Keskiviikkona, 30.6.2021

Keksisota on hävitty – kysy käyttäjän suostumus evästeisiin, jos haluat pelata varman päälle

Evästeistä on kirjoitettu aiemminkin. Niistä on joskus pitänyt ilmoitella, sitten taas ei. Mikä on vuoden 2021 linjaus? Riittääkö enää edes pelkkä ilmoittelu? Lue lisää!

GDPR-lakien astuessa voimaan vuonna 2018 kirjoitin artikkelin: Täytyykö minun lisätä sivuille ponnahdusikkuna, jossa kerrotaan evästeistä?. Samasta aiheesta kirjoitti moni alan toimija, yhtenä esimerkkinä websuunnittelija Miia Ylinen tekstillään Pitääkö evästekäytännöistä tiedottaa ponnahdusikkunan avulla?. Silloin vastaus oli Ei, ei tarvitse. Tilanne on kuitenkin taas muuttunut vuosien 2020-2021 välissä. Nykyään tarvitsee. Eikä enää riitä pelkkä ilmoitus ”Käytämme evästeitä” ja ”OK”-nappi, vaan ihan oikea kävijän suostumus ja toiminnallisuudet, jotka tekevätkin jotain aikuisten oikeasti.

Tähän väliin pitää lisätä edelleen vanha mutta mainio Cookie Law meme, johon voisi jatkaa eipäsjuupas-settiä vielä vuositolkulla:

Vierityspalkki on kirjoittanut montakin kirjoitusta aiheesta, oleellisimpana mm. Älä kysy lupaa evästeisiin – kysy lupa mainosverkostojen trackkereihin (2020). Isompien yritysten ja erityisesti julkishallintojen nyrkkisääntönä on jo vuoden parin ajan ollut, että evästeisiin täytyy pyytää suostumus. ”Hyväksy välttämättömät”, ”Hyväksy kaikki” -tyyppisiä evästepopuppeja näkee entistä enemmän, sillä enää pelkkä ”OK” ei riitä.

Yleisen linjan huomaa mm. näistä vuosien 2020 ja 2021 välillä julkaistuista artikkeleista ja lausunnoista:

Käytännössä 14.5.2020 tapahtunut Suomen apulaistietosuojavaltuutetun päätös on aiheuttanut täyskäännöksen ja nyt suostumusta on pakko kysyä. Tämä on luettavissa finlex.fi sivuston diaarinumerolla 8040/163/2019 kokonaisuudessaan kohdassa Evästeisiin annettava suostumus.

Toiminnallisten popuppien myötä on syntynyt kuukausimaksullisia palveluita, joilla käytännössä lisätään taas uusi ulkoinen koodinpätkä Google Analyticsin tapaan sivustolle. Tämä scripti lisää toiminnallisuutta evästesuostumusilmoituksen myötä. Tällaisia palveluita ovat muunmuassa Cookiebot (9-37 euroa kuukaudessa), CookieYes (10-40 dollaria kuukaudessa), Cookiefirst (9-19 euroa kuukaudessa), CookieHub (4,95-29,95 euroa kuukaudessa), Cookie Script (6-9 euroa kuukaudessa) ja niin edelleen. Nämä kuitenkin lisäväät sivustolle kutsuja ulkoiseen palveluun, aiheuttavat turhia kuukausimaksuja ja siksi suositeltavin tapa onkin tilata evästeilmoitus digitoimistolta.

Dude räätälöi asiakkaalle evästeilmoitukset aivan kuten muutkin asiat verkkosivustolle. Tyypillisin toteuttamamme evästeilmoitus sisältää yksinkertaisimmillaan kaksi nappia, toiveen mukaan joko ”Hyväksy välttämättömät” ja ”Hyväksy kaikki”, mutta napit voivat sisältää myös ”Hyväksy kaikki” ja ”Asetukset”. Tämä asetusikkuna avaa ylimääräisen modaalin (tyylitellyn ponnahdusikkunan) josta voi erikseen selata evästeitä kuvauksineen ja valita itselleen sopivat evästeet.

Esimerkkejä Duden räätälöidystä evästesuostumuslaatikosta

Julkinen kliksuteltava Figma-prototyyppi on katseltavissa tämän linkin takana.

Boksi voi olla millä puolella vain ja melkein minkä näköinen tahansa. Dude räätälöi tästäkin tyylikkään, hyvin toimivan ja sinun brändiisi sopivan kokonaisuuden.

Evästeasetukset on tarpeellinen ominaisuus erityisesti silloin kun evästeitä on isompi määrä.

Käytettävyys evästeikkunoissa

Periaatteessa evästeboksissa ”Hyväksy kaikki” ei saisi olla vihreällä tai muuten vain ”helpommin” painettavissa, vaan nappien pitäisi olla samanarvoisia, koska ei haluta johtaa harhaan. Kyseessä on myös saavutettavuuskysymys, sillä keskittymishäiriöiset saattavat vahingossa painaa nappia, jota ei ollut tarkoitus painaa. Tätäkin yksityiskohtaa voi tietenkin hienosäätää ja räätälöidä, jos evästeboksi on tuunattavissa (jota moni kuukausimaksullinen ei siis ole). Tästäkin aiheesta Vierityspalkin Perttu Tolvanen on kirjoittanut ansiokkaasti kirjoituksissa Apulaistietosuojavaltuutettu puuttui evästelupalappuihin (22.5.2020) ja Evästelupalaput edelleen yhtä sekamelskaa (10.3.2021).

Evästeboksissa pitäisi siis vähintään olla seuraavat:

  • Mitä evästeitä käytetään
  • Mihin evästeitä käytetään
  • Mahdollisuus hylätä kaikki tai kaikki paitsi välttämättömät evästeet
  • Mahdollisuus hyväksyä kaikki evästeet
  • Jos monikielinen sivusto, evästeboksin tekstit jokaiselle kielelle

Löytyykö sivustoltasi evästesuostumuslaatikko? Miksi, miksi ei?

Eipä löydy meiltäkään (ainakaan vielä), mutta suosittelemme tätä käytäntöä erityisesti julkishallinnoille, isoille yrityksille, yhdistyksille ja muille laajan kohderyhmän omaaville sivustoille. Meidän sivuilla evästeistä verkkosivuilla on kerrottu ainoastaan tietosuojaselosteessa.

Tarvitsetko kuukausimaksuttoman, tyylikkään ja oikeasti toimivan evästeilmoitusboksin sivuillesi? Ota yhteyttä!

Lue myös nämä

Suunnittelijalle kohdistetut kysymykset verkkosivun uudistusprojektissa – TOP5

Ajoittain projektissamme kohtaamme kysymyksiä suunnitteluratkaisuistamme, sillä kymmeniätuhansia euroja kustantavassa verkkosivustossa asiakkaalla on täysi oikeus siihen. Olen listannut viisi yleisimmin kuultua kysymystä, joihin olen perustellut, miksi näihin ei aina kannata tehdä toimenpiteitä.

6 parasta chat-palvelua verkkosivuille

Chat-palvelu verkkosivuilla on hyödyllinen väline asiakashankintaan ja asiakaspalveluun. Tässä kirjoituksessa on kartoitettu kymmenen erilaista chat-palvelua plussineen ja miinuksineen.

6 parasta chat-palvelua verkkosivuille – osa 2

Chat-palveluja on sadoittain, mutta joukossa on paljon bugisia tai muuten vain kökön näköisiä, joita ei voi tuunata haluamakseen tai joista ei löydy perusominaisuuksia kummempaa. Mitkä chat-palvelut ovat laadukkaita, mikä kannattaa ottaa verkkosivuille käyttöön?