Sisältö on verkkosivuston sydän

Emme ole puhuneet sisällöntuotannosta bloggauksissamme ihan tarkoituksella, sillä emme ole varsinaisesti sisältösuunnittelijoita. Tavallaan tämän sanominen menee vähän ristiin, sillä verkkosivutoteuttaja tai mainostoimisto on yleensä juuri se taho, joka miettii sisällöt kohdilleen projektin edetessä. Meillä homma eroaa ehkä ison maailman mainostoimistoista siinä, että emme tarjoa erikseen konseptointipalveluita tai luo täysin uutta konseptia asiakkaan bisneksen ympärille. Me autamme asiakasta sisältöjen kanssa sekä muovaamme jo olemassa olevasta matskusta timanttista ja myyvää tekstiä nettisivuille. Eikä meillä ole edes tähän erillistä kumppania.

Tässä vaiheessa saatat olla hämmentynyt ja miettiä ”sanotte, että ette tee sisältöjä, silti jossain määrin teette sitä”. Osoitus sisällöntuotannollisista taidoista on esimerkiksi meidän sivuston oma copywriting, joka on toteutettu täysin oman tiimin voimin sekä monet asiakasprojektit, joissa on käyty sisällöt läpi yhdessä asiakkaan kanssa. Blogiimmekin syntyy tekstiä myös kuin taikaiskusta ainakin minulta, Timiltä ja Kristianilta. Mutta tämä pohjautuu yksinkertaisesti siihen, että oman bisneksensä tuntee parhaiten työntekijä yrityksen sisällä ja yrittäjä itse.

Vaihtuva sisältö ja blogi ovat sisällöllisesti sivuston tärkein elementti

Mieti itseäsi hetken tavallisena netinselaajana. Mitä sivustoa ja osaa sivustosta selaat juuri tällä hetkellä kun luet tätä tekstiä? aivan, luet Duden blogia. Nyt, kuvittele dude.fi -sivusto kokonaan ilman blogia ja tilanne, jolloin olisit jo kertaalleen käynyt sivustolla. Mitä sinulle hyödyllistä, erilaista, mukavaa tai viihdyttävää sivusto tarjoaisi? ei varmaan hirveästi, veikkaan. Tämä on usein ongelma monellakin yrityssivustolla, ei keksitä riittävästi keinoja tarjota kävijälle selattavaa, mielenkiintoista ja vaihtuvaa sisältöä, johon verkkosivujen suosio ja sitä kautta tunnettuus perustuu.

Mitä tehdä, jos sisältöä tai kirjoitustaitoja ei ole

Faktahan on, että verkkosivuja on vaikeampi suunnitella ilman sisältöjä. Kaikki tietää että maailman kuuluisin latinankielinen teksti Lorem ipsum on aina yhtä kuivaa kamaa, vaikka käyttäisi modernisoitua kahvi- tai pekoni -versiota kyseisestä tekstistä. Tuksun blogi tai Kalevalakaan ei toimi yrityssivuston täytetekstinä yhtään sen paremmin.

Tässä tulee mukaan niin asiakas kuin verkkosivun toteuttajakin. Ei tarvitse olla mikään kirjoittaja tietääkseen mitä aihepiirejä oma yritys käsittelee. Yleensä niin tilaajalla kuin toteuttajallakin on jonkinlainen käsitys siitä millaista matskua lähdetään tuottamaan – tai aika huolestuttavaa olisi, jos ei olisi…

Kaikki lähtee liikkeelle sivurakenteesta. Tyypillisin ”vakiorakenne” sivustolla muodostuu etusivusta, palvelun kuvauksesta, yritysesittelysivusta ja yhteydenottosivusta. Näiden ympärille rakennetaan toiminnallisuuksien ja aiheiden kautta loput sisällöt. Esimerkiksi:

Ns. ”perushutun” (blogi, sivut, lomake) lisäksi sivustolle saatetaan toivoa tapahtumia, sosiaalisen median toimintoja, kilpailuja, kielikäännöksiä, monitasoisia valikoita, laajempaa hakutoimintoa, uutisia, keskustelupalstaa, intraa, tiedostopankkia, kuvagalleriatoimintoa, varausjärjestelmää, CRM:ää, lidiigeneraattoria, kyselyitä, tuotekatalogia, verkkokauppaa, laskuria, ja niin edelleen.

Paljonko verkkosivut maksavat

Kun ominaisuudet, aiheet ja sivurakenne ovat selvillä, on aika lähteä miettimään mitä sivuilla on ja miten asiat esitetään. Jos tästä ei ole käsitystä, verkkosivun toteuttajana osaamme yleensä auttaa.

Asiat ovat helpompia hahmottaa kun ne näkee esitettynä visuaalisesti ja erilaisten käyttökohteiden kautta. Samalla mietitään uuden kävijän polku – mitä sivustolla kävijälle halutaan tarjota, mitä kävijä sivustolla haluaisi tehdä tai lukea ja sen kautta muodostuu millaista sisältöä voidaan tarjota. Tarpeen kautta toteutettu sisältö on kaikista tehokkainta, liirumlaarumin ja wall of text -tyyppisten verkkosivumuotoisten romaanien sijaan.

