Torstaina, 14.4.2016

Digitoimisto Dude: ruumiinavaus 2016

Pahoittelut otsikosta, sehĂ€n on raflaavuudessaan ilmiselvĂ€ klikkiansa. Duden 3-vuotissynttĂ€reiden lĂ€hestyessĂ€ on kuitenkin aika tehdĂ€ reippaalle taaperolle rehellinen lĂ€pileikkaus. Emme ole koskaan kirjoittaneet esimerkiksi raha-asioista, vaikka se lienee yrityksen kannalta yksi oleellisimmista asioista. Digitoimiston arki on todellakin muutakin kuin hevosnaamari pÀÀssĂ€ hölmöilyĂ€. Palvelut Ehdoton ykköspalvelumme on vahvasti rÀÀtĂ€löidyt WordPress-verkkosivut, verkkokaupat sekĂ€ nĂ€ihin liittyvĂ€t hosting- ja yllĂ€pitopalvelut. […]

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 6 vuotta sitten.

Pahoittelut otsikosta, sehÀn on raflaavuudessaan ilmiselvÀ klikkiansa. Duden 3-vuotissynttÀreiden lÀhestyessÀ on kuitenkin aika tehdÀ reippaalle taaperolle rehellinen lÀpileikkaus. Emme ole koskaan kirjoittaneet esimerkiksi raha-asioista, vaikka se lienee yrityksen kannalta yksi oleellisimmista asioista. Digitoimiston arki on todellakin muutakin kuin hevosnaamari pÀÀssÀ hölmöilyÀ.

Palvelut

Ehdoton ykköspalvelumme on vahvasti rÀÀtÀlöidyt WordPress-verkkosivut, verkkokaupat sekÀ nÀihin liittyvÀt hosting- ja yllÀpitopalvelut. Muita palvelujamme ovat yritysilmeiden ja markkinointimateriaalien suunnittelu sekÀ sosiaalisen median kÀyttöönottoon liittyvÀ konsultaatio.

Me emme tee juurikaan alihankintaa emmekÀ tee muutostöitÀ muiden tekemiin olemassa oleviin sivuihin.

Tuotanto ja resurssit

Dudessa on kaksi graafikkoa ja kaksi web-kehittÀjÀÀ. Graafikoista Juha tekee 90% webbiÀ ja omat työni jakaantuvat 60/40 webin ja printin suhteen. Me graafikot taidamme olla myös aktiivisimmin yrityksen talouden ja asiakasyhteyksien tasalla.

Web-kehittÀjÀt Roni ja Timi ovat molemmat kovia WordPress-velhoja. Ronin vahvuus on front-end osaaminen, Timi taas sukeltaa mielummin syvemmÀlle back-endin saloihin integraatioita ratkoessaan.

TÀmÀ on tÀllÀ hetkellÀ oikein hyvÀ kokoonpano: talon sisÀllÀ on tarvittaessa kaksi graafikko/kehittÀjÀ -tiimiÀ, jota laajennetaan tarvittaessa kahden freelancer web-kehittÀjÀn verran. TÀllÀ kokoonpanolla kuukausitasolla sivustoja pystytÀÀn tuottamaan 2-3 kpl hieman projektin koosta riippuen.

Asiakkaat

Duden asiakkaiden skaala koon ja toimialojen suhteen on iso eikÀ voida sanoa ettÀ meillÀ olisi vain yhdenlaisia asiakkaita. Monesti asiat menevÀt niin pÀin, ettÀ asiakkaitamme yhdistÀvÀ tekijÀ on heidÀn tuotteensa tai palvelunsa, josta me innostumme. Emme lÀhde mukaan projekteihin, joiden emme usko tuovan tÀhÀn maailmaan mitÀÀn hyvÀÀ. Olemme ehdottomasti itsekin parhaimmillamme silloin, kun asiakkaamme itse uskoo asiaansa ja kun se asia on jotain, joka tekee maailmasta paremman paikan. Jos ainoana tavoitteena nÀyttÀÀ olevan se, ettÀ otetaan nopeasti ihmisiltÀ rahat pois kelvottoman tuotteen tai palvelun avulla, niin en usko ettÀ Dudella sellaiseen projektiin juurikaan annettavaa.

Myynti ja markkinointi

Duden tapa tehdÀ markkinointia on vahvasti digitaalinen. TÀrkein kanava on ehdottomasti oma sivustomme, joka kerÀÀ meille tÀrkeillÀ hakusanoilla kiitettÀvÀsti liikennettÀ ja syöttÀÀ sekÀ yhteydenottoja ettÀ tarjouspyyntöjÀ. TÀmÀn lisÀksi puolet Duden tyypeistÀ on some-aktiiveja, jolla on myöskin oma osuutensa yrityksemme nÀkyvyyteen.

