Perjantaina, 29.4.2022

Hakukoneoptimointi WordPressin Yoast SEO-lisÀosan avulla

Yoast SEO on WordPress-maailman suosituimpia hakukoneoptimointilisÀosia. TÀssÀ oppaassa kerromme, kuinka sitÀ kÀytetÀÀn.

Hakukoneoptimointi on lyhyesti sanottuna verkkosivujen sisÀllön suunnittelua ja optimointia helppolukuiseksi, saavutettavammaksi ja löydettÀvÀmmÀksi. Toisin sanoin, se on jÀrkevÀn ja hyödyllisen tekstin tuottamista, siis sellaisen, joka löytyy myös hakukoneella.

Olen avannut hakukoneoptimoinnista aiemmin seuraavissa artikkeleissa:

YllÀ olevat artikkelit tarjoavat hakukoneoptimointiin vinkkejÀ vain tietystÀ nÀkökulmasta. TÀllÀ kertaa ajattelin avata kuitenkin kuinka hakukoneoptimointia tehdÀÀn nimenomaan WordPressillÀ, Yoast SEO-lisÀosan avulla. Ota siis mukava asento ja uppoudu hakukoneoptimoinnin saloihin.

Yoast SEO on mainettaan parempi

Ennen kuin pÀÀstÀÀn tositoimiin on silti pakko avata hieman, mikÀ ihmeen Yoast? Yoast SEO on All in One SEO:n lisÀksi yksi vanhimpia WordPressin hakukoneoptimointilisÀosista. Yoastin lisÀksi on olemassa lisÀosa nimeltÀ The SEO Framework, joka tuo kehittÀjÀlÀhtöisen ja avoimen lÀhdekoodin nÀkökulmaa SEO-lisÀosiin. On kuitenkin meitÀ, jotka ovat kaavoihin kangistuneita ja tottuneet Yoastin miellyttÀvÀÀn kÀyttöliittymÀÀn, siksi tÀmÀ opas keskittyy puhtaasti Yoastiin, joka on myös SEO-lisÀosista ylivoimaisesti suosituin.

DigimarkkinointilisÀosilla on ikÀvÀ maine ja syystÀkin, koska ne tuppaavat tunkemaan WordPressin hallintapaneelin tÀyteen kaikenlaista mainosta ja roskaa. Yoast on aikojen saatossa kasvanut isoksi firmaksi ja panostanut myyntiinsÀ vÀlillÀ kÀyttÀjien kustannuksella mainostamalla vÀhÀn liikaa. Onneksi lisÀosa on enimmÀkseen avointa lÀhdekoodia ja Internetin nörtit ovat kehittÀneet vastaiskuksi Hide SEO Bloat -lisÀosan, joka piilottaa suurimman osan Yoastin hÀiritsevyyksistÀ. Se kannattaakin asentaa ennen kuin jatkat lukemista (Duden asiakkailla tÀmÀ on oletuksena asennettu).

Yoastin Premium-versiossa saa kÀyttöönsÀ mm. somejaoille omat tekstit ja kuvat, mutta nÀmÀ ovat hakukoneoptimoinnin kannalta toisarvoisia. Keskitymme tÀssÀ artikkelissa pelkÀstÀÀn ilmaisen lisÀosan hyödyntÀmiseen.

Hakukoneoptimoinnin esivalmistelut

TĂ€mĂ€ on valinnainen steppi ja voit surutta skipata suoraan optimointihommiin, mutta muistutan ettĂ€ on ihan suotavaa ennen laajempaa hakukoneoptimointia tarkistaa millĂ€ hakusanoilla sivustoille pÀÀdytÀÀn. TĂ€mĂ€ onnistuu mm. Google Keywords Plannerin (Google Ads), Google Analyticsin tai Ahrefsin avulla (tĂ€stĂ€ kannattaa lukea erillinen artikkelimme: Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla (2021)).

Kun tiedÀt millÀ hakusanoilla sivustosi löytyy, kysy itseltÀsi kaksi kysymystÀ:

  1. Ovatko nÀmÀ niitÀ hakusanoja, joilla halutaan löytyÀ?
  2. MillÀ hakusanoilla haluaisin löytyÀ paremmin?

NÀitÀ pohtiessasi voit siirtyÀ optimointiin.

YksittÀisen sivun tai artikkelin hakukoneoptimointi

Kun optimoit yksittÀistÀ sivua tai artikkelia, keskity ihan ensimmÀisenÀ sivun sisÀltöön. Eli siihen tekstisisÀltöön mitÀ on esimerkiksi sivuston hallintapaneelin tarjoavissa kentissÀ tai artikkelin muokkausnÀkymÀssÀ. SisÀltö on hakukoneoptimoinnissa tÀrkein. Sen pitÀÀ olla luettavaa ja ennen kaikkea ihmisen helposti ymmÀrrettÀvÀÀ. Kun ihminen ymmÀrtÀÀ ja löytÀÀ tekstin, niin tekevÀt myös hakukoneet.

