Perjantaina, 2.6.2017

SisÀltö on verkkosivuston sydÀn

SisÀllöntuotanto on aika iso osa verkkosivujen kehitysprosessia. Dude ei tarjoa erikseen konseptointipalvelua, mutta meillÀ on siitÀkin huolimatta paljon annettavaa sisÀltöasioihin.

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 5 vuotta sitten.

Emme ole puhuneet sisÀllöntuotannosta bloggauksissamme ihan tarkoituksella, sillÀ emme ole varsinaisesti sisÀltösuunnittelijoita. Tavallaan tÀmÀn sanominen menee vÀhÀn ristiin, sillÀ verkkosivutoteuttaja tai mainostoimisto on yleensÀ juuri se taho, joka miettii sisÀllöt kohdilleen projektin edetessÀ. MeillÀ homma eroaa ehkÀ ison maailman mainostoimistoista siinÀ, ettÀ emme tarjoa erikseen konseptointipalveluita tai luo tÀysin uutta konseptia asiakkaan bisneksen ympÀrille. Me autamme asiakasta sisÀltöjen kanssa sekÀ muovaamme jo olemassa olevasta matskusta timanttista ja myyvÀÀ tekstiÀ nettisivuille. EikÀ meillÀ ole edes tÀhÀn erillistÀ kumppania.

TĂ€ssĂ€ vaiheessa saatat olla hĂ€mmentynyt ja miettiĂ€ ”sanotte, ettĂ€ ette tee sisĂ€ltöjĂ€, silti jossain mÀÀrin teette sitĂ€”. Osoitus sisĂ€llöntuotannollisista taidoista on esimerkiksi meidĂ€n sivuston oma copywriting, joka on toteutettu tĂ€ysin oman tiimin voimin sekĂ€ monet asiakasprojektit, joissa on kĂ€yty sisĂ€llöt lĂ€pi yhdessĂ€ asiakkaan kanssa. Blogiimmekin syntyy tekstiĂ€ myös kuin taikaiskusta ainakin minulta, TimiltĂ€ ja Kristianilta. Mutta tĂ€mĂ€ pohjautuu yksinkertaisesti siihen, ettĂ€ oman bisneksensĂ€ tuntee parhaiten työntekijĂ€ yrityksen sisĂ€llĂ€ ja yrittĂ€jĂ€ itse.

Vaihtuva sisÀltö ja blogi ovat sisÀllöllisesti sivuston tÀrkein elementti

Mieti itseÀsi hetken tavallisena netinselaajana. MitÀ sivustoa ja osaa sivustosta selaat juuri tÀllÀ hetkellÀ kun luet tÀtÀ tekstiÀ? aivan, luet Duden blogia. Nyt, kuvittele dude.fi -sivusto kokonaan ilman blogia ja tilanne, jolloin olisit jo kertaalleen kÀynyt sivustolla. MitÀ sinulle hyödyllistÀ, erilaista, mukavaa tai viihdyttÀvÀÀ sivusto tarjoaisi? ei varmaan hirveÀsti, veikkaan. TÀmÀ on usein ongelma monellakin yrityssivustolla, ei keksitÀ riittÀvÀsti keinoja tarjota kÀvijÀlle selattavaa, mielenkiintoista ja vaihtuvaa sisÀltöÀ, johon verkkosivujen suosio ja sitÀ kautta tunnettuus perustuu.

MitÀ tehdÀ, jos sisÀltöÀ tai kirjoitustaitoja ei ole

Faktahan on, ettÀ verkkosivuja on vaikeampi suunnitella ilman sisÀltöjÀ. Kaikki tietÀÀ ettÀ maailman kuuluisin latinankielinen teksti Lorem ipsum on aina yhtÀ kuivaa kamaa, vaikka kÀyttÀisi modernisoitua kahvi- tai pekoni -versiota kyseisestÀ tekstistÀ. Tuksun blogi tai Kalevalakaan ei toimi yrityssivuston tÀytetekstinÀ yhtÀÀn sen paremmin.

