Torstaina, 6.2.2014

Se parempi Twitter-pikaopas

Minulta kysytään usein vinkkejä Twitterin käyttöön tai sen aloittamiseen ja nyt päätin pistää luulot pois kirjoittamalla pikaoppaan, jolla pääset helposti starttiin. Joitakin vanhoja artikkeleita minulla on ummehtumassa, mutta nyt on aika tarkastella puhtaalta pöydältä miltä Twitterin käyttö näyttää vuonna 2014. Oppaasta saattaa olla hyötyä myös hetken aikaa tweetanneelle, ehkä myös juuri sinulle.

Ymmärrän hyvin miksi uudet tweettajaat eivät pääse helposti sisälle Twitterin maailmaan, sillä en itsekään päässyt. Vaikka rekisteröidyin aikaisin, aktivoiduin kunnolla vasta joskus vuosi pari rekisteröitymisen jälkeen. Homma johtui kuitenkin silkasta tietämättömyydestä, sekä palvelun tuoreudesta. Kun vähän jaksaa paneutua niin huomaa että Twitter onkin äärimmäisen yksinkertainen sosiaalisen median palvelu ja sen vuoksi myös tehokas.

twitterlogo-hires

Ensin hieman omaa Twitter-historiaani. Liityin Twitteriin 12. tammikuuta 2008 tunnuksella rolle ja ensimm√§inen tweettini oli ”rolle irkkaa”.

Irkkaaminen viittaa käyttämäni IRCiin (Internet Relay Chat), joka on nettimaailman vanhimpia pikaviestimiä. Monissa yhteyksissä Twitterin inspiroijaksi on mainittu IRC, eikä mikään ihme, sillä irkissä risuaitaa on käytetty ryhmittelemään keskustelukanavia jo 80-luvulta.

Ensimm√§isen tweettini aikaan Twitter viel√§ toimikin l√§hinn√§ niin, ett√§ itsest√§ puhuttiin kolmannessa persoonassa, ”Herra X tekee jotakin”. On hassua, ett√§ l√∂ysin Twitterin ennen Facebookia ja Twitter oli paljon helpommin l√§hestytt√§v√§ media sen ”yksinkertainen on kaunista” -mentaliteettinsa vuoksi.

En heti p√§√§ssyt Twitteriin sis√§lle vuonna 2008, koska k√§ytin liian tottuneesti muita palveluita, joihin olin tottunut, kuten esimerkiksi suoraviivaisempaa IRCi√§. Eik√§ toisaalta Twitteriss√§ ollut silloin viel√§ niin paljon suomalaisia, eik√§ Twitteri√§ tiennyt kukaan – se oli se n√∂rttien paikka tai ”Facebook pelkill√§ tilap√§ivityksill√§”, jossa ei n√§hty mit√§√§n j√§rke√§.

Twitterin valteista olen paasannut iät ja ajat, joten en paasaa niistä tässä. Tämä osio on enimmäkseen suunnattu niille, jotka ovat aloittamassa, tai juuri aloittaneet Twitterin käytön.

Seuraa kiinnostavia ihmisiä

Twitterin k√§ytt√∂ perustuu pitk√§lti seuraajiin ja seurattaviin. Twitteriss√§ kannattaa alkuun seurata sellaisia, joiden jutut vastaavat omia kiinnostuksenkohteita. Yritysten ja yritt√§jien kannattaa seurata omaa kohderyhm√§√§, mutta my√∂s kohderyhm√§n ulkopuolelta, sill√§ seuraaminen on usein sanan levitt√§mist√§, ”hei, olen olemassa!”. K√§ytt√§j√§t nimitt√§in saavat joko ilmoituksen s√§hk√∂postiinsa (tai puhelimeensa riippuen asetuksista ja sovelluksesta) jokaisesta uudesta seuraajasta ja yleens√§ tykk√§√§v√§t seurata takaisin.

follow-twitter

Ensimmäisenä kannattaa seurata tuttuja ja alan jermuja, sekä vaikkapa joitakin kiinnostavia median edustajia. Hyviä vinkkejä löytyy myös Twitterin Who to follow-sivulta.

