Perjantaina 12.2.2021

Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla

Tiedätkö millä hakusanoilla sivustosi löytyy? Tiedätkö miten paljon näillä hakusanoilla sivuille päätyy väkeä? Hakukoneoptimointiin on työkaluja, jotka tarjoavat tärkeää dataa sivuston sisällön tilasta. Hyödynnä nämä vinkit ja näyt takuuvarmasti etusivulla.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Sinulla on verkkosivut, hieno juttu! Oletko sinä tai markkinointiosastonne ehtinyt miettimään miten sivut löytyy Googlesta hakemalla? Entä tiedätkö millä sanoilla teidän sivustolle eniten löydytään? Tiedätkö miten paljon milläkin sanoilla ja mille sivuille näillä sanoilla päädytään? Entä tiedätkö miten kilpailijat pärjäävät samoilla hakusanoilla? Etkö? Lue tämä kirjoitus, niin kohta tiedät.

Myönnettäköön, otsikko on klikkiansa, joka ei kerro sitä millä sanoilla pääset etusivulle. Näyt oikeastaan jo tälläkin hetkellä varmasti jollakin sanalla, vähintään yrityksesi nimellä. Ehkä joillakin muillakin sanoilla, tietämättäsi.

Vaikka emme ole digimarkkinointitoimisto, eli emme tarjoa lähtökohtaisesti apuja markkinointiin somessa tai Googlessa, mutta meillä on paljon tietoa aiheesta. Hakukoneoptimointi on aiheena sydäntä lähellä ja olemmekin kirjoittaneet aiheesta useampaan otteeseen. Mutta miltä SEO näyttää 2020-luvulla?

Olen tehnyt koodarin työni sivussa ties mitä konsultointia vuosien varrella. Vaikka taustani ovat teknisessä työssä, tykkään tehdä Internetissä muitakin asioita, jotka tuovat monipuolisuutta tavallisen koodiapinan hommiin. Hakukoneoptimointi on kaikkea muuta kuin koodaamista ja tämä asia onkin tehtävä selväksi heti alkuun. SEO eli Search Engine Optimization on mukavaa sisällön saattamista sellaiseen muotoon, että ihmiset löytävät sen. Kun ihmisille sisällöstä on hyötyä, se löytyy myös hakukoneista mahdollisimman hyvin.

Olen aina tehnyt hakukoneoptimointia hieman ”mututuntumalla”, koska olen luottanut tuottamaani sisältöön. Löydettävän sisällön tuottaminen onkin helppoa silloin kuin aihealue ei ole kilpailtu. Esimerkiksi ”paras IRC-kanava” sanaparihaulla oli helppo saada IRC-kanavansa näkyviin, koska kenelläkään ei ollut tähän liittyviä sivuja netissä olemassa. Omien sivustojeni jälkeen hakusanalla löytyy ainoastaan IRC-galleria. Sen voisi laskea saavutukseksi, jos hakuja olisi enemmän kuin 0-10 kertaa kuukaudessa maailmanlaajuisesti. Optimointi on turhaa asioille, joilla kukaan ei hae.

Vasta vuonna 2020 aloin tutkimaan hakukonenäkyvyyttä työkalujen kautta. Sitä ennen olin tehnyt hakuja VPN:n tai Incognito-selainvälilehden avulla manuaalisesti hakemalla sanoilla, joilla haluttaisiin löytyä. Se on toki tyhjää parempi tapa, mutta hirveästi dataa siitä ei saa irti.

Työkalu käyttöön hakukoneoptimointia varten

Työkalusta on helpoin kertoa omien kokemuksiensa kautta, joten tästä ei tule mitään geneeristä opasta, vaan raotan suoraan miten Dudella työkalua hyödynnetään ja voit sen perusteella ottaa vinkit käyttöön myös omaan organisaatioosi tarvittaessa.

Kaikessa optimoinnissa hienoa on se, että jo valmiiksi hyvistä asioista saa parempaa. On ollut ilo nähdä miten hyvin löydymme esimerkiksi hakusanoilla ”digitoimisto” ja ”dude”, ne kun ovat osa firman ja domainin nimeä. Erityisen siistiä on, että näymme pelkällä hakusanalla ”dude” ensimmäisenä, siis ennen Wikipediaa, Urban Dictionarya, Wiktionarya, Dictionarya ja BBC:n artikkelia dude-sanan historiasta (voit testata tätä avaamalla selaimen yksityistilaan tai käyttämällä toista selainta VPN:n avulla). Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että sana löytyy niin firman kuin domainnimenkin dude.fi nimestä, eikä esimerkiksi muita dude-domaineja kuten dude.com ole aktiivisessa käytössä.

