Tiistaina, 15.6.2021

Miten rakentaa tavoitteelliset verkkosivut markkinoinnin ja myynnin tueksi

Lue digimarkkinoinnin asiantuntijan Sanna Virtasen neljÀ erilaista nÀkökulmaa siihen, miten voit arvioida verkkosivuston uusimisen tarvetta.

Sanna VirtanenVieraskynÀn kirjoittanut Sanna Virtanen

Toimin työssĂ€ni digimarkkinoinnin asiantuntijana ja yhteistyön alkaessa kiinnitĂ€n ensimmĂ€isenĂ€ huomiota markkinoinnin “kotipesÀÀn” eli siihen, miten yrityksen verkkosivut toimivat. Arvioin toimivuutta toivottujen tuloksien ja sivustolle toteutettujen toiminnallisuuksien kautta – visuaalinen ulkoasu antaa oman mausteen yrityksestĂ€ syntyneeseen mielikuvaan.

Kun tekemisestĂ€ puuttuu myynnillinen ote, nĂ€kyy se verkkosivujen konkreettisten tavoitteiden puutteena. Sivusto on rakennettu yrityksen “virtuaaliseksi esitteeksi”, josta odotamme yhteydenottoja, mutta todellisuudessa yhteystiedot on piilotettu mahdollisimman monen klikkauksen taakse. Keskitymme seuraamaan helppoja mittareita, kuten verkkosivujen kĂ€vijĂ€mÀÀrÀÀ, joka ei kerro koko totuutta sivuston toimivuudesta.

KÀyn tÀssÀ lÀpi neljÀ erilaista nÀkökulmaa siihen, miten voit arvioida verkkosivujen uusimisen tarvetta. NÀmÀ eivÀt ole jaoteltuna tÀrkeysjÀrjestykseen, mutta mitÀ enemmÀn huomaat kehittÀmisen tarvetta, sitÀ todennÀköisempi tarve verkkosivujen uudistamiselle on.

Verkkosivujen sisÀllöntuotanto

Kaikkihan sisÀllöstÀ puhuvat, mutta mikÀ sen rooli on kun tarkastellaan yrityksen verkkosivuja? SisÀltö suunnitellaan yrityksen toiminnan lÀhtökohdista ja unohdamme silloin asiakkaan tarpeen.

“TĂ€ssĂ€ ovat meidĂ€n tarjoamat palvelut, me autamme, ota yhteyttĂ€!”

Monen verkkosivun haasteena on se, ettÀ se palvelee usein sellaisia vierailijoita, jotka ovat pÀÀtöksensÀ tehneet ja ovat valmiina ostamaan heti. HankintapÀÀtös on harvoin suoraviivainen. Varsinkaan B2B-palveluissa ja -ratkaisuissa, joiden kÀyttöönotto vaatii muutoksia organisaatiossa, uusia toimintamalleja ja useamman henkilön hyvÀksynnÀn lopullisen pÀÀtöksen tekemiseen.

Jaottelen sisÀllön yrityksen tarjonnasta tehtyihin sisÀltöihin, tyypillisesti palvelu- ja tuotesivuihin ja markkinointia ja rekrytointia varten tuotettuihin sisÀltöihin. Markkinoinnillinen sisÀltö nÀyttelee merkittÀvÀÀ roolia tilanteessa, jossa emme voi kÀydÀ suoraan keskustelua asiakkaan kanssa. Kun toimimme ostajan roolissa, kÀytÀmme hakukonetta ja eri sivustoja entistÀ enemmÀn tiedonhaun tukena. Miten varmistat, ettÀ asiakas pÀÀtyy juuri teidÀn verkkosivuille tarpeen herÀtessÀ?

TĂ€mĂ€ tarkoittaa markkinointityössĂ€ sitĂ€, ettĂ€ sivustolle ei tuoteta kertakĂ€yttöistĂ€ yrityksen nĂ€kökulmasta tuotettua “höttĂ¶Ă€â€ vain sisĂ€llöntuottamisen takia vaan mietimme millaista tietoa asiakkaat etsivĂ€t ja tarvitsevat ostamisen eri vaiheissa? SisĂ€ltö usein mielletÀÀn tekstiksi, mutta se voi olla esimerkiksi webinaareja, demovideoita, oppaita, koulutusvideoita, sĂ€hköpostikursseja, vertailutaulukoita, infograafeja ja palvelusta saatuja hyötyjĂ€ asiakkaiden sanoittamana.

Jos sivustolta puuttuu kokonaan sisÀllöt uusasiakashankinnan tukemiseen, pohdi, onko nykyistÀ sivustoa mahdollista kehittÀÀ. SisÀllöllisen muutoksen tarve ei vÀlttÀmÀttÀ vaadi koko sivuston uusimista.

Vinkki!

