Alpaknitwear.com

Kansainvälinen verkkokauppa vastaamaan kysyntään

Alpan tyylikkäät ja laadukkaat alpakan villasta valmistetut neuleet olivat herättäneet dudejen mielenkiinnon jo ennen tarjouspyyntöä, joten tähän hommaan oli erittäin helppo tarttua! Suunnittelemamme ja toteuttamamme WooCommerce-verkkokaupan avulla Alpa saa hyvän lähdön maailmanvalloitukselle.

Siirry sivustolle

Perustettu

2012

Liikevaihto

2

miljoonaa euroa

Mitä teimme

  • Aloitustyöpaja
  • Verkkosivut
  • UI/UX suunnittelu
  • WooCommerce-verkkokauppa
  • Jatkokehitys
  • Ylläpito

Asiakkaasta

Alpa on perustettu vuonna 2012 kahden kuukauden Etelä-Amerikan sademetsissä ja vuoristossa seikkailun jälkeen. Perustaja Heikki ihastui paikallisten neulomiin neuleisiin, jotka pitivät hänet sopivan lämpimänä helteestä hallaan ja mietti mistä materiaalista ne on tehty. Mahtava materiaali neuleissa oli alpakan villa. Alpa suunnittelee kaikki tuotteensa itse, luottaa hillittyyn designiin ja haluaa tuotteidensa kestävän aikaa. Yrityksen arvoja ovatkin esteettisyys, ekologisuus ja eettisyys.

Alpakan villasta valmistetut tuotteet nousivat nopeasti suomalaisten suosioon ja yrityksen liikevaihto onkin kasvanut tasaisesti yli kahteen miljoonaan euroon (2021). Yritys on myös laajentanut Ruotsin markkinoille, jossa sen tuotteet on otettu hyvin vastaan. Vuosien aikana kansainvälistäkin kysyntää on ollut, joten nyt oli vihdoin aika laittaa maailmanlaajuisen markkinan verkkokauppa kuntoon.

Alpalla oli jo kokemusta muutamasta verkkokauppatoteutuksesta, joista opitut asiat otettiin huomioon tässä projektissa. Kansainvälisille markkinoille verkkokaupasta haluttiin kokonaisuus joka on suorituskykyinen, skandinaavisen tyylikäs ja mahdollistaa pelkkien tuote-esittelyjen lisäksi monipuolista sisältöä.

Lähtötilanne

Lähtötilanne projektiin oli ehkä se kaikista herkullisin! Valmis tunnettu brändi ja visuaalinen ilme, selkeät suunnitelmat sekä tavoitteet ja sisällöt valmiina kuvituksia myöten. Siitä huolimatta ei ollut mitään vanhaa painolastina, sillä Alpa halusi panostaa täysin uudenlaisen verkkokaupan rakentamiseen. Kumppanikseen Alpa etsi yrityksen joka on joustava, tarjoaa kaiken suunnittelusta ylläpitokumppanuuteen ja jakaa saman ajatusmaailman.

Suunnittelu

Projekti käynnistettiin aloitustyöpajalla, jossa käytiin yhdessä läpi tavoitteet, rakennettiin sivukarttaa ja pureuduttiin verkkokaupalle tärkeisiin teknisiin toiminnallisuuksiin. Päivän kestänyt työpaja ja kattavat ennakkomateriaalit antoivat hyvät eväät projektin onnistumiseksi.

Kotimaan ja ruotsin markkinoille suunnattujen verkkokauppojen analytiikkadatan perusteella tiedettiin, että asiakkaista moni selailee verkkokauppaa ja tutustuu tuotteisiin sekä Alpaan useamman kerran ennen ostopäätöstä. Kiinnitimmekin huomiota siihen, että tuotteiden myynnin lisäksi Alpan tarina ja arvot pääsevät esille.

Alpan tuotteet henkivät skandinaavista hillittyä designia, joten oli luonnollista jatkaa samalla linjalla verkkokaupassa. Hyödynsimme laadukkaita kuvia isoina alueina ja toimme tuotekuvat näyttävästi esille. Tuotteita esiin tuovat kuvat yhdistettynä hillittyyn värien käyttöön ja selkeään typografiaan luovat laadukkuutta korostavan rauhallisen vaikutelman. Verkkokauppaan tuotiin myös mukaan useita hienovaraisia animointeja, jotka herättävät käyttöliittymän henkiin.

Helposti selattava kokonaisuus

Analytiikkadatan perusteella Alpan tyypillinen asiakas selailee kauppaa ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Selailusta haluttiinkin tehdä mahdollisimman luontaista ja vaivatonta, ilman että kävijää ajetaan pois sivustolta.

Läpi sivuston mukana kulkee valikko josta pääsee suoraan sivuston jokaiselle tasolle ja johon on tuotu visuaalisesti mukaan tuotevalikoiman kuumimpia tuotteita sekä murupolku josta navigoi helposti edellisille tasoille.