SisÀltöÀ suunnitellessa on tÀrkeintÀ ensimmÀisenÀ miettiÀ millÀ hakusanalla haluat juuri tÀmÀn sisÀllön löytyvÀn. Esimerkiksi, jos alasivussa kÀsitellÀÀn vaihtoautoja ja se on sivun tÀrkein asia ilman mitÀÀn erillistÀ esimerkiksi paikkaan sidottua kulmaa, optimoi sivu tÀlle avainsanalle. Se tarkoittaa siis sitÀ, ettÀ sivun otsikko tulisi olla Vaihtoautot (siis se sivun virallinen tekstillinen otsikko, jonka laitat sivun nimeksi) ja sisÀllössÀ tulisi ilmetÀ sana vaihtoautot riittÀvÀn monta kertaa. Tekstin pitÀisi olla silti rikasta, eikÀ sanaa saisi spÀmmÀtÀ liikaa. On ihan yhtÀlÀisen huono asia, jos sivujen pitÀisi kÀsitellÀ vaihtoautoja, löytyÀ haulla vaihtoautot, mutta sana esiintyy sivulla vain kerran jos sitÀkÀÀn.

Jos taas markkinoit jollain kulmalla, esimerkiksi alueellisia vaihtoautoja, vaikkapa pelkĂ€stÀÀn JyvĂ€skylĂ€ssĂ€, silloin toivottu hakusanayhdistelmĂ€ voisi olla esimerkiksi vaihtoautot jyvĂ€skylĂ€, jolloin kannattaa otsikoida sivu Vaihtoautot – JyvĂ€skylĂ€ tai Vaihtoautot JyvĂ€skylĂ€ssĂ€, miten vain se sinun tapauksessasi toimiikaan parhaiten niin kieliasullisesti kuin luettavuudeltaankin. Myös tekstissĂ€ kannattaa tuoda tĂ€ssĂ€ tapauksessa JyvĂ€skylÀÀ esille useamman kerran, jos se on mahdollista.

Kun sisÀltö on mietitty kuntoon, sitten vasta siirrytÀÀn miettimÀÀn miten teksti nÀkyy hakukoneille. TÀssÀ Yoast tulee mukaan kuvioihin.

Yoast nĂ€yttÀÀ ”esikatselun” samankaltaisena kuin se nĂ€kyisi Googlessa.

Avaan nyt lyhyesti mitÀ mikÀkin kenttÀ tarkoittaa. Yoast SEO nÀyttÀÀ kÀtevÀsti vihreÀllÀ, jos teksti on sopivan mittainen. Oranssille ja punaiselle tekstiÀ ei kannata vetÀÀ, sillÀ Google leikkaa yli menevÀt tekstit pois nÀkyvistÀ.

SEO title = Niinsanottu ”title-tĂ€gi”, eli otsikko, joka nĂ€kyy ainoastaan hakukoneille ja selaimelle. SEO-titleen tulisi valita sisĂ€ltöÀ mahdollisimman hyvin ja tiiviisti kuvaava otsikko. Google-hakutuloksen lisĂ€ksi tĂ€mĂ€ otsikko nĂ€kyy siis myös selaimen tĂ€bissĂ€, eli tĂ€ssĂ€:

SEO title nĂ€kyy sivun ”pÀÀotsakkeena”.

Slug = Sivun polkutunnus. TĂ€mĂ€ on siis sivun osoite, se millĂ€ sivu tulee linkkiin nĂ€kyviin. TĂ€hĂ€n kannattaa valita mahdollisimman tiivis ja sivua kuvaava sana, sanapari tai lause. Esimerkiksi aiemman hakukoneoptimointiartikkelin halusin optimoida sanalle ”hakukoneoptimointi”, jolloin slugina on ”hakukoneoptimointi” ja linkkinĂ€ nĂ€in ollen www.dude.fi/hakukoneoptimointi (muodostetaan automaattisesti). HyvĂ€n kopin toimivasta slugista saat myös edellisestĂ€ artikkelistamme, jonka otsikko on ”Miksi kuukausikehityksessĂ€ ei ole mitÀÀn jĂ€rkeĂ€?”, mutta slugina ”verkkosivujen-kuukausikehitys”.

Meta description = Lyhyt kuvaus, joka kertoo ainoastaan hakukoneelle (esim. Google) mistÀ artikkelissa on kysymys. TÀhÀn kohtaan mahtuu vain 150-160 merkkiÀ, loput leikkaantuu ulkopuolelle, siksi kannattaa jÀlleen pitÀÀ pituus vihreÀn indikaattorin sisÀllÀ. TÀssÀkin kuvauksessa olisi hyvÀ esiintyÀ halutut hakusanat, kuitenkin luettavassa muodossa lauserakenteen sisÀllÀ. Ei ole maailmanloppu, jos nÀitÀ sanoja ei esiinny juuri perÀkkÀin, mutta usein parempia tuloksia saa kun sana tai sanapari on lauseen alussa ja samaan tapaan esitelty kuin sisÀllössÀkin.

