Maanantaina 26.3.2018

Hakukoneoptimointi ei ole ominaisuus, jonka voit laittaa päälle

Hakukoneoptimointi on sivuston saattamista tilaan, jolla se löytyy kaikista parhaiten Googlesta ja muista hakukoneista. Se ei ole tuote, jonka voit ostaa mistä vain, vaan vaatii aina käyttäjältä työtä.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 6 vuotta sitten.

Viime viikolla kerroin miksi emme tarjoa erillistä webhotellipalvelua sivustoille, jotka eivät ole meidän rakentamiamme. Samaan hengenvetoon on helppo perustella, miksi emme tee hakukoneoptimointia sivustoille, jotka eivät ole meidän toteuttamiamme.

Meillä ei siis ole hakukoneoptimointia osana palvelurepertuaariamme sillä tavalla, että voit poimia pelkästään sen, etkä mitään muuta. Kuten moni muukin asia mitä teemme, SEO tulee sivustoprojektin mukana, ei sen ulkopuolelta. Tämä siitä syystä, että se on ainoastaan järkevää, sillä sivuston tekijänä pystymme kehittämään saittia hakukoneille sopivammaksi paljon kätevämmin silloin kun tiedämme siitä kaiken.

Tärkeämpi perustelu tälle kuitenkin on se, että hakukoneoptimointi ei ole ominaisuus, jonka voit suoraan ostaa tai ”laittaa päälle”. Liian usein minäkin saan kyselyä että paljonko maksaa että sijoitat meidän yrityksen Googlessa ykköseksi. Siihen on helppo antaa ilmainen vastaus: ei maksa mitään, jos teet itse ja takuuvarmasti saat, jos tuotat kävijöillesi mielenkiintoista ja relevanttia sisältöä blogiin, johon bloggaat aiheesta vähintään kahdeksan vuoden ajan. Minä en tiedä sinun aihealueesta niin hyvin kuin sinä itse, mutta voin toki auttaa sivuston kehityksen yhteydessä tai sen jälkeen jatkokehityksenä.

Jos olet yrittäjä, varmasti sinullekin on yritetty kaupitella SEO-palvelua jossain vaiheessa elämää. On olemassa vähän shadympaa bisnestä, jossa taataan tuloksia tulosperusteisella laskutuksella ja lähetetään PDF-raportti aina kuukauden päätteeksi jonkun kolmannen osapuolen SEO-työkalun kautta. Raportti saattaa sisältää punakynää liittyen joihinkin 404-sivuihin tai sanoihin, jotka eivät ole millään tapaa oikeiden hakujen tai bisneksen kannalta relevantteja ja muodostaa näin illuusiota siitä, että paljonkin olisi pielessä.

Toinen väärä tapa myydä hakukoneoptimointipalvelua on klassinen pelottelu. ”Varo näitä virheitä”, ”Jos muutat yhden sanan, tuloksesi romahtaa”, ”jos unohdat kirjoittaa meta descriptionit, joudut kakkossivulle”, ”jos et ohjaa tätä sivua tänne, menetät sijoituksesi” ja niin edelleen. Tietysti jälleen kärjistän näitä esimerkkejä, mutta kokemusta on. Tosiasiassa riippuen sivuston laajuudesta ja päivitystiheydestä muutokset näkyvät Googlessa vasta 1-14 vuorokauden kuluttua, ei siis välittömästi muutoksen tehtyäsi. Ellet käytä Google Webmasters Toolia (tästä lisää myöhemmin).

Hakeminen on vanha käsite – älä tee asiasta itsellesi liian vaikeaa

Kun haet jotain Googlesta (tai mistä tahansa muusta hakukoneesta), hakukone pyrkii näyttämään hakusanoilla parhaiten löytyvät sivustot. Siksi suosittujen hakukoneiden kuten Googlen on pitänyt petrata, että kukaan ei pääsisi kiilaamaan jonossa tai huijaamaan, vaan hakutulokset olisivat mahdollisimman luonnollisia. Siksi hakukoneilla on tietyt perusteet, joilla sivustot löytyvät. Tätä kutsutaan algoritmiksi, johon nykyään SEO-bisneksessä keskitytään aivan liikaa. Kyseessä ei ole mitään taikuutta tai täyttä mysteeriä jonka vain Google tietää, vaikka niin pyritäänkin uskottelemaan.

