Maanantaina, 7.8.2017

Duden virallinen operointimanuaali julkaistu

Päivittäiset asiat ovat olleet talon sisäisesti tiedossa jo iät ja ajat, mutta erinäiset dokumentaatiot pyöri pitkin Dropboxin sisäisiä kansioita, mikä missäkin ja milloinkin. Nyt kaikki on koottu kivasti yhteen, avoimeksi operointimanuaaliksi osoitteeseen handbook.dude.fi.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Dudehan on ollut aina avoin firma. Bisnessalaisuuksia ei ole, vaan kaikki mit√§ voidaan julkaistaan avoimena maailmalle. Kev√§√§ll√§ firma koki muutoksen tuulia kun toimarin saappaisiin astui Hohkavaara aka ”Hohkis” aka ”poju” aka ”Rise” aka ”Krisse” ja Roni aka Rolle luopui nelivuotisesta manttelistaan. Uuden teknologiajohtajan tittelin my√∂t√§ l√§hdin saman tien kehitt√§m√§√§n yrityst√§ Handbookin muodossa.

Handbook on talon tavat yksissä kansissa

Päivittäiset asiat ovat olleet talon sisäisesti tiedossa jo iät ja ajat, mutta erinäiset dokumentaatiot pyöri pitkin Dropboxin sisäisiä kansioita, mikä missäkin ja milloinkin. Joskus käytetyistä toimintamalleista, lisäosista tai muista asioista ei välttämättä ole oltu edes samaa mieltä, vaan menty flown mukana, tehty asioita omalla painollaan. Nyt kaikki on koottu kivasti yhteen, avoimeksi operointimanuaaliksi osoitteeseen handbook.dude.fi, jossa on mustaa valkoisella kaikki Duden toiminnan kulmakivet.

Handbook ei sisällä pelkästään teknisiä asioita, vaan vähän muutakin aina työviihtyvyydestä palvelinten seurantaan. Taloushommia julkaistaan erikseen ruumiinavaus-tyyppisissä bloggauksissa (tässä toissa tilikaudelta, uusimmasta tulossa pian juttua), mutta ne eivät kuulu Handbookiin.

Miksi yritys tarvitsee toimintamanuaalin?

Teknisissä yrityksissä ja mainostoimistoissa on paljon tehtäviä Рei pelkästään isoissa firmoissa, vaan myös pienissä. Hoidetaan markkinointia, myyntiä, koodausta, palvelinylläpitoa, delegointia, projektin liidausta, asiakasrajapintoja, tarjouksia, graafista suunnittelua, konseptointia, sisällönhallintaa ja niin edelleen. Jossain pelisäännöt on oltava ja tähän tarkoitukseen Handbook sopii kuin nappi silmään. Rakas kilpailijamme käyttää samasta asiasta nimitystä Aucor Flight Manual. Meillä se on Dude Handbook.

Ensimm√§isell√§ sivulla kerrotaan mit√§ varten Handbook on olemassa. P√§√§llisinpuolin Handbook sisaŐąltaŐąaŐą kaiken mitaŐą sinun tarvitsee tietaŐąaŐą Dudella tyoŐąskentelemiseen. T√§st√§ Handbook jatkaa aina k√§ytetyist√§ ty√∂kaluista eteenp√§in projektin aloitukseen ja julkaisuun. Periaatteessa Handbook on sellainen, jonka uusi ty√∂ntekij√§ voi selata l√§pi ja vanhat tarkistella asioita.

Jokaisella firmalla pitäisi olla oma Handbookinsa, ja nyt meillä on vihdoin sellainen, yhdessä paikassa koottuna, avoinna maailmalle.

Avoin lähdekoodi Рmuokkaukset maailmalle

Idea on, että Handbookin sisältöä kehitetään kuin sitä omaa lempiprojektia. Kun yritys kehittyy, muutokset reflektoidaan reaaliajassa Handbookiin. Koko paketti löytyy GitHubista manuaalin koodia sekä tekstisisältöjä myöten. Koska homma liittyy niin vahvasti Dudeen, valitettavasti muutoksia ei hyväksytä firman ulkopuolelta. Katsoa saa, mutta ei koskea. Ja kommetoida tietenkin, palaute otetaan aina vastaan.

Duden tulevaisuus näyttää entistä avoimemmalta ja jämptimmältä. Superläpinäkyvää sen olla pitää.

Lue myös nämä

Vuosi 2017 numeroina

Duden tilikausi ei ole tammikuusta joulukuuhun vaan toukokuusta seuraavaan, mutta näin vuoden loppupuolella on hyvä miettiä ihan muita numeroita. Toimarimme on kirjoittanut talousasioista pariinkin otteeseen, joten niistä ei juuri nyt enempää tekstiä irtoa.

Katsaus kevääseen 2016 Рuusia työnäytteitä ja kuulumisia

Duden pajalla on käynyt kamala hälinä ja hommat pyörii eteenpäin sellaisella vauhdilla että heikompaa hevostuttaisi välillä. Tähän hetkeen ennen juhannusta on hyvä ottaa lyhyt katsaus siihen, mitä kaikkea onkaan oikein tapahtunut.

Duden harharetki palvelinmaailmassa

Syksyllä 2016 sattui tilanne jota ei toivoisi edes pahimmalle kilpailijalleen, joka piti Duden teknisen tiimin hereillä lukuisia öitä viikko toisensa jälkeen, vaikutti käynnissä oleviin projekteihin, firman yleiseen mielialaan ja ennen kaikkea asiakkaittemme internetnäkyvyyteen. Uusi palvelinympäristö alkoi oireilla pahasti ilman selvää syytä, eikä mikään tehty toimenpide tuntunut auttavan.