Keskiviikkona, 13.1.2016

6 parasta chat-palvelua verkkosivuille – osa 2

Chat-palveluja on sadoittain, mutta joukossa on paljon bugisia tai muuten vain kökön näköisiä, joita ei voi tuunata haluamakseen tai joista ei löydy perusominaisuuksia kummempaa. Mitkä chat-palvelut ovat laadukkaita, mikä kannattaa ottaa verkkosivuille käyttöön? Lue tästä lisää.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 6 vuotta sitten.

Interaktiivisen verkkosivun valttina toimii hyvin chat-palvelu, ainakin silloin jos asiantuntija on enimmäkseen netissä läsnä. Dudella livechatista on ollut merkittävää hyötyä kävijöille sekä esimerkiksi asiakaspalveluakanavana vanhoille asiakkaille.

Kirjoitin vajaa vuosi sitten aiheella 6 parasta chat-palvelua verkkosivuille, jossa kartoitin erilaisia kotisivuille käytettäviä chat-palveluja. Kyseinen artikkeli on yhä ajan tasalla, mutta netti- ja teknologiahipsterinä etsin aina vain paremman toivossa uusia palveluita, joita voisi ottaa käyttöön, vaikka olemmekin olleet tyytyväisiä Zopimiin. Testissä on ollut taas useampi palvelu, joten päätin jälleen esitellä muutamia.

Chat-palveluja on sadoittain, mutta joukossa on paljon bugisia tai muuten vain kökön näköisiä, joita ei voi tuunata haluamakseen tai joista ei löydy perusominaisuuksia kummempaa. Koska haluan vain laatua, en edes lähde listaamaan kuin niitä, joita koin edes jossain määrin pidemmän rämppäämisen arvoisina.

Olark

Olarkissa on ilmainen 14 päivän kokeilujakso, sen jälkeen kuukausihinnat alkavat kympistä aina satoihin euroihin asti. Käyttäjätiedoissa kysytään mm. aikavyöhykettä. Sivusto on raikas, mutta samalla jotenkin sekava. Asetuksista löytyy tutun näköisiä toimintoja, eli nopeita erilaisia valittavissa olevia teemoja, mitä viestejä chatissa näkyy kävijälle, mitä otsikkoja näkyy kun on paikalla, poissa ja niin edelleen.

Screenshot 2016-01-07 19.38.07

Halvimmassa paketissa ei ole mm. CSS-muokkainta, käyttäjätietojen kyselyä ennen chattia, eikä CRM-integraatioita.

Chattiboksi on todella simppeli, vähän liiankin simppeli omaan makuun. Kehittäjänäkökulmasta on hyvä juttu, että vaikka CSS-muokkainta ei peruspaketilla saa, javascript tulostaa HTML:n suoraan sivulle siten että sitä pääsee kuitenkin muokkailemaan vapaasti miten päin tahansa oman sivuston CSS-tiedoston kautta. Liekö tarkoituksellista, mutta taitojen puitteissa Olarkissa on siis aika vapaa muokattavuus, esim. selectoreiden kautta. Miinuksena hinnat ja maksumuurit, sillä edes pronssitasolla ei saa chattia piiloon offline-tilassa, vaan siihen täytyy ostaa kalliimpi paketti.

screenshot 2016-01-07 19.43.11

Hyvännäköinen ja helppokäyttöinen hallintapaneeli
CRM-integraatiot
CSS-muokattavuus
Toimii selaimella
Kallis ominaisuuksiin nähden
Ei automaattisia viestejä
Ei mobiilisovelluksia, eikä työpöytäsovelluksia
Turhan pelkistetty
Ei kävijätietoja

Hinta: 10-299 ‚ā¨ / kk

Olarkilla on myös ilmainen plani, mutta se sisältää vain 20 chattia per kuukausi. Tyylikäs ja simppeli, mutta hintaan nähden ei parhaasta päästä. Esim saman hintainen Zopim pieksää Olarkin sata nolla.

Tsekkaa Olarkin kaikki ominaisuudet

Smartsupp

Smartsupp kiinnitti huomioni selke√§ll√§ k√§ytt√∂liittym√§ll√§√§n ja muokattavuudellaan. √Ąkkiselt√§√§n palvelu on tosin t√§ydellinen Zopim-ripoff, sill√§ ulkon√§k√∂ on h√§m√§√§v√§n samanlainen. T√§h√§n menness√§ Smartsupp on edullisimmasta p√§√§st√§ ja muokattavuudessaan aivan kurko hintaansa n√§hden. Palvelu erottuu kilpailijoistaan siin√§, ett√§ siihen sis√§ltyy mm. Hotjar-tyyppinen k√§vij√§n toimien nauhoitus (mihin liikuttaa hiirt√§ jne).

screenshot 2016-01-07 21.00.25

CSS:ää ja javascriptiä pystyy muokkaamaan sen verran hyvin, että chatista saa juuri sellaisen kuin haluaa. Paneeli muistuttaa Zopimia ja on jopa vieläkin selkeämpi. Smartsuppillakaan ei ole suoraa appsia, mutta Macissa Fluidilla saa kätevästi sovellusikkunan luotua aivan kuten Zopimissakin.

