Tiistaina 16.7.2013

Twitter selvässä kasvussa Suomessa

Sosiaalisista medioista iso osa suomalaisista käyttää ainoastaan Facebookia. Muita palveluita ei pitäisi kuitenkaan vähätellä, niistä yksi on Twitter. Twitter alkaa olla jo sen verran suosittu, että sitä käyttää varmasti puolisen miljoonaa suomalaista. Todistetusti Twitterissä on aktiivisena noin sata tuhatta suomalaista. Twitterin idea perustuu yksinkertaiseen ja lyhyeen 140-merkin viestiin, joka mahdollistaa suoraviivaisen jakamisen ja keskustelun. Twitteriin […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 11 vuotta sitten.

Sosiaalisista medioista iso osa suomalaisista käyttää ainoastaan Facebookia. Muita palveluita ei pitäisi kuitenkaan vähätellä, niistä yksi on Twitter. Twitter alkaa olla jo sen verran suosittu, että sitä käyttää varmasti puolisen miljoonaa suomalaista. Todistetusti Twitterissä on aktiivisena noin sata tuhatta suomalaista.

Twitterin idea perustuu yksinkertaiseen ja lyhyeen 140-merkin viestiin, joka mahdollistaa suoraviivaisen jakamisen ja keskustelun. Twitteriin on nopea jakaa linkkejä ja havaintoja. Lisäksi Twitter on julkinen ja tweetit näkee koko maailma, ellei aseta profiiliaan yksityiseksi.

Olen iloinen siitä, että Suomessa on vihdoin alettu ymmärtämään Twitterin suosio ja helppous. Ajankohtaisimpia tv-lähetyksiä ja tapahtumia seuratessa Twitter alkaa olla kivasti esillä. Jääkiekon MM-kisojen aikana Twitter-virrat täyttyvät #mmkisat-tweeteistä ja Euroviisujen aikaan #yleesc-tweeteistä. AVA-kanavan “jatkuu”-ruudussa näkyy suomalaisten #avatv-tweettejä.

twitter

Monille TV-ohjelmille on määrätty oma hashtag (risuaidalla merkitty aihesana, joka ryhmittää tweetit samalle sivulle), jotta käyttäjät pystyvät ottamaan osaa keskusteluun. Telkkarin katsominen ei ole enää yksinäistä, vaan sosiaalista. Ohjelmia voi siis halutessa katsoa reaaliajassa kaikkien suomalaisten kanssa Twitterissä.

En muista edes enää kuinka monesta tapahtumasta tai onnettomuudesta olen saanut tiedon Twitteristä pitkään ennen kuin uutiset tai valtamediat ehtivät reagoida asiaan. Parin vuoden takaisesta Japanin tsunamistakin lähettyvillä asuva suomalainen tweettaili paikan päältä. Paljon mielenkiintoisempaa ja ja reaaliaikaisempaa kuin mikään uutinen.

Twitterin valtti on sen yksinkertaisuus ja suoraviivaisuus. Nimi ja teksti, ei sen enempää. Nykyään Twitter näyttää kuvalinkit kuvina ja joistakin linkeistä esikatselut, mutta vuorovaikutus on silti äärimmäisen yksinkertaista. En malta olla vertaamatta ulkonäköä ja toiminnallisuutta IRCiin, yhteen maailman vanhimmista pikaviestimistä, sillä IRCissä viesti muodostuu seuraavasti:

<rolle> Some people say they don’t have time to read everything on Internet.Who has? Pick the best ones when you’re online. Keeping up is impossible

Kun taas tweetti näyttää seuraavalta:

Joskus aikoinaan tweetit näyttivät Twitterissä hyvinkin samankaltaisilta kuin viestit IRCissä, kun koko nimen sijaan näkyvissä oli pelkästään nimimerkki viestin edessä:

old-twitter

Twitterissä keskustelu tapahtuu @-merkillä osoittamalla, esimerkiksi minulle laittaisit viestin “@rolle Hei!”, jolloin saisin siitä ilmoituksen. Facebook on sittemmin todennut vastaavanlaisen viestin osoittamisen, sekä hashtagit (tilapäivitykset ryhmitettynä aihesivulle) hyödyllisiksi, ja matkinut ne käyttöönsä.

Viime vuonna Yle listasi 100 kiinnostavaa suomalaista tweettaajaa. Tänä vuonna Yle teki saman tempun ja olen otettu ja innostunut siitä, että jopa minä löydyn “ei-julkkisten” #FF-listalta sijalta 81.

Monet miettivät “kuinka Twitterissä pitäisi olla?”. Minä olen sitä mieltä että siitä ei kannata hirveästi stressata. Twitterissä ei erityisemmin “olla”, sitä käytetään kun siltä tuntuu ja kerkiää. Itse luen aamu-uutisten lisäksi Twitter-virtaa ja retweettailen niitä asioista, joista itse innostun. Tweetin kirjoittamiseen minulla menee muutama sekunti ja pidän tweettailua hyödyllisempänä kuin esimerkiksi sähköpostien kirjoittaminen. Twitteristä saa täyden hyödyn irti, kun sitä käyttää, osallistuu, aktivoituu, vaikka sen puoli tuntia päivässä.

Kaikki vaan Twitteriin, mekin olemme siellä! Twitterin kautta pystyy mukavasti verkostoitumaan, viihtymään ja tukemaan yrityksenkin myyntiä ja asiakaspalvelua.

Miksi käytät Twitteriä? Miksi et? Kerro meille!