Se parempi Twitter-pikaopas

Minulta kysytään usein vinkkejä Twitterin käyttöön tai sen aloittamiseen ja nyt päätin pistää luulot pois kirjoittamalla pikaoppaan, jolla pääset helposti starttiin. Joitakin vanhoja artikkeleita minulla on ummehtumassa, mutta nyt on aika tarkastella puhtaalta pöydältä miltä Twitterin käyttö näyttää vuonna 2014. Oppaasta saattaa olla hyötyä myös hetken aikaa tweetanneelle, ehkä myös juuri sinulle.

Ymmärrän hyvin miksi uudet tweettajaat eivät pääse helposti sisälle Twitterin maailmaan, sillä en itsekään päässyt. Vaikka rekisteröidyin aikaisin, aktivoiduin kunnolla vasta joskus vuosi pari rekisteröitymisen jälkeen. Homma johtui kuitenkin silkasta tietämättömyydestä, sekä palvelun tuoreudesta. Kun vähän jaksaa paneutua niin huomaa että Twitter onkin äärimmäisen yksinkertainen sosiaalisen median palvelu ja sen vuoksi myös tehokas.

twitterlogo-hires

Ensin hieman omaa Twitter-historiaani. Liityin Twitteriin 12. tammikuuta 2008 tunnuksella rolle ja ensimmäinen tweettini oli ”rolle irkkaa”.

Irkkaaminen viittaa käyttämäni IRCiin (Internet Relay Chat), joka on nettimaailman vanhimpia pikaviestimiä. Monissa yhteyksissä Twitterin inspiroijaksi on mainittu IRC, eikä mikään ihme, sillä irkissä risuaitaa on käytetty ryhmittelemään keskustelukanavia jo 80-luvulta.

Ensimmäisen tweettini aikaan Twitter vielä toimikin lähinnä niin, että itsestä puhuttiin kolmannessa persoonassa, ”Herra X tekee jotakin”. On hassua, että löysin Twitterin ennen Facebookia ja Twitter oli paljon helpommin lähestyttävä media sen ”yksinkertainen on kaunista” -mentaliteettinsa vuoksi.

En heti päässyt Twitteriin sisälle vuonna 2008, koska käytin liian tottuneesti muita palveluita, joihin olin tottunut, kuten esimerkiksi suoraviivaisempaa IRCiä. Eikä toisaalta Twitterissä ollut silloin vielä niin paljon suomalaisia, eikä Twitteriä tiennyt kukaan – se oli se nörttien paikka tai ”Facebook pelkillä tilapäivityksillä”, jossa ei nähty mitään järkeä.

Twitterin valteista olen paasannut iät ja ajat, joten en paasaa niistä tässä. Tämä osio on enimmäkseen suunnattu niille, jotka ovat aloittamassa, tai juuri aloittaneet Twitterin käytön.

Seuraa kiinnostavia ihmisiä

Twitterin käyttö perustuu pitkälti seuraajiin ja seurattaviin. Twitterissä kannattaa alkuun seurata sellaisia, joiden jutut vastaavat omia kiinnostuksenkohteita. Yritysten ja yrittäjien kannattaa seurata omaa kohderyhmää, mutta myös kohderyhmän ulkopuolelta, sillä seuraaminen on usein sanan levittämistä, ”hei, olen olemassa!”. Käyttäjät nimittäin saavat joko ilmoituksen sähköpostiinsa (tai puhelimeensa riippuen asetuksista ja sovelluksesta) jokaisesta uudesta seuraajasta ja yleensä tykkäävät seurata takaisin.

follow-twitter

Ensimmäisenä kannattaa seurata tuttuja ja alan jermuja, sekä vaikkapa joitakin kiinnostavia median edustajia. Hyviä vinkkejä löytyy myös Twitterin Who to follow-sivulta.

Ei kannata seurata
  • Heitä, jotka päivittävät hyvin harvoin Twitteriään, esimerkiksi kerran kahden kuukauden välein. Ellei tweetit ole erityisen timangia. Mitä järkeä seurata, jos Twitteriä ei käytetä? silloin ne vähätkin tweetit menevät helposti virrassa ohi.
  • Tweettiä ”farmina” käyttävät, Facebookista suoraan fb.me-linkkejä postaavat tahot. He eivät oikeasti edes ole Twitterissä.
  • Tweettaajia, jotka eivät osallistu tai vastaa kenellekään, vaan postavaat pelkkiä linkkejä. Toki hyvät botit, lehdet ja tietyt timanttiset käyttäjät ovat hyviä valintoja, mutta näin yleisesti tottaen pelkät linkit ovat big no no.
  • Epäkiinnostavat ihmiset, tyypit, joiden tweetit eivät vastaa yhtään kiinnostuksenkohteitasi. Näissäkin tosin on poikkeuksia, eikä yhtä punaista lankaa ole.

