Tiistaina, 13.12.2016

Paljonko nettisivut maksavat?

Viime aikoina netissä on jonkin verran pöhisty verkkosivujen ostamisesta ja räätälöinnistä sekä erityisesti hinnoitteluun liittyvistä kysymyksistä. Esimerkiksi digitoimisto Karhu Helsinki bloggasi aiheesta tänään sekä vaasalainen Morgan Digital valmisteemoista, joka liittyy aiheeseen. Myös Vierityspalkin mainiot bloggaukset on ollut usein helppo linkittää näistä puhuttaessa.

Jos haluat tiet√§√§ meid√§n hinnat heti, katso hinnat bloggauksestamme “Miksi digitoimiston verkkosivuilla ei kerrota hintoja”.

Nettisivujen hinta on vieläkin monelle mysteeri Рjoskus jopa alalla toimijalle. Nykymaailma on kytketty nettiin ja ala on äärimmäisen kilpailtu. Kun yritykset lähtevät investoimaan verkkosivuihin tai uudistamaan olemassaolevaa sivustoaan tai brändiään, etsitään parasta mahdollista toteuttajaa Рyleensä myös halvinta. Nettisivujen ostaminen koetaan hankalaksi, sillä ei asiakas ei yleensä tiedä mistä hinta koostuu, vaikka toimisto perustelisikin sen näennäisesti riittävän hyvin.

My√∂s Dudelle kysymys “Mit√§ nettisivut maksavat?” on tuttu. On valitettavaa, ett√§ kysymykseen pit√§√§ vastata kysymyksell√§, mutta pystytk√∂ antamaan suoraa hintaa autolle tai asunnolle tiet√§m√§tt√§ millaista haetaan? Tonnista sataan tonniin on kaikista suorin vastaus, mutta se ei viel√§ kerro yht√§√§n mit√§√§n.

√Ąl√§ mieti ensimm√§isen√§ paljonko perussivut maksavat, vaan millaiset sivut juuri sin√§ tai yrityksesi tarvitsee ja vasta sitten paljonko on varaa sijoittaa. Hyvin tehty sivusto tienaa itsens√§ ajallaan takaisin kun taas luotaanty√∂nt√§v√§st√§ tai ep√§k√§yt√§nn√∂llisest√§ sivustosta tulee helposti takkiin.

‚ÄĒ Duden blogissa 10.4.2015, “Millaiset ovat perussivut?

Nettisivuja on erilaisia ja yrityksiä on erilaisia, näin ollen myös hintaskaala on laaja. Yritykseltä nettisivuja ostaessa puhutaan asiantuntijatyöstä, jossa tuntihinnalla on myös jonkin verran roolia. Käytetty työaika ei loppuasiakasta kiinnosta, vaan miten investointi maksaa itsensä takaisin. Siksi pureudun nyt ruohonjuuritasolla siihen, mistä esimerkiksi meidän hinnat koostuu.

Duden tekemien sivustojen hinnat liikkuvat tällä hetkellä kolmesta ja puolesta tonnista reiluun kymppitonniin. Neljän hengen toimijana pystymme toteuttamaan isojen ja keskikokoisten yritysten lisäksi hyvällä hinta-laatusuhteella myös pienemmille yrityksille. Vakioprojektimme pyörii siellä 8000 euron molemmilla puolilla, jolla saa meiltä jo paljon.

Sitten niitä perusteluja hinnoille.

Räätälöidyt, helppokäyttöiset ja tarkoituksenmukaiset sivut asiakasta varten

Käsityö, just sulle tehty maksaa hieman enemmän kuin pakettiratkaisut. Kaikki tietävät että kaupassakin luomu ja käsityönä tehdyt tuotteet ovat hieman hinnakkaampia. Toteutamme kaikki sivustomme tarkoituksenmukaiseksi, asiakasta varten. Jokaista tekstiä ja kuvaa pystyy oletusarvoisesti erikseen pyytämättä päivittämään, ilman että meille täytyy soitella jos yhteystietosivulla muuttuu työkaverin puhelinnumero. Sivuston elementtejä pystyy päivittelemään ja jopa siirtelemään vapaasti paikasta toiseen niin toivottaessa. Emme ole koskaan kouluttaneet asiakasta sivuston käyttöön tuntia paria pidempään Рjokainen oppii päivittelyn tunnissa.

