Keskiviikkona, 2.8.2017

WordPress-sivut Рräätälille vai markettiin?

WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, osin siitä syystä, että sitä on helppo käyttää ja sivuja helppo päivitellä. Toinen meille verkkosivuntekijöille valitettava suosion puoli on se, että periaatteessa kuka tahansa voi rakentaa itselleen sivut ilman ammattilaista. Monet webhotellit leipovat WordPressin sisään valmiiksi asennettuna, jolloin voi lähteä valitsemaan valmista teemaa ja laajentaa sivustoa haluamakseen lisäosilla. WordPressin kaupallinen puoli WordPress.com tarjoaa myös ilmaisia sekä premium-tilejä sivuston DIY-tyyppiseen rakentamiseen.

Valmiit palikat ja valmisteemat pilaavat hieman WordPressin mainetta tietyll√§ tapaa. Jopa jotkut ammattilaisohjelmoijat karsastavat WordPressi√§ juuri n√§ist√§ syist√§. Tosiasia on kuitenkin se, ett√§ parhaat kokonaisuudet verkkoon syntyv√§t sill√§, ett√§ verkkototeutuksen toteuttaa ammattilaisporukka ja toteutus on r√§√§t√§l√∂ity juuri asiakasta varten k√§ytt√§m√§tt√§ “helppoja” oikoteit√§ kuten valmisteemoja.

Tee se itse -WordPress-sivut eivät ole ammattimainen vaihtoehto

Miksi ei kannata käyttää valmisteemaa yrityksen verkkosivuilla (tai välttämättä henkilökohtaisillakaan sivuilla) on vähän samankaltainen kysymys kuin miksi ei ole fiksuinta käyttää ilmaista gmail.com-osoitetta yrityksen sähköpostiosoitteena. Kysymys on siitä millaisen kuvan haluat antaa, ammattimaisen vai vähemmän ammattimaisen.

Hiljattain mainitessani Twitterissä verkkosivu-uudistuksesta WordPressillä, sain seuraavanlaisen kommentin:

Niin, miksi koodata sivusto itse, kun kerran valmiita palikoita löytyy ja itse muokkaaminen on niin helppoa? tähän on todella monta syytä. Avataanpas auki muutamia. Keskityn tässä lähinnä esimerkiksi Envato / Themeforest -kaupasta löytyviin suosittuihin hirvityksiin. Jos valmisteemaa on pakko käyttää, suomalainen Foxland.fi on ainoa, jota pystyn suosittelemaan.

Liikaa höttöä, suorituskyky kärsii

Usein valmisteemoissa on liikaa ominaisuuksia, joita ei tarvitse. Vaikka k√§ytt√§isit valmisteeman valitsemiseen aikaa ja hieman rahaakin, ne on usein ajateltu “kaikkea kaikille” -tyyppisesti, joissa ei ole lopulta mit√§√§n kenellek√§√§n.

Hitaaaaaaaasssti latautuvat sivustot ovat netin riippakivi. Valmisteemalla pyörivällä sivustolla esimerkiksi tyylitiedostojen optimointi on usein unohdettu kokonaan.

“T√§m√§n olen n√§hnyt ennenkin” – omaper√§isyys puuttuu

Valmiit palaset ovat pakettiratkaisuja, joista ei saa ilman teknistä osaamista välttämättä kovin hyvännäköistä, juuri sinun yrityksellesi mietittyä kokonaisuutta. Sivustoista tulee samannäköisiä kuin muillakin, usein kankeita kokonaisuuksia.

Huono käytettävyys

Monet valmisteemat sis√§lt√§v√§t turhia animaatioita, kelluvia rullauspalkkeja (maailman rasittavinta kun sivuston rullaus ei toimi kuten haluaa vaan luistelee karkuun), outoja valikoita, ep√§loogisia linkkej√§, jne. Kaikista pahimmasta p√§√§st√§ on yksi suosituimmista teemoista, “multipurpose”-tyyppinen moneen k√§ytt√∂tarkoitukseen tarkoitettu Divi. Kun avaat demon n√§et heti mit√§ kaikkea on pieless√§. Kikkareet eiv√§t tee verkkosivuista hyvi√§, varsinkaan silloin kun ne eiv√§t toimi oikein ja on tehty vain siit√§ syyst√§, ett√§ teema n√§ytt√§isi “hienolta” ja myisi enemm√§n.