NÀmÀ ovat oikeastaan ainoat tÀrkeÀt hallittavat osat Yoast SEO:ssa, nÀillÀ pÀÀset jo pitkÀlle!

SisÀltöanalyysi

Yoastin sisÀltöanalyysityökalu on hyvÀ apuvÀline sisÀllön parantamiseen, sillÀ se antaa vinkkejÀ siitÀ mitÀ kannattaa tehdÀ paremmin. Jos sivustosi on rakennettu Gutenberg-lohkosisÀllöllÀ (Dude) tai ACF-kentillÀ (myöskin Duden tekemÀt sivustot), huomaat ensimmÀisenÀ ettÀ Yoastin analyysiosasto huutaa punasta. Se johtuu siitÀ, ettÀ oletuksena Yoast osaa hakea vain artikkelityyppisestÀ sisÀllöstÀ. RÀÀtÀlöidyt lohkot tai kentÀt ovat sellaisia, mitÀ Yoast ei ymmÀrrÀ. TÀhÀn onneksi auttaa ACF Content Analysis for Yoast SEO -lisÀosa.

Analyysityökaluun ei kannata sokeasti luottaa, sillÀ se ei vÀlttÀmÀttÀ siltikÀÀn osaa yhdistellÀ kaikkia langanpÀtkiÀ toisiinsa. Esimerkiksi lohkosisÀllössÀ analyysityökalu ei osaa arvioida kuinka paljon tekstiÀ on koko sivulla tai suhteessa toiseen lohkoon. Siksi sivun sisÀltö kannattaa katsoa itse kuntoon silmÀmÀÀrÀisesti niin, ettÀ analyysi nÀyttÀÀ jokseekin vihreÀÀ ja kaikki osa-alueet on huomioitu.

Muista, ettĂ€ kaikkea ei voi saada eikĂ€ mikÀÀn ole koskaan ”tĂ€ydellinen”

On ihan OK, ettÀ sivuja tai sen osia jÀÀ erikseen optimoimatta tai kaikilla sivuilla ei ole kohdennettua avainfraasia tai avainsanaa. On tÀrkeintÀ ettÀ tekee sen tarvittavan, minkÀ pystyy. MeillÀkin alkaa olla nÀitÀ hakukoneoptimointitekstejÀ, joten tietenkÀÀn ei voida optimoida kilpailevalle avainsanalle useampaa artikkelia, ainakaan samalla kulmalla.

Jotkut artikkelit tai sivut ovat yksinkertaisesti vÀhempiarvoisia kuin toiset. NÀissÀ Google nostaa/laskee niiden sijoituksia listalla puhtaasti sisÀllön mukaan, onko se hyödyllistÀ kÀvijöille vai ei. Joskus voi kÀydÀ myös niin, ettÀ jos itse miettii jotain sisÀltöÀ vÀhemmÀn tÀrkeÀksi, kysyntÀ nÀyttÀÀ toisin. TÀllöin kannattaa keskittyÀ tÀmÀn suositun sisÀllön sisÀltöön enemmÀn ja vaihtaa tÀmÀn sisÀllön painoarvoa.

Hakukoneoptimointi Yoastin avulla on erÀÀnlaista ”sisĂ€llön kiteyttĂ€mistĂ€”. SiinĂ€ sisĂ€ltö tuotetaan tai jĂ€sennellÀÀn uusiksi niin, ettĂ€ se on helppolukuista ja ymmĂ€rrettĂ€vÀÀ ja sieltĂ€ löytyy oikeat sanat, joilla haetaan. Sen kummempaa se ei ole.

Toivottavasti pÀÀsit tĂ€llĂ€ oppaalla alkuun hakukoneoptimoinnissa! Jos laadukas verkkosivujen toteutus kiinnostaa, ota ihmeessĂ€ yhteyttĂ€! Helpoiten meidĂ€t saat kiinni numerosta 040 835 1033, sĂ€hköpostitse lĂ€hettĂ€mĂ€llĂ€ viestiĂ€ moro@dude.fi tai .

Lue myös nÀmÀ

Hakukoneoptimointi ei ole ominaisuus, jonka voit laittaa pÀÀlle

Hakukoneoptimointi on sivuston saattamista tilaan, jolla se löytyy kaikista parhaiten Googlesta ja muista hakukoneista. Se ei ole tuote, jonka voit ostaa mistÀ vain, vaan vaatii aina kÀyttÀjÀltÀ työtÀ.

MitÀ WordPress-lisÀosia Dude kÀyttÀÀ?

TÀssÀ kirjoituksessa esittelemme Duden kÀyttÀmiÀ lisÀosia vuonna 2017. Otathan huomioon, ettÀ sisÀltö saattaa olla jonkin verran vanhentunutta.

Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla

TiedÀtkö millÀ hakusanoilla sivustosi löytyy? TiedÀtkö miten paljon nÀillÀ hakusanoilla sivuille pÀÀtyy vÀkeÀ?