On aika avata 12-vuotiaan Duden pärjäämistä tässä isossa maailmassa.
Emme ole jättäneet yhtäkään katsausta väliin edes vaikeina korona-aikoina. Duden kahdestoista tilikausi 1.6.2024-31.5.2025 oli meidän puheissa “välitilikausi” – se on ollut toipuilua ja oppimista, mutta on siellä joitakin ilonkiljahduksiakin seassa. Tuo tilikaus meni, että heilahti, ja nyt eletään jo kolmattatoista tilikautta.
Vuosi sitten kirjoittelimme taloudesta näin:
Liikevaihto Dudella on kasvussa kuten pitääkin, uusimmalla tilikaudella 665 000 €. Edellisen tilikauden tulos oli 80 000 plussalla, mutta uusimman tilikauden tulosta painoi alas muutokset omistajuussuhteissa ja henkilöstön kasvu. Tämä oli kuitenkin hyvin ennakoitu ja tiedostettu juttu.
Kiikarissa siintää tämän kauden 2024-2025 liikevaihtotavoite, jossa tarkoitus on hypätä lähemmäksi miljoonan liikevaihtoluokkaa ja 10 prosentin tulostavoitetta.
Tulostavoitteeseen emme päässeet, mutta liikevaihdossa todella lähelle. Oman kovan työn tuloksena 960 000 € vaihtoon ja omilleen pääsemiseen saa olla tyytyväinen, vaikka tulos ei ollutkaan sitä mitä piti.

Onnistuimme saamaan hyviä uusia asiakkuuksia ja palvelimme entistä paremmin nykyisiä asiakkaita. Ajat ovat kovat, joten on pystyttävä tuottamaan aitoa lisäarvoa asiakkaille. Ratkaisuja täytyy pystyä miettimään niin, että asiantuntijan työ on merkityksellistä ja vaikuttavaa asiakkaan suuntaan.
Hinnoittelu ja kilpailu
WordPressin käyttö yrityksissä on edelleen kovassa kasvussa. Kilpailu houkuttelee kaikenlaisia toimijoita ja asiantuntijoita, Instagramissa mainostetaan “1 € verkkosivut avaimet käteen” -palvelua ja myös todelliset ammattilaiset polkevat hintojaan entisestään. On harmillista nähdä, että asenne on tarttuvaa myös ostajan suuntaan ja pahimmillaan halvin hinta ratkaisee, jolloin hyvä laatu ja palvelu menettävät merkitystään.
Julkisissa kilpailutuksissa Dude ei ole pärjännyt juuri siitä syystä, että emme ole polkeneet hintojamme (toimari-Juhan kommentti: “Eikä todellakaan jaksa niitä raskaita prosesseja”). Olemme yhä pitäneet kiinni hinnoistamme, vaikka monesti on niin, että kauppa jää hinnasta kiinni. Nolla on kuitenkin meidän mielestä parempi kuin miinus. Emme halua emmekä voi kusettaa tai polkea omia hintojamme.
Pitkään jatkunut matalasuhdanne taloudessa ja etenkin isojen ohjelmistotalojen kasvun hyytyminen on houkutellut myös WordPress-kentälle uusia toimijoita. Julkisissa kilpailutuksissa on nähty jopa alle viidenkympin tuntihintoja. Nähty hintataso ei voi olla kannattavaa ja kestävää, ainakaan jos verot maksaa Suomeen. Mutta viisikymppiä tunti on toki parempi kuin ei mitään, ja tämä lienee monelle hinnoittelun peruste julkisella puolella tällä hetkellä.
Alan vaikeuksista huolimatta meistä on todella hienoa kuulla kentältä palautetta siitä, että Dude nähdään edelleen luotettavana ja sanansa mittaisena, avoimen läpinäkyvänä, rehellisenä toimijana.
