Omintakeinen verkkolehti opiskelijoille

01 Lehti

Jyväskylän Ylioppilaslehteä on julkaistu Jylkkäri-nimellä vuodesta 1961. Yksitoista kertaa vuodessa ilmestyvä paperilehti on sitoutumaton, helposti mukaan napattavissa ja osana jyväskyläläisten arkea. Verkkolehtipuoli on aina ollut tukena lehden toiminnalle, mutta vuonna 2016 kaivattiin jotain uutta.

Vieraile sivustolla

02 Lähtötilanne

Jylkkäri halusi meidät mukaansa uudistamaan verkkolehteään

Vanha sivusto oli jäänyt tekniikaltaan sekä ulkoasultaan auttamattomasti jälkeen, eikä mahdollistanut lehden verkkoversion ja laajojen lisäsisältöjen julkaisua nykyaikaisesti. Uudella WordPressin päälle toteutetulla sivustolla haluttiin panostaa erityisesti nopeaan päivitettävyyteen, artikkeleiden lukukokemukseen sekä huomioida tulevaisuuden muuttuvat tarpeet.

03 Graafinen ilme

Jylkkärin verkkoversion ulkoasu suunniteltiin lehtimäiseksi sekä lukukokemukseltaan silmälle miellyttäväksi ja soljuvaksi. Keskityimme suunnittelussa typografiaan sekä kuva- ja videomateriaalin esittämiseen sivustolla. Typografiamaailmaan haimme yhteneväistä fiilistä lehden kanssa.

04 Verkkolehti

Modulaarista sisällönhallintaa

Erilaisille artikkelityypeille suunniteltiin ja toteutettiin omat sivupohjat vastaamaan parhaiten kyseiseen formaattiin. Ihmiset -palstan artikkeleissa pääkuva on nostettu isoon rooliin, kun taas syväluotaavissa artikkeleissa otettiin huomioon sisältöön liitetty toisinaan runsaskin kuvitus.

Valmiit mainostenhallintatyökalut olivat kaikki huonosti toteutettuja, joten Jylkkärille sorvattiin oma WordPressin hallintapaneelista käsin toimiva. Ennen julkaisua piti myös ottaa huomioon rapiat 3 000 vanhaa artikkelia sekä kommenttia ja niiden muuttaminen uuden sivuston formaattiin sopivaksi. Ei muuten ollut ihan pikku juttu.

Ennen

Jälkeen

05 Lukukokemus

Jutut houkuttavat lukemaan

Vanha verkkolehti ei ollut houkuttava, joten uudesta tehtiin kuvien ja esitystavan kautta mahdollisimman houkutteleva. Selkeä, nopeasti omaksuttava sivurakenne, typografia ja täysresponsiivinen kokonaisuus vetävät lukijoita puoleensa. Sivustolle rakennettiin myös reaaliaikainen hakutoiminto, jonka avulla kulttimaineen saavuttaneet jutut löytyvät helposti vielä vuosien päästäkin.

06 Miten onnistuimme

16 582 kpl keskimääräistä lukukertaa kuukaudessa

4 % lukijoista pitää saittia täytenä paskana

Valitsimme Duden, koska heillä oli selkeästi ymmärrystä modernien ja monipuolisten nettisivujen suunnittelusta. Yhteistyö sujui todella hyvin, ja Duden pojat ymmärsivät hyvin mitä sivuilta halusimme. Olemme saaneet lukijoiltamme paljon hyvää palautetta. Sivujen käyttö on toimituksen väelle nopeaa ja yksinkertaista. Voin suositella Duden porukkaa erittäin lämpimästi.

Jaakko Kinnunen

Päätoimittaja