Perjantaina, 10.4.2015

Millaiset ovat perussivut?

MainostoimistoyrittĂ€jĂ€nĂ€ kuulee toisinaan tiedustelua verkkosivuista, tai ainakin syytĂ€ olisi, jotta saisi leivĂ€n pöytÀÀn. Usein kysytÀÀn ”ihan perussivuja” ja hintatiedusteluihin on oikeastaan lĂ€hes aina pakko vastata lisĂ€kysymyksillĂ€, huolimatta siitĂ€ ettĂ€ kysymykseen vastaaminen uusilla kysymyksillĂ€ on lĂ€htökohtaisesti epĂ€korrektia. TĂ€ssĂ€ asiassa se on kuitenkin usein vĂ€lttĂ€mĂ€töntĂ€. VĂ€itĂ€n, ettĂ€ ei ole olemassa ”perussivuja”, kuten ei myöskÀÀn ole olemassa arkkitehdin […]

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 7 vuotta sitten.

MainostoimistoyrittĂ€jĂ€nĂ€ kuulee toisinaan tiedustelua verkkosivuista, tai ainakin syytĂ€ olisi, jotta saisi leivĂ€n pöytÀÀn. Usein kysytÀÀn ”ihan perussivuja” ja hintatiedusteluihin on oikeastaan lĂ€hes aina pakko vastata lisĂ€kysymyksillĂ€, huolimatta siitĂ€ ettĂ€ kysymykseen vastaaminen uusilla kysymyksillĂ€ on lĂ€htökohtaisesti epĂ€korrektia. TĂ€ssĂ€ asiassa se on kuitenkin usein vĂ€lttĂ€mĂ€töntĂ€.

VĂ€itĂ€n, ettĂ€ ei ole olemassa ”perussivuja”, kuten ei myöskÀÀn ole olemassa arkkitehdin suunnittelemaa ”perusrakennusta”. Vaikka jotain tulisi valmiinakin, harvemmin valmis paketti on sellainen, joka olisi suoraan omia mielikuvia vastaava, toiveiden mukainen tai ei vaatisi sÀÀtöÀ. Verkkosivuja on ollut jostain syystĂ€ kautta aikojen monen hankala ostaa ja siksi tĂ€mĂ€ on ns. ”ikuinen ongelma”. TĂ€mĂ€ johtuu siitĂ€, ettĂ€ kyseessĂ€ on rÀÀtĂ€löity palvelutuote, ei aivan helpoiten napattava tuote kuten esimerkiksi ruokakaupan banaani.

Metaforien kautta aiheeseen on helpompi pureutua. Amerikkalainen suunnittelija Mike Monteiro selittÀÀ asian hienosti kuuluisassa luennossaan What Clients Don’t Know (and Why It’s Your Fault), jossa vertaa verkkopalvelun ostamista karkeasti polkupyörĂ€kaupassa kĂ€ymiseen. Auto saattaa olla monelle vielĂ€ parempi vertauskuva, joten kĂ€ytetÀÀn tĂ€ssĂ€ yhteydessĂ€ sitĂ€.

Kuvittele, ettĂ€ sinulla on tietty mÀÀrĂ€ rahaa kĂ€ytössĂ€ ja olet menossa autokauppaan. KĂ€ytettyjen autojen hinnat lĂ€htevĂ€t varmaan jostain parista tonnista ylöspĂ€in, aina uusien autojen hintoihin, satoihin tuhansiin asti. Menet autokauppaan, tietĂ€mĂ€ttĂ€ autoista hölkĂ€sen pölĂ€ystĂ€. Kuvittele, ettĂ€ kysyisit autokauppiaalta ”paljonko maksaa ihan perusauto?”. Kysymys on siinĂ€ mielessĂ€ absurdi, ettĂ€ myyjĂ€llĂ€ ei ole minkÀÀnlaista kĂ€sitystĂ€ minkĂ€laista autoa ollaan hakemassa ja paljonko rahaa pystytÀÀn kĂ€yttĂ€mÀÀn.

Autokauppias vastaa kysymykseen kysymyksillÀ, mutta koska ostajalla ei ole pahemmin tietoa autoista, malleista tai ominaisuuksista, ei ole myöskÀÀn kÀsitystÀ siitÀ millaista autoa edes halutaan, mutta katsotaan nyt mitÀ vaihtoehtoja on. Halvalla jos pÀÀsisi niin hyvÀ. Tonnilla saa hyvÀssÀ lykyssÀ kulkevan pelin, mutta se ei ehkÀ ihan nÀytÀ hyvÀltÀ tai toimi oikein ilman pientÀ tai suurempaa laittoa, ainakaan pidemmÀssÀ juoksussa. ViidellÀ tonnilla saa jo hieman uudempaa ja parempaa, mutta ne kiiltÀvÀt, uudet ja hyvin suunnitellut autot upeilla ominaisuuksilla maksavat sitten enemmÀn. JÀÀ arvioitavaksi haluaako autoksi halvan, jota joutuu pÀivittÀmÀÀn, huoltamaan ja korjailemaan koko ajan tai jopa ostamaan uuden auton odotettua nopeammin kun vanha ei vastaakaan odotuksia, vai huippuhyvÀn, juuri omaan kÀyttöön sopivan toiminnoiltaan, vaikka budjetti olisikin tiukilla.