Kyllä se ytimekäs tekstisisältökin sieltä sitten muodostuu – ja jos yrittäjä itse ei ole aivan niin kirjoitustaitoinen, joku yrityksen työntekijöistä varmasti on. Aina löytyy joku, jolla on sana hallussa ja meiltä löytyy aina joku, joka nappaa kirjoitusvirheet kuntoon ennen kuin muut edes huomaavat.

Jos konsepti on hukassa, kyse on brändin kehittämisestä ja se on sitten aivan toinen tarina. On hullua lähteä rakentamaan sisältöä palvelulle, jonka käyttötarkoitus tai visio ole yrittäjällä itselläkään selvillä.

Hyvä Google-näkyvyys edellyttää että sivustolla on kävijälle annettavaa

Meiltä kysytään jonkin verran myös hakukoneoptimointia, vaikka tarjoamme sitä ainoastaan uusien verkkosivuprojektien yhteydessä. Osasyynä ovat varmasti muutamat kirjoituksemme aiheesta, vaikka olemmekin käyneet aihetta läpi lähinnä sisällöntuotannollisesta näkökulmasta.

Hakukonenäkyvyys on harmillisen helppoa ajatella jotenkin irrallisena konseptina. Ikään kuin riittäisi, että ”sivut optimoi kuntoon”, vaikka sisältöön ei koskisi ollenkaan. Lisäksi jonkin verran ajatellaan virheellisesti, että ikään kuin sisältöä voisi jotenkin optimoida erikseen hakukoneille, vaikka sisältöä kuuluu rakentaa ihmisille. Me lähdemme muovaamaan varsinaista tekstin optimointia hakukoneille vasta sitten kun ensimmäiset sisältöversiot on mietittynä kuntoon. Sen jälkeen voidaan vasta miettiä onko teksti luettavaa ja löytyykö sieltä oikeat sanat.

Hakukoneoptimointi on itse asiassa aika vähän tekniikkaa ja tärkein osa hakukonenäkyvyyttä on enemmänkin hyvä ja hyödyllinen sisältö. Web-alan pioneeri Chris Coyier sanoi hyvin uuden esittelyvideonsa lopussa hauskan kärjistetysti, että ainoa tie hyvään hakukonenäkyvyyteen on se, että bloggaat 8 vuotta aiheesta.

Yleisimmät verkkosivujen myytit

On totta, että kaikki yritykset eivät ole samanlaisia, eikä kaikista aiheista voi blogata. Varusteleka on puhkikulunut esimerkki tähän, mutta heidänkään yritys ei välttämättä olisi niin suosittu, ellei markkinointi olisi niin timanttista. Heidän markkinointinsa on siksi niin mainiota, että sisältö asiakkaalle on mietitty joka tasolla omaperäiseksi.

Varusteleka tekee paljon visuaalista mainontaa videon, kuvan ja sosiaalisen median keinoin, mutta minulle on kyllä eniten jäänyt mieleen puhtaasti heidän tuotteidensa ja verkkosivujensa tekstit. Tyyli on suoran rehellistä ja humoristista. Harvemmin vaatekaupoilla netissä näkee kuvauksia kuten näiden merinosormikkaiden sivulla:

Meidän merinovillavaatteissa käytetään vain mulesointivapaata merinovillaa! Mulesing on siis semmonen ikävä temppu, jossa lampaiden pyllyihin revitään ammottavia haavoja, ettei persloiset kasva, tai jotain. Ei näihin lampaisiin.

Varmaan maininta Mulesingista olisi ehkä riittänyt. Ja onko se perkeleen hyvä vai ihan vaan todella hyvä, siinä on selvä ero. Kiristyksenkin voi kertoa ”saa tiukalle” tai ”voi säätää tarvittaessa niin kireälle ettei veri kierrä” (suora lainaus Sveitsiläisistä rukkasista).

Tämäntyyppinen revittelevä viestintä ei kaikille yrityksille tietenkään toimi, eikä kenenkään kuulu matkia Varustelekaa, mutta minun kokemukseni mukaan yrityksessä olevien hahmojen luonteet sellaisenaan, rehellisenä läpileikkauksena on aina piristävää nähdä esimerkiksi sivuston sisällössä.

Rehellisellä, yrityksen näköisellä sisällöllä on väliä. Sisältö on verkkosivun ydin, eikä taitavakaan suunnittelija pysty taikomaan sivuja ilman riviäkään tekstiä tai ajatusta. Tyhjästä on paha nyhjästä, siksi kannattaa panostaa sisällön miettimiseen, jotta sivuston kävijät saavat sen mitä tulevat hakemaan – parhaimmillaan jopa paljon enemmän.

Tykkää, jos pidit jutusta:

Jos rakastit, tee hyvä teko:

Kaljarahan antamisen sijaan voit lahjoittaa mielenterveystyöhön.

Kommentoi

Vaadittu kenttä