Ei toimi sinun sisältösi kanssa

Monet teemat on rakennettu tietyntyyppiselle sisällölle valmiiksi, eli sinun pitää kehittää oma sisältösi teeman rajoitteiden mukaisesti, esimerkiksi kuvagalleria tähän ja palvelut tuohon -tyyppisesti. Sivuston suunnittelun pitäisi mennä juuri toisin päin, eli ulkoasua suunnitellaan sisällön mukaan.

Koodin laatu ja tietoturva

Valmisteemoihin ei välttämättä tule koskaan päivityksiä ostamisen jälkeen, ne on saatettu toteuttaa massatuotannolla Aasiassa ja koodin laatu on välillä kyseenalaista. Jotkin teemat saattavat olla jo ostaessa vanhentuneita ja sisältää suoria haavoittuvuuksia. Koodi on laadullisesti usein huonoa, eikä esimerkiksi suorituskykyä tai toimivuutta ole testattu riittävästi. Esteettömyyttä ei ole usein testattu ollenkaan.

Toteuttaja on kolmas osapuoli

Joku valmisteematkin koodaa. Useimmiten tämä taho ei tiedä liiketoiminnastasi hölkäsen pöläystä, eikä oikeastaan edes kiinnosta, kunhan teema myy mahdollisimman paljon. Minusta on ainakin vähän outoa, että sivuston ulkoasun juuri sinun yrityksellesi olisi rakentanut joku random jostain ulkomailta.

Rajoitteet toiminnallisuuksissa

Tarvitsetko sinulle räätälöityä verkkokauppaa, tapahtumakalenteria, varaussysteemiä, kassasi kanssa keskustelevaa toimintoa, sosiaalisen median virtaa, jonkinlaista laskuria, hyvännäköistä galleriaa, jne. Näitä pystyy laajentamaan lisäosilla, mutta valmiit lisäosat saattavat olla rumia tai eivät toimi juuri sinun tarpeisiisi. Valmispalikoilla ei välttämättä saa juuri tietynlaista tai aivan uudenlaista toiminnallisuutta jota saatat hakea.

“Mulla olisi t√§llainen idea…” -tyyppinen ajattelu t√§ytyy hyl√§t√§ alkuun valmisratkaisuissa. Jos haluat hiilidioksidip√§√§st√∂laskuria verkkokauppaasi, eip√§ niin vain onnistukaan.

Muuta?

Valmisteema voi tuntua aluksi houkuttelevalta vaihtoehdolta, sillä teemoja saa kohtuuhinnoilla tai jopa ilmaiseksi. Pitkällä tähtäimellä väittäisin että valmisteema on kuitenkin huonompi ratkaisu, sillä kun yrityksen kehittyessä teema ei taivukaan toivottuihin asioihin, päätyy pakkouudistuksen eteen.

Me Dudella emme käytä ollenkaan valmisteemoja, sillä olemme keskittyneet täysillä järkeviin, räätälöityihin toteutuksiin. Tästä syystä emme edes lähde suosittelemaan itse asennettavia teemoja. Pohjateemanamme käytämme omista resepteistä vuosien varrella kehitettyä Air-aloitusteemaa, jonka pohjalta muovaamme jokaisen sivuston oikeaoppisen näköiseksi. Ei ihan heti osaisi arvata että myös tämä sivusto jota katsot pohjautuu Air-teemaan, se on nimittäin niin hyvä raakatimantti että siitä saa hiottua minkä näköistä tahansa. Koodinikkareille mannaa löytyy myös GitHubistamme.

Jos suinkin mahdollista, tee(tä) aina räätälöityä, niin saat parasta. Eikö parhaalta tunnukin kun tiedät että sivustosi on juuri sinulle rakennettu, eikä samanlaista löydy muilta?

Muiden kirjoituksia samasta aiheesta:

Pullopostia?

Koottuja kuulumisia sisältävä bittivirtojen pulloposti saapuu rantaasi noin kolmen kuukauden välein.