Perjantaina 6.10.2023

Mitä yhteistä on verkkosivuilla ja sängyllä? Verkkosivut on investointi, joka maksaa itsensä takaisin

Verkkosivuja voi ostaa tuhansilla, kymmenillä tuhansilla ja jopa sadoilla tuhansilla euroilla. Mutta mikä tekee verkkosivuista laadukkaan, miten ja milloin rahoille saa vastinetta ja miten sänky liittyy tähän yhtälöön? Se selviää tästä kirjoituksesta.

”Paljonko nettisivut maksaa?” on kysymys, jota kuulen yrittäjänä usein. Ja onneksi kuulen, sillä yleensä se tarkoittaa että hommaa riittää. Kysymys on kuin klassinen ”Paljonko talo maksaa?” tai ”Paljonko sänky maksaa?”. Verkkosivujen toteutushintaa kysymisen sijaan pitäisi ensin kysyä: Uskaltavatko verkkosivusi kävijät ostaa firmaltasi?

Ostin hiljattain sängyn Unikulmalta. Ei mikään halpa pompsi, puhutaan viisinumeroisista luvuista. Olen seurannut Unikulman meininkiä jo pidempään ja olen kerännyt tietoutta heidän räätälöinnistään. Mieleen jäi, että he eivät myy sänkyjä, vaan hyvää ja laadukasta unta. Sänky on pitkäkestoinen investointi ja talon tärkein huonekalu. Eli periaatteessa heidän bisnes liippaa läheltä Duden bisnestä siinä mielessä, että emme myy vain verkkosivuja, vaan parempaa brändin jalansijaa nettiin, eli aikaa kestävää ja myyntiä lisäävää suunnittelua. Kuten sinulle räätälöity sänkykin, myös sinulle tai yrityksellesi räätälöity verkkosivusto on tärkeä investointi, joka kestää. Jos ostat verkkosivut halvalla, brändisi ei välttämättä ole uskottava ja saatat suoraan menettää myyntiä verkkosivuillasi. Edullisilla sivuillakin ”pärjää”, aivan kuten sadan euron sängyllä. Kyllä lattiallakin nukkuu, mutta se ei ole kovin mukava kokemus pidemmän päälle.

Mutta mikä on tavallisen sängyn ja parempaa unta tuovan ero? Mikä on parin tonnin verkkosivuston ja kymmeniä tuhansia maksavien verkkosivujen ero? Verkkosivujen hinta pohjautuu moneen asiaan. Kun kyseessä on räätälöity tuote, pitää tietää mitä ollaan tekemässä, mikä on verkkosivujen pääasiallinen tavoite. Olen avannut hinnoittelua blogissamme miljoona kertaa ja työstänyt jopa ”hintalaskurin”, mutta tästä ei voi koskaan kirjoittaa liikaa.

Havainnollistetaan tätä hieman kärjistävällä aikajanavertailulla:

Aikajana: ylempi: Verkkosivuprojekti Dudella, Aloitustyöpaja asiakkaan kanssa, visuaalinen suunnittelu, tilannepäivitykset ja yhdessä tekeminen palaverissa, tekninen toteutus, testaus, sisällöt, koulutus, julkaisu... hinta 16 800 - 60 000 €, sivuston toteutus 2-4kk, jatkossa toimii kuin junan vessa. Aikajanan alempi: Projekti jossain ihan muualla, hinta 5000 - 90000 e, toteutusaika 0-1kk, Löyhä speksaus, suoraan aloittaminen, ei määritelty selkeitä tavoitteita, WordPress-valmisteema, valmislisäosia, purkkaa...Sivusto julkaistu jonnekin random webhotelliin ja jätetty omilleen, myöhemmin toimii miten sattuu, rahaa menee enemmän korjauksiin kuin alunperin.
Avaa kuva isommaksi

Mitä arvokkaampaa tuotetta tai palvelua myyt, sitä tärkeämmässä roolissa verkkosivut ovat. Mieti itseäsi verkkosivujen käyttäjänä; Laitatko luottokorttisi tietoja sivustolle, jolla vaikuttaa olevan asiat vähän vinossa? Kyllä siinä hieman epävarma tulee, jos sivusto on vain raapaistu kasaan. Kaikki tietävät Gigantin ja Verkkokauppa.comin, mutta jos nimi on vähänkään tuntemattomampi, jännittää tilata mitään. Sama efekti voi olla ihan puhtaasti brändin markkinointisivustolla. Hyvin tehdyt, nopeasti latautuvat ja hyvän näköiset verkkosivut yksinkertaisesti lisäävät luotettavuutta, uskottavuutta ja madaltavat kynnystä ottaa yhteyttä tai ostaa.