Lähtökohtaisesti alussa kannattaa seurata vähän kaikkia. Käyttäjien seuraamisen lopettaminen on helppoa jälkikäteenkin, jos jutut eivät vaan toimi. Itse teen niin, että tiputan seurattavan pois vasta sitten kun huomaan toistuvasti että ei natsaa.

Mitä sitten kun seurattavia on liikaa?

Tätä tuskin tarvitsee alkuun miettiä, mutta sinuna en pelkäisi seuraamista. Voiko seurattavia edes olla ”liikaa”? ihmettelen vieläkin että jotkut vielä yrittävät lukea koko Twitter-virtansa läpi ilman että missaavat yhtäkään tweettiä.

Twitteriä pitäisi käsitellä samalla tavalla kuin nettiäkin – et millään pysy kärryillä siitä mitä tapahtuu. Anna siis seurattavien määrän rehottaa, nimittäin seurattavia voi helposti lajitella listoihin, joista selata pelkästään tietyn valiokunnan tweettejä.

Jaa kiinnostavaa sisältöä

Sharing is caring. Jaa itseäsi ja muita kiinnostavia artikkeleita, videoita, kuvia, materiaalia muidenkin luettavaksi. Retweettaa, eli jaa eteenpäin muiden tweettejä, lähinnä sellaisia joita olisit itsekin tweetannut. Hyvä sisältö kerää lisää kohinaa kun sitä jakaa eteenpäin. Ja myös näkyvyyttä itsellesi tai yrityksellesi.

Älä jaa vain otsikkoa ja linkkiä, vaan yritä myös mahduttaa oma mielipiteesi aiheeseen. Youtube-linkit ja kuvat näkyvät Twitterissä yleensä suoraan, joten niistä voi jättää otsikon yleensä pois kokonaan. Esimerkki:

Ei ole väärin jakaa pelkkiä otsikkoja ja linkkejä samassa tweetissä, mutta pelkkä linkki on huono juttu, sillä siitä ei saa yleensä heti selville mistä on kyse ja se voidaan luulla spämmiksi.

Kiinnostava sisältö voi liittyä yhteen tai useampaan aiheeseen, useimmiten siihen mikä kiinnostaa eniten kohderyhmääsi ja itseäsi. Hyödyllisen, omaperäisen ja uunituoreen sisällön jakajana olet pian Twitterin kermaa!

Osallistu

Älä pelkästään tweettaa omiasi, vaan vastaile myös välillä muille, vaikka he eivät kirjoittaisi suoraan sinulle. Jos huomaat seuraamasi aiheen hashtagin alla kiinnostavia tweettejä, nokita heille mielipiteitään ja vaikkapa seuraa samalla kiinnostavia juttuja laukovia ihmisiä.

Twitterissä muodostat julkisen suoran viestin tai vastauksen käyttäjälle at-merkillä, esimerkiksi minulle pistäisit tweetin seuraavasti: ”@rolle Hauskaa työpäivää! #huomenta”, jossa @rolle kertoo kenelle tweetti on osoitettu, teksti on tekstiä ja hashtag #huomenta kategorisoi tweetin muiden #huomenta-tweettien kanssa samaan virtaan.

Niin, ne hashtagit?

Twitterissä voit lajitella tweettejäsi eri aiheiden alle käyttämällä hashtageja, jotka ovat risuaidalla varustetuja sanoja, joissa saa olla vain numeroita ja kirjaimia. Hashtag on erityisen hyödyllinen esimerkiksi tapahtumissa, messuilla ja tilanteissa, joissa tweetti pitää selkeästi erottua massasta.

vine-trending-hashtags

Hashtag voi olla myös hauska, parodinen ja omaksi ilokseen, mutta hashtagilla pitäisi olla optimaalisimmillaan joku tarkoitus ja idea. Jos saat hashtagisi ”trendaamaan”, eli yhden suosituimpien joukkoon, se on aikamoinen saavutus ja saat sitä kautta roppakaupalla uusia seuraajia.