Väittäisin, että valmisteemalla tai kotisivukoneella ei saa yhtä intuitiivista ja helppoa käyttökokemusta siten, että kävijän puolella kaikki on yhtä hyvännäköistä. Halpisratkaisuissa fiilis on räätälöityihin toteutuksiin verrattaessa aivan erilainen.

Selkein ero todella edullisiin verkkosivuihin verrattuna räätälöityihin useamman tonnin sivuihin on nimenomaan päivitettävyys. Joiltakin yritykseltä ostettaessa staattisia html-sivuja tai laskeutumissivuja voi saada halvalla, mutta niiden päivittäminen voi tulla kalliiksi kun lisämuutoksista joutuu maksamaan ekstraa. Pitkäjänteisiin sivustoprojekteihin kannattaa siksi suosia aina sisällönhallintajärjestelmää, mieluiten WordPressiä.

Hyvä sivusto tuo asiakkaalle lisää kauppaa

Hyvin toteutettu sivusto tai verkkokauppa maksaa itsensä takaisin, varsinkin kun se esittelee brändin, yritysilmeen, tuotteen, sisältää grafiikkaa ja generoi liidejä tai suoraa kauppaa. Sivusto parhaimmillaan lisää tunnettuutta ja myyntiä, johon vaikuttaa suoraan se millainen sivusto on ja miten hyvin se toimii.

Mitä parempi sivusto Рsitä enemmän kävijöitä Рsitä enemmän kauppaa.

Palvelu ennen kaikkea

Hyvässä hinnassa näkyy myös hyvä palvelu, sen tietää jokainen kuluttaja jo pelkästään kivijalkaliikekokemuksella. Henkilökohtaista ja asiakkaan huomioonottavaa palvelua ei välttämättä kaikki laske suoraan kustannuksiin, mutta se on silti oleellinen osa kokonaisuutta, asiakkuuden alusta loppuun saakka projektivaiheessa ja sen ulkopuolella.

Palvelua on jo alkuspeksaus ja se, että projekti määritellään jo ennen kuin lähdetään tarjoamaan. Tarjoukseen lasketaan tietty määrä palavereja ja hinnassa näkyy yleinen rahassa mittaamaton palvelu.

Tyylikäs ja uniikki ilme

Mit√§ halvemmalla sivuja l√§hdet√§√§n ostamaan, sit√§ v√§hemm√§lle roolille graafinen suunnittelu v√§ist√§m√§tt√§ k√§y. Kotisivukoneita k√§ytt√§ess√§ ei tule varsinaisesti grafiikkaa mukaan ollenkaan vaan kaikki koostetaan sivuston omilla elementeill√§. Pelk√§ll√§ koodillakin saa aikaan hienoja ja n√§ytt√§vi√§ asioita, mutta kun haluaa uniikkia, erottuvaa, p√§r√§ytt√§v√§√§ ilmett√§ yritykselle, tarvitaan aina graafista suunnittelijaa. √Ąl√§ laita koodaria suunnittelemaan logoa, vaan osta mieluummin r√§√§t√§l√∂ity kokonaisuus sivuista, johon sis√§ltyy yritysilme.

Dudella hintoihin sis√§ltyy l√§hes poikkeuksetta v√§hint√§√§n ulkoasun, kuva- ja v√§rimaailman suunnittelu aina laajempiin yritysilmeisiin saakka logoa my√∂ten. Se saattaa h√§m√§t√§ hinnassa kun puhutaan vain “nettisivuista” – ulkoasua ja sen suunnittelua on kokonaissummasta oleellinen osa.

Tekniikan laatu Рpitkälle viedyt prosessit

Koodia ei pid√§ v√§h√§tell√§. Olen kuullut monta kertaa asiakkaan edellisten sivujen olevan vaikeasti p√§ivitett√§v√§t, hankalat, rikkin√§iset tai raskaat. Valmisteeman tai kymmenen eri lis√§osan p√§√§lle tekev√§t toimijat kykenev√§t tarjoamaan omanlaistaan ratkaisua, mutta Themeforest-tyyppisist√§ teemakaupoista ostetut joka tilanteeseen sopivat “multipurpose”-teemat logon ja v√§rien vaihdolla eiv√§t v√§ltt√§m√§tt√§ luo kaikista uskottavinta kuvaa firmasta – etenkin kun samanlaisia sivustoja l√∂ytyy roppakaupalla (knoppitieto: valmisteeman tunnistaa muuten yleens√§ √§rsytt√§v√§n “kelluvasta” vieritt√§misest√§, joka ei pys√§hdy kun lopettaa rullaamisen vaan liukuu eteenp√§in kuin kurlingissa). Morganin mainiossa bloggauksessa lis√§√§ valmisteemojen puutteista.