Näistä kahdesta liian laajasta hakusanasta ei kuitenkaan ole meille liiketoiminnallisessa mielessä hyötyä. Ulkomaalaiset dude-sanaa etsivät eivät todennäköisesti etsi meitä ja digitoimisto-sanalla etsivät saattavat haikailla vaikkapa mobiilisovelluksen toteuttajaa, jollainen me emme ole. Digitoimistona emme tee kaikkea pakarasta perämoottoriin, vaan palvelumme on todellakin rajattu vain verkkosivuihin ja niihin liittyviin käyttöliittymien suunnitteluun ja toteutukseen.

Mihin hakusanoihin sitten kannattaisi satsata? Millä hakusanoilla meidät nyt löydetään? Näihin kysymyksiin vastaa parhaiten SEO-työkalu. Kävin erilaisia SEO-palveluita läpi samaan tyyliin kuin chat-palveluita aikoinaan, joista kirjoitin useamman bloggauksen myös tänne meidän blogiin. Onkin hauskaa, että tuollaiset ”puolivillaiset” softa-arviot saivat aikaan sen, että sanalla ”chat-palvelu” olemme Googlen etusivulla Wikipedian ”Chatti”-sivun, Elisan chat-palvelu-tuoteinfon, Fonecta chat-palvelun, chat-asiakaspalvelua tarjovan Finnchatin ja Ylen artikkelin chatin suosiosta joukossa. Tämä kielii puhtaasti bloggailun voimasta ja kertoo suoraan siitä, että chattikirjoituksistani on ollut selkeästi monelle hyötyä ja ne ovat relevantteja hakuun liittyen. Tämä on sinänsä hauskaa, sillä emme itse tarjoa chat-palveluita, eikä niitä jokaiselle verkkosivustolle tarvitse lisätäkään, yrityksiä on niin erilaisia – kaikki eivät chattia tarvitse.

Mutta se chateista, nyt puhutaan SEO-työkaluista. Käytännössä markkinoilla on vain kaksi varteenotettavaa työkalua, Semrush ja Ahrefs. Semrush maksaa $119,95 – $449,95 kuukaudessa kun taas Ahrefsin hinta on $99 – $999 kuukaudessa. Työkalut kuulostavat alkuun melko hintavalta, mutta yritykselle saatavaan hyötyyn nähden kulu on pieni. Asian voi kääntää päässään niin, että riittää että saat kuukaudessa yhden maksavan asiakkaan hakujen kautta niin palvelu on maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin.

Meidän valinta oli Ahrefs, joten Semrushia ei tässä artikkelissa käydä läpi. Ahrefs vaikutti olevan käyttöliittymältään intuitiivisempi. Käytännössä molemmat palvelut sisältävät suurinpiirtein samat ominaisuudet.

Mitä Ahrefs-työkalun kautta opimme?

Hakukonetilanteemme oli ensialkuun yllättävän hyvällä tolalla. Ensimmäisenä huomasimme, että Ahrefsin antama ”Health score” eli sivuston eräänlainen terveysprosentti SEO-näkövinkkelistä oli vain 50%. Työkalu kertoi heti mitä ”virheitä” sivuilta löytyy. Suurin osa näistä virheistä liittyi siihen, että meta-kuvauksia tai titlejä ei ollut tehty valtaosalle sivustoa ollenkaan. Käytännössä suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että sivujen Googlelle näkyviä otsikoita ja kuvauksia ei oltu kirjoitettu erikseen, josta johtuen Google joutuu ”poimimaan” tekstin seasta sisältöä haetuilla avainsanoilla.

Havainnollistan asiaa haulla jonka juuri tein sanaparilla autokorjaamo jyväskylä:

Yllä oleva sivu on erikseen optimoitu, alla olevaa ei.

Pro tip: Moz.comin työkalulla voit tarkistaa, miten title ja kuvaus mahtuu Googlen tuloksiin. Yoast SEO:ssa tai SEO Frameworkissa voi välillä olla vaikea hahmottaa pituutta.

Osa virheistä liittyi siihen, että vanhoista bloggauksista löytyi linkkejä, jotka johtivat sivulle, joita ei ollut enää olemassa. Sivuiltamme löytyi myös HTTP-linkkejä ajalta ennen kuin HTTPS oli yleinen käytäntö. Näitä oli helppo lähteä korjaamaan. Työ vei päiväkausia, mutta oli kaiken vaivan arvoista, sillä hakukonetilanteemme lähti kohenemaan välittömästi.

Tältä näyttää ahfresin dashboard-näkymä. Tilanne elää päivittäin.