Ei kannata seurata
  • Heit√§, jotka p√§ivitt√§v√§t hyvin harvoin Twitteri√§√§n, esimerkiksi kerran kahden kuukauden v√§lein. Ellei tweetit ole erityisen timangia. Mit√§ j√§rke√§ seurata, jos Twitteri√§ ei k√§ytet√§? silloin ne v√§h√§tkin tweetit menev√§t helposti virrassa ohi.
  • Tweetti√§ ”farmina” k√§ytt√§v√§t, Facebookista suoraan fb.me-linkkej√§ postaavat tahot. He eiv√§t oikeasti edes ole Twitteriss√§.
  • Tweettaajia, jotka eiv√§t osallistu tai vastaa kenellek√§√§n, vaan postavaat pelkki√§ linkkej√§. Toki hyv√§t botit, lehdet ja tietyt timanttiset k√§ytt√§j√§t ovat hyvi√§ valintoja, mutta n√§in yleisesti tottaen pelk√§t linkit ovat big no no.
  • Ep√§kiinnostavat ihmiset, tyypit, joiden tweetit eiv√§t vastaa yht√§√§n kiinnostuksenkohteitasi. N√§iss√§kin tosin on poikkeuksia, eik√§ yht√§ punaista lankaa ole.

Lähtökohtaisesti alussa kannattaa seurata vähän kaikkia. Käyttäjien seuraamisen lopettaminen on helppoa jälkikäteenkin, jos jutut eivät vaan toimi. Itse teen niin, että tiputan seurattavan pois vasta sitten kun huomaan toistuvasti että ei natsaa.

Mitä sitten kun seurattavia on liikaa?

T√§t√§ tuskin tarvitsee alkuun mietti√§, mutta sinuna en pelk√§isi seuraamista. Voiko seurattavia edes olla ”liikaa”? ihmettelen viel√§kin ett√§ jotkut viel√§ yritt√§v√§t lukea koko Twitter-virtansa l√§pi ilman ett√§ missaavat yht√§k√§√§n tweetti√§.

Twitteriä pitäisi käsitellä samalla tavalla kuin nettiäkin Рet millään pysy kärryillä siitä mitä tapahtuu. Anna siis seurattavien määrän rehottaa, nimittäin seurattavia voi helposti lajitella listoihin, joista selata pelkästään tietyn valiokunnan tweettejä.

Jaa kiinnostavaa sisältöä

Sharing is caring. Jaa itseäsi ja muita kiinnostavia artikkeleita, videoita, kuvia, materiaalia muidenkin luettavaksi. Retweettaa, eli jaa eteenpäin muiden tweettejä, lähinnä sellaisia joita olisit itsekin tweetannut. Hyvä sisältö kerää lisää kohinaa kun sitä jakaa eteenpäin. Ja myös näkyvyyttä itsellesi tai yrityksellesi.

√Ąl√§ jaa vain otsikkoa ja linkki√§, vaan yrit√§ my√∂s mahduttaa oma mielipiteesi aiheeseen. Youtube-linkit ja kuvat n√§kyv√§t Twitteriss√§ yleens√§ suoraan, joten niist√§ voi j√§tt√§√§ otsikon yleens√§ pois kokonaan. Esimerkki:

Ei ole väärin jakaa pelkkiä otsikkoja ja linkkejä samassa tweetissä, mutta pelkkä linkki on huono juttu, sillä siitä ei saa yleensä heti selville mistä on kyse ja se voidaan luulla spämmiksi.

Kiinnostava sisältö voi liittyä yhteen tai useampaan aiheeseen, useimmiten siihen mikä kiinnostaa eniten kohderyhmääsi ja itseäsi. Hyödyllisen, omaperäisen ja uunituoreen sisällön jakajana olet pian Twitterin kermaa!

Osallistu

√Ąl√§ pelk√§st√§√§n tweettaa omiasi, vaan vastaile my√∂s v√§lill√§ muille, vaikka he eiv√§t kirjoittaisi suoraan sinulle. Jos huomaat seuraamasi aiheen hashtagin alla kiinnostavia tweettej√§, nokita heille mielipiteit√§√§n ja vaikkapa seuraa samalla kiinnostavia juttuja laukovia ihmisi√§.

Twitteriss√§ muodostat julkisen suoran viestin tai vastauksen k√§ytt√§j√§lle at-merkill√§, esimerkiksi minulle pist√§isit tweetin seuraavasti: ”@rolle Hauskaa ty√∂p√§iv√§√§! #huomenta”, jossa @rolle kertoo kenelle tweetti on osoitettu, teksti on teksti√§ ja hashtag #huomenta kategorisoi tweetin muiden #huomenta-tweettien kanssa samaan virtaan.

Niin, ne hashtagit?