TĂ€ssĂ€ tulee mukaan niin asiakas kuin verkkosivun toteuttajakin. Ei tarvitse olla mikÀÀn kirjoittaja tietÀÀkseen mitĂ€ aihepiirejĂ€ oma yritys kĂ€sittelee. YleensĂ€ niin tilaajalla kuin toteuttajallakin on jonkinlainen kĂ€sitys siitĂ€ millaista matskua lĂ€hdetÀÀn tuottamaan – tai aika huolestuttavaa olisi, jos ei olisi…

Kaikki lĂ€htee liikkeelle sivurakenteesta. Tyypillisin ”vakiorakenne” sivustolla muodostuu etusivusta, palvelun kuvauksesta, yritysesittelysivusta ja yhteydenottosivusta. NĂ€iden ympĂ€rille rakennetaan toiminnallisuuksien ja aiheiden kautta loput sisĂ€llöt. Esimerkiksi:

Ns. ”perushutun” (blogi, sivut, lomake) lisĂ€ksi sivustolle saatetaan toivoa tapahtumia, sosiaalisen median toimintoja, kilpailuja, kielikÀÀnnöksiĂ€, monitasoisia valikoita, laajempaa hakutoimintoa, uutisia, keskustelupalstaa, intraa, tiedostopankkia, kuvagalleriatoimintoa, varausjĂ€rjestelmÀÀ, CRM:ÀÀ, lidiigeneraattoria, kyselyitĂ€, tuotekatalogia, verkkokauppaa, laskuria, ja niin edelleen.

Paljonko verkkosivut maksavat

Kun ominaisuudet, aiheet ja sivurakenne ovat selvillÀ, on aika lÀhteÀ miettimÀÀn mitÀ sivuilla on ja miten asiat esitetÀÀn. Jos tÀstÀ ei ole kÀsitystÀ, verkkosivun toteuttajana osaamme yleensÀ auttaa.

Asiat ovat helpompia hahmottaa kun ne nĂ€kee esitettynĂ€ visuaalisesti ja erilaisten kĂ€yttökohteiden kautta. Samalla mietitÀÀn uuden kĂ€vijĂ€n polku – mitĂ€ sivustolla kĂ€vijĂ€lle halutaan tarjota, mitĂ€ kĂ€vijĂ€ sivustolla haluaisi tehdĂ€ tai lukea ja sen kautta muodostuu millaista sisĂ€ltöÀ voidaan tarjota. Tarpeen kautta toteutettu sisĂ€ltö on kaikista tehokkainta, liirumlaarumin ja wall of text -tyyppisten verkkosivumuotoisten romaanien sijaan.

KyllĂ€ se ytimekĂ€s tekstisisĂ€ltökin sieltĂ€ sitten muodostuu – ja jos yrittĂ€jĂ€ itse ei ole aivan niin kirjoitustaitoinen, joku yrityksen työntekijöistĂ€ varmasti on. Aina löytyy joku, jolla on sana hallussa ja meiltĂ€ löytyy aina joku, joka nappaa kirjoitusvirheet kuntoon ennen kuin muut edes huomaavat.

Jos konsepti on hukassa, kyse on brÀndin kehittÀmisestÀ ja se on sitten aivan toinen tarina. On hullua lÀhteÀ rakentamaan sisÀltöÀ palvelulle, jonka kÀyttötarkoitus tai visio ole yrittÀjÀllÀ itsellÀkÀÀn selvillÀ.

HyvÀ Google-nÀkyvyys edellyttÀÀ ettÀ sivustolla on kÀvijÀlle annettavaa

MeiltÀ kysytÀÀn jonkin verran myös hakukoneoptimointia, vaikka tarjoamme sitÀ ainoastaan uusien verkkosivuprojektien yhteydessÀ. OsasyynÀ ovat varmasti muutamat kirjoituksemme aiheesta, vaikka olemmekin kÀyneet aihetta lÀpi lÀhinnÀ sisÀllöntuotannollisesta nÀkökulmasta.

HakukonenĂ€kyvyys on harmillisen helppoa ajatella jotenkin irrallisena konseptina. IkÀÀn kuin riittĂ€isi, ettĂ€ ”sivut optimoi kuntoon”, vaikka sisĂ€ltöön ei koskisi ollenkaan. LisĂ€ksi jonkin verran ajatellaan virheellisesti, ettĂ€ ikÀÀn kuin sisĂ€ltöÀ voisi jotenkin optimoida erikseen hakukoneille, vaikka sisĂ€ltöÀ kuuluu rakentaa ihmisille. Me lĂ€hdemme muovaamaan varsinaista tekstin optimointia hakukoneille vasta sitten kun ensimmĂ€iset sisĂ€ltöversiot on mietittynĂ€ kuntoon. Sen jĂ€lkeen voidaan vasta miettiĂ€ onko teksti luettavaa ja löytyykö sieltĂ€ oikeat sanat.

