Perjantaina 2.2.2018

Sisältö ei tule ensin

Sisältö on kuningas, periaatteessa. Vai onko? Elisa Heikura Moretagilta kävi puhumassa tammikuun WordPress Jyväskylä Meetupissa siitä kuinka verkkosivuja yleensä suunnitellaan väärin. Kahvikeskustelut ja itse esitys kirvoitti paljonkin ajatuksia kenties hohkatuimmasta asiasta verkkosivujen suunnittelusta – sisällöstä.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 6 vuotta sitten.

Olen lukenut lukuisia artikkeleja aiheesta, joissa hehkutetaan sisältöä. Tai ollaan hehkuttamatta. Sisältö on kuningas, periaatteessa. Vai onko?

Elisa Heikura Moretagilta kävi puhumassa tammikuun WordPress Jyväskylä Meetupissa siitä kuinka verkkosivuja yleensä suunnitellaan väärin. Kahvikeskustelut ja itse esitys kirvoitti paljonkin ajatuksia kenties hohkatuimmasta asiasta verkkosivujen suunnittelusta – sisällöstä. Lisäksi keskiviikkoinen tweettini suuntaa-antavista sisällöistä herätti yllättävän vastakkaisia mielipiteitä, joten avaus aiheesta on paikallaan.

On aivan totta, että sisältö on tärkeä osa verkkosivuja, mutta usein sisällöllä tarkoitetaan tekstejä, kun se kuitenkin on paljon muutakin. Sisältö on tekstin lisäksi kuvia, elementtejä, videoita, tavoitteita, toimintoja.

Sisältö ja suunnittelu kulkevat käsi kädessä. Ilman toista ei ole toista.

Sisältöä tärkeämpää on kysyä kuka, ketä, mitä, milloin, kenelle, missä, miten

Vaikka verkkosivujen suunnittelussa asiat menevätkin melkolailla käsi kädessä, määrittely on yhtä tärkeää kuin sisällöntuotanto. Vähällä sisällöllä saa paljon aikaan kun taas vähällä määrittelyllä saa hyvin vähän tulosta, ainakaan mitään tarkoituksenmukaista.

Mietitään mihin tulee mitäkin, ketä palvelee, mitä yritetään tehdä tai kertoa. Ketään ei kiinnosta teksti, joka on kirjoitettu vain siksi koska se on pakko kirjoittaa tai jollain firman hallituksessa istuvalla on fiksaatio juuri siihen lainaukseen tai yritystarinaan. Sisällön (jälleen, ei pelkästään tekstisisällön) tulee palvella sivustolla kävijää.

Kun sivusto on suunniteltu hyvin, sisältöä on helpompi tuottaa. Tavallaan sisältö myös määrittelee ja speksaa itsessään.

Lorem ipsum vai nokkelaa suuntaa-antavaa “jotain tähän” -tekstiä

Jos meiltä kysytään sisällöntuotantopalvelua, vastaamme saman tien että emme tarjoa sellaista. Se on tavallaan vale, koska tuotamme sisältöä koko ajan. Teemme sivuston ilmeen ja teknisen työn, mietimme asiakkaan kanssa millaista (sisältöä) tulee minnekin ja lähdemme jopa itse tuottamaan sitä.

Tykkäämme kirjoitella “dummy-contentia”, suuntaa-antavaa sisältöä sivuston työstövaiheessa, vaikka mitään ei olisi, sillä se on aina parempi kuin latinankielinen merkityksetön teksti, jossa sanat ja lauseet ovat liian pitkiä suomalaiseen suuhun. Teksti joka on sinne päin antaa paremman kuvan tulevista oikeista teksteistä. Koska sitten kun oikeat sisällöt saadaan lopulta valmiiksi, valikot eivät rivity miten sattuu, otsikot toimivat keskitettynäkin ja responsiivisuudessa ei tule ongelmia. Olen kuullut, että jotkut eivät käytä tekstiä ollenkaan. En ymmärrä.

Totta kai joskus pitää tyytyä Lorem Ipsumiinkin, ei mekään siitä täysin olla voitu luopua. Joskus pitää testata vain niin pitkiä tekstejä. “Wall of textiin” Lorem Ipsum onkin otollinen. Asiakkaasta riippuen, joskus olemme käyttäneet myös suomenkielistä lipsumia, eli pätkä Aleksis Kiven Seitsemän Veljestä -tarinasta tai ote Tuksun blogista. Koska suomi on aina parempi kuin latina, usko pois.

Lorem Ipsumia perustellaan sillä, että sen huomaa niin helposti, että se ei vahingossakaan päädy liveversioon sivustosta. Kummaksun tätä argumenttia, sillä meillä ainakin sisällöt katsotaan läpi ennen kuin julkaistaan. Se on osa tsekkilistaamme.

Lipsum on varmaan netin käytetyin teksti. Googlaa vaikka. Kolmekymmentäyhdeksän miljoonaa hakutulosta. Aika paljon täytetekstiä lipsahtanut tuotantoon! eli ei sekään aina edes auta.

Mitäs sitten kun sisältöä ei ole?

Eihän se ole ongelma eikä mikhään? sitten sisältöä tuotetaan. Joko itse tai kumppanin avulla. Tekstin tuottamiseen saatat tarvita kumppanin kuten Moretag tai Jooli, joita me suosittelemme tarvittaessa. Olen minäkin kirjoitellut muiden tekstejä puhtaaksi. Sisältöä miettiessä ei tarvitse osata kirjoittaa, voi vaikka sanella – kirjoittajia kyllä löytyy.

Jokainen verkkosivujaan valmisteleva yritys tietää oman bisneksensä – tai niin sitä ainakin voisi kuvitella. Kun tietää esimerkiksi sivurakenteen saa jo hieman suuntaa-antavaa tietoa siitä minkälaista sisältöä lähdetään tuottamaan. On sitten suunnittelijan tehtävä asettaa näitä raameja asiakkaalle.

Loppusanat

Suunnittele ja speksaa sivusto, sillä kun konsepti on kasassa, on sisällöntuotantokin helpompaa. Helpommin sanottu kuin tehty, tietysti, mutta sisältö tulee kun on tullakseen, alkuvaiheessa tai loppuvaiheessa.