Maanantaina, 2.9.2013

Bloggaus nÀkyy hakukoneessa tilapÀivitystÀ paremmin

ÄlĂ€ ole pelkĂ€stÀÀn somessa, pĂ€ivitĂ€ myös blogia. Joiltakin yrityksiltĂ€ löytyy sivut ja Facebook, mutta ei blogia. On totta, ettĂ€ blogin pitĂ€minen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta se edistÀÀ yrityksen sivujen nĂ€kyvyyttĂ€ Googlessa, joka taas edistÀÀ myyntiĂ€.

TÀmÀ kirjoitus saattaa sisÀltÀÀ vanhentunutta tietoa, sillÀ se on julkaistu yli 9 vuotta sitten.

On hyvĂ€ aloittaa tĂ€stĂ€ aiheesta, kun Duden blogin pĂ€ivittĂ€minen on jÀÀnyt hetkeksi hunningolle – mutta lukuistasta hyvĂ€stĂ€ syystĂ€. Hyvien web-projektien lisĂ€ksi Juha meni naimisiin ja Roni sai pienen poikalapsen. Mutta ei auta, töitĂ€ on tehtĂ€vĂ€.

Piilotettu Aarre-blogin kirjoituksen ”Bloggaavat yritykset erottuvat kilpailijoistaan” inspiroimana pÀÀtin kirjoittaa oman nĂ€kökulmani aiheeseen. Olen Johannan kanssa samaa mieltĂ€.

Monella hyvÀllÀ yrityksellÀ on sivut ja Facebook, mutta ei blogia. On totta, ettÀ blogin pitÀminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta se edistÀÀ yrityksen sivujen nÀkyvyyttÀ Googlessa, joka taas edistÀÀ myyntiÀ. Facebook nÀkyy myös Googlessa, mutta tilapÀivitysten sisÀltöjÀ hakukone ei nappaa yhtÀ hanakasti kuin hyvien bloggausten.

bloggaus

Bloggaukset nimittÀin listautuvat muuallekin kun niitÀ linkitellÀÀn. LisÀksi hakukoneiden sivuja ja tietueita indeksoivat spiderit pitÀvÀt listauksien crawlailusta, eli hyvÀt avainsanat saavat myös hyvÀÀ jalansijaa Googlessa. Suomeksi: hyvin suunniteltu blogi, kirjoitusten otsikot, mielenkiintoinen ja rikkaasti kirjoitettu sisÀltö nÀkyy vÀistÀmÀttÀ Googlessa. Jos kilpailu on kovaa, tiheÀmmin pÀivittyvÀt ja useammasta paikkaa linkitetyt (=vaikutusvaltaisemmat) blogit nÀkyvÀt paremmin. Blogilla varustettu yrityssivut ovat siis moninkertaisesti arvokkaampia kuin infosivut, jotka sisÀltÀvÀt vain staattista sisÀltöÀ.

PelkkÀ blogi ei kuitenkaan itsessÀÀn riitÀ. Blogin sisÀltö ja pÀivitystiheys vaikuttaa myös. Aloitetaan pÀivitystiheydestÀ; Useimmiten harvoin pÀivittyvÀstÀ blogista tulee sellainen kuva, ettÀ yrityksen sisÀllÀ ei tapahdu mitÀÀn. Toisaalta, se voi myös vihjata siitÀ, ettÀ jengi ei ole ehtinyt töiltÀÀn blogata. Toisaalta, vuorokaudessa on 24 tuntia ja ainakin netissÀ työskentelijÀllÀ liikenee aikaa sen verran, ettÀ kerkiÀÀ yhden kirjoituksen silloin tÀllöin ulos suoltaa.

SisÀltö pitÀisi totta kai liittyÀ omaan alaan ja yritykseen ja tukea myös yrityksen toimintaa, mutta nÀkisin rohkeiden kannanottojen ja mielipiteiden olevan oman yrityksen asioita vielÀkin tÀrkeÀmpiÀ. UlospÀin linkittely ja huomion saaminen hyvÀn kirjoituksen kautta on nÀkyvyyttÀ myös omalle yritykselle, markkinointia vÀhÀllÀ vaivalla.

Blogi ja sosiaalinen media kulkevat kÀsi kÀdessÀ, eli kirjoituksen julkaisemisen jÀlkeen ÀkkiÀ jakamaan TwitterissÀ, LinkedINissÀ, Facebookissa, PinterestissÀ ja muualla sosiaalisen median maailmassa.

SiispÀ, ei muuta kuin bloggaamaan! HyvÀ blogi ja bloggaus nÀkyy kauas.

Lue myös nÀmÀ

Hakukoneoptimointi – Se parempi SEO-pikaopas

Katso tÀstÀ kirjoituksesta viisi tÀrkeintÀ asiaa, joita verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa olisi syytÀ ottaa huomioon. LöyhÀ pikaopas on vuodelta 2015, mutta tÀrpit ovat melko ajattomia ja pitÀvÀt paikkaansa, erityisesti kohta viisi "Se mitÀ tiesit eilen, on tÀnÀÀn vanhaa".

Hakukoneoptimointi WordPressin Yoast SEO-lisÀosan avulla

Yoast SEO on WordPress-maailman suosituimpia hakukoneoptimointilisÀosia. TÀssÀ oppaassa kerromme, kuinka sitÀ kÀytetÀÀn.

Paljonko kotisivut maksavat?

Kuulemme usein kysymyksen "MitÀ nettisivut maksavat?".