Hyvin koodattu sivusto kestää pidempäänkin, jopa keskimääräisen verkkosivun eliniän (2 vuotta) ylikin, sopivan jänteällä jatkokehityksellä tai ylläpitosopimuksella. Lisäksi räätälöity saitti on yrityksen itsensä näköinen ja lopputulos on sellaista, jota ei löydy keneltäkään muulta.

Meillä vuosien varrella tekniikkaa on viety pitkälle ja kehitämme sitä aina eteenpäin jopa päivätahdilla. Avoimen lähdekoodin periaatteiden mukaisesti kehityksen näkee jo omilta GitHub-sivuiltamme.

Nykyaikaisuus

Laatu ja nykyaikaisuus ovat tärkeitä ja myös hinnassa perusteltavia asioita. Käytämme nykyaikaisia ja uusimpia työntekotapoja ja tekniikoita ja tuomme sen esille. Kehitys on ketterää ja räätälöityä ja asiakkaan suuntaan läpinäkyvää.

WordPress-lisäosat, laajennukset ja integroinnit

Hintaan vaikuttaa huomattavasti se millaisia toimintoja sivustolle l√§hdet√§√§n tekem√§√§n. Ns. “perushutun” (blogi, sivut, lomake) lis√§ksi sivustolle saatetaan toivoa tapahtumia, sosiaalisen median toimintoja, kilpailuja, kielik√§√§nn√∂ksi√§, monitasoisia valikoita, laajempaa hakutoimintoa, uutisia, keskustelupalstaa, intraa, tiedostopankkia, kuvagalleriatoimintoa, varausj√§rjestelm√§√§, CRM:√§√§, lidiigeneraattoria, kyselyit√§, tuotekatalogia, verkkokauppaa, laskuria, ja niin edelleen. Mit√§ enemm√§n toimintoja, sit√§ enemm√§n n√§kyy hinnassa.

WordPress on itsessään ilmainen, mutta samalla maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. WordPress tarjoaa mahdollisuuksia, joita ei aiemmin ole ollut saatavilla jos puhutaan perinteisistä verkkosivuista. Sivustolle pystyy integroimaan yritysten käytössä olevia järjestelmiä, maksuja, asiakasrajapintoja tai vaikkapa tilausjärjestelmiä.

Jatkokehitysmahdollisuudet

Meidän hinnoilla pystytään tekemään sivusto tai verkkokauppa, joka ei hajoa heti parin kuukauden päästä. Kun jatkokehitystä lähdetään suunnittelemaan vaikka seuraavaa tilikautta varten, sitä lähtee ilolla tekemään jo valmiiksi uusilla tekniikoilla.

WP tarjoaa toimittajaloukuttoman toteutuksen, jolloin yritys ei jää pulaan jos jostain syystä toimija menee konkkaan tai päättää keskittyä johonkin muuhun Рtekijöitä löytyy aina. Samalla avoimen lähdekoodin räätälöity toteutus voi olla kalliimpi kuin bulkkina toteutettu tuote, josta ei ole niin paljon infoa saatavilla.

Loppusanat

Hintoihin vaikuttaa liiankin moni asia. Yksityisyritt√§j√§lle digitoimisto on usein “liian kallis” ja kotisivukone “liian halpa”. Hinnasta ei kuitenkaan kannata tinki√§ silloin kun asia koskee yrityksen n√§kyvyytt√§ ja statusta netiss√§. Huonot verkkosivut antavat monesti hyvin ep√§ammattimaisen kuvan ja ihmiseth√§n tunnetusti √§√§nest√§v√§t jaloillaan – netiss√§ klikkaamalla ruksia.

Dudenkin ympäriltä Keski-Suomen seudulta löytyy pilvin pimein tekijöitä laidasta laitaan ja laatua on varmasti vaikea tunnistaa. Toivottavasti tämä bloggaus kuitenkin avasi niitä asioita, mitä voi hintoja miettiessä pohtia.

Pistähän kommenttia alle tai Twitterissä, jos jokin jäi askarruttamaan tai listan jatkeeksi löytyy vielä lisättävää!

Pullopostia?

Koottuja kuulumisia sisältävä bittivirtojen pulloposti saapuu rantaasi noin kolmen kuukauden välein.