Tiistaina, 25.6.2019

Maailman suurin WordPress-seminaari Berliinissä – kuulumiset matkalta

Dude on ollut jokaisessa Suomen WordCampissa alusta asti, vuodesta 2015 ja Euroopan WordCampeissa vuodesta 2016. Suomen WordCampeista löytyy koostekuulumiset lähes jokaisesta reissusta, mutta Europesta kirjoitimme viimeksi Itävallassa 2016, vaikka tässä välissä on koettu myös Pariisi 2017 ja Belgrad 2018.

Dude on ollut jokaisessa Suomen WordCampissa alusta asti, vuodesta 2015 ja Euroopan WordCampeissa vuodesta 2016. Suomen WordCampeista löytyy koostekuulumiset lähes jokaisesta reissusta, mutta Europesta kirjoitimme viimeksi Itävallassa 2016, vaikka tässä välissä on koettu myös Pariisi 2017 ja Belgrad 2018. On aika siis korjata tilanne ja kertoa mitä maailman suurimmalle WordCampille kuuluu vuonna 2019. Tänä vuonna suuntana oli Berliini.

Tälläkin kertaa Eurooppaan matkusti puhtaasti kehitystiimimme, johon kuuluu nykyisin Roni, Timi ja Henri. Vaikka WordCampeissa on ”vähän kaikkea kaikille”, on ohjelmisto alustan luonteen vuoksi yleensä kehittäjäpainotteinen. Eli koodia on enemmän kuin markkinointia. Allekirjoittanut muistaa kuitenkin nauttivansa erityisesti spiikeistä, jotka käsittelivät asioita varsinaisen WordPressin ulkopuolelta, esimerkiksi WordCamp Europe 2016:n ”Handling anxiety” ja WordCamp Europe 2018:n ”Succeeding as an Introvert”.

Aiheita löytyi tänä vuonna kategorioista Business, Design, Content ja Development.

Keskiviikko on työpäivä

Back-end-vahvistuksemme Timi otti varaslähdön jo edeltävällä viikolla, loman kannalta. Roni ja Henkka lähtivät reissuun keskellä viikkoa, keskiviikkona kolmen aikaan ja töitä tuli naputeltua junasta. Vaikka aikaa oli varattu liikkumiseen kosolti, Helsingin päässä tuli hieman kiire lennolle.

Illaksi perille.

Neuköllnissä ”lomailua” ja Contributors Day torstaina, perjantaina WordCampiin

Torstai meni Contributor’s Dayssa yhteisön kehittämishommissa sekä paikallisia oluita ja ruokaa maistellessa. Instagramiamme seuraavat saivat seurata Instagram Storymme kautta reaaliajassa mitä oikein tehtiin.

Perjantaiaamuna univelkaiset devaajat heräsivät tapahtuma-alueelle, toiset aikaisemmin ja toiset myöhemmin.

WP Cafet ja Workshopit eivät ainakaan allekirjoittanutta kiinnostaneet, liikaa ihmisiä, pthyi! Joten keskityimme lähinnä talkeihin. Mutta mitäs sitä käytiin oikein katsomassa? On recapin aika.

Doing it wrong

Human Maden Jenny Beaumont aloitti ensimmäisen WordCamp-päivänsä aiheella ”Doing it wrong”. Hyvä puhe siitä miten joku asia saattaa olla väärin juuri nyt, mutta ei enää tulevaisuudessa. Käteen jäi myös, että väärin tekeminen ei ole katastrofi, sillä jokainen tekee virheitä ja se pitää sallia.

Fail fast, often and early to find truth and to achieve balance.

Takeawayt Jenny Beaumontin esityksestä.

