Sunnuntaina, 12.8.2019

Verkkosivut yritykselle kannattaa tilata räätäliltä Рmistä tietää hyvän tekijän?

Nettisivuja tekee nyky√§√§n todella moni harrastajasta freelancer-ammattilaiseen ja aina isompaan mainostoimistoon asti. Voin kuvitella ett√§ uusia sivuja miettiv√§n on vaikea p√§√§tt√§√§ mist√§ tilaa, kun eroja tekij√∂iden ja sivujen v√§lill√§ ei v√§ltt√§m√§tt√§ n√§e ihan p√§√§lle p√§in. Netist√§ l√∂ytyy toinen toistaan erilaisempia “verkkosivun ostajan oppaita”, jotka on kirjoitettu 12px Arialilla vuonna 1999. Toiset vetoavat verkkosivujen myyvyyteen, toiset visuaalisuuteen, mutta kuitenkin sivut rakennetaan WordPressill√§ asentamalla 30 dollarin valmisteema ja lis√§√§m√§ll√§ 40 digimarkkinoinnin lis√§osaa ja 3 erilaista pikseli√§ mittaamaan sivujen konversioita ja myyntilukuja.

No mistä sen hyvän tekijän sitten tietää?

Alusta, eli CMS, eli sisällönhallintajärjestelmä on avointa ja helppokäyttöistä tekniikkaa

Sivuja ostaessa täytyy miettiä tulevaisuutta, etenkin silloin kun nettisivuista pulittaa monta tonnia. Alustalla on väliä, hyvät tekijät luottavat avoimuuteen. WordPress on kuitenkin kaikista turvallisin vaihtoehto, sillä se on maailman suosituin, avointa lähdekoodia, joten tukea ja jatkuvuutta löytyy maailmanloppuun asti. Jos tekijä menee alta, löytyy aina joku jatkaja.

Alustan pitäisi olla yleisesti tunnettu, helppokäyttöinen ja asiakasystävällinen. Silti valitettavasti WordPressin päällekin rakennetaan välillä ties minkälaista helvetinkonetta, joka syö koko alustan mainetta. Mutta se johtuu yksinkertaisesti siitä, että se on maailman suosituin.

Pahin mahdollinen vaihtoehto on ottaa verkkosivut yritykselt√§, joka k√§ytt√§√§ itse kehitt√§m√§√§ns√§ muilta kehitt√§j√§lt√§ suljettua alustaa. Silloin yrityksell√§ on kaikki valta sivustosi suhteen ja olet ns. “toimittajaloukussa”. Kaikki maksaa lis√§√§ ja yrityksell√§ on paljon ty√∂t√§ kun avoimen l√§hdekoodin apureita ei netist√§ irtoa. Puhumattakaan alustan tietoturvasta, joka on pahimmillaan yhden kehitt√§j√§n n√§peiss√§. T√§t√§ olemme avanneet lis√§√§ kirjoituksessamme “Miksi edes pohtia, valitseeko avoimen vai suljetun l√§hdekoodin julkaisuj√§rjestelm√§n?”.

Ei yhtään turhaa toimintoa

Kun tekee r√§√§t√§l√∂idysti, kartoitetaan tarkasti tarpeet ja menn√§√§n sen mukaan. Jotkut myyv√§t viel√§ nykyp√§iv√§n√§kin verkkosivuja “valmiina ratkaisuna” kaikille. WordPress-maailmassa t√§t√§ n√§kee paljon, teemat suunnitellaan kaikille ja kaikkiin k√§ytt√∂tarkoituksiin, niin ett√§ pahimmillaan tarvitsee vain vaihtaa logo ja v√§rit. Sivustot n√§ytt√§v√§t kaikki samalta ja joku ker√§√§ rahat v√§list√§. Verkkosivut yritykselle pit√§isi suunnitella tarkoituksenmukaisuus ja k√§yt√§nn√∂nl√§heisyys takaraivossa.