Tee verkkosivuille sisÀltöanalyysi ja arvioi miten eri sisÀllöt auttavat asiakasta ostamisessa eteenpÀin. Arvioi esimerkiksi sitÀ, kuinka sisÀltö palvelee asiakkaita, jotka etsivÀt tietoa heille soveltuvista ratkaisuista, tietoa ratkaisun soveltuvuudesta juuri heidÀn tarpeisiinsa, tukea pÀÀtöksentekoon ja siihen, miten juuri teidÀn ratkaisu voidaan myydÀ sisÀisesti eteenpÀin.

Pyri sisĂ€llön analysoinnissa ja mÀÀrittelyssĂ€ katsomaan asiakkaan tiedon tarvetta sen sijaan, ettĂ€ listaat erilaisia verkkosivulle tuotettavia sisĂ€ltömuotoja. Kysy myynnistĂ€ vastaavilta ja asiakastyössĂ€ toimivilta kollegoilta usein kysyttyjĂ€ kysymyksiĂ€ ja myyntitilanteessa kĂ€ytyjĂ€ keskusteluita – vastaavatko sisĂ€ltösi nĂ€ihin kysymyksiin?

Verkkosivujen toiminnallisuuksien rakentaminen

Toiminnallisuudet – nuo verkkosivujen tavoitteet, jotka jÀÀvĂ€t kĂ€vijĂ€mÀÀrĂ€n jalkoihin. Erityisesti B2B-markkinoinnissa, sivuston sisĂ€ltö ja toiminnallisuudet eivĂ€t useinkaan tue liidien ja uusien asiakkaiden hankintaa – miten palvelet monipuolisesti eri sisĂ€llöillĂ€ asiakkaiden tiedonhakua ja tarvetta siinĂ€ vaiheessa kun palvelua tai ratkaisua vasta harkitaan? MitkĂ€ ovat siis ne keinot, jotka saavat asiakkaan jĂ€ttĂ€mÀÀn yhteystietonsa?

Valintaa sopivista palveluntarjoajista tehdÀÀn verkossa ja verkoston kokemuksien tukemana ennen kuin yritykseen ollaan yhteydessÀ. Millaisia toiminnallisuuksia voisimme rakentaa, jotta sivusto tuottaisi yritykselle uusia kontakteja, kasvattaisi potentiaalisista asiakkaista koostuvaa markkinointirekisteriÀ ja toimisi vuorovaikutteisena asiakaspalvelun kanavana?

Vinkki!

Miten markkinoinnin ja myynnin yhteispeli toimii ja miten seuraatte markkinoinnin tuloksellisuutta? Kun toimenpiteiden vaikuttavuutta seurataan, on verkkosivujen toimivuutta ja toiminnallisuuksia helpompi kehittÀÀ dataan perustuen.

Taipuuko nykyinen sivusto siihen, ettÀ pystyt helposti rakentamaan erilaisia laskeutumissivuja, lomakkeita, ajanvarauksia, oppaiden latauksia, kyselyitÀ ja verkkosivujen seurantaa?

Verkkosivujen toiminnallisuuksien mÀÀrittelyssÀ on tÀrkeÀÀ huomioida verkosivujen integroituminen ja asiakastiedon liikkuminen jÀrjestelmÀstÀ toiseen, kuten myynnin kÀytössÀ olevaan CRM-jÀrjestelmÀÀn, markkinoinnin työkaluihin ja mainonnan eri työkaluihin. Et vÀlttÀmÀttÀ saa verkkosivuista parhaita tehoa irti, jos se toimii erillÀÀn kaikista muista yrityksen kÀytössÀ olevista jÀrjestelmistÀ.

Kun tieto liikkuu jÀrjestelmÀstÀ toiseen tai parhaimmillaan on yhdessÀ paikassa, tarjoaa se asiakkaalle paremman asiointikokemuksen, jolloin asiakas saa tarvitsemaansa tietoa ja viestintÀÀ oikea-aikaisesti.

Verkkosivujen visuaalinen ulkoasu

MeillÀ jokaisella on oma mielipide visuaaliseen ilmeeseen ja sivuston nappuloiden vÀreistÀ voidaan olla montaa eri mieltÀ. Milloin voidaan arvioida, ettÀ visuaalinen ilme kaipaisi uudistusta?

Katson tÀtÀ osa-aluetta kokonaisuuden nÀkökulmasta. Kun myynnin ja markkinoinnin materiaalit ovat tekijÀnsÀ nÀköisiÀ ja tiedostoissa nÀkyy omat mieltymykset vÀrimaailmasta ja fonteista, on kokonaisuus pirstaleinen. Onko yrityksellÀ tarvetta laajempaan brÀndin uudistamiseen, jossa yhtenÀistetÀÀn kaikki yrityksen markkinointimateriaalit kÀyntikorteista verkkosivujen visuaaliseen ilmeeseen?

Vinkki!

