Keskiviikkona, 23.10.2013

Sosiaalinen media Рhapatusta vai todellista hyötyä?

Kun toiset saattavat viel√§ lukea hyv√§ksi havaitun fyysisen sanomalehden aamun kahvip√∂yd√§ss√§, itse pl√§r√§√§n joka aamu 50-100 uutta artikkelia Feedlyni kautta ja luen Twitterin aamutweetit. T√§n√§ aamuna Twitteriss√§ silm√§√§n osui kaksikin loistavaa artikkelia, joista on pit√§nyt tuoda jo aiemmin oma mielipiteeni esille. Yle kirjoitti t√§n√§ aamuna otsikolla Asiantuntija rauhoittelee: Digij√§lki√§ turha pel√§t√§ – ”Harvalla meist√§ on […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 9 vuotta sitten.

Kun toiset saattavat vielä lukea hyväksi havaitun fyysisen sanomalehden aamun kahvipöydässä, itse plärään joka aamu 50-100 uutta artikkelia Feedlyni kautta ja luen Twitterin aamutweetit. Tänä aamuna Twitterissä silmään osui kaksikin loistavaa artikkelia, joista on pitänyt tuoda jo aiemmin oma mielipiteeni esille.

Yle kirjoitti t√§n√§ aamuna otsikolla Asiantuntija rauhoittelee: Digij√§lki√§ turha pel√§t√§ – ”Harvalla meist√§ on todellista salattavaa”, joka kiteytt√§√§ aika hyvin sen miksi esimerkiksi itse tykk√§√§n olla aika aktiivinen ja avoin sosiaalisessa mediassa – siis sen lis√§ksi ett√§ se on ollut i√§t ja ajat el√§m√§ss√§ni arkip√§iv√§√§.

Toinen loistava hiljattain kirjoitettu artikkeli on Pure Median Sosiaalinen media Рei tulisi mieleenikään, joka raottaa hieman siitä miten yrityksissä suhtaudutaan sosiaalisen median käyttöön. Yrityskäytössä sosiaalisessa mediassa saattaa olla enemmän rajoja, mutta toisaalta mitä repäisevää ja kiinnostavampaa matskua yrityksen edustajat suoltavat, sitä parempi juttu se on aina yritykselle Рmuistaen tietysti hyvän maun rajat ja maalaisjärjen käytön. Toisaalta myöskin edellä mainitut rajat ovat useimmiten veteen piirrettyä viivaa.

Sosiaalinen media on täynnä kuonaa. Se vie aikaa, hajottaa keskittymisen, koukuttaa Рtai pahoittaa mielen. Kaikki nämä ongelmat ovat totta, mutta niihin löytyy samantapaisia ratkaisuja kuin muihinkin ajan ja kohinan hallinnan haasteisiin.

T√∂rm√§√§n yritt√§j√§n√§ jatkuvasti samaan ”ongelmaan” ja sen miettimiseen – meneek√∂ sosiaaliseen mediaan, bloggaamiseen ja muuhun n√§enn√§isesti ”ei tuottavaan r√§pelt√§miseen” liikaa aikaa, vai voiko sekin olla tukena liiketoiminnalle? loppupeleiss√§ pit√§√§ muistaa, ett√§ yksikin hyv√§ tweetti tai bloggaus on aina lis√§n√§kyvyytt√§ yritykselle ja saattaa my√∂hemmin poikia hommia.

sosiaalinen-media

Olen joskus verrannut tätä siihen, että jos kadulla on pulju joka on ilmeetön ja harmaa, eikä tuo itseään näkyville yhtään missään, ei siitä voi kukaan tietää. Ja vaikka joku tönön huomaisikin, ei kovin moni sinne mene tai siitä kiinnostu, koska ei ole mitään tietoa siitä mitä pulju myy. Mutta kauempanakin ja huonommallakin paikalla sijaitseva pulju kerää varmasti väkeä jos hoitaa oman ilmeen ja esittelyn kuntoon vilkkaalla kadulla. Tämä katu on Internet, feedit, streamit, jossa saat itsesi ja yrityksesi paljon helpommin näkyville.

Todellinen vastarinnan syy on usein henkinen laiskuus. Vastustaa, kun ei tunne. Ei tunne, kun ei viitsi ottaa selvää.

Sellaiset toimitusjohtajat, jotka vielä vähättelevät sosiaalista mediaa, ovat vaarallisia tapauksia, koska heidän asenteensa säteilee helposti alaisiin. Kokonainen johtoryhmä saattaa olla siksi some-katveessa. Seuraukset voivat olla arvaamattomia. Esimerkkejäkin on.

Rakas yhti√∂kumppanini Juha sanoi hyvin: Sill√§ ei ole merkityst√§ onko itse SoMessa, koska muut ovat. Kaikista eniten kuulen perustelua ”en tarvitse sit√§”, mutta kaikista v√§√§rin perustelu on ”ei sit√§ kukaan k√§yt√§”. Jos joku tutuista ei k√§yt√§, todella moni muu k√§ytt√§√§. Yrityksen kannattaa olla siell√§ miss√§ ihmiset ovat, tai ainakin itse suosin ihmisl√§heist√§ yritt√§mist√§. Hulluin perustelu mit√§ olen kuullut on ollut ett√§ ”emme edes halua l√∂yty√§, haluamme olla underground”. Yritt√§j√§n sanomana kuulostaa uskomattomalta. Ennakkoluulot ja -asenteet naulaan!

Jos et vieläkään vakuuttunut, Pure Mediaa lainatakseni sosiaalisessa mediassa pystyt todella vaivattomasti ja kustannustehokkaasti

  1. kohtaamaan potentiaalisia asiakkaita
  2. ottamaan tuntumaa suuren yleisön ajatuksiin
  3. tapaamaan salaperäisiä nuoria, joita perinteiset mediat tavoittavat huonommin
  4. kasvattamaan tietojasi
  5. jalostamaan näkemyksiäsi
  6. laajentamaan maailmankuvaasi
  7. jakamaan omia tietojasi ja ajatuksiasi, jolloin asiantuntijuutesi vahvistuu
  8. edistää organisaatiosi (liike)toimintaa kertomalla sen palveluista ja saavutuksista

Ja kuten viimeisessä kohdassa mainittukin, kaikki nämä edistävät liiketoimintaasi jollain tapaa parempaan suuntaan.

Peräänkuulutan taas Twitteriä, se on loppupeleissä niin valtavan helppokäyttöinen ja sutjakka kanava, jota kautta saa niin paljon niin itselle kuin yrityksellekin. Me olemme yrittäjiä persoonina, joten olemme Twitterissä omina itsenämme, mutta yrityksenäkin voi onnistua Twitterissä helposti. Pidän erityisesti Paytrailin ja Somecon tavasta tweettailla.

Millaisia sosiaalisen median vastaisia perusteluja olet kuullut?

Tweettailemisiin!

Lue myös nämä

Hakukoneoptimointi РGooglen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla

Tiedätkö millä hakusanoilla sivustosi löytyy? Tiedätkö miten paljon näillä hakusanoilla sivuille päätyy väkeä?

Hyvät verkkosivut Рmillaisia aineksia tarvitaan?

Mikä tekee verkkosivusta hyvän? Vastaavia kysymyksiä ovat mm.

Työkalut tehokkaampaan työskentelyyn vuodelle 2015

Päivittäisessä työssäni on käytössä kymmeniä työkaluja, joista jokainen on yhtä arvokas. Koodailun apuvälineitä en kuitenkaan ala tässä artikkelissa listaamaan, vaan lähinnä sellaisia työkaluja, joista voisi olla hyötyä sinullekin.