Sosiaalinen telkkarin katsominen on yksi tapa osallistua. Jos TV:stä tulee esimerkiksi satuhäät, ohjelmasta voi kertoa mielipiteitään ja käydä keskustelua muiden katsojien kanssa merkitsemällä tweettinsä hashtagilla #satuhäät.

Meistä on lanseerattu häsärit #dudet ja #digitoimistodude. Listaa Suomessa käytetyistä hashtageista löytyy osoitteesta bit.ly/htag-fi.

Lisää suosikkeihin

Suosikkitoiminnolla voi lisätä itselleen talteen hyviä tweettejä. Loistavat tweetit yleensä myös retweetataan eteenpäin.

Twitterin suosikkeihin lisäämistä on käytetty myös kuin Facebookin tykkäysnappia. Sillä tuodaan esille, että ”tykätään” toisen tweetistä, koska myös suosikiksi lisäämisestä käyttäjä saa ilmoituksen. Useimmiten suosikiksi merkkaamista käytetään tykkäyksenä lähinnä silloin, kun ei pystytä muodostamaan vastausta enää keskustelun jatkeeksi tai jos tweetti on hyvä, mutta ei kuitenkaan sentyyppinen jota voisi retweetata.

Itselleni suosikiksi lisääminen on juuri edellä mainittua ”tykkäämistä”. Sillä tuon vastapuolen tietoon, että olen tykännyt tweetistä. Harvemmin suosikkilistaansa kahlaa läpi etsiessään sitä ”hyvää tweettiä”. Tähän tarkoitukseen on olemassa esimerkiksi Pocket.

Käytä oikeita työkaluja

Twitterin nettisivut eivät ole tweettien selaamisen kannalta ehkä ne optimaalisimmat, ainakaan reaaliaikaisimmat.

flatdesign

Muiden killeriominaisuuksien lisäksi esimerkiksi Tweetbotissa ja Tweetdeckissä saa livestreamauksen päälle, jolloin tweetit rullaavat virrassa reaaliajassa. Suosittelen lämpimästi seuraavia työkaluja:

Seuraajien, seurattavien ja maineen hallintaan:

Loppusanat

Twitteriä voi helposti käyttää brändin vahvistamiseen, yrityksen boostaamiseen ja muuhun työelämään liittyvään, mutta se on samalla myös loistava paikka viihtyä. Jotkut perustavat Twitter-tilin erikseen englannin- ja suomenkieliselle sisällölle, toiset työlle ja vapaa-ajalle. Jää jokaisen itse puntaroitavaksi miten Twitteriä käyttää.

Omasta kokemuksestani voin sanoa että yhtä tahoa on helpompi seurata silloin jos tweettien aihepiirit ovat suurinpiirtein samaa. Työelämään keskittyvä Twitter-käyttö rajoittaa tweettaamista tietysti aina siihen yhteen aiheeseen. Suosituin vaihtoehto taitaakin olla oma henkilökohtainen Twitter ja yrityksen Twitter-tili erillään. Se toimiikin silloin kun yrityksessä työskentelee enemmän kuin kaksi ihmistä.

Jos olet Twitterissä yrityksenä, muista persoonallisuus ja osallistuminen. Korporatiivisen makuisilla Twitter-tunnareilla on usein luotaantyötävä maine. Soneran asiakaspalvelun Twitter-tili Sonera_palvelu on hyvä esimerkki siitä miten yritysten pitäisi olla Twitterissä.

Me Dudet olemme Twitterissä omina itsenämme ja käytämme Twitteriä sekä työ-, että viihdekäyttöön.

Toivottavasti näillä pääset alkuun! Kannattaa myös lukea muut Twitteriin liittyvät tekstit blogistamme. Tämän tekstin tarkoitus on olla suunnannäyttäjänä aloitus- tai aktivoimispäätöksen tehneille tweettaajille. Saa jakaa!

Jatkolukemista:

Tykkää, jos pidit jutusta:

Jos rakastit, tee hyvä teko:

Kaljarahan antamisen sijaan voit lahjoittaa mielenterveystyöhön.

  1. Yrittäjän pikaopas somevälineisiin | Tuplaamo.fi

    […] – max. 140 merkkiä, tekstiä, linkkejä, kuvia, videoita, viestejä… – käyttö mobiiliaplikaatiolla tai selaimella – ohjeita ja muuta mukavaa tästä, tuolta ja täältä […]

    Vastaa tähän kommenttiin

Kommentoi

Vaadittu kenttä