Keskiviikkona, 15.9.2021

Dude 2020 – kahdeksan vuotta kasvua

On jälleen aika summata menneen tilikauden dramaattiset käänteet ja miksei myös vähäpätöisemmätkin mietteet yhteen blogaukseen. On taloutta, asiakkaita, henkilöstöä, projekteja, myyntiä, markkinointia, kohderyhmiä... Jos et muuta tänään lue, niin lue edes tämä.

T√§m√§ artikkeli jatkaa jo perinteeksi muodostunutta artikkelisarjaa, jossa Duden tilikauden tapahtumia k√§yd√§√§n retrospektiivisti l√§pi. Edelliset artikkelit ovat mediassakin ansioituneetDigitoimisto Dude – l√§pileikkaus 2019, Duden talousvartti ‚Äď t√§st√§ alkaa uusi startti, Duden talouskatsaus 2018, Duden pieni talouskatsaus ja jo klassikon asemaan ehtinyt, Nobelin kirjallisuuspalkinnon arvoinen Digitoimisto Dude: ruumiinavaus 2016.

”Ja t√§√§ll√§ talouden erikoistoimittaja Hohkavaara raportoi suorana osoitteesta Kauppakatu 14, Jyv√§skyl√§. On taas se aika vuodesta kun jyv√§t erotellaan akanoista ja tarkastelun alla on t√§ll√§kin kertaa digitoimisto Duden talous. Ja nyt kaivetaan niit√§ lukuja, onko niit√§ lukuja, eli siis miss√§ ne luvut on? Ja tuoltahan tuleekin joku, saattaa olla itse saluunan toimitusjohtaja kyseess√§ tai v√§hint√§√§nkin joku yritt√§jist√§ koska n√§ytt√§√§ niin nuutuneelta ja ryhtikin on mit√§ on. Hei sin√§ siell√§, onko niit√§ lukuja, annapa nyt se kirjekuori niin saadaan luvut p√∂yt√§√§n ja p√§√§see kiireisimm√§t kissavideoiden pariin.”

Lähde: asiakastieto.fi

Tilikausi lyhyesti

Tilikausi aloitettiin 1.6.2020 koronan merkeissä. Pahimmat sulut oli saatu kesäkuussa raivattua ensimmäisen aallon hiivuttua ja porukka oli täysin valmis tanssimaan kedolla kumbayaa ilman maskeja, mutta liike-elämässä epävarmuus leijui kaiken yllä. Yllättäen kauppaa alkoi kesäkuussa tulla oikein ropinalla, josta sitten leivottiinkin käytännössä koko loppuvuoden tuotantokalenteri täyteen.

Ylipäätään kysyntää onkin leimannut koko tilikauden ajan tietty arvaamattomuus; saattaa olla useita viikkoja todella hiljaista ja sitten yhtenä viikkona tehdään puolen vuoden kaupat. Eivätkä nämä aallot noudata normaalia kausivaihtelua, kuten eivät myöskään mukaile kulloinkin voimassa olevia koronarajoituksia. Mekanismi on tuntematon muuttuja, kenties uusi normaali.

Tilikauteen on mahtunut jälleen monia hienoja projekteja kuten Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Berner Ammattinurmikot, Eepos, Workpower, Tahto, Suomen Kustannusyhdistys, Harmooni, Caravan-lehti, Akva Filter jne.

Tammikuussa 2021 Dudella aloitti kautta aikain ensimmäisenä harjoittelijana Tuomas. Mies näytti välittömästi kaapin paikan ja lunasti näytöt tilikauden jälkeen kesäkuussa, jolloin allekirjoitimme työsopimuksen. Tuomas on täten ehta dude.

Tilikaudella tapahtui paljon hyvää kehitystä myös tuotannossa. Suunnittelijat yhtenäistivät työkalut ja -tavat, yhteistyö suunnittelijoiden ja kehittäjien välillä on kehittynyt huimasti, projektityökalu Favro ottaa asiakkaan aivan eri lailla projektiin mukaan kuin aiemmat tavat toimia sekä asiakaspalvelu, jossa on sekä halua että kykyä venyä huippusuorituksiin. Ylipäätään koko palveluprosessi asiakkaan suuntaan on nyt huomattavasti osallistavampi kuin aiempina vuosina.

