista että itse olet mukana hommissa etkä ulkopuolella. Sinä itse tiedät sisältösi ja aiheesi parhaiten, ei kukaan toinen. Irrallisena ostettu SEO-palvelu on pahimmillaan rahan hukkaan heittämistä.

Miten voin optimoida WordPress-sivustoni itse?

Asenna tai asennuta ensin WordPress-lisäosa. Itse suosin yhä Yoast SEO:ta sen ominaisuuksien vuoksi, mutta se tarvii nykyään kylkeen Hide SEO Bloat -lisäosan, joka aktivoituessaan piilottaa kaiken turhan tilpehöörin kuten liikennevalot ja focus keywordsit. Toinen nouseva tähti on The SEO Framework, jota voin myös suositella.

Lis√§osan asentamisen j√§lkeen ei muuta kuin tuottamaan rikasta ja hy√∂dyllist√§ tekstisis√§lt√∂√§. Bloggailu, avainsanojen ja kategorioiden luova k√§ytt√∂, otsikointi mielenkiintoisesti ja ”avainsana edell√§” on tie hyv√§√§n n√§kyvyyteen. Lis√§√§ aihepiirin sana bloggauksen tai sivun alkuun. Optimoi sivu ja aihe kerrallaan niin ettei l√§hde r√∂nsyilem√§√§n vaan sivu sivulta aihe on eri.

Katso ettei etusivulla lue Googlelle n√§kyv√§ss√§ otsikossa (title) Etusivu vaan esimerkiksi yrityksesi nimi ja v√§liviivalla lyhyesti toimiala ja kaupunki tai kaupungit. Meill√§ se on yksinkertaisesti ”Digitoimisto Dude ‚Äď Mainostoimisto, Jyv√§skyl√§”. Katso ett√§ sivuston Googlelle n√§kyv√§ss√§ selitteess√§ (meta description) on 140-150 merkki√§ pitk√§ lause yrityksesti toiminnasta. Meill√§ se on Mainostoimisto Jyv√§skyl√§ss√§. WordPress-sivut, joiden toteutuksessa koodari- ja konsulttijargoni on korvattu laadulla sek√§ maanl√§heisell√§ palvelulla.

Muita tärppejä:

  • Linkkaa omilla sivuillasi hy√∂dylliseen sis√§lt√∂√∂n, jotka ohjaavat lukijaa eteenp√§in
  • Jaa bloggaukset someen vaikka useampaan kertaan. P√∂hin√§ on aina hyv√§st√§.
  • Tarkastele tavallisten sivujen sis√§lt√∂√§si aina kriittisesti – onko sis√§lt√∂√§ tarpeeksi, onko se tarpeeksi informatiivista ja selke√§√§, onko siit√§ k√§vij√§lle hy√∂ty√§…
  • Kysy miten ihmiset kokevat sivustosi, onko tekstin koko riitt√§v√§n iso ja fontit hyv√§t, viihtyv√§tk√∂ ihmiset sivuillasi. Tee toimenpiteit√§ sen mukaan, keskity k√§vij√∂iden viihtyvyyteen.

Miten voin varmistaa että pysyn Googlessa?

Bloggaile pari kertaa kuukaudessa. Googlaa tyhjennetyllä selaimella (lataa vaikka Firefoxin kehittäjäselain tai Opera VPN-yhteydellä jota käytät vain tähän tarkoitukseen) omilla hakusanoillasi ja mieti millä yritystäsi etsitään. Löytyykö? miltä sijalta?

Kehittäjähenkisille suosittelen Googlen Webmaster Toolia, jolla voit tarkemmin seurata millä linkeillä sivustollesi on päädytty ja miltä hakukonedata näyttää. Webmaster Toolsissa on tosin paljon sellaistakin mikä vie huomiota väärään suuntaan, esim. harvemmin mikroformaatteja strukturoitua dataa tarvitsee tavallisilla verkkosivuilla. Unohda nämä.

Loppusanat

Hakukoneoptimointi ei ole mitään ihmeellistä tai pelottavaa. Se on normaalia ja tiedostettua sisällöntuotantoa, eikä tätä voi korostaa tarpeeksi. Lisää hakukoneoptimointiin liittyviä kirjoituksiamme voi lukea avainsanan hakukoneoptimointi alta.

Pullopostia?

Koottuja kuulumisia sisältävä bittivirtojen pulloposti saapuu rantaasi noin kolmen kuukauden välein.