For the love of code: Modernising WordPress, plugins, and themes

Juliette Reinders Folmerin esitys PHP:sta olikin aika kovaa kamaa, ainakin kahden fronttiukon mielestä. Esityksessä käytiin ensin läpi PHP-versioiden elinkaarta ja todettiin että kohta muuten vanhenee myös PHP 7.2. Alkupuolen pätkä olikin maallikolle ymmärrettävää settiä, mutta sitten kun lähdettiin puhumaan constanteista, exceptioneista, namespaceista ja muista hienouksista, meni hieman jutuista jopa ohitse. Taustakehittäjille varmasti hyödyllinen talk. Hyviä pointteja myös optimoinnin näkökulmasta.

Advanced database management for plugins

BuddyPressin/bbPressin John ”JJJ” Jacoby kävi läpi WordPressin coren tietokannan käsittelyn tapoja kattavasti. Ei uskoisi, että WP käsittelee kantoja suoraan pitkillä kovakoodatuilla ja monimtukaisilla MySQL-queryillä. Miksi asia on näin? syynä ovat mm. historian painolasti, taaksepäinyhteensopivuus, osittain myös pelko tietokantoja kohtaan.

JJJ on kirjoittanut oman frameworkin joka tekee tietokannat viisaammin. Muunmuassa EDD ja monet muut Sandhills Developmentin lisäosat käyttävät JJJ:n frameworkia. Framework julkaistaan avoimena lähdekoodina, joten sillä on mahdollisuus päätyä joskus jopa WordPressin coreen asti. Talkista jäi käteen muunmuassa se, että omia tietokannan tauluja ei kannata pelätä kehittäessä lisäosia. Esityksen slaidit löytyvät jo netistä, tässäpä linkki.

Matt on WordPress

Lounastauon jälkeen oli heti superstaran aika esiintyä. WordPressin perustaja Matt Mullenweg esitteli keynote-tyyliin WordPressin tulevia ominaisuuksia. Pitkälti Gutenberg-linjalla mentiin ja Gutenberg-editorin tulevaisuushan näyttää valoisalta.

Vaikka Dudella Gutenberg on tällä hetkellä käytössä vain parissa asiakasprojektissa ja tietenkin blogeissa, voisi editorista olla saumaa muuhunkin. Erityisesti Gutenbergissä miellyttää ajatus siitä, että sivuston muokkaaminen voisi näyttääkin samalta kuin miltä itse sivusto.

Erityisesti pidin uusista palsta- ja grid-elementeistä. Jälkikeskustelut sisälsivät vähän turhiakin kysymyksiä. Pohdinnassa oli myös missä vaiheessa vanha Svn vaihtuu Gittiin, vai vaihtuuko ollenkaan. Mullenwegin tyyliin osa vastauksista oli ympäripyöreän poliittisia. Mielenkiintoinen esitys jälleen kerran.

Mattin talk löytyy YouTubesta, kohdasta 3:37:13. Tässä suora linkki tuohon kohtaan.

The art of pricing

Rahul Intiasta aloitti 10 minuuttia kestävien lightning talkien sarjan. Odotin tältä esitykseltä paljon ja petyin hieman kun sen aikana kuulinkin vain konsulttimaisia latteuksia. En halua liikaa kritisoida, mutta ”lisäarvoa tuomalla voit nostaa hintoja” ei ollut ihan sitä mitä odotin.

Understanding what makes a website landing page convert

Eteläafrikkalainen Rob Hope kertoi kuinka laskeutumissivustot eli ländärit tai oikeastaan mitkä tahansa markkinointisivustot saadaan tuomaan lisää kauppaa. Esitys oli humoristisella tavalla kerrottu ja oli meidän lisäksi monen muun wordcamppilaisten mielestä koko WordCamp Europe 2019:n paras esitys.

Oivallisin esimerkein saimme paljon koppia siitä, millaisia sisältöjä kannattaa suoltaa, jos haluaa että sivuston kautta jotain joskus ostetaankin. Kannattaa ehdottomasti tsekata Robin bloggaus aiheesta, jossa on samat slidet ja oikeastaan höpötyksetkin tekstimuodossa.

Ote Robin slideistä.