Myynnin ja markkinoinnin murros

Myynnissä ja markkinoinnissa toteutimme vuosia melko toimivaa mallia, joka perustui siihen että bloggasimme ja teimme asiakasreferenssejä säännöllisesti, minkä Google palkitsi avokätisesti nostamalla sivustomme ylös monellakin eri hakusanalla. Tarjouspyyntöjä ropisi ja me teimme tarjoukset, joista tarvittava prosentti meni aina läpi. Toinen tie asiakkaiden sydämiin oli vanhojen asiakkaiden suositukset. Myynti oli käytännössä tarjousten kirjoittelua ja hommahan tuntui toimivan.

Jossain vuoden 2020 aikana huomasimme pelin muuttuneen etenkin Googlen osalta. Emme sijoittuneet enää entiseen malliin hakutuloksissa, koska kilpailijat tekivät paljon enemmän töitä optimoidakseen näkyvyyttä. Erityisen hienosti siinä pelissä pärjäävät kilpailijat, joilla on hakukoneoptimointi ensisijaisena asiakkaille tarjottavana palveluna ja verkkosivut vain palvelu muiden joukossa. Tämä on täysin ymmärrettävää, Google ei nosta hakutulosten kärkeen yrityksiä jotka tekevät parhaita verkkosivuja vaan yrityksiä, jotka tekevät Googlen mielestä parasta verkkosivujen tekemiseen liittyvää sisältöä.

Teimme aiemmin verkkosivuja 4 – 15 000‚ā¨+alv v√§lill√§. T√§m√§n kokoluokan tarjouspyynt√∂j√§ on hyvin mahdollista saada Googlen kautta pilvin pimein, kuten me saimmekin aikamme. Se ei ollut kuitenkaan en√§√§ se projektikoko jossa olimme parhaimmillamme, johon tiimin osaaminen, kokemus ja n√§kemys soveltuu. Uusi liiga on viimeisen vuoden aikana ollut enimm√§kseen 15 – 40 000‚ā¨+alv. N√§m√§ asiakkuudet tulevat eritt√§in harvoin Googlen kautta luoksemme.

Avaan hieman tarkemmin, miten asiakaskohderyhmämme on muuttunut.

Vanha asiakaskohderyhmä (jonka kanssa teimme pitkään töitä)
Alle 15 000 euron projekteihin haetaan pääsääntöisesti tekijöitä Googlesta, joko mainoksista tai orgaanisista osumista. Tärkeimmät valintakriteerit ovat hinta, toimitusaika ja mahdollisimman nopea aloitus. Päätöksiä voidaan tehdä nopeasti, usein päivissä tai muutamassa viikossa. Usein koko projekti kilpailutuksesta julkaisuun menee 3 kuukauden sisään. Projektiin lähdetään usein sillä periaatteella, että tehdään kerralla hyvä niin ei tarvitse sitten vuosiin tehdä mitään asian eteen. Verkkosivustoon suhtaudutaan enemmän tuotteena kuin palveluprosessina, mikä luonnollisesti johtaa ihmetykseen miten toimijoilla voi olla erilaiset hinnat.

Nykyinen asiakaskohderyhmä (jota tavoittelemme)
Verkkosivuston/-palvelun/-kaupan uudistus on 15 – 60 000‚ā¨+alv projekti. Usein erilaiset verkostot, suositukset, ammattisivustot ja some-alustojen keskusteluryhm√§t ovat niit√§ paikkoja, joista haetaan apua luotettavien toimijoiden l√∂yt√§miseksi. T√§rkeimm√§t valintakriteerit ovat referenssit, suositukset, projektiin osallistuva tiimi, kokemus & n√§kemys sek√§ jatkuvuus (k√§yt√§nn√∂ss√§ luotto siihen, ett√§ toimittaja ei ole h√§vi√§m√§ss√§ maailmankartalta l√§hivuosina ja my√∂s ett√§ toimittaja tarjoaa kattavan asiakas-, yll√§pito- ja jatkokehityspalvelun). Hankinnan alkuvaiheessa voidaan k√§ytt√§√§ konsulttia projektin m√§√§rittelyyn. Tarjouskilpaan osallistuvien toimijoiden valintaan k√§ytet√§√§n huomattavan paljon enemm√§n aikaa ja vaivaa ja toimijoita halutaan usein tavata 1-3 kertaa ennen valintap√§√§t√∂st√§. Pelk√§st√§√§n tutustuminen, kilpailutus ja sopimusvaihe voi kest√§√§ kaikkea 1-12 kuukauden v√§lilt√§ ja projekti 3-6 kuukautta. Projektiin l√§hdet√§√§n usein sill√§ periaatteella, ett√§ aktiivinen jatkokehitys on menestyv√§n verkkopalvelun edellytys.

