Keskiviikkona 2.10.2013

Check-innausten aikakausi

Sosiaalisen median käytön räjähdettyä 2010-luvulla itsensä ilmaisemiseen netissä on tullut monenlaisia kiehtovia tapoja. Kun ehkä joskus vielä oltiin netissä jokseekin hissukseen, nykyään ihmiset palavat halusta huutaa koko maailmalle mitä milloinkin tekevät. Ei siinä mitään, se on toisinaan ihan kivaa, nimenomaan sosiaalista yhteydenpitoa nykyaikaisella tavalla. Netissä kuulumisten huutelemista maailmalle pidetään yleisesti ottaen melko negatiivisena asiana, mutta […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 11 vuotta sitten.

Sosiaalisen median käytön räjähdettyä 2010-luvulla itsensä ilmaisemiseen netissä on tullut monenlaisia kiehtovia tapoja. Kun ehkä joskus vielä oltiin netissä jokseekin hissukseen, nykyään ihmiset palavat halusta huutaa koko maailmalle mitä milloinkin tekevät. Ei siinä mitään, se on toisinaan ihan kivaa, nimenomaan sosiaalista yhteydenpitoa nykyaikaisella tavalla.

Netissä kuulumisten huutelemista maailmalle pidetään yleisesti ottaen melko negatiivisena asiana, mutta toisaalta Internetistä on tullut vaihtoehtoinen paikka tai tilanne kun se ennen oli ehkä jotain harvinaisempaa. Käyttötarkoitukset ovat muuttuneet ja nykyään netti on kuin vilkas katu, jossa voi tapahtua mitä tahansa. Joukosta voi erotella tietenkin ne jutut mitkä kiinnostavat.

Nykyään niinkutsuttu “check-innaaminen” on suosittua. Olisiko ollut Foursquare, joka käytti “Check in” -nappia ensimmäisenä. Kaikki tietävät sen perinteisen check-innaamisen lentokentällä matkalle lähdettäessä. Virtuaalinen check-innaus on vähän vastaavaa periaatteeltaan. Toiminnalla ikään kuin vahvistetaan tietynlainen tekeminen. “Hei olen täällä ja teen jotain”.

Turha tsekkailu ei jaksa yleensä kiinnostaa ketään, mutta parhaimmillaan check-innailu tuo lisäarvoa esimerkiksi tweeteille tai tilapäivityksille. Parasta se onkin silloin kun jotain muutakin sanottavaa ja jolloin paikka saa näkyvyyttä tai ihmiset kiinnostumaan. Nopeana esimerkkeinä “Olen rautatieasemalla” ei kerro mitään, mutta “Hei, täällä on liput puoleen hintaan @ VR Jyväskylä” on heti hyvä pala informaatiota.

Foursquare

foursquare-logoTämäntyyppisistä sosiaalisen median palveluista ehkä tutuin, Foursquare, on yksinkertainen sijainteihin perustuva palvelu. Foursquaressa käyttäjät ilmoittavat sijaintinsa tsekkaamalla itsensä sisään siihen paikkaan missä milloinkin sattuvat olemaan. Palvelu on kasvanut räjähdysmäisesti perustamisvuodesta 2009. Käyttäjiä Foursquarella on nykyään jo yli 30 miljoonaa.

Foursquareta pidetään myös jonkin sortin “tosielämän pelinä”, sillä tsekkauksista saa pisteitä, “merkkejä” (badget) ja nostaa sijoitusta toplistalla. Eli mitä enemmän reissailee, sitä parempi status palvelussa on. Ikään kuin se tarkoittaisi mitään muuta kuin oman nettiegon kohotusta.

foursquare-ikkuna

Foursquare näkyy kiitettävästi myös yrityskäytössä, joka on toistaiseksi vielä ilmaista. Suomessa monet isotkin yritykset kuten Hesburger ovat ottaneet Foursquare Specialit käyttöön. Kun check-innaat Heseen tai paikkoihin, joissa on Foursquare-tarjouksia, saatat saada tuntuviakin alennuksia tuotteista ja palveluista. Kyllähän se miellyttää jos ravintolassa tai vaatekaupassa saa pelkästä puhelimen täppäyksestä alennuksia.

Meidänkin toimisto löytyy Foursquaresta ja tarrakin on ikkunassa (kuva yllä, siinä muuten lukee “We’re POPULAR on Foursquare”), tosin täältä Kauppakadun penthousesta sen huomaavat vain pienlentokoneella ohi lentävät tirkistelijät.

Kannattaa tsekata Toni Nummelan tekemä infograaffi Foursquaresta suomalaisten käytössä. Oma profiilini löytyy osoitteesta foursquare.com/rolle.

GetGlue

getglue_logo_locked_white-300x89GetGlue on palvelu, jossa käyttäjät voivat ilmoittaa mitä juuri parhaillaan katsovat, lukevat tai vaikkapa ajattelevat. Kuten Foursquarekin, palvelu toimii kaikilla yleisimmillä mobiililaitteilla.

Foursquaresta poiketen GetGlue toimii kuitenkin myös selaimessa. Trakt.tv on kilpaileva palvelu, kuitenkin ilman tarroja, joita GetGluessa innokkaimmat voivat keräillä. GetGlue on myös kaupallisempi, nimittäin jotkut tv-kanavat ja tuotantoyhtiöt työntävät omaa markkinointiaan GetGluen kautta valtavirralle. Meikäläisen töllöttelyjä voit seurata osoitteesta getglue.com/rolle_.

nwPlyng

nwplyngnwPlyng on uusimpia, musiikin jakamiseen erikoistuneita palveluita. Tämä poikkeaa näistä muista siinä, että se on pelkästään saatavilla mobiilialustoille, Androidille ja iPhonelle.

GetGluen ja Foursquaren tapaan palvelussa on käytössä badget, joita saa kun jakaa riittävästi musiikkia. Ihan piristävää settiä. Vielä tosin ainakaan oman erikoisen musiikkimakuni kaikki biisit eivät löydy palvelusta, mikä vähän latistaa käytettävyyttä.

Untappd

untappdOma henkilökohtainen lempparini, olutharrastajan paratiisi Untappd on paikka, jossa check-innaillaan kaljoihin.

Jos ei jaksa fyysisenä keräillä olutpulloja, paikka toimii loistavana kokoelmana. Samalla pulit tietävät varmasti milloin on viimeksi tuopposen nauttinut. Profiilini löytyy osoitteesta untappd.com/user/rolle. Palvelu toimii sekä webissä että mobiililaitteissa.

Loppusanat

Check-innaaminen on ihan virkistävää, mutta en suosittele työntämään jokaista päivitystä automaattisesti muualle sosiaaliseen mediaan silloin kun päivityksellä ei ole mitään merkitystä. Mieluummin jakaa Facebookiin ja Twitteriin vain ne, joilla on oikeasti merkitystä (ja silloin kun on sanottavaa). On myös jonkin verran kritisoitu ainakin Foursquaren käytön turvallisuutta ja sitä onko koti altis rosmoille jos huutelee maailmalle lähtevänsä lomalle.

Joillekin esimerkiksi Foursquare on vain peliä, iskostunut tapa, lisäarvoa tavallisentylsille tilapäivityksille tai reissailupäiväkirja. Minulle se on ehkä näitä kaikkia. Satutko tietämään muita vastaavia palveluita ja miksi näitä sinun mielestä kannattaisi käyttää? vai onko järkeä?