Keskiviikkona, 5.6.2013

Digitoimisto on nykyaikainen mainostoimisto

Joku saattaa ihmetellĂ€, ettĂ€ mikĂ€ ihmeen ”digitoimisto”? Meille digitoimisto on lyhyt ilmaisu kĂ€sitteelle ”digitaalinen mainostoimisto”. Perinteinen mainostoimisto tekee ainakin grafiikkaa, mainontaa, yritysilmeitĂ€ ja markkinointia. NiitĂ€ tarroja autoissa ja julisteilta messuilla, you know. Me teemme kaikkea sitĂ€, mutta olemme ennen kaikkea netin kehityksessĂ€ mukana tekemĂ€ssĂ€ ja kokeilemassa uusimpia web-tekniikoita, sekĂ€ pĂ€ivittĂ€in lĂ€snĂ€ alati kasvavassa ja kehittyvĂ€ssĂ€ […]

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 9 vuotta sitten.

Joku saattaa ihmetellĂ€, ettĂ€ mikĂ€ ihmeen ”digitoimisto”? Meille digitoimisto on lyhyt ilmaisu kĂ€sitteelle ”digitaalinen mainostoimisto”. Perinteinen mainostoimisto tekee ainakin grafiikkaa, mainontaa, yritysilmeitĂ€ ja markkinointia. NiitĂ€ tarroja autoissa ja julisteilta messuilla, you know. Me teemme kaikkea sitĂ€, mutta olemme ennen kaikkea netin kehityksessĂ€ mukana tekemĂ€ssĂ€ ja kokeilemassa uusimpia web-tekniikoita, sekĂ€ pĂ€ivittĂ€in lĂ€snĂ€ alati kasvavassa ja kehittyvĂ€ssĂ€ sosiaalisen median maailmassa.

MeidĂ€n mielestĂ€mme verkkosivut ovat usein jo itsessÀÀn hyvĂ€ tapa markkinoida, sillĂ€ ne ovat oikein rakenneltuna jatkuvaa nĂ€kyvyyttĂ€. NetistĂ€ on tullut niin arkipĂ€ivÀÀ, ettĂ€ hyvĂ€t sivut ja sivun sisĂ€ltö on sitĂ€ parasta markkinointia – autenttista ja tehokasta.

Kilpailua tĂ€llĂ€ alalla on hurjasti. Kotisivuja tai logoa tarvitsevat yritykset tai yksityishenkilöt usein googlaavatkin mainostoimistoa omalta alueeltaan (tÀÀllĂ€ pĂ€in ”mainostoimisto jyvĂ€skylĂ€” tai ”kotisivut jyvĂ€skylĂ€”), koska usein ei ole kummempia havaintoja niistĂ€ ”hyvistĂ€” tekijöistĂ€.

Jotkut puhuvat ”mainostoimistojen kriisistĂ€”. TĂ€hĂ€n sen enempÀÀ kantaa ottamatta myönnĂ€n, ettĂ€ Internetin vallankumouksen myötĂ€ perinteisen painomedian merkitys on vĂ€hentynyt, muttei suinkaan muuttunut tarpeettomaksi. MeillĂ€ homma on lĂ€htenyt jo valmiiksi digitaalista lĂ€htökohdista, koska olemme sitĂ€ sukupolvea, joka on elĂ€nyt suunnilleen siitĂ€ lĂ€htien kun netti Suomeen tuli. Meille ei ole olemassa sitĂ€ ”mainosalan murrosvaihetta”, josta keski-ikĂ€iset ja vanhemmat puhuvat. Kaikki jankuttavat, ettĂ€ ”emme ole perinteinen mainostoimisto” ja niin jankutamme mekin, mutta ehkĂ€ eri lĂ€htökohdista.

Toinen merkittÀvÀ osa digiÀ on (tai ainakin tulisi olla!) sosiaalinen media. HÀmmÀstyisit miten paljon suomalaiset kÀyttÀvÀt aikaansa TwitterissÀ (86 000 suomalaista tÀmÀn tekstin kirjoittamishetkellÀ), Facebookissa (ainakin puolitoista miljoonaa suomalaista), PinterestissÀ, Foursquaressa, Instagramissa, Google+:ssa, Youtubessa, Myspacessa, Blogilistassa, HeiaHeiassa, GetGluessa, ja niin edelleen.

checkin-dude

Pyrimme pitÀmÀÀn sosiaalisen median keskeisenÀ osana toimintaamme, sillÀ se on tapa, jolla olemme tottuneet kommunikoimaan. Ihminen kaipaa sitÀ, ettÀ hÀntÀ kuunnellaan, kommunikointitavasta riippumatta. NykyihmisistÀ ainakin meikÀlÀisen tuttavapiiristÀ alle kolmikymppiset tykkÀÀvÀt pyöriÀ netissÀ todella paljon.

Netti ei ole enÀÀ ”se nörttien juttu”, vaan perheen mammat tweettailevat ja check-innaavat Foursquaressa samalla kun heittĂ€vĂ€t lapsensa pĂ€ivĂ€kotiin. Ja muistathan, ettĂ€ nykyaikaistuminen ei sulje ”vanhanaikaisia” tapoja pois – puhelinsoitto toimii aina.

Mainos- ja mediatoimistojen rooli on muuttunut. Kaikki alkaa olla netissĂ€ sosiaalista musiikin kuuntelusta elokuvien katsomiseen. Verkkosivutkaan eivĂ€t ole enÀÀ kiinteitĂ€ ”kĂ€yntikortteja netissĂ€”. Vanhan ajattelun tapaan verkkosivut ovat tarran tai julisteen kanssa samalla tasolla, vain yksi tapa esittÀÀ mainos, mutta todellisuudessa sivut ovat paljon enemmĂ€n. Nettisivujen tulisi pelkĂ€n raa’an informaation lisĂ€ksi luoda keskustelua ja vuorovaikutusta, vaihtuvaa ja mielenkiintoista sisĂ€ltöÀ.

Niin muuten, jatkoa silmÀllÀ pitÀen Duden blogissa ja sivuilla et tule nÀkemÀÀn pelkkÀÀ liirumlaarumia, vaan tavoitteenamme on antaa jokaiselle kÀvijÀlle mukaan jotain hauskaa ja hyödyllistÀ.

Lue myös nÀmÀ

Hakukoneoptimointi – Se parempi SEO-pikaopas

Katso tÀstÀ kirjoituksesta viisi tÀrkeintÀ asiaa, joita verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa olisi syytÀ ottaa huomioon. LöyhÀ pikaopas on vuodelta 2015, mutta tÀrpit ovat melko ajattomia ja pitÀvÀt paikkaansa, erityisesti kohta viisi "Se mitÀ tiesit eilen, on tÀnÀÀn vanhaa".

Hakukoneoptimointi ei ole ominaisuus, jonka voit laittaa pÀÀlle

Hakukoneoptimointi on sivuston saattamista tilaan, jolla se löytyy kaikista parhaiten Googlesta ja muista hakukoneista. Se ei ole tuote, jonka voit ostaa mistÀ vain, vaan vaatii aina kÀyttÀjÀltÀ työtÀ.

Hakukoneoptimointi – Googlen etusivulle viikossa SEO-työkalun avulla

TiedÀtkö millÀ hakusanoilla sivustosi löytyy? TiedÀtkö miten paljon nÀillÀ hakusanoilla sivuille pÀÀtyy vÀkeÀ?