Verkkosivut tai verkkopalvelut ovat kuin auto, pyörÀ tai rakennus. Eniten hinta riippuu ominaisuuksista ja laajuudesta. Koirankopin tai mummomankelin saa halvalla, mutta ominaisuuksia ei pahemmin ole tai jos on, laatu on kyseenalaista. Kartanosta tai maastopyörÀstÀ tÀytyy maksaa huomattavasti enemmÀn, mutta ominaisuuksia ja mahdollisuuksia onkin sitten kosolti.

Yleinen harhaluulo (ja onneksi jo poistumassa oleva kÀsitys) on muunmuassa se, ettÀ verkkosivujen hintaan vaikuttaisivat asiat kuten responsiivisuus (eli mukautuvuus eri nÀytöille sopivaksi) tai sisÀltöjen mÀÀrÀ (ellei verkkosivuston tekijÀ varsinaisesti tuota kokonaista sisÀltöÀ tai lisÀÀ niitÀ).

MitĂ€ siis tarkoitetaan kun kysytÀÀn perussivuja? Hintaahan siinĂ€ mietitÀÀn, ymmĂ€rtÀÀhĂ€n sen. Perussivut voisivat olla simppelit esittelysivut tai yhden sivun laskeutumissivusto, joilla olisi yrityksen tiedot ja yhteydenotto. Mutta jo tĂ€mĂ€ sisĂ€ltÀÀ itsessÀÀn ulkoasun tuunailua, toivon mukaan ensiluokkaista ja hakukoneoptimoitua tekniikkaa, typografian miettimisen kohdilleen, valikkorakenteen (jos sivuja on useampi kuin kaksi), alatunnisteet, vĂ€rimaailmaa ja niin edelleen – saat varmaan kopin.

HyvÀn verkkosivuston rakentaminen on lÀhes aina rÀÀtÀlöityÀ työtÀ. Valmiissa teemassakin on yleensÀ korjailtavaa, puutteellista tai liikaa tavaraa, asennettavaa, yllÀpidettÀvÀÀ. Ja vaikka sivuston saisi kuinka nopeasti ja helposti pystyyn on erikseen vielÀ sisÀllönhallintajÀrjestelmÀn pÀivitykset, tietoturva, sivuston latausnopeusasiat ja palvelintekniset asiat.

ÄlĂ€ siis mieti ensimmĂ€isenĂ€ paljonko perussivut maksavat, vaan millaiset sivut juuri sinĂ€ tai yrityksesi tarvitsee ja vasta sitten paljonko on varaa sijoittaa. Hyvin tehty sivusto tienaa itsensĂ€ ajallaan takaisin kun taas luotaantyöntĂ€vĂ€stĂ€ tai epĂ€kĂ€ytĂ€nnöllisestĂ€ sivustosta tulee helposti takkiin.

Muista myös ettĂ€ sivuston ei tarvitse maksaa useita kymmeniĂ€ tuhansia euroja. Jos verkkosivujen budjetti huolettaa, suosittelen tsekkaamaan erinomaisen Vierityspalkin kirjoituksen Halvat nettisivut ja nopeasti – miten irtoaa?.

Samaan tapaan kuin autossa pitÀÀ olla ne perusominaisuudet, jotta auto toimisi, pitÀÀ verkkosivuilla olla ainakin perustiedot sivustosta ja yhteystiedot nÀkyvillÀ. Aukeava takaluukku, tapahtumailmoittautuminen, kattoikkuna, verkkomaksaminen, tuulilasinpyyhkijÀt, kuvagalleria, ne ovat kÀteviÀ ja tehokkaita lisÀominaisuuksia, jotka tietysti hieman nostavat hintaa. Mutta onko olemassa perusautoa tai perussivuja, jotka eivÀt vaatisi hieman sÀÀtöÀ tai jÀttÀisi tilaa toiveille ja tarpeille? Harvemmin.

Lue myös nÀmÀ

Paljonko kotisivut maksavat?

Kuulemme usein kysymyksen "MitÀ nettisivut maksavat?".

HyvĂ€t verkkosivut – millaisia aineksia tarvitaan?

MikÀ tekee verkkosivusta hyvÀn? Vastaavia kysymyksiÀ ovat mm.

ÄlĂ€ hanki mitĂ€ tahansa webhotellia WordPress-sivuillesi

Jokainen verkkosivuja pÀivittÀnyt tietÀÀ, ettÀ palvelin (kansakielellÀ "webhotelli") on aika kiinteÀ osa verkkosivumaailmaa. Webhotelli on verkkosivuston koti, eikÀ se voi olla mikÀÀn koirankoppi.