Paljonko maksaa? Projektien hinnat ja kokoluokat
Duden projektien kokoluokat ovat karkeasti kolmessa ryhmässä vuonna 2025 ja 2026:
- Pieni kokoluokka – Karkeasti 10 000 euroa + alv, joka on hyvä kivijalka pienen yrityksen kasvua ajatellen. Esimerkkejä tämän kokoluokan sivustoista, joita olemme toteuttaneet: forumjkl.fi, harmooni.fi, eepos.fi, sofioksanen.fi, alivekeskus.fi, pakettiautohuolto.fi, fluxproductions.fi, kustantajat.fi…
Selaa lisää referenssejä → - Duden sweet spot – Keskikokoiset projektit, 10 000 – 30 000 euroa + alv: Suurin osa Duden projekteista ovat tämän kokoisia hintaluokaltaan, kuten esimerkiksi Vierityspalkin referensseistä huomaa. Esimerkkejä tämän kokoluokan sivustoista, joita olemme toteuttaneet: workpower.fi, like.fi, elonen.fi, himoslomat.fi, sagaxtilat.fi…
Selaa lisää referenssejä → - Suuri kokoluokka – 30 000 – 80 000 euroa + alv: WordPress Multisite -toteutukset, joissa on useampi sivusto, vaativat räätälöidyt projektit, kilpailujärjestelmät, oppilaitosten verkkopalvelut, verkkolehdet, verkkokirjastot, laajamittaiset projektit, joissa on paljon rajapintaintegrointia ja tekoälyä, mukana yleensä isot kuormantasatut palvelininfrastruktuuri, isommat verkkokaupat jne. Esimerkkejä tämän kokoluokan sivustoista, joita olemme toteuttaneet: musiikkitalo.fi, turunakk.fi, padasjoki.fi, rakennusliitto.fi, radiogaala.fi, radiobiisi.fi, kiilopaa.fi, rex.fi, ylva.fi, upcloud.com, gofore.com…
Selaa lisää referenssejä →
Meille on tulossa pian vielä ihan erillinen Hinnat-ländäri, josta näkee jatkossa myös muut hinnat mustaa valkoisella. Koska olemme räätälitoimija, hinnat ovat aiemmin olleet lähes kokonaan piilossa ja avattu lähinnä blogin puolella esimerkinomaisesti, sillä tarjoukset teemme aina tapauskohtaisesti. Meillä on kuitenkin melko hyvin hintaskaala tiedossa ja tatsia hommaan 12+ vuoden ajalta.
Duden palvelut vuonna 2025 – mitäs sitä on tullut tehtyä
Palvelujen ja päätuotteiden (WordPress, suunnittelu, WordPress-ylläpito) lisäksi Dudelta on saanut myös muita asiantuntijapalveluita ja tuotteita:
- Auditoinnit (saavutettavuus, tekninen auditointi, tietoturva)
- Visuaalinen identiteetti yritykselle
- Palvelinratkaisut: Esim. verkkosivuston siirto nopeammalle palvelimelle, WordPress-palvelinoptimoinnit verkkopalvelulle, pilvilevytilaa mediakirjastolle, nopeutuksia, ks. Näin paransimme rex.fi-verkkokaupan latausnopeuksia wp-adminissa 30 sekunnista 200 millisekuntiin
- Salamannopea haku indeksillä ja hakumoottorilla
- Rajapintaintegraatiot (on tullut tehtyä mm. OpenAI, OpenRouter, Likeit, Opintopolku, Vitec Avoine, Procountor, Visma InSchool Primus, HubSpot, STT, Paytrail, MS Graph, Nettix Pro, Recruitee, Salesforce, Autosofta, Tixly, TimeCMS, Doerz, Hellewi… eikä rajoitu vain näihin)
- Custom WordPress-lisäosat
- Maksumuurit ja verkkolehtiominaisuudet, kävijäsegmentti-analytiikka
- WordPress-verkkopalveluihin räätälöity hallinta, tilausjärjestelmät, SSO-kirjautuminen, luvitukset
- Uutiskirjetyökalu WordPressiin ja uutiskirjepohjat uutiskirjepalveluihin (esimerkiksi LianaMailer, Mailchimp, MailerLite, Likeit)
- WP-palvelu kaikille: Auttelemme WordPressin parissa kamppailevia yrityksiä onnistumaan, korjailemme kolmannen osapuolen WordPressin bugeja ja koodia, parannamme tietoturvaa, jne.
Duden asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa – Net Promoter Score (NPS) tulokset: 93
Asiakaspalvelu ja asiakaspalaute on meille erittäin tärkeää. Emme käytä aspassa edes automaattirobottia, koska haluamme palvella samoin kuin meitä itseämme palveltaisiin. Olemme lähettäneet palautekyselyt aina rupeamien jälkeen ja pidämme yhteyttä asiakkaisiin, vuosien vieriessä entistä enemmän.
Olemme lisänneet yhteydenpitokanavia, esimerkiksi projektinhallinnan ja sähköpostin lisäksi otamme hanakammin puhelimen käteen, WhatsApp laulaa 24/7 ja yhä useammalle asiakkaalle perustetaan yhteinen Slack- tai Teams-kanava. Meille on ehdottoman tärkeää mukautua asiakkaan maailman ympärille sen sijaan että puskettaisiin yhtä omaa työkalua asiakkaan käyttöön.