Eletään nykypäivää

Edelleen paljon puhutaan ett√§ “kotisivut” ovat “k√§yntikortti verkossa”. Ehk√§ joskus muinoin. Melkein jokaiselta asiakkaaltamme kysytt√§ess√§ mist√§ tulee eniten yhteydenottoja, vastaus on verkkosivujen kautta, harvemmin “k√§yntikortteja jakelin kylill√§, ihmiset soittelee niiss√§ olevaan numeroon”. Verkkosivujen merkitys on hieman suurempi kuin k√§yntikortti.

Kuinka moni tekijä kertoo verkkosivuillaan millä tekniikoilla tai alustalla tekee saitteja? Monet kertovat alustan, esimerkiksi WordPress tai Drupal, mutta monesti jää sekin mainitsematta. Me olemme halunneet olla tässä superavoimia, sillä haluamme että asiakas tietää mitä tulee saamaan ja miten intohimolla hommia painetaan. Yhteisö & Koodi -sivullamme voi lukea osallistumisestamme WordPress-yhteisöön sekä koodikielistä joita käytämme tekemisessä. Yrityksen operointimanuaalissamme handbook.dude.fi on vielä laajemmin avattu toimintaamme auki.

Ei halvinta, mutta ei myöskään överiä

Hinnat ovat puhututtaneet alallamme kautta aikojen, sillä verkkosivuja voi ostaa 100 eurolla, mutta jotkut myyvät niitä jopa 100 000 eurolla. Tyyriimmät sisältävät yleensä enemmän monimutkaisia integraatioita tai niitä rakennetaan esimerkiksi Episerver-alustalle, jonka pelkät lisenssimaksut liikkuvat kymmenissä tuhansissa euroissa. Voi olla myös perää, että kalleimmissa projekteissa on eniten ilmaa välissä.

Halvimmat sen sijaan ovat yleensä köykäisimmillään muutaman klikkauksen WordPress-asennuksia, joissa ole ollenkaan räätälöintiä. Jos budjettia tai tarvetta räätälöintiin ei ole, suosittelen rakentamaan tyylikkäät sivut kliksuttelemalla itse Squarespacella, joka on halpa ja helppo työkalu. Sillä saa usein kivempaa jälkeä kuin tilaamalla parilla sadalla freelancerilta.

Ymmärrän, että verkkosivuista pyydettävät hinnat ovat eri aloilla eri arvoisia. Esimerkiksi olutravintolan pitää myydä aika paljon kaljaa, jotta saa viiden tonnin verkkosivuilleen vastinetta, kun taas autokaupan tarvitsee myydä yksi auto niin on jo omillaan. Siksi räätälöidyt WordPress-sivut eivät ole kaikille. Taksifirmojen, parturikampaamojen ja joidenkin vähittäismyyntiliikkeiden kannattaa turvautua edullisempiin (kuten Squarespace tai Shopify-verkkokauppa) tee-se-itse-ratkaisuihin.

Me Dudella tyk√§t√§√§n kultaisesta keskihinnasta, verkkosivujen hinnan pit√§isi pohjautua ty√∂m√§√§r√§√§n ja sivuston tuottamaan arvoon asiakkaalle. T√§st√§ lis√§√§ FAQ:ssamme sek√§ kirjoituksissamme “Paljonko nettisivut maksavat?” ja “Miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja?”.

Yhteenveto

Mitä tekijä kertoo sivuilla itsestään ja tuotteistaan? Työnäytteet ja miltä ne näyttävät ovat tärkeitä. Asiakkaiden koolla ei ole tässä kohtaa väliä, vaan heidän antamalla palautteellaan.

Onko teidän yrityksessänne tarvetta uusille verkkosivuille? jos rupesi houkuttamaan, pistä vaikka meille chattia klikkaamalla tätä linkkiä, ollaan yleensä paikalla. Jos lankapuhelin toimii paremmin, pistä soittaen numeroon 040 835 1033.

Pullopostia?

Koottuja kuulumisia sisältävä bittivirtojen pulloposti saapuu rantaasi noin kolmen kuukauden välein.