WordPress-sivut – räätälille vai markettiin?

WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, osin siitä syystä, että sitä on helppo käyttää ja sivuja helppo päivitellä. Toinen meille verkkosivuntekijöille valitettava suosion puoli on se, että periaatteessa kuka tahansa voi rakentaa itselleen sivut ilman ammattilaista. Monet webhotellit leipovat WordPressin sisään valmiiksi asennettuna, jolloin voi lähteä valitsemaan valmista teemaa ja laajentaa sivustoa haluamakseen lisäosilla. WordPressin kaupallinen puoli WordPress.com tarjoaa myös ilmaisia sekä premium-tilejä sivuston DIY-tyyppiseen rakentamiseen.

Valmiit palikat ja valmisteemat pilaavat hieman WordPressin mainetta tietyllä tapaa. Jopa jotkut ammattilaisohjelmoijat karsastavat WordPressiä juuri näistä syistä. Tosiasia on kuitenkin se, että parhaat kokonaisuudet verkkoon syntyvät sillä, että verkkototeutuksen toteuttaa ammattilaisporukka ja toteutus on räätälöity juuri asiakasta varten käyttämättä ”helppoja” oikoteitä kuten valmisteemoja.

Tee se itse -WordPress-sivut eivät ole ammattimainen vaihtoehto

Miksi ei kannata käyttää valmisteemaa yrityksen verkkosivuilla (tai välttämättä henkilökohtaisillakaan sivuilla) on vähän samankaltainen kysymys kuin miksi ei ole fiksuinta käyttää ilmaista gmail.com-osoitetta yrityksen sähköpostiosoitteena. Kysymys on siitä millaisen kuvan haluat antaa, ammattimaisen vai vähemmän ammattimaisen.

Hiljattain mainitessani Twitterissä verkkosivu-uudistuksesta WordPressillä, sain seuraavanlaisen kommentin:

Niin, miksi koodata sivusto itse, kun kerran valmiita palikoita löytyy ja itse muokkaaminen on niin helppoa? tähän on todella monta syytä. Avataanpas auki muutamia. Keskityn tässä lähinnä esimerkiksi Envato / Themeforest -kaupasta löytyviin suosittuihin hirvityksiin. Jos valmisteemaa on pakko käyttää, suomalainen Foxland.fi on ainoa, jota pystyn suosittelemaan.

Liikaa höttöä, suorituskyky kärsii

Usein valmisteemoissa on liikaa ominaisuuksia, joita ei tarvitse. Vaikka käyttäisit valmisteeman valitsemiseen aikaa ja hieman rahaakin, ne on usein ajateltu ”kaikkea kaikille” -tyyppisesti, joissa ei ole lopulta mitään kenellekään.

Hitaaaaaaaasssti latautuvat sivustot ovat netin riippakivi. Valmisteemalla pyörivällä sivustolla esimerkiksi tyylitiedostojen optimointi on usein unohdettu kokonaan.

”Tämän olen nähnyt ennenkin” – omaperäisyys puuttuu

Valmiit palaset ovat pakettiratkaisuja, joista ei saa ilman teknistä osaamista välttämättä kovin hyvännäköistä, juuri sinun yrityksellesi mietittyä kokonaisuutta. Sivustoista tulee samannäköisiä kuin muillakin, usein kankeita kokonaisuuksia.

Huono käytettävyys

Monet valmisteemat sisältävät turhia animaatioita, kelluvia rullauspalkkeja (maailman rasittavinta kun sivuston rullaus ei toimi kuten haluaa vaan luistelee karkuun), outoja valikoita, epäloogisia linkkejä, jne. Kaikista pahimmasta päästä on yksi suosituimmista teemoista, ”multipurpose”-tyyppinen moneen käyttötarkoitukseen tarkoitettu Divi. Kun avaat demon näet heti mitä kaikkea on pielessä. Kikkareet eivät tee verkkosivuista hyviä, varsinkaan silloin kun ne eivät toimi oikein ja on tehty vain siitä syystä, että teema näyttäisi ”hienolta” ja myisi enemmän.

