Perjantaina, 24.2.2017

WordPress on suosituin ja väärinymmärretyin verkkosivualusta

Digialalla on monenlaista toimijaa, ostajaa, alustaa, työkalua ja tapaa tehdä asioita. Ei siis mikään ihme, että käsitteet ja käsitykset välillä hämärtyvät. Toisinaan kuulee WordPressistä tai verkkosivuista uskomattomia väitteitä ja näitä olemme koittaneet torpata aina niiden esiintyessä, viimeisimpänä artikkelissamme Miksi edes pohtia, valitseeko avoimen vai suljetun lähdekoodin julkaisujärjestelmän? ja mm. aiemmin artikkelissamme Yleisimmät verkkosivujen myytit.

Twitterissä käytiin myös joku aika sitten mielenkiintoinen keskustelu, joka liittyi Innowisen blogissa esiintyneeseen Innowise vs. WordPress -vertailuun. Tästä Futuricen Antti päätyikin kirjoittamaan ansiokkaan annotoidun oikaisun, joka on katseltavissa GitHubista.

Viimeistään näiden esimerkkien myötä on selvää, että pitkällä tähtäimellä avoin lähdekoodi voittaa. Silti, joitakin myyttejä vielä esiintyy, joten puretaanpas niitä lisää.

WordPressin tietoturva ei ole paras mahdollinen

WordPress on tällä hetkellä maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, joten totta kai se vaikuttaa siihen, että hakkerit ovat innokkaampia ja WordPress on se todennäköisempi kohde. Lisäksi varmasti reikiä löytyy myös useammin, sillä järjestelmä on useamman ihmisen tarkasteltavana.

Kolikolla on kuitenkin myös erittäin killeri kääntöpuoli, reiät paikataan nopeammin kuin muissa järjestelmissä sekä järjestelmää on korjaamassa useampi henkilö.

WordPress on hankala käyttää/päivittää

T√§m√§ viittaa yleens√§ siihen, ett√§ sivusto on rakennettu huonosti. WordPress on vain alusta, ja se ett√§ alustalle rakennetaan mit√§ sattuu, ei ole WordPressin vika. Monesti esimerkiksi moneen erilaiseen k√§ytt√∂√∂n rakennetut sekametelisoppa-”multi-purpose”-valmisteemat sis√§lt√§v√§t ties mit√§ kilkett√§ ja palikkaa, jotka tekev√§t WordPressin hallintapaneelista tukalan. Sama efekti on huonosti tehdyill√§ lis√§osilla, jotka pahimmillaan pompauttavat mainoksia joka nurkkaan joka sivun latauksella.

Lisäosaa valitessa kiinnitämme huomiota arvioihin ja käyttömääriin sekä siihen miten lisäosa vaikuttaa ylläpitonäkymään ja sivuston toimintaan. Samaa asiaa tekeviä lisäosia saattaa olla kymmeniä ja niistä kannattaa valita parhaiten koodattu. Jos pyörää ei ole vielä keksitty, rakennamme lisäosan itse. Pyrimme julkaisemaan jokaisen rakentamamme lisäosan GitHubissa.

WordPress-teema kannattaa tilata digitoimistolta, jolloin sivustolle on rakennettu juuri ne asiat, joita yrityksesi tarvitsee. Yritystoiminnassa valmisteema ei ole juuri koskaan oikea ratkaisu, etenkin jos kaipaa erottuvaa meininkiä.

Jos ostat WordPress-sivuston, joudut käyttämään kolmannen osapuolen rakennuspalikoita sieltä täältä, jotka hidastavat sivustoa

On totta, että jotkut rakentavat sivustoja tähän tyyliin. Hyvä tekijä kuitenkin toteuttaa teeman ja lisäosan itse valmispalikoiden sijaan. Dudella luotetaan vain hyväksi todettuihin kolmannen osapuolen palikoihin ja yleensä nämä liittyvät esim. Google-analytiikkaan tai hakukoneoptimoinnin kehittämiseen, jotka ovat verkkosivuissa yleensä muutenkin muualta tullut palvelu. Digitoimistolta tilatessa asiakkaan ei muutenkaan tarvitse huolehtia yhdestäkään lisäosasta, sillä ne valitaan asiakkaalle tarkoin, osaksi kokonaisuutta. Loput rakennetaan itse.

