Millaiset ovat perussivut?

Mainostoimistoyrittäjänä kuulee toisinaan tiedustelua verkkosivuista, tai ainakin syytä olisi, jotta saisi leivän pöytään. Usein kysytään ”ihan perussivuja” ja hintatiedusteluihin on oikeastaan lähes aina pakko vastata lisäkysymyksillä, huolimatta siitä että kysymykseen vastaaminen uusilla kysymyksillä on lähtökohtaisesti epäkorrektia. Tässä asiassa se on kuitenkin usein välttämätöntä.

Väitän, että ei ole olemassa ”perussivuja”, kuten ei myöskään ole olemassa arkkitehdin suunnittelemaa ”perusrakennusta”. Vaikka jotain tulisi valmiinakin, harvemmin valmis paketti on sellainen, joka olisi suoraan omia mielikuvia vastaava, toiveiden mukainen tai ei vaatisi säätöä. Verkkosivuja on ollut jostain syystä kautta aikojen monen hankala ostaa ja siksi tämä on ns. ”ikuinen ongelma”. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on räätälöity palvelutuote, ei aivan helpoiten napattava tuote kuten esimerkiksi ruokakaupan banaani.

Metaforien kautta aiheeseen on helpompi pureutua. Amerikkalainen suunnittelija Mike Monteiro selittää asian hienosti kuuluisassa luennossaan What Clients Don’t Know (and Why It’s Your Fault), jossa vertaa verkkopalvelun ostamista karkeasti polkupyöräkaupassa käymiseen. Auto saattaa olla monelle vielä parempi vertauskuva, joten käytetään tässä yhteydessä sitä.

Kuvittele, että sinulla on tietty määrä rahaa käytössä ja olet menossa autokauppaan. Käytettyjen autojen hinnat lähtevät varmaan jostain parista tonnista ylöspäin, aina uusien autojen hintoihin, satoihin tuhansiin asti. Menet autokauppaan, tietämättä autoista hölkäsen pöläystä. Kuvittele, että kysyisit autokauppiaalta ”paljonko maksaa ihan perusauto?”. Kysymys on siinä mielessä absurdi, että myyjällä ei ole minkäänlaista käsitystä minkälaista autoa ollaan hakemassa ja paljonko rahaa pystytään käyttämään.

Autokauppias vastaa kysymykseen kysymyksillä, mutta koska ostajalla ei ole pahemmin tietoa autoista, malleista tai ominaisuuksista, ei ole myöskään käsitystä siitä millaista autoa edes halutaan, mutta katsotaan nyt mitä vaihtoehtoja on. Halvalla jos pääsisi niin hyvä. Tonnilla saa hyvässä lykyssä kulkevan pelin, mutta se ei ehkä ihan näytä hyvältä tai toimi oikein ilman pientä tai suurempaa laittoa, ainakaan pidemmässä juoksussa. Viidellä tonnilla saa jo hieman uudempaa ja parempaa, mutta ne kiiltävät, uudet ja hyvin suunnitellut autot upeilla ominaisuuksilla maksavat sitten enemmän. Jää arvioitavaksi haluaako autoksi halvan, jota joutuu päivittämään, huoltamaan ja korjailemaan koko ajan tai jopa ostamaan uuden auton odotettua nopeammin kun vanha ei vastaakaan odotuksia, vai huippuhyvän, juuri omaan käyttöön sopivan toiminnoiltaan, vaikka budjetti olisikin tiukilla.

Verkkosivut tai verkkopalvelut ovat kuin auto, pyörä tai rakennus. Eniten hinta riippuu ominaisuuksista ja laajuudesta. Koirankopin tai mummomankelin saa halvalla, mutta ominaisuuksia ei pahemmin ole tai jos on, laatu on kyseenalaista. Kartanosta tai maastopyörästä täytyy maksaa huomattavasti enemmän, mutta ominaisuuksia ja mahdollisuuksia onkin sitten kosolti.

Yleinen harhaluulo (ja onneksi jo poistumassa oleva käsitys) on muunmuassa se, että verkkosivujen hintaan vaikuttaisivat asiat kuten responsiivisuus (eli mukautuvuus eri näytöille sopivaksi) tai sisältöjen määrä (ellei verkkosivuston tekijä varsinaisesti tuota kokonaista sisältöä tai lisää niitä).

Mitä siis tarkoitetaan kun kysytään perussivuja? Hintaahan siinä mietitään, ymmärtäähän sen. Perussivut voisivat olla simppelit esittelysivut tai yhden sivun laskeutumissivusto, joilla olisi yrityksen tiedot ja yhteydenotto. Mutta jo tämä sisältää itsessään ulkoasun tuunailua, toivon mukaan ensiluokkaista ja hakukoneoptimoitua tekniikkaa, typografian miettimisen kohdilleen, valikkorakenteen (jos sivuja on useampi kuin kaksi), alatunnisteet, värimaailmaa ja niin edelleen – saat varmaan kopin.

Hyvän verkkosivuston rakentaminen on lähes aina räätälöityä työtä. Valmiissa teemassakin on yleensä korjailtavaa, puutteellista tai liikaa tavaraa, asennettavaa, ylläpidettävää. Ja vaikka sivuston saisi kuinka nopeasti ja helposti pystyyn on erikseen vielä sisällönhallintajärjestelmän päivitykset, tietoturva, sivuston latausnopeusasiat ja palvelintekniset asiat.