KÀy lÀpi yrityksen dokumentaatio, myynnin ja markkinoinnin kÀytössÀ olevat tiedostot ja materiaalit. Millainen on lopputulos? Tukeeko verkkosivujen visuaalinen ilme kokonaisuutta ja luoko se positiivista mielikuvaa yrityksen?

YhtenÀisen brÀndimateriaalin, vÀrimaailman ja yrityksen materiaalien tehtÀvÀnÀ on luoda uskottavaa mielikuvaa yrityksestÀ. Jos nÀin ei ole, voi yritysilmeen, viestinnÀn ja verkkosivujen uudistaminen olla paikallaan. Kun yrityksellÀ on kÀytössÀÀn selkeÀ brÀndiohjeistus, on myös markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelu tehokkaampaa.

Teknisesti toimivat ja helppokÀyttöiset verkkosivut

Verkkosivut ovat vanhanaikaiset mutta kuka sen mÀÀrittelee? Jos sivuston julkaisusta on aikaa useampi vuosi, varmista ainakin se, ettÀ kÀyttÀmÀsi julkaisujÀrjestelmÀ on ajan tasalla. Verkkosivujen pitÀÀ tÀnÀ pÀivÀnÀ toimia kÀyttÀjÀn laitteesta huolimatta ja hakukoneet heikentÀvÀt sellaisten sivustojen nÀkyvyyttÀ, jotka eivÀt toimi mobiililaitteella.

“TeknisenĂ€â€ yksityiskohtana haluaisin nostaa esiin sivun kĂ€yttĂ€jĂ€ystĂ€vĂ€llisyyden ja saavutettavuuden sivuston kĂ€yttĂ€jien, mutta myös yllĂ€pitĂ€jĂ€n nĂ€kökulmasta.
JulkaisujĂ€rjestelmissĂ€ on erilaisia nĂ€kymiĂ€ ja editoreita siihen, miten sivuston sisĂ€ltöÀ pĂ€ivitetÀÀn ja kuinka helppoa se on yllĂ€pitĂ€jĂ€lle. YllĂ€pidon ei tarvitse olla ylitsepÀÀsemĂ€ttömĂ€n vaikea asia, joka estÀÀ sivuston pĂ€ivittĂ€misen. Varmista siis verkkosivujen tarjousvaiheessa, mitĂ€ konkreettisesti tarkoittaa kun “verkkosivuja on helppo yllĂ€pitÀÀ ja pĂ€ivittĂ€Ă€â€.

Vaikka olen tekemisessÀ sivuston teknisten asioiden kanssa, annan siitÀ suosiolla estradin osaavammille enkÀ viisastele tÀssÀ kohtaa vinkeillÀ. Luotan verkkosivujen toteuttajaan ja palvelun hankinnassa minulle on tÀrkeÀÀ se, miten esimerkiksi yllÀpito ja asiakaspalvelu on hoidettu ja kuinka hyvin saan apua ongelmatilanteissa.

MistÀ lÀhteÀ verkkosivujen uudistamisessa liikkeelle?

Jos nĂ€mĂ€ neljĂ€ osa-aluetta vaativat kehittĂ€mistĂ€, voit kirjata “bingon”. Silloin kannattaa harkita verkkosivujen uusimista – ei tarvitse tosin odotella bingoon asti vaan tarkastella jokaista osa-aluetta myös yksittĂ€in. Kurkkaa vielĂ€ vinkit verkkosivujen uudistamiseen.

TÀmÀ on vieraskynÀ, jonka on kirjoittanut Sanna Virtanen. VieraskynÀteksteissÀ Duden blogiin kirjoittaa vieraileva tÀhti digialaa lÀheltÀ liippaavista aiheista.

Lue myös nÀmÀ

Ovatko hyvÀt verkkosivut myynnin tae? NÀin luet tarjousta ja ostat hyvÀt verkkosivut

Tarjous verkkosivuista sisÀltÀÀ usein teknistÀ jargonia, joka on kuitenkin vÀlttÀmÀtöntÀ ominaisuuksien listaamisen ja vakuuttavuuden kannalta. Kuinka lukea tarjousta, onko alustalla vÀliÀ ja saako verkkosivuilla lisÀÀ myyntiÀ aikaan?

Verkkosivut kaupantekovÀlineenÀ ilman hienoja digimarkkinoinnin trendisanoja

Usein verkkosivujen julkaisun aikana ja sen jÀlkeen keskitytÀÀn muunmuassa siihen kuinka saadaan alhaisempi bounce rate, parempi konversio-aste, paras ROI, parempi Page Ranking Status. PageSpeed Insights -tulos yli 80/100, tehokkaampi markkinoinnin automaatio ja vaikkapa toimiva liidigeneraattori.

Nettisivut yritykselle – MistĂ€, miten, paljonko maksaa? Tsekkaa nykypĂ€ivĂ€n vaihtoehdot

Nettisivut on tÀrkeÀ myyntikanava ja uskottavuuden ja brÀndin boostaaja. TehdÀkö itse vai tilatako digitoimistolta?