Verkkokaupan rakenne toteutettiin monitasoisena, mahdollistaen markkinointikärjellä rakennetut sivut tuoteryhmän päätasolla ja samaan aikaan kategoriakohtaisesti perinteisen tuotelistauksen kattavilla filtteröinneillä. Tuoteryhmän pääsivulle kasataan sesongin uutuuksia, kampanjatuotteita sekä luodaan tunnelmaa hyödyntäen laajoja kuvapintoja. Tuotelistausten alussa esitellään kategoria lyhyesti ja tarjotaan suodatin toiminnallisuus, jolla voi listata tuotteita muun muassa värin, koon, saatavuuden ja materiaalin paksuuden perusteella. Listauksiin syötetään väliin hienovaraisesti Alpan tärkeimpiä myyntikärkiä ja hakukoneet on otettu huomioon listauksen lopussa olevalla tuotekategiorian laajalla esittelytekstillä.

Projektin kohokohdat

Lohkoista kasattavat markkinointisivut

Verkkokaupan kylkeen rakennettiin valikoima sisältölohkoja, joiden avulla on helppo kasata niin sisältösivuja kuin kampanjaländäreitäkin. Valmiiksi suunniteltujen sisältölohkojen ansioista uusien sivujen pyöräyttäminen käy käden käänteessä ja ulkoasun rikkoutumista ei tarvitse pelätä, sillä kaikelle sisällölle on valmiiksi määritellyt kentät. Valmiiden sisältölohkojen avulla on helppo tehdä nostoja joko tietyn kategorian tuotteista tai valikoida manuaalisesti esillä olevat tuotteet.

Kattavaa analytiikkaa

Verkkokaupan kehittämisessä ostokäyttäytymisen seuraaminen, tutkiminen ja saadun datan hyödyntäminen ovat avainasemassa. Alpalla on käytössään useampi analytiikkatyökalu ja erityisesti verkkokaupoille suunniteltu Metorik-palvelu joka mahdollistaa tarkan asiakassegmentoinnin, hylättyjen ostoskorien perään soittelun, syväluotaavat analyysit verkkokaupan toiminnasta ja myynnistä sekä kohdennetun asiakasviestinnän.

Tuotteiden värivariaatiot

Useista Alpan tuotteista on saatavilla eri värivaihtoehtoja, joista jokainen on perustettu omana tuotteenaan, jotta voidaan taata verkkokauppan varastosaldojen synkronoinnin sekä tuotesyötteiden toimintavarmuus. Toisin kuin Alpan kotimaan- ja ruotsimarkkinan kaupoissa, tuotelistauksissa ja yksittäisen tuotteen näkymässä haluttiin näyttää kaikki saatavilla olevat värivaihtoehdot asiakaskokemuksen parantamiseksi. Saman tuotteen värivariaatiot onkin linkitetty keskenään, jonka ansiosta asiakas hahmottaa saatavilla olevat vaihtoehdot nopealla vilkaisulla.

Kauppapaikkojen tuotesyötteet

Nykyaikana hyväkään verkkokauppa ei pärjää ilman muiden kauppapaikkojen vetoapua. Kauppapaikat lisäävät brändin tunnettuutta ja syöttävät kävijöitä verkkokauppaan. Huolehdimme, että hakukoneet näyttävät Alpan tuotteista kattavat tiedot hakutulosten joukossa ja tuotteista on saatavilla syöte niin Facebookin kuin muidenkin kolmansien osapuolien kauppapaikkojen tarpeisiin.

Optimoitu ostoprosessi

Ostoprosessista haluttiin selkeä ja sujuva. Ostoskori tarjoaa luontevasti asiakkaalle lisätuotteita, kuten huolto- ja pesutuotteita, joiden avulla saa pidennettyä neuleen käyttöikää. Näin luodaan kokonaisvaltainen palvelukokemus, tehdään lisämyyntiä hienovaraisesti sekä tuetaan Alpan arvoja tuotteiden pitkäikäisyydestä.

Keskitetty varastonhallinta

Tällä hetkellä Alpalla on kolme eri verkkokauppaa; yksi kotimaassa, toinen Ruotsissa ja kolmas joka tähtää kansainvälisille markkinoille. Kaikkia verkkokauppoja palvelee Alpan oma Jyväskylässä sijaitseva varasto, jossa jokainen tilaus myös käsitellään ja pakataan matkaan. Keskitetty varastosaldojenhallinta onkin avainasemassa asiakaskokemuksen ylläpitämiseksi. Verkkokaupat keskustelevat keskenään ja päivittävät varastosaldoja säännöllisin väliajoin, linkittäen eri kauppojen samat tuotteet toisiinsa SKU-koodien perusteella.

Jatkuvaa yhteistyötä

Onnistuneen verkkokauppaprojektin jälkeen olemme jatkaneet tiivistä yhteistyötä Alpan kanssa. Koska mitään sivustoa, varsinkaan verkkokauppaa, ei voi jättää oman onnensa nojaan, kehitämme verkkokauppaa kuukausittaisissa sprinteissä. Alpalla kirjataan jaettuun projektityökaluun muutospyyntöjä ja kehityskohteita, jotka priorisoidaan ja käydään läpi yhteisissä palavereissa. Teemme sovitut työt prioriteettijärjestyksessä ja siirrämme niitä jatkuvasti tuotantoon testauksen jälkeen.

Nopeissa tarpeissa ja mahdollisissa ongelmatilanteissa auttaa Duden käyttötuki joka ratkaisee tilanteen kuin tilanteen tunneissa. Koska myös sivuston hosting on hoidettu Duden omilla WordPress-optimoiduilla palvelimilla, pystymme tarjoamaan aidosti tehokasta ylläpitoa, skaalautuvuutta ja ongelmanratkaisua palveluna.

Katso myös nämä