Toisinaan joku kyselee, miten Dudella toteutetaan myyntiÀ. KyseessÀhÀn on tarkkaan varjeltu 3-vaiheinen prosessi, jonka aion seuraavaksi paljastaa. Se menee nÀin:

  1. Potentiaalinen asiakas ottaa yhteyttÀ, jonka jÀlkeen
  2. soitellaan ja sitten
  3. kahtellaan.

TÀmÀ uniikki konsepti on toiminut tÀhÀn asti vÀhintÀÀnkin loistavasti.

Yrityksemme kompaktista koosta johtuen se joka projektin myy, on yleensÀ sama henkilö joka projektia tulee johtamaan ja joka on myös vahvasti tuotannossa kiinni. TÀmÀ ei ole mikÀÀn itsestÀÀnselvyys isommissa yrityksissÀ, mutta meillÀ homma on toistaiseksi toiminut hienosti. En usko, ettÀ Dudella tulee koskaan olemaan pelkÀstÀÀn myyntiÀ tekevÀÀ ihmistÀ vaan aina joku, joka on myös tuotannossa kiinni.

Talous

Reilun puolen vuoden aikana sekÀ henkilöstö ettÀ liikevaihto on tuplaantunut, joten voidaan varmasti sanoa ettÀ Dude elÀÀ vahvan kasvun keskellÀ. NÀmÀ eivÀt vÀlttÀmÀttÀ ole kovia kasvumittareita joillekin, mutta meille tÀmÀ on iso juttu. Kasvu on tÀhÀn mennessÀ tullut melko spontaanisti ilman kummempia suunnitelmia, on vain tehty projektia projektin perÀÀn niin hyvin kuin mahdollista ja se on johtanut suurempaan kysyntÀÀn ja isompiin projekteihin.

Duden kuukausittainen liikevaihto on kuluvan tilikauden aikana pyörinyt enimmĂ€kseen 10 000 – 21 000 euron vĂ€lissĂ€. Noin 75% liikevaihdosta tulee verkkosivuista ja -kaupoista, 20% printtiduuneista ja loput 5% webhosting-/yllĂ€pitosopimuksista. Verkkosivujen ja -kauppojen hintalaput ovat tĂ€mĂ€n vuoden puolella pyörineet 3 000 – 10 000 euron (+alv) vĂ€lissĂ€.

Duden tilikausi ei ole kalenterivuosi, vaan toukokuusta toukokuuhun. Arvio kuluvan tilikauden liikevaihdosta on 150 000€.

Kolmen yrittÀjÀn ja yhden työntekijÀn osakeyhtiö voi pyöriÀ aika monenlaisilla kuluilla, mutta Duden tapauksessa se tarkoittaa noin 14 000 euron kuukausittaista rahareikÀÀ. Kolme yrittÀjÀÀ nostaa itselleen 2000 euron kuukausipalkkaa ja työntekijÀn palkka on 2600 euroa. TÀhÀn kun isketÀÀn palkkojen sivukulut niskaan, niin pikkuhiljaa neppaillaan jossain 12 000 euron kieppeillÀ. TÀmÀn jÀlkeen tulevat perinteiset menot kuten toimiston vuokra, nettiliittymÀ, puhelimet, palvelimet, tilitoimisto, vakuutukset jne. Se on kuulkaa hirveÀ kasa rahaa!

Yrityskulttuuri

Saamme usein kuulla siitĂ€, ettĂ€ me olemme helposti lĂ€hestyttĂ€viĂ€ ja ettĂ€ meidĂ€n kanssa on helppo asioida ja tehdĂ€ töitĂ€. Emme tee asioista vaikeampia kuin mitĂ€ ne oikeasti ovat – yritysvideotamme lainatakseni: ”Dude on maalaisjĂ€rjellĂ€ tekemistĂ€â€. Vaikka pĂ€ivĂ€mme ovat gridiĂ€ ja devausta, niin silti haluamme puhua asiakkaidemme kanssa suomea ja tulla ymmĂ€rretyiksi ja vaikka kyseessĂ€ on yritysten vĂ€linen liiketoiminta, niin silti sitĂ€ tekevĂ€t keskenÀÀn ihmiset. Ja vaikka kiire on usein melko kova, niin onhan meillĂ€ silti usein ihan helvetin hauskaakin.

Jokaista dudea yhdistÀÀ ainakin halu ylittÀÀ itsensÀ kerta toisensa jÀlkeen ja tietynlainen kÀsityölÀisyys. Se ei tarkoita meidÀn tapauksessamme sitÀ ettÀ olisimme omituisesti mumisevia taiteilijoita baskerit pÀÀssÀ ja etsisimme inspiraatiota lootusasennossa kosmisesta ulottuvuudesta, vaan meille se tarkoittaa laadukasta tekemistÀ, jatkuvaa asiakasdialogia ja uuden opiskelua. Ja hölmöjÀ ollaan, kato vaikka ite tosta kuvasta.

