Maanantaina, 7.8.2017

Duden virallinen operointimanuaali julkaistu

PÀivittÀiset asiat ovat olleet talon sisÀisesti tiedossa jo iÀt ja ajat, mutta erinÀiset dokumentaatiot pyöri pitkin Dropboxin sisÀisiÀ kansioita, mikÀ missÀkin ja milloinkin. Nyt kaikki on koottu kivasti yhteen, avoimeksi operointimanuaaliksi osoitteeseen handbook.dude.fi.

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 5 vuotta sitten.

Dudehan on ollut aina avoin firma. Bisnessalaisuuksia ei ole, vaan kaikki mitĂ€ voidaan julkaistaan avoimena maailmalle. KevÀÀllĂ€ firma koki muutoksen tuulia kun toimarin saappaisiin astui Hohkavaara aka ”Hohkis” aka ”poju” aka ”Rise” aka ”Krisse” ja Roni aka Rolle luopui nelivuotisesta manttelistaan. Uuden teknologiajohtajan tittelin myötĂ€ lĂ€hdin saman tien kehittĂ€mÀÀn yritystĂ€ Handbookin muodossa.

Handbook on talon tavat yksissÀ kansissa

PÀivittÀiset asiat ovat olleet talon sisÀisesti tiedossa jo iÀt ja ajat, mutta erinÀiset dokumentaatiot pyöri pitkin Dropboxin sisÀisiÀ kansioita, mikÀ missÀkin ja milloinkin. Joskus kÀytetyistÀ toimintamalleista, lisÀosista tai muista asioista ei vÀlttÀmÀttÀ ole oltu edes samaa mieltÀ, vaan menty flown mukana, tehty asioita omalla painollaan. Nyt kaikki on koottu kivasti yhteen, avoimeksi operointimanuaaliksi osoitteeseen handbook.dude.fi, jossa on mustaa valkoisella kaikki Duden toiminnan kulmakivet.

Handbook ei sisÀllÀ pelkÀstÀÀn teknisiÀ asioita, vaan vÀhÀn muutakin aina työviihtyvyydestÀ palvelinten seurantaan. Taloushommia julkaistaan erikseen ruumiinavaus-tyyppisissÀ bloggauksissa (tÀssÀ toissa tilikaudelta, uusimmasta tulossa pian juttua), mutta ne eivÀt kuulu Handbookiin.

Miksi yritys tarvitsee toimintamanuaalin?

TeknisissĂ€ yrityksissĂ€ ja mainostoimistoissa on paljon tehtĂ€viĂ€ – ei pelkĂ€stÀÀn isoissa firmoissa, vaan myös pienissĂ€. Hoidetaan markkinointia, myyntiĂ€, koodausta, palvelinyllĂ€pitoa, delegointia, projektin liidausta, asiakasrajapintoja, tarjouksia, graafista suunnittelua, konseptointia, sisĂ€llönhallintaa ja niin edelleen. Jossain pelisÀÀnnöt on oltava ja tĂ€hĂ€n tarkoitukseen Handbook sopii kuin nappi silmÀÀn. Rakas kilpailijamme kĂ€yttÀÀ samasta asiasta nimitystĂ€ Aucor Flight Manual. MeillĂ€ se on Dude Handbook.

EnsimmĂ€isellĂ€ sivulla kerrotaan mitĂ€ varten Handbook on olemassa. PÀÀllisinpuolin Handbook sisältää kaiken mitä sinun tarvitsee tietää Dudella työskentelemiseen. TĂ€stĂ€ Handbook jatkaa aina kĂ€ytetyistĂ€ työkaluista eteenpĂ€in projektin aloitukseen ja julkaisuun. Periaatteessa Handbook on sellainen, jonka uusi työntekijĂ€ voi selata lĂ€pi ja vanhat tarkistella asioita.

Jokaisella firmalla pitÀisi olla oma Handbookinsa, ja nyt meillÀ on vihdoin sellainen, yhdessÀ paikassa koottuna, avoinna maailmalle.

Avoin lĂ€hdekoodi – muokkaukset maailmalle

Idea on, ettÀ Handbookin sisÀltöÀ kehitetÀÀn kuin sitÀ omaa lempiprojektia. Kun yritys kehittyy, muutokset reflektoidaan reaaliajassa Handbookiin. Koko paketti löytyy GitHubista manuaalin koodia sekÀ tekstisisÀltöjÀ myöten. Koska homma liittyy niin vahvasti Dudeen, valitettavasti muutoksia ei hyvÀksytÀ firman ulkopuolelta. Katsoa saa, mutta ei koskea. Ja kommetoida tietenkin, palaute otetaan aina vastaan.

Duden tulevaisuus nÀyttÀÀ entistÀ avoimemmalta ja jÀmptimmÀltÀ. SuperlÀpinÀkyvÀÀ sen olla pitÀÀ.

Lue myös nÀmÀ

Vuosi 2017 numeroina

Duden tilikausi ei ole tammikuusta joulukuuhun vaan toukokuusta seuraavaan, mutta nÀin vuoden loppupuolella on hyvÀ miettiÀ ihan muita numeroita. Toimarimme on kirjoittanut talousasioista pariinkin otteeseen, joten niistÀ ei juuri nyt enempÀÀ tekstiÀ irtoa.

Katsaus kevÀÀseen 2016 – uusia työnĂ€ytteitĂ€ ja kuulumisia

Duden pajalla on kÀynyt kamala hÀlinÀ ja hommat pyörii eteenpÀin sellaisella vauhdilla ettÀ heikompaa hevostuttaisi vÀlillÀ. TÀhÀn hetkeen ennen juhannusta on hyvÀ ottaa lyhyt katsaus siihen, mitÀ kaikkea onkaan oikein tapahtunut.

Duden harharetki palvelinmaailmassa

SyksyllÀ 2016 sattui tilanne jota ei toivoisi edes pahimmalle kilpailijalleen, joka piti Duden teknisen tiimin hereillÀ lukuisia öitÀ viikko toisensa jÀlkeen, vaikutti kÀynnissÀ oleviin projekteihin, firman yleiseen mielialaan ja ennen kaikkea asiakkaittemme internetnÀkyvyyteen. Uusi palvelinympÀristö alkoi oireilla pahasti ilman selvÀÀ syytÀ, eikÀ mikÀÀn tehty toimenpide tuntunut auttavan.