Verkkosivut kaupantekovälineenä ilman hienoja digimarkkinoinnin trendisanoja

Tällä alalla verkkosivut liitetään yleensä digimarkkinointiin ja alalla pyörii vaikka minkälaista tekijää. Usein verkkosivujen julkaisun aikana ja sen jälkeen keskitytään muunmuassa siihen kuinka saadaan alhaisempi bounce rate, parempi konversio-aste, paras ROI, parempi Page Ranking Status. PageSpeed Insights -tulos yli 80/100, tehokkaampi markkinoinnin automaatio ja vaikkapa toimiva liidigeneraattori.

Menikö yli hilseen? Todennäköisesti. Itse en tykkää käyttää yllä olevia termejä missään, koska nämä konseptit hämmentävät asiakasta. Sen sijaan tykkään puhua sivuston kehittämisestä ja asiakashankinnasta tai rahan tienaamisesta verkkosivujen kautta. Siihenhän nämä kaikki liittyvät. Paitsi PageSpeed-tuloksella ei ole oikeasti hirveästi merkitystä.

Näitä hienoja sanoja on varmasti tullut vastaan ja saatat ihmetellä mitä ne tarkoittavat. Avataanpas siis homma auki.

Bounce Rate

Bounce Rate, eli ”Välitön poistumisprosentti” kertoo kävijöiden määrän, jotka poistuvat sivustolta lähes heti etusivun avaamisen jälkeen. Google käyttää aivan selkokielistä käännöstä Analyticsin suomenkielisellä puolella, mutta silti vielä konsulentit puhuvat ”bauns reitistä” hämätäkseen asiakasta hienolla termillä.

Välittömään poistumisprosenttiin keskitytään nettimaailmassa aivan liikaa. Tyypillisesti korkeampi prosentti viittaa siihen, että googlettaja ei ole löytänyt etsimäänsä tai kahlaa läpi muitakin sivustoja, ei välttämättä siihen, että etusivu olisi jotenkin tavattoman huono (sekin on tosin mahdollista). Kirjoitan tästä myöhemmin lisää omassa bloggauksessaan.

Konversio-aste

Konversiolla tarkoitetaan kävijää, josta muodostuu maksava asiakas. Verkkosivujen konversio-aste tarkoittaa siis mittaria kuinka helposti kävijöillä tehdään rahaa. Konversiota on vaikea mitata ilman kunnollista markkinoinnin automaatiota, CRM:ää, Google Tag Manageria tai jotain muuta tapaa saada kävijät kiinni. Toisaalta kyse on puhtaasta matematiikasta, kävijöiden määrästä suhteessa kauppojen määrään.

Tärkeintä on minusta mitata sivustouudistusten yhteydessä kuinka paljon asiakkaat ovat lisääntyneet uudistuksen jälkeen. Vanhentuneilla sivustoilla konversio-optimointia on ehkä jopa vähän turhaa tehdä.

Unohda konversio sanana, keskitytään mieluummin siihen miten verkkosivuilla saadaan bisnes paremmin luistamaan.

ROI, eli miten meni noin niinku omasta mielestä

Return on investment, eli sijoitetun pääoman tuotto mittaa sitä kuinka hyvin verkkosivut ovat maksaneet itsensä takaisin. Tämä on ehkä verkkosivujen myynnin kannalta tärkein perustelu. Nettisivut saattavat olla isokin menoerä valmistusvaiheessa, mutta sen jälkeen hyvällä markkinoinnilla kaikki on kotiinpäin.

Pienenkin bisneksen sivut maksavat aivan varmasti itsensä takaisin jos verkkosivujen kautta digimarkkinoi riittävästi. ROI-hommeleista puhumisen sijaan voitaisiin enemmänkin keskittyä tekemään kauppaa sivujen kautta. Liittyy siis vahvasti edelliseen.

PageRank-status

PageRank on häilyvä hakukoneiden käsite, jolla mitataan sivuston tärkeysaste ja sitä kautta näkyvyys Googlessa. Hakukoneet eivät julkisesti myönnä ”pisteyttävänsä” sivustoja, mutta tietynlainen pistejärjestelmä on olemassa, josta puhutaan PageRankina. Netistä löytyy jotain hämäriä työkaluja pagerank-statuksen tsekkaamiseen, mutta niistä ei osa edes toimi.

Unohda PR-statuksen miettiminen ja keskity sen sijaan siihen, miten voisit vaikkapa blogata oman alasi jutuista ja sitä kautta näkyä paremmin Googlessa hyödyllisten kirjoitusten kautta. Lue lisää kirjoituksesta: Google PageSpeed nopeustestin tuloksilla ei ole mitään merkitystä.

PageSpeed-tulokset

Googlen PageSpeed Insights nopeustestin tuloksiin keskitytään usein aivan turhaan. Tärkeintä on varmistaa, että sivusto on muuten nopea ja käyttäjäystävällinen.

Tehokkaampi markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatiosta on puhuttu paljon vuonna 2017. On tärkeää, että sivustolla on työkalut uusien potentiaalisten asiakkaiden seuraamiseen. Markkinointia voi tehostaa esim. CRM:llä ja Googlen kattavilla analytiikkatyökaluilla. Sana hieman hämää, sillä markkinointi vaatii aina myös ihmisen omaa panosta. Aiheesta on kirjoittanut mm. kilpailijamme MEOM ja Fulmore.

Toimiva liidigeneraattori

Liidigeneraattori on useimmiten sivuston elementti esimerkiksi yhteystiedon jättämisiä varten. Se voi olla tarjouspyyntölomake, uutiskirje, kysely, tai näiden yhdistelmä.

Call to action

CTA, eli Call to action viittaa verkkosivuilla kehoitteeseen, nappiin tai elementtiin, jolla houkutellaan ottamaan yhteyttä. Moderneilla verkkosivuilla Call to actionit ovat melkoisen tärkeitä, sillä kävijän on löydettävä ne yhteystiedot tai tiedettävä mistä napista voi lähettää viestiä.

Mitäs muuta?

Tuleeko mieleen muita trendisanoja tai digikonsulenttijargonia? Me Dudella tykätään puhua verkkosivuista ja verkkokaupoista ilman kikkailua, vaikka tietotaitoa onkin ylläolevista käsitehirviöistä. Toimijan täytyy olla perillä asioista, mutta minusta sivuja ei pitäisi myydä koskaan syystä että ROI, CTA, PR, BR, WTF, vaan käyttää maalaisjärkeen käyviä perusteluja.

Tykkää, jos pidit jutusta:

Jos rakastit, tee hyvä teko:

Kaljarahan antamisen sijaan voit lahjoittaa mielenterveystyöhön.

Kommentoi

Vaadittu kenttä