Mistä olemme aina olleet ylpeitä on se, että meiltä ei oikeastaan lähde juurikaan asiakkaita pois – jos lähtee, niin kysymys on liiketoimintastrategioista tai järjestelmän vaihdosta, ei niinkään Dudesta tai meidän palvelun tasosta. Siksi panostamme palveluun jatkossakin.
Uusimman asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksena Duden NPS on 93, johon saa olla tyytyväinen. Nostona asiakkaan lainaus:
Duden kanssa kaikki sujuu rennolla otteella, joustavasti, järkevästi ja asiantuntevasti. Olemme heidän kanssaan toteuttaneet hyviä projekteja sekä meidän yritykselle että monelle meidän asiakkaalle, ja kaikissa toistuu sama teema – Duden kanssa homma hoituu. Apua saa aina pieniinkin asioihin ja homma sujuu kuin rasvattu. Vahva suositus!
Teidän kanssa on aivan mahtavaa työskennellä, parasta porukkaa! Iso kiitos kun olette just sellasia ku olette :)
Näitä kelpaa lueskella. Iso kiitos asiakkaille, vanhoille ja uusille! Ilman teitä meitäkään ei olisi.
Nykyhetki (loppuvuosi 2025) ja tulevaisuus (2026)
Syksy on ollut myynnin kannalta takkuista, koska olemme pitäneet kiinni arvoistamme. Uusasiakashankinnassa meillä on vielä työmaata. Nykyisiä asiakkaita osaamme palvella hyvin. Uskomme, että löydämme lisää meille sopivia asiakkuuksia.
Normaalin WP-kehityksen ja ylläpidon lisäksi alla muutama nosto uusista jutuista.
Tekoäly
Tekoäly on Dudella vahvassa roolissa niin suunnittelussa, tekniikassa, oman liiketoiminnan komponenteissa kuin asiakkaidenkin ratkaisuissa. Tekoäly on tullut jäädäkseen ja olemme olleet ajoissa “early adoptereina” ottamassa erilaisia palveluita ja rajapintoja käyttöön.
Kokemusta on karttunut niin Anthropicin, OpenAI:n, Googlen kuin Microsoftinkin tekoälymalleista- ja ratkaisuista. Luonnollisesti open source-toimijana on tullut kahlattua läpi myös ollamaa ja hugging facea. Ymmärrämme, että AI:n sisältyy paljon ristiriitoja, huolia ekologisuuden, tietoturvan ja tietosuojan suhteen, mutta emme voi olla tekoälyn suhteen jääräpäitä.
Asiakkaidemme ratkaisuissa tekoäly näkyy mm. kehittämissämme räätälöidyissä ominaisuuksissa, kuten tekoälytiivistelmissä artikkeleihin, hakutoiminnallisuuksissa ja tekoälyboteissa. Tekoälyn avulla asiakas voi WordPress-ympäristössä generoida yritykselle osuvaa sisältöä hyödyntämällä yrityksen omia materiaaleja.

Työssämme hyödynnämme tekoälyä avustavana tekniikkana ja tehostamme tekoälyn avulla toimintaamme. Tästä aiheesta aiomme kirjoittaa jatkossa blogiimme lisää. Siihen asti joudut tyytymään CTO:n AI-jorinoihin linkkarissa.
Pitää varmaan mainita että tätä(kään) tekstiä ei ole kirjoitettu tekoälyllä. Emme käytä tekoälyä suoriltaan asioihin, joita tykkäämme tehdä. Tekoäly saa tehdä puuduttavat nakit – ja nekin kuten me itse tekisimme.
Palvelimet
Vuonna 2025 olemme lähteneet hajauttamaan palvelinratkaisujamme, jotta pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin ja räätälöimään toimintaamme asiakkaiden tarpeisiin kokoluokasta riippumatta. Olemme pystyneet näin rakentamaan monimutkaisia, skaalautuvia, tietoturvallisia ja erityisesti järkyttävän nopeita ratkaisuja.
Dudelta onnistuu siis esimerkiksi:
- Kuormantasatut High Availibility uptime 100% palvelimet
- Palvelinklusterit, klusteroidut tietokannat
- Rajapintapalvelimet (API gateway)
- Erilaiset työstöjonot, worker-palvelimet, Redis, Sentinel, jne.
