Keskiviikkona 23.10.2013

Sosiaalinen media – hapatusta vai todellista hyötyä?

Kun toiset saattavat vielä lukea hyväksi havaitun fyysisen sanomalehden aamun kahvipöydässä, itse plärään joka aamu 50-100 uutta artikkelia Feedlyni kautta ja luen Twitterin aamutweetit. Tänä aamuna Twitterissä silmään osui kaksikin loistavaa artikkelia, joista on pitänyt tuoda jo aiemmin oma mielipiteeni esille. Yle kirjoitti tänä aamuna otsikolla Asiantuntija rauhoittelee: Digijälkiä turha pelätä – ”Harvalla meistä on […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 11 vuotta sitten.

Kun toiset saattavat vielä lukea hyväksi havaitun fyysisen sanomalehden aamun kahvipöydässä, itse plärään joka aamu 50-100 uutta artikkelia Feedlyni kautta ja luen Twitterin aamutweetit. Tänä aamuna Twitterissä silmään osui kaksikin loistavaa artikkelia, joista on pitänyt tuoda jo aiemmin oma mielipiteeni esille.

Yle kirjoitti tänä aamuna otsikolla Asiantuntija rauhoittelee: Digijälkiä turha pelätä – ”Harvalla meistä on todellista salattavaa”, joka kiteyttää aika hyvin sen miksi esimerkiksi itse tykkään olla aika aktiivinen ja avoin sosiaalisessa mediassa – siis sen lisäksi että se on ollut iät ja ajat elämässäni arkipäivää.

Toinen loistava hiljattain kirjoitettu artikkeli on Pure Median Sosiaalinen media – ei tulisi mieleenikään, joka raottaa hieman siitä miten yrityksissä suhtaudutaan sosiaalisen median käyttöön. Yrityskäytössä sosiaalisessa mediassa saattaa olla enemmän rajoja, mutta toisaalta mitä repäisevää ja kiinnostavampaa matskua yrityksen edustajat suoltavat, sitä parempi juttu se on aina yritykselle – muistaen tietysti hyvän maun rajat ja maalaisjärjen käytön. Toisaalta myöskin edellä mainitut rajat ovat useimmiten veteen piirrettyä viivaa.

Sosiaalinen media on täynnä kuonaa. Se vie aikaa, hajottaa keskittymisen, koukuttaa – tai pahoittaa mielen. Kaikki nämä ongelmat ovat totta, mutta niihin löytyy samantapaisia ratkaisuja kuin muihinkin ajan ja kohinan hallinnan haasteisiin.

Törmään yrittäjänä jatkuvasti samaan ”ongelmaan” ja sen miettimiseen – meneekö sosiaaliseen mediaan, bloggaamiseen ja muuhun näennäisesti ”ei tuottavaan räpeltämiseen” liikaa aikaa, vai voiko sekin olla tukena liiketoiminnalle? loppupeleissä pitää muistaa, että yksikin hyvä tweetti tai bloggaus on aina lisänäkyvyyttä yritykselle ja saattaa myöhemmin poikia hommia.

sosiaalinen-media

Olen joskus verrannut tätä siihen, että jos kadulla on pulju joka on ilmeetön ja harmaa, eikä tuo itseään näkyville yhtään missään, ei siitä voi kukaan tietää. Ja vaikka joku tönön huomaisikin, ei kovin moni sinne mene tai siitä kiinnostu, koska ei ole mitään tietoa siitä mitä pulju myy. Mutta kauempanakin ja huonommallakin paikalla sijaitseva pulju kerää varmasti väkeä jos hoitaa oman ilmeen ja esittelyn kuntoon vilkkaalla kadulla. Tämä katu on Internet, feedit, streamit, jossa saat itsesi ja yrityksesi paljon helpommin näkyville.

Todellinen vastarinnan syy on usein henkinen laiskuus. Vastustaa, kun ei tunne. Ei tunne, kun ei viitsi ottaa selvää.

Sellaiset toimitusjohtajat, jotka vielä vähättelevät sosiaalista mediaa, ovat vaarallisia tapauksia, koska heidän asenteensa säteilee helposti alaisiin. Kokonainen johtoryhmä saattaa olla siksi some-katveessa. Seuraukset voivat olla arvaamattomia. Esimerkkejäkin on.

Rakas yhtiökumppanini Juha sanoi hyvin: Sillä ei ole merkitystä onko itse SoMessa, koska muut ovat. Kaikista eniten kuulen perustelua ”en tarvitse sitä”, mutta kaikista väärin perustelu on ”ei sitä kukaan käytä”. Jos joku tutuista ei käytä, todella moni muu käyttää. Yrityksen kannattaa olla siellä missä ihmiset ovat, tai ainakin itse suosin ihmisläheistä yrittämistä. Hulluin perustelu mitä olen kuullut on ollut että ”emme edes halua löytyä, haluamme olla underground”. Yrittäjän sanomana kuulostaa uskomattomalta. Ennakkoluulot ja -asenteet naulaan!

Jos et vieläkään vakuuttunut, Pure Mediaa lainatakseni sosiaalisessa mediassa pystyt todella vaivattomasti ja kustannustehokkaasti

  1. kohtaamaan potentiaalisia asiakkaita
  2. ottamaan tuntumaa suuren yleisön ajatuksiin
  3. tapaamaan salaperäisiä nuoria, joita perinteiset mediat tavoittavat huonommin
  4. kasvattamaan tietojasi
  5. jalostamaan näkemyksiäsi
  6. laajentamaan maailmankuvaasi
  7. jakamaan omia tietojasi ja ajatuksiasi, jolloin asiantuntijuutesi vahvistuu
  8. edistää organisaatiosi (liike)toimintaa kertomalla sen palveluista ja saavutuksista

Ja kuten viimeisessä kohdassa mainittukin, kaikki nämä edistävät liiketoimintaasi jollain tapaa parempaan suuntaan.

Peräänkuulutan taas Twitteriä, se on loppupeleissä niin valtavan helppokäyttöinen ja sutjakka kanava, jota kautta saa niin paljon niin itselle kuin yrityksellekin. Me olemme yrittäjiä persoonina, joten olemme Twitterissä omina itsenämme, mutta yrityksenäkin voi onnistua Twitterissä helposti. Pidän erityisesti Paytrailin ja Somecon tavasta tweettailla.

Millaisia sosiaalisen median vastaisia perusteluja olet kuullut?

Tweettailemisiin!