Perjantaina 3.5.2024

Kilpailuetua huippuunsa viritetyllä WordPress + WooCommerce-verkkokaupalla

Verkkokauppa-alustoja riittää suljetuista avoimiin. Miksi valita WooCommerce, eikä esimerkiksi Shopify tai vastaava? Yksi sana: Räätälöinti.

Kaikista maailman verkkosivuista Internetissä huikeat 43% pyörii WordPressillä vuonna 2024 ja tästä määrästä noin 10% on WooCommerce-verkkokauppoja. Verkkokauppa-alustoista WooCommerce pyörii noin lähes viidesosalla sivustoista. Moni pidemmän linjan verkkokauppa, kuten esimerkiksi Verkkokauppa.com on enimmäkseen customia, eli räätälöityä “omaa koodia”, koska verkkiksen aloittaessa vuonna 1992 netti Suomessa oli vielä alkutekijöissään. Tuohon aikaan luonnollisesti verkosta ostaminen tai verkkokauppa-alustat eivät olleet asioita, jotka olisivat kaikkien huulilla.

Täysräätälöidyn verkkokauppa-alustan pystyttäminen on nykyään sen verran hullu urakka, että tähän harva lähtee. Verkkokaupassa on yleensä paljon muutakin kuin pelkästään verkkosivuston vaatima tekniikka; Täytyy huolehtia siitä, että maksut menevät perille, käyttökokemus on luotettava (kävijä uskaltaa ostaa) ja tietoturva on kunnossa. Jos kauppa ei käy, se on suoraan rahanmenetystä myyvälle yritykselle. Siksi kaupan on oltava kunnossa.

Nykyään kuitenkin alustoja riittää suljetuista kuukausimaksullisista SaaS-alustoista (kuten Shopify) avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustoihin, joita toimistot ja tekijät voivat itse räätälöidä.

Verkkokauppa-alustat 2024 piirakkadiagrammissa: Muut alustat 38.6%, Shopify 29.6%, WooCommerce 18.7%, PrestaShop 3.6%, Magento 9.5%.
Karkeasti näin. Huomaathan, että tilanne elää koko ajan.

Räätälöity WooCommerce-verkkokauppa tekee WordPressistä markkinapaikan

WooCommercen hyviä puolia ovat, että sitä voi räätälöidä loputtomiin. Kuten WordPress, WooCommerce on avointa lähdekoodia, mikä tarkoittaa sitä, että sen koodia voi selata ja kehittää kuka tahansa. Tätä kirjoittaessa viimeisin koodimuutos on tapahtunut vain tunteja sitten GitHubissa. Verrattuna WooCommerceen, esimerkiksi Shopify ei ole avointa lähdekoodia eikä jaa koodiaan julkisesti. Shopify on suljettu alusta, joten jos haluat teettää jonkin ominaisuuden omalla tavallasi, et siihen kykene – Shopify päättää ja se täytyy hyväksyä.

Räätälöidyille verkkokaupoille on paljon kysyntää, koska verkossa myyminen ei enää rajoitu pelkkään tuotteen ostoskoriin lisäämiseen ja maksamiseen. Räätälöidyllä verkkokaupalla saa aikaan mm.

  • Uniikki ilme verkkokaupalle
  • Konversio-optimointi
  • Integraatiot esimerkiksi suomalaisiin kassajärjestelmiin tai laskutusjärjestelmiin kuten Procountor – tai jopa sellaisiin alustoihin, joille ei ole koskaan aiemmin tehty integraatiota
  • Erilaiset automaatiot
  • Jälleenmyyntikaupat
  • Virtuaalisten tuotteiden kuten koulutusten myyminen
  • …ja paljon muuta, vain taivas on rajana

WooCommerce on WordPress-lisäosa, joka tekee WordPressistä verkkokaupan – verkkosivut ja verkkokauppa toimivat käsi kädessä

Usein näkee yksinkertaisiakin verkkokauppoja, jotka ovat “erillään” varsinaisesta verkkosivustosta. Verkkosivuilla on “Verkkokauppaan” -nappi, joka ohjaa jonnekin ihan muualle, erinäköiseen verkkokauppaan. Tässä kohtaa käyttökokemus hieman lässähtää.

Me Dudella olemme sitä mieltä, että paras käyttökokemus saadaan kun verkkokauppa ja verkkosivut ovat sama asia ja käyttäjä pysyy yhteneväisellä ja johdonmukaisella sivustolla, eikä häntä ulosheitetä erilliseen verkkokauppaan eri osoitteeseen.

Miksi WooCommerce, eikä esimerkiksi Shopify?

Valitse Shopify, jos myyt helppoja tuotteita, eikä sinun tarvitse räätälöidä verkkokauppaasi esimerkiksi erilaisia maksutapoja, rajapintoja tai automaatioita. Tietyssä rajoissa näitä voi tehdä Shopifynkin avulla, mutta laajempi tuunaus ei Shopifyssa onnistu. Valitse WooCommerce, jos haluat skaalata, laajentaa ja kehittää verkkokauppaasi entistä paremmaksi, kilpailukykyisemmäksi ja houkuttelevammaksi. Lue lisää WooCommercen sivuilta.

Joitakin Duden toteuttamia räätälöityjä WooCommerce-verkkokauppoja:

  • Rex.fi – Rex on yksi maailman johtavista suksivoiteiden valmistajista, jolle olemme toteuttaneet muunmuassa verkkokaupan jälleenmyyjille.
  • Alpa.fi – Alpa®-neuleet, joista et luovu. Verkkokaupassa käytössä monia eri integraatioita ja digimarkkinoinnin työkaluja.
  • Jelmu.net – Suomen paras keikkapaikka -tittelin voittanut Tanssisali Lutakko, jolle olemme tehneet räätälöidyn lippukaupan ja jäsenrekisteri-integraation.

Tulemme kirjoittamaan WooCommerce-verkkokaupoista lisääkin, joten pysy kuulolla. Jos kiinnostaa verkkokauppa mallia Custom Chopper, ota yhteyttä!