Semantic content in a block editing world

Human Maden Joe McGill on mm. WordPressin core-teamissa ja tuli tällä kertaa puhumaan meille tietorakenteen suunnittelusta ja block-ajattelusta web-maailmassa. Puheen aikana käytiin läpi mm. sitä minkä takia tiedon tallennukseen kannattaa kiinnittää huomiota, esimerkiksi mitä tapahtuu kun leiska vaihtuu? sisältöjen täytyy pysyä samanaa ilman että joutuu muotoilemaan uudestaan asioita, mikä on joskus haastavaa.

Sisältöä saatetaan jaella useammassa eri formaatissa (netti, mobiiliappi, syötteet, ulkopuoliset sovellukset) ja tiedon pitää pelittää myös muilla alustoilla samaan tapaan, käytettävästi ja nätisti. Washington Post on esimerkki hyvästä toteutuksesta. Opimme myös, että nykyhetken ratkaisut eivät saa rajoittaa tulevaisuutta. Lopun huipensi Joen tyttären kysymys Q&A osassa: ”This was boring, can we go get ice cream?”. Duden Timi on myös kirjoittanut samasta aiheesta otsikolla ”Sivuston tekemisen näkymätön osuus – tietorakenteen suunnittelu”.

Accessible content

Bloggaaja-podcastaaja-designer Maja Benke piti puheen siitä, että pelkästään koodin saavutettavuus ei riitä, vaan saavutettavuusasiat on otettava huomioon myös sisällöissä Maja näytti todela hyviä demoja erilaisista käyttäjäryhmistä ja siitä miten erilaiset ”diagnoosit” vaikuttavat lukemiseen ja sisältöjen hahmottamisen hankaluuteen.

Emoji-tyyppisiä hymiöitä tulisi välttää, koska ne eivät ole saavutettavia. Monesti myös unohdetaan, että hymiöitä voidaan tulkita eri tavoin eri kulttuureissa ja eri laitteissa sama emoji saattaa näyttää erilaiselta ja merkitys saattaa muuttua.

Taustavideoita tulisi välttää etenkin jos kohderyhmänä on dyslektiikot tai ADHD:stä kärsivät, sillä levottomuus elementin taustalla aiheuttaa lukuvaikeuksia. Jos video on vain koristeellinen elementti, sen tulisi olla rauhallinen. Sama ongelma oikeastaan loputtomasti pyörivissä gif-kuvissa.

Semantiikka, peräkkäin laskevasti menevät otsikkotasot, oikeanlaiset listat ja muut sisältöelementit ovat oleellinen osa saavutetavuutta. Videot tulisi tekstittää, mutta onneksi esimerkiksi YouTube osaa tekstittää jo pitkälti automaattisesti ainakin englantia. Jos ei muuta, videoista pitäisi olla tekstimuotoinen selite heille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty katsomaan videoita. Tästä pääset esityksen slideihin.

How better performing websites can help save the planet

Evermaden CTO Jaakko Alajoki puhui samasta aiheesta WordCamp Nordicissa maaliskuussa 2019, mutta sen missanneille esitys oli tarjolla myös WordCamp Europessa. Samaan aikaan lauantaiaamuna olisi ollut puhumassa myös Sami Keijonen, 10upilta ja WordPress Meetupeista tuttu.

Ympäristöaiheet ovat olleet paljon tapetilla viime aikoina ja meidän tulisi kiinnittää ilmastonmuutokseen huomiota myös verkkosivujen tekemisessä, koska nettisivujen palvelimiin palaa paljon sähköä.

Jo pienillä asioilla sivustoista saa vähemmän energiaa kuluttavia, keskeisimpänä esimerkiksi sivuston resurssien eli assetien minimointi (CSS, JS, HTML), oikeat kuvakoot eri laitteille, ulkoisten koodipätkien vähentäminen, esimerkiksi sosiaalisten median nappien ja mainospätkien tai analytiikkojen vähentäminen. Nykyään Twitterin seuraa-napin koodi vei saman verran resursseja kuin ensimmäinen avaruuteen lähetetyn aluksen tietokoneen keskusmuisti. Hurja ajatus.