Oli kiinnostavaa lähteä ensimmäisenä katsomaan millä hauilla oikeasti sivuillemme löydetään eniten. Trafiikkia tuli eniten joillakin toivotuillakin hakusanapareilla kuten ”mainostoimisto jyväskylä” ja ”digitoimisto”. Suosituimpia olivat kuitenkin ”twitter opas aloittelijoille”, ”ilmainen chat”, ”chat palvelu”, ”kotisivut hinta”, ”wordpress palvelin” ja ”wordpress webhotelli”.

Nämä ovat kaikki vähän ohisektoria. Emme tarjoa suoraan palvelintilaa tai webhotellia, vaan ainoastaan asiakkaille, jotka tilaavat meiltä myös verkkosivut ja niille ylläpitopalvelun. Kuten aiemmin mainitsinkin, emme tarjoa myöskään chat-palveluita, Twitter-konsultoinnista puhumattakaan. Nämä kaikki keräävät trafiikkia kirjoitusteni kautta, joka ei itsessään tietenkään ole huono asia, mutta liiketoiminnallisessa mielessä näistä käynneistä on hyvin vähän hyötyä.

”Mainostoimisto Jyväskylä” on aikoinaan ollut meidän tärkein hakusanapari, mutta alan kehittyessä se on nykyään hieman harhaanjohtava. Mainostoimistot tarjoavat kaikkea lippulappusten taitosta verkkosivuihin ja me Dudella emme enää tarjoa esimerkiksi perinteistä printtimateriaalia muille kuin nykyisille asiakkaillemme. Teemme hyvin vähän irrallisia ”pieniä” tähän liittyviä hommia kuten esimerkiksi jotain käyntikortteja. Näitä tekevät perinteisemmät mainostoimistot, eivät harvemmin puhtaasti digitaaliset mainostoimistot kuten Dude. Verkkosivuja toteuttavat tahot kuitenkin tunnetaan mainostoimistoina paremmin ja hauissa on hyvä olla mukana.

Haut ”kotisivut hinta” ja ”nettisivut hinta” ovat myös meille tavallaan kyseenalaisia, koska emme haluaisi kilpailla hinnalla ja näiden hakijat yleensä etsivät sitä halvinta. Olemme kirjoittaneet verkkosivujen ostamisesta ja hinnoittelusta useamman artikkelin, joten luonnollisesti näymme myös näillä hauilla hyvin.

On mielenkiintoista tarkastella millä hakusanoilla meidät tällä hetkellä löydetään. Listaa voi lajitella erilaisten ehtojen kuten haun tuottaman trafiikin mukaan.

Sitten oli aika tarkistaa sanat, joilla haluaisimme näkyä. Oli yllättävää huomata ensinnäkin miten vähän joillakin sanamuodoilla haetaan, vaikka aihe on sama. Paras sanapari kannaltamme on ”verkkosivut/nettisivut/kotisivut yritykselle”, koska toteutamme näitä lähtökohtaisesti yrityksille ja organisaatioille ja nämä haut on liiketoimintamme ytimessä. Ensimmäisenä panin merkille, että kukaan ei hae ”yrityksille”, siis monikossa, vaan ihmiset käyttävät sanaa ”yritykselle”, yksikköä. Tämä on järkeenkäypää, sillä miksi hakisit useammalle yritykselle kun haet juuri sinun yritykselle palvelua.

Erot sanaparien välillä ovat päätähuimaavat:

  • kotisivut yritykselle1000+ hakua kuukaudessa
  • nettisivut yritykselle – 250 hakua kuukaudessa
  • verkkosivut yritykselle – 100 hakua kuukaudessa

Pohdimme meidän päässä millaisia hakijat mahtavat olla. Välillä on myös tarpeen miettiä kannattaako mennä volyymin mukaan, jos haku on liian laaja. Näissä sanoissa merkityserot ovat kuitenkin erittäin pieniä, sillä synonyymit keskenään tarkoittavat samaa asiaa. Sanassa ”kotisivut” on kuitenkin nykyään pieni vivahde-ero, sillä sana on vanhimpia ja ensimmäisiä nettisivuista käytettäviä termejä ja saattaa viitata siihen että sen käyttäjällä ei ehkä ole tietoa siitä miten paljon esimerkiksi brändin mukaiset räätälöidyt kokonaisvaltaiset verkkopalvelut maksavat. Yli tuhat hakua kuukaudessa on kuitenkin sellainen määrä, että siihen kannattaa panostaa. Meidän epäonneksemme emme olleet käyttäneet ”kotisivut” sanaa missään vaan puhuneet lähinnä verkkosivut -sanasta, jolla on yli kymmenen kertaa vähemmän hakuja.

