Maanantaina 22.10.2018

Duden asiakkaat ovat supertyytyväisiä

Kysymme asiakkailtamme säännöllisesti palautetta Duden toiminnasta yleisesti sekä siitä, miten projektit ovat sujuneet. Me tykätään kehittää toimintaamme, joten tykkäämme myös saada palautetta! Asiakkaiden palautteiden perusteella meillä ei ole mitään järisyttävän isoa kehitettävää, silti parannettavaa on löytynyt jonkin verran. Ennen kuin päästään näihin parannettaviin asioihin, nostan muutaman avainluvun asiakstyytyväisyyskyselyn tuloksista. Noin 35% asiakkaistamme ovat löytäneet meidät […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 6 vuotta sitten.

Kysymme asiakkailtamme säännöllisesti palautetta Duden toiminnasta yleisesti sekä siitä, miten projektit ovat sujuneet. Me tykätään kehittää toimintaamme, joten tykkäämme myös saada palautetta! Asiakkaiden palautteiden perusteella meillä ei ole mitään järisyttävän isoa kehitettävää, silti parannettavaa on löytynyt jonkin verran.

Ennen kuin päästään näihin parannettaviin asioihin, nostan muutaman avainluvun asiakstyytyväisyyskyselyn tuloksista.

Noin 35% asiakkaistamme ovat löytäneet meidät Googlesta ja toiset noin 35% suosittelujen kautta. Asiakkaistamme noin 25% ovat löytäneet meidät erinäisistä kanavista; sosiaalisesta mediasta, seuraamalla jonkun meistä neljästä henkilökohtaista meininkiä ja osa on seurannut Duden tarinaa useamman vuoden odottaen oikeaa projektia meille tarjottavaksi. Lopuille 5%:lle me olemme ottaneet yhteyttä huomattuamme mielenkiintoisen kehitettävän verkkosivuston – vaikka meillä ei varsinaista myyjää olekaan.

Kun kysyimme kuinka tyytyväisiä asiakkaamme ovat olleet lopputulokseen ja työn jälkeen, saimme arvosanaksi 4.5/5. Yleiselle palvelulle sekä asiakaspalvelumme toimivuudelle annettiin kummallekkin omissa kysymyksissään arvosanoiksi 4.9/5.

Moni asiakas tuntui arvostavan meidän nopeaa reagointia, rentoa otetta asioihin ja erityisesti sitä, että hoidamme hommat jämäkästi rentoudesta huolimatta. Jopa 69% mainitsi kommunikoinnin helppouden yhtenä tärkeimpänä asiana Duden kanssa toimimisessa. Toteutuksiemme korkeaa laatua piti tärkeänä 63% asiakkaista ja 57%:lle tärkeää oli hyvät tyypit dudella.

Tuloksista on luettavissa, että meidän hieman omintakeisesta meiningistä pidetään. Meiltä ei löydy ylivirallisia pukumiehiä tai myyntijargonia suoltavia konsultteja. Tästä pidetään jatkossakin kiinni – haluamme että asiakas pääsee suoraan jutuille tekijöiden eikä puhujien kanssa. Useammassa vastauksessa vilisi avainsanat asiakaslähtöisyys ja joustavuus. Me halutaan olla reiluja, ihmisiähän tässä kaikki ollaan vaikka isojenkin yritysten kanssa hommia tehdään.

Mitä kehitettävää sitä sitten löytyi?

Kehittämisen saralla asiakkaat mainitsivat ylivoimaisesti eniten duden ukkojen kiireen. Ja sitähän me ollaan, kiireisiä poikia koska kauppa käy. Sovitusta pidetään silti asiakkaidenkin mukaan hyvin kiinni ja hommat hoituu järjellisessä ajassa, vaikka isompia muutostöitä voisi aikatauluttaa aikaisemmaksi. Tämä on kyllä huomattu myös toimistolla ja sen takia meillä olikin yhden koodarin rekry auki tuossa taannoin.

Voisimme myös markkinoida osaamistamme paremmin. Tällä hetkellä meidän ”markkinointi” (eli nettisivut ja päivitykset) keskittyvät pääsääntöisesti koodiin, vaikka suunnittelemme verkkopalvelujen ulkoasuja, teemme laajempia visuaalisia ilmeitä, graafisia ohjeistoja, logoja ja ties vaikka mitä. Toki näitä hommia tehdään pääsääntöisesti asiakkaille, jotka ovat tilanneet meiltä verkkopalvelunkin. Markkinointia voisi silti parantaa, koska usea nykyinenkin asiakkaamme yllättyy usein positiivisesti siitä, mitä meidän kautta on mahdollista saada.

Paljoa ei siis isompaa kehitettävää löytynyt asiakkaiden kommenttien perusteella. Sisäisesti käymme toki jatkuvaa keskustelua sekä arviointia työtavoistamme, pyrkien kehittämään toimintaa entistä parempaan suuntaan. Tulevaisuudessa markkinointiin tulee selkeästi pistää enemmän paukkuja, kuitenkaan unohtamatta dudelle ominaista maanläheistä palvelua. Hetkittäiseen kovaan kiireeseen reagoimmekin jo aiemmin omien havaintojen perusteella ja siihen onkin tulossa pian helpotusta.

Kiitos meidän mahtaville asiakkaille, joiden kanssa on ilo työskennellä! Duden toimistolla luettiin kommentteja ja ynnättiin arvosanoja aikamoinen puna poskilla.

Loppuun haluan nostaa vielä muutaman lainauksen asiakkaiden jättämistä kommenteista.

”Yhteydenpito oli Duden puolelta supernopeaa ja tehokasta. Ja aina ystävällistä, vaikka meidän päässä oli sekoilua.”

”Aina nopea palvelu. Ja tavisten kielellä. Kiitos.”

”Olen todella huono mitä tietotekniikkaan tulee. Silti osaan päivittää nettisivumme itse.”

”Inhoan sähköpostia, mutta Duden kanssa ei koskaan sekoiltu sähköpostiketjuissa! Harvinaista.”

”Sivustouudistuksemme sujui jouhevasti ja pyyntöihimme on reagoitu aina säädyllisessä ajassa. Asiakaslähtöistä toimintaa ja sovitusta pidetään kiinni.”

”Erittäin esimerkillistä työtä Dudet tekee. Pari palaveria ollut ja ilmpiiriä kuvaamaan ei riitä sana rento, vaan se on jotain vielä enemmän.”

PS. Alkuvuoden projektit myydään nyt! Pistä viestiä jos haluat saada meidän asiakastyytyväisyyskyselyn.