Älä siis mieti ensimmäisenä paljonko perussivut maksavat, vaan millaiset sivut juuri sinä tai yrityksesi tarvitsee ja vasta sitten paljonko on varaa sijoittaa. Hyvin tehty sivusto tienaa itsensä ajallaan takaisin kun taas luotaantyöntävästä tai epäkäytännöllisestä sivustosta tulee helposti takkiin.

Muista myös että sivuston ei tarvitse maksaa useita kymmeniä tuhansia euroja. Jos verkkosivujen budjetti huolettaa, suosittelen tsekkaamaan erinomaisen Vierityspalkin kirjoituksen Halvat nettisivut ja nopeasti – miten irtoaa?.

Samaan tapaan kuin autossa pitää olla ne perusominaisuudet, jotta auto toimisi, pitää verkkosivuilla olla ainakin perustiedot sivustosta ja yhteystiedot näkyvillä. Aukeava takaluukku, tapahtumailmoittautuminen, kattoikkuna, verkkomaksaminen, tuulilasinpyyhkijät, kuvagalleria, ne ovat käteviä ja tehokkaita lisäominaisuuksia, jotka tietysti hieman nostavat hintaa. Mutta onko olemassa perusautoa tai perussivuja, jotka eivät vaatisi hieman säätöä tai jättäisi tilaa toiveille ja tarpeille? Harvemmin.

Tykkää, jos pidit jutusta:

Jos rakastit, tee hyvä teko:

Kaljarahan antamisen sijaan voit lahjoittaa mielenterveystyöhön.

  1. Toni Korpela

    Kahteen kertaan kirjoituksesi lukeneena. En usko ongelman olevan, että meillä ei ole perussivujen määritystä olemassa. Auton myyjä ja talokauppias osaa etsiä sellaisen perusauton tai perustalon ja sanoa hinta haarukan. Se on sellainen normaali keskihintainen josta jokainen haluaa parempaa.

    Luulen ongelman sovellus kehityksessä varsinkin sivujen kehityksessä olevan siinä, että saamme räätälöityä sivuston täysin. Jos otan auton kuvailu kohteeksi voimme vaihtaa etuvetoisen auton takavetoiseksi ja siirtää moottorin edestä taakse muutamia nappeja painamalla. Mielestäni ihmiset eivät siis käsitä, että semmoista normaalia sivustoa ei ole olemassa. Voimme tietenkin määritellä toiminnallisuuksilla perus sivuston toimintoja, mutta siltikin räätälöitävää on niin paljon että sitä ei valmiiksi avaimet käteen paketiksi voi oikeastaan kutsua.

    Vastaa tähän kommenttiin
    1. Roni Laukkarinen

      Ei perussivujen määritelmä olekaan ongelma, enkä yrittänyt niin indikoidakaan. Puhutaan käsityöstä ja voihan custom-autonkin teettää, samoin kuin custom-talon. Metaforassa on puutteita jos sitä lähtee syvällisemmin pureutumaan, mutta pointti olikin – kuten totesit -, että räätälöitävää löytyy aina.

      Asiakasta täytyy palvella ja ohjeistaa, myös ostamisessa ja osaltaan sen vuoksi myös tämä bloggaus on olemassa. En ole autoihminen, enkä tiedä autoista, mutta vielä harvempi tietää verkkosivuista ja sen taustalla olevasta työstä. Koodailuhan työllistää, ei ole niin simppeliä että laitetaan vaan sivut pystyyn piirtämällä ulkoasu ja lätkäisemällä se nettiin, kuten joskus ajatellaan.

      Mittatilaushommaa, kuten taannoin kun highwayman coat -takkia tilasin räätäliltä – mitat asiakkaalta (minulta) tietoon lisätoiveineen, hupun ja kainalovälin pikkutarkkaa tuunausta. Juuri minunlaista, mieleistä takkia en olisi saanut jos olisin ”vain takin” mennyt tilaamaan. Jälleen uusi vertauskuva, mutta mielestäni nämä helpottavat monelle asian ajattelemista huomattavasti.

      Vastaa tähän kommenttiin
      1. Toni Korpela

        Tarkoitukseni oli siis sanoa, että ei löydy sitä perussivustoa jolloin meidän web kehityksestä tietävien tarvisi ohjeistaa asiakkaita ymmärtämään, että web sivuston kauppa ei ole sama kuin auto kauppa jossa räätälöinti on hyvin vähäistä. On tosi, että täysin räätälöidyn talon tai auton voi rakentaa tai rakennuttaa, mutta tämä on enemmänkin rikkaiden ihmisten puuhaa. Ei tavallisen pk-yrittäjän joka todennäköisesti ymmärtää vain oman tuotteensa/palvelunsa päälle.

        Palvelu on se ykkönen. kakkonen on se tärkeä asia jota ei voi unohtaa siis sen web sivun kehitys koska ilman sitä emme voi asiakasta tyydyttää.

        Vastaa tähän kommenttiin
        1. Roni Laukkarinen

          Juu, siinä mielessä autometafora ehkä ontuva ja pyörä vähän lähempänä. Tai moottoripyörä. Mitä nyt yleensä tuunataan. Mutta perusperiaatteiltaan ajatus tulee selville. Palvelu on ykkönen, oikeassa olet.

          Vastaa tähän kommenttiin

Kommentoi

Vaadittu kenttä