Optimoinnit parantavat myös sivustojen latausnopeutta. Dude on huolehtinut osaltaan ekologisuudesta tekemällä sivustosta supernopean ja kevyen (Pagespeed: mobile 90, desktop 99) sekä käyttämällä 100% vihreää tuulivoimaa palvelimissaan:

The Green Web Foundationin sertifikaatti Duden vihreydestä.

Get things done! 7 Tips to save time

Judith Schröer puhui seuraavaksi ajankäytöstä. Esitys tuli nähtyä vain osittain, koska emme ehtineet paikalle – mikä ironia! Loppukysymyksiin vastaukset olivat luokkaa ”jokainen löytää omat keinonsa”. Ei ihan lähtenyt niin hyvin kuin olisi voinut.

Catch the big fish

Bisnesaiheilla jatketaan. Miten saada viisi- ja kuusinumeroisia keikkoja kotiin? Modern Tribe Incin kehitysjohtaja Shane Pearlman on tehnyt mm. suositun Events Calendar -lisäosan, joka on joillakin meidänkin asiakkaista käytössä. Harmillisesti esityksen näkökulma oli pluginkehittäjän perspektiivistä ja isommista Enterprise-tason esimerkistä jäi vain se kuva että kerrottiin hyvistä asiakkuuksista, eikä annettu käytännön tason vinkkejä riittävästi.

Why I walked more than 700km to Berlin, and survived

Jep, hollantilainen Marcel Bootsman käveli WordCampiin Berliiniin asti noin 700 kilometrin matkan. Matkassa kesti 32 päivää. Käytännössä hän teki reissun itsensä haastamismielessä, samalla keräten rahaa hyväntekeväisyyteen. Lahjoitukset mahdollistavat WordCampiin pääsyn ihmisille, joilla ei ole mahdollisuutta päästä WordCampiin omin keinoin. Voit vielä lahjoittaa itsekin hyvään asiaan rahaa täältä.

Mielenkiintoista kunneltavaa, jopa jännittävääkin. Matkalla kuulemma tuli vainoharhaiseksi hiljaisten kilometrien pätkillä, että joku seuraa. Upea suoritus, respect!

On multilingual WordPress sites

Core-commitoija, sveitsiläinen Pascal Birchler puhui seuraavaksi monikielisyydestä. Gutenbergin myötä sisällönhallintaa ollaan uudistamassa WordPressissä laajemmin, osana tätä pidemmällä aikavälillä on suunnitelmana tuoda monikielisyyden tuki WordPressin ytimeen. Tämä tarkoittaa sitä että lisäosia kuten WPML tai Polylang ei jatkossa enää tarvita uusissa projekteissa.

Monikielisyyden tuki WordPressin ytimeen tuominen ei ole kuitenkaan helppoa, koska tarpeet ovat niin erilaiset sivustoilla. Todennäköisesti ensimmäinen versio tulee sisältämään ainoastaan minimivaatimukset ja lisäosat voivat laajentaa toiminnallisuutta. Toteutus eikä suunnittelukaan ole varsinaisesti alkanut, vaan työ on tarkoitus ajoittaa ensi vuodelle 2020.

Monikielisiä sivustoja saa tehtyä jo monilla lisäosilla, joista jokainen ratkaisee asian vähän eri tavalla. Pascalin käymistä vaihtoehdoista suosikki on myös Duden suosima Polylang Pro, joka hyödyntää ytimen toiminnallisuuksia monikielisyyden saavuttamiseksi.