Twitterissä voit lajitella tweettejäsi eri aiheiden alle käyttämällä hashtageja, jotka ovat risuaidalla varustetuja sanoja, joissa saa olla vain numeroita ja kirjaimia. Hashtag on erityisen hyödyllinen esimerkiksi tapahtumissa, messuilla ja tilanteissa, joissa tweetti pitää selkeästi erottua massasta.

vine-trending-hashtags

Hashtag voi olla my√∂s hauska, parodinen ja omaksi ilokseen, mutta hashtagilla pit√§isi olla optimaalisimmillaan joku tarkoitus ja idea. Jos saat hashtagisi ”trendaamaan”, eli yhden suosituimpien joukkoon, se on aikamoinen saavutus ja saat sit√§ kautta roppakaupalla uusia seuraajia.

Sosiaalinen telkkarin katsominen on yksi tapa osallistua. Jos TV:stä tulee esimerkiksi satuhäät, ohjelmasta voi kertoa mielipiteitään ja käydä keskustelua muiden katsojien kanssa merkitsemällä tweettinsä hashtagilla #satuhäät.

Meistä on lanseerattu häsärit #dudet ja #digitoimistodude.

Lisää suosikkeihin

Suosikkitoiminnolla voi lisätä itselleen talteen hyviä tweettejä. Loistavat tweetit yleensä myös retweetataan eteenpäin.

Twitterin suosikkeihin lis√§√§mist√§ on k√§ytetty my√∂s kuin Facebookin tykk√§ysnappia. Sill√§ tuodaan esille, ett√§ ”tyk√§t√§√§n” toisen tweetist√§, koska my√∂s suosikiksi lis√§√§misest√§ k√§ytt√§j√§ saa ilmoituksen. Useimmiten suosikiksi merkkaamista k√§ytet√§√§n tykk√§yksen√§ l√§hinn√§ silloin, kun ei pystyt√§ muodostamaan vastausta en√§√§ keskustelun jatkeeksi tai jos tweetti on hyv√§, mutta ei kuitenkaan sentyyppinen jota voisi retweetata.

Itselleni suosikiksi lis√§√§minen on juuri edell√§ mainittua ”tykk√§√§mist√§”. Sill√§ tuon vastapuolen tietoon, ett√§ olen tyk√§nnyt tweetist√§. Harvemmin suosikkilistaansa kahlaa l√§pi etsiess√§√§n sit√§ ”hyv√§√§ tweetti√§”. T√§h√§n tarkoitukseen on olemassa esimerkiksi Pocket.

Käytä oikeita työkaluja

Twitterin nettisivut eivät ole tweettien selaamisen kannalta ehkä ne optimaalisimmat, ainakaan reaaliaikaisimmat.

flatdesign

Muiden killeriominaisuuksien lisäksi esimerkiksi Tweetbotissa ja Tweetdeckissä saa livestreamauksen päälle, jolloin tweetit rullaavat virrassa reaaliajassa. Suosittelen lämpimästi seuraavia työkaluja:

Seuraajien, seurattavien ja maineen hallintaan:

Loppusanat

Twitteriä voi helposti käyttää brändin vahvistamiseen, yrityksen boostaamiseen ja muuhun työelämään liittyvään, mutta se on samalla myös loistava paikka viihtyä. Jotkut perustavat Twitter-tilin erikseen englannin- ja suomenkieliselle sisällölle, toiset työlle ja vapaa-ajalle. Jää jokaisen itse puntaroitavaksi miten Twitteriä käyttää.

Omasta kokemuksestani voin sanoa että yhtä tahoa on helpompi seurata silloin jos tweettien aihepiirit ovat suurinpiirtein samaa. Työelämään keskittyvä Twitter-käyttö rajoittaa tweettaamista tietysti aina siihen yhteen aiheeseen. Suosituin vaihtoehto taitaakin olla oma henkilökohtainen Twitter ja yrityksen Twitter-tili erillään. Se toimiikin silloin kun yrityksessä työskentelee enemmän kuin kaksi ihmistä.

Jos olet Twitterissä yrityksenä, muista persoonallisuus ja osallistuminen. Korporatiivisen makuisilla Twitter-tunnareilla on usein luotaantyötävä maine. Soneran asiakaspalvelun Twitter-tili Sonera_palvelu on hyvä esimerkki siitä miten yritysten pitäisi olla Twitterissä.

Me Dudet olemme Twitterissä omina itsenämme ja käytämme Twitteriä sekä työ-, että viihdekäyttöön.

Toivottavasti näillä pääset alkuun! Kannattaa myös lukea muut Twitteriin liittyvät tekstit blogistamme. Tämän tekstin tarkoitus on olla suunnannäyttäjänä aloitus- tai aktivoimispäätöksen tehneille tweettaajille. Saa jakaa!

Jatkolukemista:

Pullopostia?

Koottuja kuulumisia sisältävä bittivirtojen pulloposti saapuu rantaasi noin kolmen kuukauden välein.