Kehittäjän näkökulmasta muokattavuus on tässä tähän mennessä parhaimmasta päästä ja lisäksi heiltä löytyy tuki XMPP-pohjaisille Jabber-pikaviestimille. Satun nimittäin käyttämään gtalk-jabberia Bitlbeessä ja puhelimessa, eli voin vastailla chatviesteihin muustakin kuin Smartsuppin omasta härpäkkeestä, esimerkiksi tien päältä mobiilisovelluksella. Jabber-tukea en ole nähnyt kenelläkään muulla.

screenshot 2016-01-07 20.36.36

Lähes täydelinen ulkonäön muokattavuus
Rajapinta (API)
Kattavat kävijätiedot
Kävijätilastot
Kävijän nauhoitustoiminto
Google Analytics -integraatio
Edullinen
Automaattiset viestit
XMPP/Jabber-tuki
Toimii selaimella
Ei suomenkieltä (osa viesteistä tosin muokattavissa)
Ei työpöytä- tai mobiilisovellusta, kaikki tapahtuu selaimen kautta

Hinta 0-19 ‚ā¨ / kk

Huvittavaa hinnastossa on se, ett√§ jos ostaa 19 ‚ā¨ / kk maksavan pro:n, saa shotin Slivovicaa kun k√§y kehitt√§j√§n toimistolla Tsekeiss√§. Mik√§s siin√§.

Hinnat eiv√§t tosiaan p√§√§t√§ huimaa ja ilmaisessakin versiossa ainoa ”miinus” on se ett√§ chat-historiaa s√§ilytet√§√§n 14 p√§iv√§n ajan, muuten k√§ytt√∂ on jokseekin rajatonta. Kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.

Tsekkaa Smartsuppin kaikki ominaisuudet

Intercom Acquire

Intercom on käyttöliittymältään ja UX-suunnittelultaan ehkä mielyttävimmästä päästä mitä on tullut vastaan. Trialia pääsee räpläämään helposti, mutta käytännössä pääsee testailemaan vasta kun antaa luottokortin tiedot, joten tämä esittely jää tässä vähän lyhyenläntäksi.

screenshot 2016-01-07 20.39.06

Intercomilla on laajempiakin asiakashankinta- ja liidipalveluita, mutta chat-palvelun nimi on Acquire. Kyseessä on paljon tavoitteellisempi ja markkinoinnillisempi väline taka-ajatuksena kuin pelkästään chat. Palvelu on äkkiseltään vähän vaikea omaksua ja hinta on kallis.

Harmillinen asia on tosiaan hinta. Pienelle yritykselle l√§ht√∂hinta 49 ‚ā¨ / kk on melko suolainen. Kynnyst√§ lis√§t√§√§n ilmaisella kokeiluajalla, joka kuitenkin vaatii kortin tiedot ensimm√§isen√§. K√§ytt√∂liittym√§ on selke√§, mutta palvelusta on silti vaikea saada koppia kevyell√§ tutustumisella.

screenshot 2016-01-07 20.43.24

Intercom v√§itt√§√§, ett√§ heid√§n palvelunsa on parempi kuin livechattien muu homogeeninen massa, sill√§ he pyrkiv√§t ”Messenger”-tyyppiseen ratkaisuun. Kiinnostavaa setti√§ heid√§n blogissaan. En ihan t√§ysin allekirjoita t√§t√§ n√§k√∂kulmaa, sill√§ chat on chat, puhui siit√§ messengerin√§ tai ei. Lis√§ksi on verkkosivuston yll√§pit√§j√§st√§ kiinni kuinka hyvin h√§n osaa olla paikalla.

Tyylikäs käyttöliittymä
Reaaliaikaisempi kuin livechat (messenger-näkökulma)
Laadukas vaikutelma
Automaattiset viestit
Vahva liidigeneraattori/markkinointityyppinen näkökulma
Toimii selaimella
Kallis ominaisuuksiin nähden
Kokeilujakso vaatii kortin tiedot

Hinnat: 49-664 ‚ā¨ / kk

Hyvännäköinen palvelu, joka varmasti sopii laajempaan laajempiin markkinointi- ja liidinkeruutarpeisiin isoille yrityksille.

Tsekkaa Intercomin kaikki ominaisuudet

Giosg

Suomalainen Giosg on tullut moneen otteeseen vastaan ja sitä on kehuttu parhaana. En ole kuitenkaan ollut vakuuttunut oletuskäyttöliittymästä ja mainostetuista toiminnoista. Hinnatkin ovat peruschattipalvelua korkeampia.

Ensikirjautumisella palvelu on omaan makuuni sekava, koska toimintoja