Digitoimisto Duden pojat

Kehityskohteet

Me olemme ihan hyvÀllÀ tasolla siinÀ mitÀ me teemme, eli osaamme tehdÀ yrityksille ja organisaatioille hyvÀnnÀköisiÀ, toimivia ja tuottavia WordPress-verkkosivuja ja -kauppoja. Se mitÀ meidÀn seuraavaksi pitÀisi kehittÀÀ on kyky mitata ja esittÀÀ tekemiemme verkkosivujen ja -kauppojen liiketaloudellista hyötyÀ asiakkaille. Kuinka paljon yritys X:n liikevaihto kasvoi sivustouudistuksen tai verkkokaupan lanseerauksen myötÀ? Eli suomeksi asiakkaan haastattelua ja niiden pohjalta kirjoitettuja asiakastarinoita.

Toinen asia missÀ meillÀ on kehittymisen varaa liittyy myös omaan markkinointiin ja asiakkaille viestimiseen. Kuten aiemmin kirjoitin, Duden tapa tehdÀ verkkosivuja/-kauppoja on vahvasti rÀÀtÀlöiden. Markkinoilla on paljon palveluntarjoajia, joiden valikoimiin kustannustehokkaat valmisteemat kuuluvat, mutta se ei ole meidÀn tapamme tehdÀ sivustoja. Me emme tarjoa edes pienille asiakkaille minkÀÀnlaista valmista kustannustehokasta sivupohjavaihtoehtoa, joten tÀmÀ alkaa rajaamaan meiltÀ pienemmÀn budjetin asiakkaita pois.

Emme ole enÀÀ todellakaan markkinoiden halvin toimija, mutta uskomme ettÀ meiltÀ asiakas saa eniten rahalleen vastinetta. TÀstÀ johtuen me olemme ehdottomasti parhaimmillamme projekteissa, joissa asiakkaalla on halu saada aikaan jotain erilaista ja uniikkia ja toisaalta myös halu saada laadukasta asiakaspalvelua. TÀhÀn me pystymme vastaamaan koko tiimimme osaamisella ja tÀmÀ meidÀn pitÀisi pystyÀ kirjoittamaan auki omaan viestintÀÀmme.

Kolmas kehityskohteemme on ajanhallinta. TĂ€llaisella kasvuvauhdilla on tietenkin hintansa eikĂ€ ole mitenkÀÀn harvinaista ettĂ€ yksi tai useampi dude haahuilee toimiston tiloissa ns. ’pitkĂ€t pÀÀllĂ€ ja kahva edellĂ€’. Nopean kasvun johdosta rentoudesta ollaan toisinaan jouduttu tinkimÀÀn, esimerkiksi ihan joka pĂ€ivĂ€ ei ehdi hevosnaamaria vetĂ€mÀÀn pÀÀhĂ€n. Mutta hauskasta ei voi liikaa tinkiĂ€, Jack Nicholsonin sanoin:”All work and no play makes Jack a dull boy” (elokuvasta The Shining). Eli kuinka kasvaa isoksi muttei kuitenkaan hitaaksi, tylsĂ€ksi ja lihavaksi.

Yhteenveto

Sorry, ei ole enÀÀ paukkuja kirjoittaa mitÀÀn – ehkĂ€ soitellaan ja kahtellaan? Kiitos kun jaksoit lukea loppuun asti ja anteeksi, jos et.

Lue myös nÀmÀ

Dude tĂ€ytti 6 vuotta – mistĂ€ tĂ€hĂ€n on tultu, miten tĂ€hĂ€n on pÀÀsty?

Dude perustettiin vuonna 2013 kun Juha ja Roni hyppÀsivÀt työelÀmÀstÀ suoraan yrittÀjyyden ihmeelliseen maailmaan. Alku oli jÀnnittÀvÀÀ ja erilaista, jopa pelottavaa.

Digitoimisto Dude – lĂ€pileikkaus 2019

Toimitusjohtajan henkilökohtainen ja umpirehellinen nÀkemys edellisestÀ tilikaudesta. HeittÀydy mukaan jÀnnittÀvÀÀn seikkailuun, tai katso edes kuvat.

Dude 2020 – kahdeksan vuotta kasvua

On jÀlleen aika summata menneen tilikauden dramaattiset kÀÀnteet ja miksei myös vÀhÀpÀtöisemmÀtkin mietteet yhteen blogaukseen. On taloutta, asiakkaita, henkilöstöÀ, p