Ei toimi sinun sisältösi kanssa

Monet teemat on rakennettu tietyntyyppiselle sisällölle valmiiksi, eli sinun pitää kehittää oma sisältösi teeman rajoitteiden mukaisesti, esimerkiksi kuvagalleria tähän ja palvelut tuohon -tyyppisesti. Sivuston suunnittelun pitäisi mennä juuri toisin päin, eli ulkoasua suunnitellaan sisällön mukaan.

Koodin laatu ja tietoturva

Valmisteemoihin ei välttämättä tule koskaan päivityksiä ostamisen jälkeen, ne on saatettu toteuttaa massatuotannolla Aasiassa ja koodin laatu on välillä kyseenalaista. Jotkin teemat saattavat olla jo ostaessa vanhentuneita ja sisältää suoria haavoittuvuuksia. Koodi on laadullisesti usein huonoa, eikä esimerkiksi suorituskykyä tai toimivuutta ole testattu riittävästi. Esteettömyyttä ei ole usein testattu ollenkaan.

Toteuttaja on kolmas osapuoli

Joku valmisteematkin koodaa. Useimmiten tämä taho ei tiedä liiketoiminnastasi hölkäsen pöläystä, eikä oikeastaan edes kiinnosta, kunhan teema myy mahdollisimman paljon. Minusta on ainakin vähän outoa, että sivuston ulkoasun juuri sinun yrityksellesi olisi rakentanut joku random jostain ulkomailta.

Rajoitteet toiminnallisuuksissa

Tarvitsetko sinulle räätälöityä verkkokauppaa, tapahtumakalenteria, varaussysteemiä, kassasi kanssa keskustelevaa toimintoa, sosiaalisen median virtaa, jonkinlaista laskuria, hyvännäköistä galleriaa, jne. Näitä pystyy laajentamaan lisäosilla, mutta valmiit lisäosat saattavat olla rumia tai eivät toimi juuri sinun tarpeisiisi. Valmispalikoilla ei välttämättä saa juuri tietynlaista tai aivan uudenlaista toiminnallisuutta jota saatat hakea.

”Mulla olisi tällainen idea…” -tyyppinen ajattelu täytyy hylätä alkuun valmisratkaisuissa. Jos haluat hiilidioksidipäästölaskuria verkkokauppaasi, eipä niin vain onnistukaan.

Muuta?

Valmisteema voi tuntua aluksi houkuttelevalta vaihtoehdolta, sillä teemoja saa kohtuuhinnoilla tai jopa ilmaiseksi. Pitkällä tähtäimellä väittäisin että valmisteema on kuitenkin huonompi ratkaisu, sillä kun yrityksen kehittyessä teema ei taivukaan toivottuihin asioihin, päätyy pakkouudistuksen eteen.

Me Dudella emme käytä ollenkaan valmisteemoja, sillä olemme keskittyneet täysillä järkeviin, räätälöityihin toteutuksiin. Tästä syystä emme edes lähde suosittelemaan itse asennettavia teemoja. Pohjateemanamme käytämme omista resepteistä vuosien varrella kehitettyä Air-aloitusteemaa, jonka pohjalta muovaamme jokaisen sivuston oikeaoppisen näköiseksi. Ei ihan heti osaisi arvata että myös tämä sivusto jota katsot pohjautuu Air-teemaan, se on nimittäin niin hyvä raakatimantti että siitä saa hiottua minkä näköistä tahansa. Koodinikkareille mannaa löytyy myös GitHubistamme.

Jos suinkin mahdollista, tee(tä) aina räätälöityä, niin saat parasta. Eikö parhaalta tunnukin kun tiedät että sivustosi on juuri sinulle rakennettu, eikä samanlaista löydy muilta?

Muiden kirjoituksia samasta aiheesta:

Tykkää, jos pidit jutusta:

Jos rakastit, tee hyvä teko:

Kaljarahan antamisen sijaan voit lahjoittaa mielenterveystyöhön.

Kommentoi

Vaadittu kenttä