Hakukoneoptimointi on itse asiassa aika vÀhÀn tekniikkaa ja tÀrkein osa hakukonenÀkyvyyttÀ on enemmÀnkin hyvÀ ja hyödyllinen sisÀltö. Web-alan pioneeri Chris Coyier sanoi hyvin uuden esittelyvideonsa lopussa hauskan kÀrjistetysti, ettÀ ainoa tie hyvÀÀn hakukonenÀkyvyyteen on se, ettÀ bloggaat 8 vuotta aiheesta.

YleisimmÀt verkkosivujen myytit

On totta, ettÀ kaikki yritykset eivÀt ole samanlaisia, eikÀ kaikista aiheista voi blogata. Varusteleka on puhkikulunut esimerkki tÀhÀn, mutta heidÀnkÀÀn yritys ei vÀlttÀmÀttÀ olisi niin suosittu, ellei markkinointi olisi niin timanttista. HeidÀn markkinointinsa on siksi niin mainiota, ettÀ sisÀltö asiakkaalle on mietitty joka tasolla omaperÀiseksi.

Varusteleka tekee paljon visuaalista mainontaa videon, kuvan ja sosiaalisen median keinoin, mutta minulle on kyllÀ eniten jÀÀnyt mieleen puhtaasti heidÀn tuotteidensa ja verkkosivujensa tekstit. Tyyli on suoran rehellistÀ ja humoristista. Harvemmin vaatekaupoilla netissÀ nÀkee kuvauksia kuten nÀiden merinosormikkaiden sivulla:

MeidÀn merinovillavaatteissa kÀytetÀÀn vain mulesointivapaata merinovillaa! Mulesing on siis semmonen ikÀvÀ temppu, jossa lampaiden pyllyihin revitÀÀn ammottavia haavoja, ettei persloiset kasva, tai jotain. Ei nÀihin lampaisiin.

Varmaan maininta Mulesingista olisi ehkĂ€ riittĂ€nyt. Ja onko se perkeleen hyvĂ€ vai ihan vaan todella hyvĂ€, siinĂ€ on selvĂ€ ero. Kiristyksenkin voi kertoa ”saa tiukalle” tai ”voi sÀÀtÀÀ tarvittaessa niin kireĂ€lle ettei veri kierrĂ€” (suora lainaus SveitsilĂ€isistĂ€ rukkasista).

TÀmÀntyyppinen revittelevÀ viestintÀ ei kaikille yrityksille tietenkÀÀn toimi, eikÀ kenenkÀÀn kuulu matkia Varustelekaa, mutta minun kokemukseni mukaan yrityksessÀ olevien hahmojen luonteet sellaisenaan, rehellisenÀ lÀpileikkauksena on aina piristÀvÀÀ nÀhdÀ esimerkiksi sivuston sisÀllössÀ.

RehellisellĂ€, yrityksen nĂ€köisellĂ€ sisĂ€llöllĂ€ on vĂ€liĂ€. SisĂ€ltö on verkkosivun ydin, eikĂ€ taitavakaan suunnittelija pysty taikomaan sivuja ilman riviĂ€kÀÀn tekstiĂ€ tai ajatusta. TyhjĂ€stĂ€ on paha nyhjĂ€stĂ€, siksi kannattaa panostaa sisĂ€llön miettimiseen, jotta sivuston kĂ€vijĂ€t saavat sen mitĂ€ tulevat hakemaan – parhaimmillaan jopa paljon enemmĂ€n.

Lue myös nÀmÀ

SisÀltö ei tule ensin

SisÀltö on kuningas, periaatteessa. Vai onko?

Hakukoneoptimointi – Se parempi SEO-pikaopas

Katso tÀstÀ kirjoituksesta viisi tÀrkeintÀ asiaa, joita verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa olisi syytÀ ottaa huomioon. LöyhÀ pikaopas on vuodelta 2015, mutta tÀrpit ovat melko ajattomia ja pitÀvÀt paikkaansa, erityisesti kohta viisi "Se mitÀ tiesit eilen, on tÀnÀÀn vanhaa".

Miten rakentaa tavoitteelliset verkkosivut markkinoinnin ja myynnin tueksi

Lue digimarkkinoinnin asiantuntijan Sanna Virtasen neljÀ erilaista nÀkökulmaa siihen, miten voit arvioida verkkosivuston uusimisen tarvetta.