Meillä kesti jonkin aikaa tajuta kohderyhmien valtava ero myös tavoitettavuuden osalta. Jos Google ei ole enää meille se ykkösjuttu, niin mikä on? Miten markkinoimme Dudea ryhmälle, joka ei etsi toimijoita Googlea rämppäämällä vaan kyselee suosituksia Linkedinin verkostoissa ja yksityisissä kahvipöydissä?

Selvää oli ainoastaan, että tie uuden kohderyhmän tietoisuuteen ei ole nopea eikä lyhyt. Se ei myöskään voi enää perustua pelkästään tarjouspyyntöihin vastaamiseen, vaan pitkäjänteisempään ja jopa henkilökohtaisempaan verkostoitumiseen ja myyntityöhön. Tämä lienee juuri se osa-alue, jossa meillä on tällä hetkellä eniten tekemistä. Mutta se työ on onneksi aloitettu.

Mihin matka?

Liikevaihtomme on kasvanut 8 vuotta putkeen, mikä on upea juttu. Kokonaisuutena jokainen tässä tiimissä voi olla tyytyväinen ja ylpeä, että olemme kulkeneet tähän pisteeseen. Vain puolet yrityksistä ylittää 5 vuoden rajapyykin. 8 vuotta on jo temppu, etenkin ottaen huomioon että tarjontamme ei ole muuttunut mitenkään oleellisesti. Vuonna 2013 kaikki lähti WordPress-verkkosivuista ja ne ovat edelleenkin kaiken keskiössä.

Meille on kuitenkin kertynyt sekä osaamista että näkemystä, jotka voisivat laajentaa tarjontaamme. Tulevaisuuden palvelutarjonnan tuotteistuksia voisi olla mm. saavutettavuusauditointi.

Totuus on kuitenkin se, että vain harva voi jatkaa loputtomiin menestyksekkäästi täysin samalla konseptilla. Paitsi tietysti Kiss, Coca Cola ja Simpsonit.

Onko Dude nyt tai tulevaisuudessa Suomen paras WordPress-digitoimisto?

Lyhyt vastaus on, että joillekin on ja joillekin ei. Sama koskee tarkalleen ottaen kaikkia muitakin digitoimistoja. Ensin pitää määritellä parhaan kriteerit. Onko se isoin työntekijöiden lukumäärällä tai liikevaihdolla mitattuna? Vai kenties yritys, joka kasvaa nopeiten tai tekee eniten projekteja? Vai yritys, jolla on tyytyväisimmät asiakkaat? Tai työntekijät?

Kun mietimme omaa kasvuamme, mietimme toki näitäkin asioita. Meillä on eräs mittari, mikä meitä kiinnostaa: haluaisimme olla Suomen halutuin WordPress-kumppani. Toimisto, joka hoitaa jokaisen projektin, jatkokehityksen, ylläpidon ja asiakaspalvelun niin hyvin kuin vain mahdollista ja jonka asiakkaat ovat niin tyytyväisiä, että suosittelijoita riittää. Olemme tällä tiellä, mutta kovin työ on kasvaessa pysyä tällaisena.

Alkuperäinen kysymys on kuitenkin ainoastaan taidokas klikkiotsikko, yksi ei voi olla missään tapauksessa paras kaikille. Toisaalta jos joku googlaa Suomen parasta digitoimistoa, tämä blogaus saattaa esiintyä osumissa.

Tähän joku jämäkkä lopetus

Aloitus on tärkeä, mutta myös lopetuksen pitää olla mielenkiintoinen ja kaiken luetun oivaltavasti kiteyttävä, tai muuten lukija poistuu pettyneenä. Taistelen nämä rivit. Nyt olen jo voiton puolella ja sinä luet edelleen, et ole vielä kissavideon kimpussa vaikka hitto vie, onhan ne ihan mahtavia. Mitenkähän tämän kiteyttäisi. Vaikka niin, että…

Olen Weetabix-mies.

Olen aika yksin tämän piirteeni kanssa. Mutta kyllä niitä joku muukin ostaa, ei niitä pelkästään minua varten kaupan hyllyllä pidettäisi.