Muita – etenkin suljettuja j√§rjestelmi√§ tai SaaS-palveluita – perustellaan sill√§, ett√§ meid√§n X j√§rjestelm√§ss√§ tulee kaikki valmiina. T√§m√§ on yleinen, h√∂tt√∂inen markkinoinnillinen v√§ite, sill√§ valmista j√§rjestelm√§√§ ei olekaan. Eniten harmittaa, ett√§ n√§it√§ ”valmiita j√§rjestelmi√§” tilataan johonkin spesifiin tarkoitukseen ja puolet toiminnoista j√§√§ k√§ytt√§m√§tt√§ ja maksetaan turhasta.

WordPressin valtti on siin√§, ett√§ se sis√§lt√§√§ ”valmiina” ainoastaan sivuston normaalit toiminnot, jonka p√§√§lle on helppo alkaa rakentamaan ja laajentamaan juuri sinulle tai yrityksellesi r√§√§t√§l√∂ity√§ tarkoituksenmukaista kokonaisuutta, jossa ei ole mit√§√§n ylim√§√§r√§ist√§. Rakennamme kaikki sivustot DRY (don’t repeat yourself)-toimintaperiaatteella muutenkin, sill√§ parasta on lis√§t√§ asioita tarpeen mukaan kuin ensimm√§isen√§ l√§hte√§ karsimaan asioita, joita ei tarvitse.

WordPress ei sovi isoille sivustoille eikä skaalaudu

WordPress sopii mainiosti sekä pienille että isoille. Isommista firmoista WordPressiin luottavat mm. Facebook, Google, Mozilla, TechCrunch, The New Yorker, BBC America, Star Wars, Variety, Sony Music, MTV News, Beyoncé, ebay Inc, PlayStation, Best Buy, Xerox, Nokia, Ford, Fortune, Time Inc, The New York Times, Larry King, Philips, BlackBerry, The Rolling Stones, The Walking Dead, Wall Street, Snoop Dogg, Reuters, nimetäkseni muutamia.

Mitä tulee skaalautumiseen, kaikki liittyy siihen miten hyvin WordPress-sivusto on toteutettu. Nykyaikaisilla menetelmillä, hyvällä teemalla ja pohjastackilla, resurssien optimoinnilla, välimuistituksilla ja palvelimella on iso merkitys, ei suoranaisesti WordPressillä CMSnä. Itse WordPress on jo oletuksena hyvin rakennettu, mutta teemoja, lisäosia ja palvelinta voi ja kannattaa optimoida hamaan tappiin asti parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi.

Eik√∂s WordPress ole se blogi? WordPressill√§ ei saa aikaan monimutkaisia toteutuksia, vaan pelk√§st√§√§n ”perussivustoja”

WordPress starttasi blogialustana ja WordPressin kaupallista WordPress.com-alustaa käytetään varmasti vieläkin enemmän bloggauskäyttöön, mutta itse ladattava ja asennettava WordPress (WordPress.org) on kokonaisvaltainen verkkosivualusta. Uniikein WordPressillä tehty asia mitä olen nähnyt on iPadilla toimiva sovellus, joka ottaa maksuja vastaan sirullisella pankkikortilla, jossa WordPress on ollut ainoastaan taustajärjestelmäkäytössä. WordPressillä saa siis nykyään aikaan myös esimerkiksi mobiilisovelluksia ja laajempia järjestelmiä.

Käytännössä WordPressillä saa siis aikaan niin perusverkkosivujakin, mutta myös laajempia verkkopalveluja tai verkkokauppoja.

Loppusanat

Kaikista tärkeintä on se, että WordPress on asiakkaalle helppokäyttöinen, siksi WordPressiä ei vaan voi hehkuttaa tarpeeksi. Hirveästi ei ole meidänkään tarvinnut järjestää laajempia WordPress-koulutuksia. Lisää tietoa meidän tekemistä WordPress-sivuista löytyy kohdasta verkkosivut.

Jäikö jokin WordPressiin liittyvä väite korjaamatta? kerro Twitterissä hashtagilla #digitoimistodude tai kommenteissa alla!

Pullopostia?

Koottuja kuulumisia sisältävä bittivirtojen pulloposti saapuu rantaasi noin kolmen kuukauden välein.