Sivustolla täytyy olla jonkinasteinen merkitys ja kävijöitä, jotta se löytyy. Loppupeleissä se on niinkin yksinkertaista. Hakukoneoptimointi on puhtaasti sitä, että tietoisesti rakennetaan sisältöä niin, että joku saa siitä hyötyä ja löytää sen oikeilla sanoilla. Jos sivuston sisällön ja aihepiirin ymmärtävät kävijät ja he viihtyvät, silloin sivustoa osaa lukea myös hakukoneetkin.

Unohda konsulentin SEO-jargonit, keskity hyvän sisällön tuottamiseen

Meneekö titlet, metat ja muut yli hilseen? ei se mitään, nimittäin voin kertoa sinulle salaisuuden, joka ei oikeastaan ole salaisuus. Tässäpä sinulle paras mahdollinen ohje hakukoneoptimointiin: keskity hyödyllisten ja luettavien tekstien kirjoittamiseen. On totta, että Google painottaa tiettyjä asioita, joilla pääsee huipulle, mutta ne ovat loppupeleissä hyvinkin yksinkertaisia asioita:

  1. Kävijöitä hyödyttävä sisältö, jossa on käytetty rikasta kieltä ja oikeita sanoja
  2. Kävijämäärät – suositumpi sivusto näkyy paremmin kuin vähän vierailtu
  3. ”Pöhinä”, somessa kommentointi, linkittely muiden sivustoilta ja omalta muiden sivustoille
  4. Sivuston ikä – vanhemmalla sivustolla on vakaampi jalansija
  5. Vähäisimpänä, muttei vähätellen: Sivuston hakukoneystävällinen tekninen toteutus, SSL-sertifikaatti (https) sekä mobiiliresponsiivisuus

Dude toteuttaa hakukoneoptimointia ”luomuna”, eli sisällön kautta siten, että ensin tehdään hyvät sivut, sitten autetaan asiakasta käyttämään sivustoa, asiakas alkaa kirjoittamaan matskua ja sitten katsotaan millaista sisältöä tuli, miten voitaisiin siinä auttaa ja onko siellä oikeita sanoja seassa. Tällä tyylillä kohtuullisen vähällä effortilla pääsee näkymään hyvin etusivulle. Hyvänä esimerkkinä pari hakua, joilla me näymme hyvin, esimerkiksi digitoimisto, mainostoimisto jyväskylä ja WordPress mainostoimisto, jotka meillä keskeisimpien hakusanojen joukossa. Tähän tulokseen ei ole tarvinnut mitään hienoja työkaluja tai kikkailuja.

Olen kirjoittanut taannoin myös pikaoppaan hakukoneoptimointiin, joka on oikeastaan jälkikäteen luettuna melko laaja ja vaikeaselkoinen. Koska pääpointti kuitenkin on, että sisältöä tulisi rakentaa ihmisille, ei hakukoneille. Liian monesti avainsanoja ja painopisteitä miettiessä unohdetaan ketkä niitä sivuja ja tekstejä oikein etsii.

Kun googlaat sanalla hakukoneoptimointi ja käyt ensimmäisen ja toisen sivun linkkejä läpi, pää räjähtää. Hakukoneoptimointiin liitetään vähän kaikkea analysoinnista Google Tag Manageriin. Yllättävän monella asialla ei ole mitään tekemistä oikean hakukoneoptimoinnin (laadukkaan sisällön miettiminen) kanssa. Tosi monella tietysti myös on, en vähättele. Jos kuitenkin hommaat SEO-konsultin kehittämään sivustoasi, varmista että itse olet mukana hommissa etkä ulkopuolella. Sinä itse tiedät sisältösi ja aiheesi parhaiten, ei kukaan toinen. Irrallisena ostettu SEO-palvelu on pahimmillaan rahan hukkaan heittämistä.