Sanat, joilla on hakuja alle kymmenen kuukaudessa ei kannata satsata ollenkaan, ellei nämä kymmenen hakua ole sellaista, jolla tulee miljoonakauppaa. Aika on rahaa, eikä tässä yhteydessä aikaa kannata turhaan rötvätä asioihin, joista kahisevaa ei ole yksinkertaisesti mahdollista saada. Suunnittelukeskeisillä hauilla esimerkiksi ”nettisivujen suunnittelu”, ”brändisuunnittelu” tai ”visuaalinen suunnittelu” hakuja ei ollut käytännössä yhtään. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että harvemmin yritykset hakevat puhdasta suunnittelua tai että sitä haetaan toisilla hakutermeillä kuten mainostoimisto + kaupunki.

Sanaparit joilla meillä ei ollut näkyvyyttä yhtään oli mm. verkkokauppa yritykselle. Joskus taannoin meillä oli verkkokaupoille oma tuotesivu, mutta koska menekkiä oli niin vähän, päätimme karsia sen pois kokonaan. Näihin epäkohtiin oli helppo puuttua. Tuumasta toimeen aloimme työstämään uutta sisältöä blogiin. Edellä mainitusta esimerkistä syntyi mm. uusin verkkokauppakirjoituksemme.

Ahrefsiin voi myös listata kilpailijat ja katsoa millainen oma hakukonetilanne on heihin verrattuna. Palvelusta saa arvokasta dataa siitä mihin osa-alueeseen oikeastaan kannattaa ylipäätään panostaa orgaanisissa hauissa ja missä kohtaa ei ole mitään saumaa kilpailla tuloksissa. Ahrefs on myöskin Googlen sekavaa Adwordsia kätevämpi hakusanojen kartoituksessa, sillä käyttöliittymä on Ahrefsissä vertaansa vailla. On kätevää, että pystyy kartoittamaan esim. kuinka kilpailtu hakusana on mainosmarkkinoilla ennen kuin luo sille kalliin euroja per klikkaus maksavan mainoksen.

Nyrkkisäännöt hakukoneoptimointiin

Ikivanhan hakukoneoptimoinnin pikaoppaani viisi tärppiä pätevät edelleen, mutta peräänkuulutan myös seuraavia ajattomia nyrkkisääntöjä:

  1. Ota työkalu käyttöön (ellei jo ole) ja korjaa pahimmat puutteet sivustolla.
  2. Anna pois ilmaiseksi hyödyllistä sisältöä. Eli toisin sanoin: Bloggaa niin maan p*rk*leesti materiaalia, joka ei ole turhaa höttöä. Jos lukijat tykkäävät, kommentoivat somessa ja linkkaavat juttujasi, homma kantaa pitkälle. Mikä parasta, bloggaa asioista joita voit linkata itsekin muille säännöllisesti. Niin mekin teemme. Esimerkiksi tämän kirjoituksen saatan linkata seuraavalle hakukonehommista kyselevälle.
  3. Ihminen ensin, hakukone sitten. Kirjoita ymmärrettävää sisältöä. Google on sen verran fiksu, että tukee yleisimpiä sijamuotoja ja osaa poimia sanan lauseen sisältä. Älä tönkköytä käytettävää kieltä vain siksi, että se löytyisi paremmin Googlesta. Jos ihan pakko on niin muotoile lause eri tavalla luettavampaan muotoon, esimerkiksi ”Matin Auto: Luotettava autokauppa Jyväskylästä” tai ”Matin Auto: Luotettava autokauppa, sijaintina Jyväskylä” (tässä esimerkissä ajateltu autokauppa + jyväskylä sanaparia) sen sijaan että se olisi tönkkö ”Autokauppa Jyväskylä – Matin Auto Oy”. Joissakin tilanteissa sanapari peräkkäin näkyy paremmin, mutta harkintaa kannattaa käyttää.
  4. Testaa sivut teknisesti, mutta unohda hiuksien halkominen. Hakukonehommat eivät ole teknistä puuhaa. Jos joku linkki tai h1 sieltä tai täältä puuttuu, Google kyllä löytää sivut kunhan sisältö on hyödyllistä ja etsijää palvelevaa. Ahrefs tai Semrush auttaa pikkuvirheiden korjailuun, mutta täydellistä ei ole olemassakaan. Korjaa ne mitkä suinkin voit, jätä ”varoitukset” sitten ”syssymmälle”.

Siinä tärpit 2020-luvulle! Toivottavasti näistä on teidän yrityksessänne hyötyä.