More aim, less blame: How to use postmortems to turn failures into something valuable for your team

SiteGround-hostingpalvelun Daniel Kanchev kertoi postmortemien tärkeydestä. Postmortemit ovat lyhyesti raportteja tai kaavakkeita, joissa listataan projektissa tai tehtävässä pieleen menneet asiat kirjallisesti ylös. Tästä esityksestä saimme hyvin koppia siitä, että meidänkin pitäisi harrastaa moista. Suurin oivallus ehkä oli myös se, että virheen tekijän nimi pitäisi laittaa ylös. Näin muut hyväksyvät että toinen on tehnyt virheen ja siirtyvät ratkaisemaan ongelmaa, eikä tilanne jää vellomaan siksi että jäädään etsimään syyllistä.

Toimiva kombo voisi olla palaveri, jonka pohjalta nakuteltaisiin muistio. Nyt keskitymme lähinnä asiakastyytyväisyysaspektiin, mutta tästä sai ideoita myös ”ikävien” asioiden handlaamiseen. Vaikka lähtökohta totta kai on, että virheitä ei sattuisi, niitä tapahtuu kuitenkin väistämättä kaikille. Kukaan ei ole täydellinen, paitsi meidän toimari.

…and, it’s a wrap!

Yhteensä kävimme katsomassa kolmetoista luentoa, se on paljon se. Välissä ehdimme totta kai myös huilia, tavata muita ihmisiä ja maistella saksalaisia lagereita. Perjantai-iltana järjestettiin Nordic Get Together, jossa pohjoismaista osallistuneet WordPress-ihmiset tapasivat toisiaan. Suomesta wordcamppeilemaan oli tullut yllättävän vähän populaa, mutta tuli pikaisesti vaihdettua ajatuksia mm. ruotsalaisen ja norjalaisen wordcamppeilijan kanssa. Lisäksi enimmäkseen hengailtiin unfairilaisten devaajien kanssa. Hyvä meininki.

Mitäs muuta? Ruokapuoli WordCampissa oli tänäkin vuonna eväslinjalla, mutta afterpartyn ruokailuun oli satsattu. Jatkobileissä oli kasariteema, mutta täyteenahdetussa hallissa ei introvertti pitkään viihtynyt.

ApinaPressin Deanin ja kumppaneiden kanssa jaksettiin jatkaa vielä pikkutunneille saakka, mutta ennen yökerhoideoita oli aika poistua takavasemmalle.

Closing remarks, järjestäjät lavalla.

Reissusta jäi käteen hyvien esitysten lisäksi ruoka ja juoma, joka on Saksassa huipputasoa. Loistoreissu!

Ensi vuonna WordCamp järjestetään Portugalin Portossa. Sinne menemme hyvällä todennäköisyydellä taas koko devaustiimin voimin. Nähdään vuonna 2020!

Lue myös nämä

WordPress verkkosivualustana

Verkkosivujen julkaisussa WordPress alkaa olla alustana sen verran hehkutettu, että hehkutetaan nyt vielä lisää, sillä onhan WordPress myös keskeinen osa Duden liiketoimintaa. Tällä hetkellä WordPress on kaikista suosituin alusta, jolle verkkosivuja julkaistaan (noin neljäsosa kaikista maailman sivustoista).

Duden digitiimi WordCamp Europessa – kuulumiset Wienin reissulta

Juhannuksena järjestettiin tähän mennessä maailman suurin WordCamp (=WordPress-tapahtuma) nimeltään WordCamp Europe, jossa Duden tekninen jaosto eli minä (Roni) ja Timi oli mukana alusta loppuun saakka. Jyväskyläläisten remmissä mukana reissasi myös naapuritoimiston MEOMin Natanael Sinisalo.

WordPress-sivut – vieläkö joku kysyy miksi?

WordPress on maailman suosituin alusta verkkosivuille ja tänä vuonna 2016 käyttöaste lähentelee jo kolmasosaa maailman nettisivuista (26,6%). WordPressistä on kirjoitettu kaikenlaista liirumlaarumia, mutta myös hyviä kirjoituksia, esimerkkeinä menköön Contrastin viisi syytä miksi valita WordPress julkaisualustaksi, WP-Palvelun viisi syytä valita WordPress ja Sofokuksen WordPress sivut yritykselle – 5 ajankohtaista syytä miksi.