Miten voin optimoida WordPress-sivustoni itse?

Asenna tai asennuta ensin WordPress-lisäosa. Itse suosin yhä Yoast SEO:ta sen ominaisuuksien vuoksi, mutta se tarvii nykyään kylkeen Hide SEO Bloat -lisäosan, joka aktivoituessaan piilottaa kaiken turhan tilpehöörin kuten liikennevalot ja focus keywordsit. Toinen nouseva tähti on The SEO Framework, jota voin myös suositella.

Lisäosan asentamisen jälkeen ei muuta kuin tuottamaan rikasta ja hyödyllistä tekstisisältöä. Bloggailu, avainsanojen ja kategorioiden luova käyttö, otsikointi mielenkiintoisesti ja ”avainsana edellä” on tie hyvään näkyvyyteen. Lisää aihepiirin sana bloggauksen tai sivun alkuun. Optimoi sivu ja aihe kerrallaan niin ettei lähde rönsyilemään vaan sivu sivulta aihe on eri.

Katso ettei etusivulla lue Googlelle näkyvässä otsikossa (title) Etusivu vaan esimerkiksi yrityksesi nimi ja väliviivalla lyhyesti toimiala ja kaupunki tai kaupungit. Meillä se on yksinkertaisesti ”Digitoimisto Dude – Mainostoimisto, Jyväskylä”. Katso että sivuston Googlelle näkyvässä selitteessä (meta description) on 140-150 merkkiä pitkä lause yrityksesti toiminnasta. Meillä se on Mainostoimisto Jyväskylässä. WordPress-sivut, joiden toteutuksessa koodari- ja konsulttijargoni on korvattu laadulla sekä maanläheisellä palvelulla.

Muita tärppejä:

  • Linkkaa omilla sivuillasi hyödylliseen sisältöön, jotka ohjaavat lukijaa eteenpäin
  • Jaa bloggaukset someen vaikka useampaan kertaan. Pöhinä on aina hyvästä.
  • Tarkastele tavallisten sivujen sisältöäsi aina kriittisesti – onko sisältöä tarpeeksi, onko se tarpeeksi informatiivista ja selkeää, onko siitä kävijälle hyötyä…
  • Kysy miten ihmiset kokevat sivustosi, onko tekstin koko riittävän iso ja fontit hyvät, viihtyvätkö ihmiset sivuillasi. Tee toimenpiteitä sen mukaan, keskity kävijöiden viihtyvyyteen.

Miten voin varmistaa että pysyn Googlessa?

Bloggaile pari kertaa kuukaudessa. Googlaa tyhjennetyllä selaimella (lataa vaikka Firefoxin kehittäjäselain tai Opera VPN-yhteydellä jota käytät vain tähän tarkoitukseen) omilla hakusanoillasi ja mieti millä yritystäsi etsitään. Löytyykö? miltä sijalta?

Kehittäjähenkisille suosittelen Googlen Webmaster Toolia, jolla voit tarkemmin seurata millä linkeillä sivustollesi on päädytty ja miltä hakukonedata näyttää. Webmaster Toolsissa on tosin paljon sellaistakin mikä vie huomiota väärään suuntaan, esim. harvemmin mikroformaatteja strukturoitua dataa tarvitsee tavallisilla verkkosivuilla. Unohda nämä.

Loppusanat

Hakukoneoptimointi ei ole mitään ihmeellistä tai pelottavaa. Se on normaalia ja tiedostettua sisällöntuotantoa, eikä tätä voi korostaa tarpeeksi. Lisää hakukoneoptimointiin liittyviä kirjoituksiamme voi lukea avainsanan hakukoneoptimointi alta.