”Mutta meidän asiakkaat tulevat ihan muuta kautta kuin nettisivuilta” on vasta-argumentti, jota välillä kuulee. Ja se pitää yleensä paikkaansakin, meilläkin iso osa asiakkaista tulee puskaradion kautta. Mutta mietipäs, mihin ihmiset ensimmäisenä menevät puhelimellaan kun he kuulevat yrityksestä? Aivan oikein, nettisivuillenne. Jos suosittelun tai myyntipuheen perusteella tullut kuva ei välity nettisivuilta, tietoa ei löydy, sivut ovat sekavat tai muuten vain huonosti toteutettu, asiakkaalle tulee epävarma olo.

”Onko tämä todella se yritys, josta kuulin?”
”Miksi sivut näyttävät tältä?”
”Uskaltaako näiltä ostaa mitään?”

Voisi sanoa, että meiltä Dudelta harvemmin saa roimasti alle 15 000 eurolla täysin uusia verkkosivuja, ellei ole jokin spesiaalitapaus. Tähän hintaan mahtuu keskimäärin 6-10 viikon ajalle vaikka mitä, kuten työpajaa, suunnittelua, teknistä työtä, palavereja, käyttöönottotestausta, koulutusta ja sivuston julkaisu… Lisää prosessista ja koko setistä Verkkosivut-osastolla.

Jos siis näet jossain jonkun pyytävän kokonaisista, laajoista yrityksen nettisivuista esimerkiksi pari tonnia, pitäisi miettiä mitä sillä oikeasti saa ja mihin halpa hinta pohjaa. Voiko näillä summilla vaatia taloa? Entä saako summalla pihamökin? Korkeintaan vajan? Millaisen? Tiukille menee. Vertailun vuoksi esimerkiksi meillä yhden henkilötyöpäivän työ on noin 840 euroa ja alvit päälle.

Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen. Vaikka hinnat pohjautuvatkin jossain määrin työtunteihin, otamme digitoimistona huomioon myös työn tuottaman arvon, räätälöinnin ja aikaa kestävän suunnittelun. Jos hinta perustuisi puhtaasti tunteihin, häviäisi aina joko tilaaja tai toimittaja, nimittäin huonolla tekijällä menee samaan työhön pidempään, joten onko oikein laskuttaa enemmän siitä että on hidas tai epätuottava tekijä? Yhtä väärin on tekijänä saada tehokkaasta ja nopeasta työstä mitätön korvaus.

Hinnassa näkyy myös osaaminen. Eurolla saa euron tavaran. Poikkeuksiakin löytyy, maailmasta löytyy myös ryökäleitä, jotka laskuttavat paljon halvasta laadusta, enkä puhu nyt pelkästään verkkosivuista. Isoin haaste verkkosivujen ostamisessa on se, että laatua on vaikea todentaa. Yritän nyt siis kertoa mistä halvan laadun ylipäätään tunnistaa.

Halpa laatu näkyy suunnittelun puuttumisessa

Suunnittelijamme kirjoitti taannoin kirjoituksessa Sisällön ja avaruuden merkitys verkkosivujen käyttökokemuksessa hyviä esimerkkiä siitä, millaista huono suunnittelu on. Yleensä näistä asioista tunnistaa myös halvat tai sutaisten tehdyt verkkosivut (klikkaa kuvaa avataksesi isommaksi).

Sivuston elementeistä näkee tottumatonkin, että asiat eivät välttämättä ole kunnossa. Tässä toinen esimerkki:

Muita halpuudesta ja toislaadusta kertovia visualisia ja teknisiä merkkejä:

  1. Ei johdonmukaisuutta. Sivut voivat olla yhtä sillisalaattia, elementit ovat eri paria.
  2. Sivu ei edusta brändiä. Värit on sinne päin tai elementit mitä sattuu.
  3. Mittasuhteet eivät toimi, logo tai valikko on liian pienellä, fontti on liian pientä tai isoa, jne.
  4. Sivut latautuvat hitaasti
  5. Sivut eivät toimi kunnolla tai linkit johtavat ”Sivua ei löydy” -sivulle
  6. Sivujen lomake tai maksut eivät toimi
  7. Sivustolla on käytetty tietoturvatonta tekniikkaa

Panosta laatuun ja tuleviin vuosiin

Hyvin toteutetun sivuston keskimääräinen elinkaari on 2-3 tai jopa 4 vuotta, jos sivustosta pitää hyvää huolta. Jatkokehitetty sivusto saattaa pysyä hyvänä jopa pidempään. Kun siis esim. 30 000 euron sivuston kustannuksen jakaa kuukausille, se maksaa enää 500-800 euroa kuukaudessa, eli 16-25 euroa päivässä. Ei enää kuulosta pahalta kustannukselta siitä, että kauppa käy, brändi myy itse itseään netissä, saat uusia asiakkaita ja teiltä uskalletaan ostaa? Lisää tähän yhtälöön vielä paremman markkinoinnin kautta tuleva tuotto, niin investointi maksaa itsensä pian takaisin.

Kiinnostaako hyvä hinta-laatu verkkosivu-uudistuksessa? Meiltä uskaltaa ostaa, ota ihmeessä yhteyttä!