- Eri palvelinkokonaisuuksien yhteispeli ja integrointi osaksi järjestelmiä
Näihin sisältyy tietysti myös WordPress-eritysoptimointi, monitorointi (eli automaattiset hälyt Dudelle puhelinsoitolla), virhelokien automaattinen monitorointi (Dude saa Slackiin ilmoitukset tuotannon ongelmista ennen kuin niitä tapahtuu näkyvästi missään jne.), tunnin välein varmuuskopioinnit ja inkrementaalivarmuuskopioinnit suojatusti useaan lokaatioon, ja niin edelleen.
Multim Oy:n lisäksi hyödynnämme UpCloudin ja Hetznerin datasaleja.
Visuaaliset identiteetit ja käyttöliittymät
Vaikka mielikuva palveluistamme painottuu usein WordPress-toteutuksiin, ulottuu visuaalinen osaamisemme myös verkkopalveluiden ulkopuolelle ihan printtiin asti. Suunnittelijoillamme on pitkä tausta mainostoimistotyöstä, ja heiltä hoituukin suunnitteluhommat yrityksen logoista ja kampanjamateriaaleista aina kuvituksiin asti. Vuonna 2025 toteutimme Kaikkien aikojen kotimainen radiobiisi -kampanjan visuaalisen ilmeen ja verkkosivut, Wastetta Oy:n visuaalisen identiteetin sekä muutamia muita ilmeprojekteja, joista emme vielä voi huudella julkisesti.






Käyttöliittymäsuunnittelussakin olemme ottaneet askeleen pidemmälle kohti entistä haastavampia projekteja. Teemme luonnollisesti edelleen näyttäviä verkkosivuja saavutettavuutta unohtamatta, mutta mukaan on astuneet monimutkaisemmat verkkopalvelut, kuten äänestys- ja lipunmyyntijärjestelmät, verkkokirjastot ja laajat verkkokaupat. Isompien projektien myötä olemme saaneet käyttää suunnittelussa yhä enemmän aikaa muun muassa asiakaspolkujen ja kokonaisvaltaisemman käyttäjäkokemuksen miettimiseen.

Duden bisnes nyt ja myöhemmin
Mihin koira karvoistaan pääsee? Jatkamme edelleen maailman suosituimman julkaisujärjestelmän (WordPress) parissa räätälöiden verkkopalveluja eri kokoisiin tarpeisiin mahtaville, laatutietoisille asiakkaille. Meille on tärkeää tehdä sitä mitä rakastamme, aidosti ja sydämellä, ilman turhaa bullshittiä tai höttöä.
Jos vielä mietit voisiko Dude olla teille tekijä, tässä muutama bullet pointti:
- Meiltä saa hyvää suunnittelua, käyttöliittymät ja ilmeen, ei pelkästään koodia ja tekniikkaa
- Emme myy sellaista mitä emme tee tai osaa tehdä
- Olemme pitkäaikainen kumppani, emme kertaluonteinen toteuttaja
- Olemme ripeitä, meiltä saa nopeaa palvelua
- Sivustomme ovat aina nopeita, saavutettavia ja turvallisia (meidän ns. “peruspilarit”)
- Pidämme huolta, sivustot pysyvät kunnossa myös julkaisun jälkeen
- Räätälöimme WordPress-sivustoja, jotka on tehty kestämään ja kasvamaan
- Olemme tiivis, kokenut tiimi, joka oikeasti välittää lopputuloksesta
- Meillä on oma, kovaa ajoa kestämään rakennettu WordPress-palvelininfra
Kivaa vuotta 2026!
t. Perustajat Juha & Rolle
12 vuodessa on tapahtunut paljon asioita. Muistele ihmeessä menneitä lukemalla myös aiemmat uusimmasta vanhimpaan:
- Katsaus uuteen kauteen: 11. tuotantokausi avattu – Digitoimisto Dude Oy on 15 osaajan yritys vuonna 2024
- Dude 10 vuotta: Osa 1, Osa 2, Osa 3, Osa 4
- Toimitusjohtajan katsaus: 10 vuotta Dudea
- Duden uusi aikakausi osa I: Kaupungissa on uusi sheriffi – Juhasta toimitusjohtaja
- Duden uusi aikakausi osa II: Dude palaa juurilleen – Tämä on tarina keskisuomalaisesta yrittäjyydestä, virheistä ja niistä oppimisesta
- Yhdeksäs toimintavuosi purkissa – Digitoimisto Duden perinteinen ruumiinavaus kaudelta 2021-2022
- Dude 2020 – kahdeksan vuotta kasvua
- Digitoimisto Dude – läpileikkaus 2019
- Duden talousvartti – tästä alkaa uusi startti
- Duden talouskatsaus 2018
- Duden pieni talouskatsaus
- Digitoimisto Dude: ruumiinavaus 2016


