Digitoimisto on nykyaikainen mainostoimisto

Joku saattaa ihmetellä, että mikä ihmeen ”digitoimisto”? Meille digitoimisto on lyhyt ilmaisu käsitteelle ”digitaalinen mainostoimisto”. Perinteinen mainostoimisto tekee ainakin grafiikkaa, mainontaa, yritysilmeitä ja markkinointia. Niitä tarroja autoissa ja julisteilta messuilla, you know. Me teemme kaikkea sitä, mutta olemme ennen kaikkea netin kehityksessä mukana tekemässä ja kokeilemassa uusimpia web-tekniikoita, sekä päivittäin läsnä alati kasvavassa ja kehittyvässä sosiaalisen median maailmassa.

Meidän mielestämme verkkosivut ovat usein jo itsessään hyvä tapa markkinoida, sillä ne ovat oikein rakenneltuna jatkuvaa näkyvyyttä. Netistä on tullut niin arkipäivää, että hyvät sivut ja sivun sisältö on sitä parasta markkinointia – autenttista ja tehokasta.

Kilpailua tällä alalla on hurjasti. Kotisivuja tai logoa tarvitsevat yritykset tai yksityishenkilöt usein googlaavatkin mainostoimistoa omalta alueeltaan (täällä päin ”mainostoimisto jyväskylä” tai ”kotisivut jyväskylä”), koska usein ei ole kummempia havaintoja niistä ”hyvistä” tekijöistä.

Jotkut puhuvat ”mainostoimistojen kriisistä”. Tähän sen enempää kantaa ottamatta myönnän, että Internetin vallankumouksen myötä perinteisen painomedian merkitys on vähentynyt, muttei suinkaan muuttunut tarpeettomaksi. Meillä homma on lähtenyt jo valmiiksi digitaalista lähtökohdista, koska olemme sitä sukupolvea, joka on elänyt suunnilleen siitä lähtien kun netti Suomeen tuli. Meille ei ole olemassa sitä ”mainosalan murrosvaihetta”, josta keski-ikäiset ja vanhemmat puhuvat. Kaikki jankuttavat, että ”emme ole perinteinen mainostoimisto” ja niin jankutamme mekin, mutta ehkä eri lähtökohdista.

Toinen merkittävä osa digiä on (tai ainakin tulisi olla!) sosiaalinen media. Hämmästyisit miten paljon suomalaiset käyttävät aikaansa Twitterissä (86 000 suomalaista tämän tekstin kirjoittamishetkellä), Facebookissa (ainakin puolitoista miljoonaa suomalaista), Pinterestissä, Foursquaressa, Instagramissa, Google+:ssa, Youtubessa, Myspacessa, Blogilistassa, HeiaHeiassa, GetGluessa, ja niin edelleen.

checkin-dude

Pyrimme pitämään sosiaalisen median keskeisenä osana toimintaamme, sillä se on tapa, jolla olemme tottuneet kommunikoimaan. Ihminen kaipaa sitä, että häntä kuunnellaan, kommunikointitavasta riippumatta. Nykyihmisistä ainakin meikäläisen tuttavapiiristä alle kolmikymppiset tykkäävät pyöriä netissä todella paljon.

Netti ei ole enää ”se nörttien juttu”, vaan perheen mammat tweettailevat ja check-innaavat Foursquaressa samalla kun heittävät lapsensa päiväkotiin. Ja muistathan, että nykyaikaistuminen ei sulje ”vanhanaikaisia” tapoja pois – puhelinsoitto toimii aina.

Mainos- ja mediatoimistojen rooli on muuttunut. Kaikki alkaa olla netissä sosiaalista musiikin kuuntelusta elokuvien katsomiseen. Verkkosivutkaan eivät ole enää kiinteitä ”käyntikortteja netissä”. Vanhan ajattelun tapaan verkkosivut ovat tarran tai julisteen kanssa samalla tasolla, vain yksi tapa esittää mainos, mutta todellisuudessa sivut ovat paljon enemmän. Nettisivujen tulisi pelkän raa’an informaation lisäksi luoda keskustelua ja vuorovaikutusta, vaihtuvaa ja mielenkiintoista sisältöä.

Niin muuten, jatkoa silmällä pitäen Duden blogissa ja sivuilla et tule näkemään pelkkää liirumlaarumia, vaan tavoitteenamme on antaa jokaiselle kävijälle mukaan jotain hauskaa ja hyödyllistä.

Tykkää, jos pidit jutusta:

Jos rakastit, tee hyvä teko:

Kaljarahan antamisen sijaan voit lahjoittaa mielenterveystyöhön.

Kommentoi

Vaadittu kenttä