Tiistaina, 16.11.2021

Otsikon pitäisi kertoa siitä, mistä on kyse

Liiketoiminnan kieli tuodaan markkinoijien ja sisällöntuottajien avulla osaksi verkkopalvelun sisältöjä ja käyttöliittymää. Mutta tämä ei vielä riitä. Lue alta miksi.

Elisa HeikuraVieraskynän kirjoittanut Elisa Heikura

”Atk-hommissa on kaks vaikeeta asiaa:

1. Asioiden nimeäminen
2. Cachen invalidointi

T√∂rm√§sit just ekaan. ūüôā”

Näin minulle todettiin sen jälkeen, kun olin seikkaillut seikkaperäisesti yhden WordPress-sivuston syövereissä etsimässä referenssi-sisältötyyppiä. En löytänyt sitä artikkeleista, en sivuista, en tunnustuksista enkä haastatteluista. En havainnut refejä, caseja, asiakastarinoita enkä testimoniaaleja missään, vaikka kuinka tihrustin. Lopulta käännyin lakki kourassa kehittäjän puoleen.

H√§n lohdutti eksynytt√§ kertoen, miten asioiden nime√§misen lis√§ksi uutta sis√§lt√∂tyyppi√§ WordPressiin luotaessa eniten aikaa menee siihen, ett√§ valitsee (valmiista listasta) mik√§ ikoni sis√§lt√∂tyypille valikkoon laitetaan. Kuten omakin harhailuni osoitti, sill√§ on yll√§tt√§v√§n paljon merkityst√§, miten intuitiivisia ja havainnollistavia nimet ja ikonit ovat. 

Kehittäjän intuitiolla liiketoiminnan tottumuksiin

Keskustelumme j√§lkeen l√∂ysin referenssit (kohdasta ‚ÄėTy√∂t‚Äô, ihan loogisesti), mutta oivalsin my√∂s, ett√§ asioiden nime√§minen on usein nimenomaan verkkosivujen kehitt√§j√§n harteilla. Kehitt√§j√§ joutuu tekem√§√§n lukuisia t√§llaisia mikrop√§√§t√∂ksi√§ verkkosivua rakentaessaan.

Millä nimellä kutsutaan asiakastarinoita? Yhteydenottosivua? Entäs etusivun nostoja tai blogiartikkeleita? Mikä nimi annetaan tälle nappulalle? Mitä kirjoitetaan tähän hakukentän ohjetekstiin?

Joskus t√§llaisen mikro-copyn tukena on markkinoija. Kuitenkin useimmiten ‚Äď etenkin verkkosivun sis√§isen k√§ytt√∂liittym√§n osalta ‚Äď n√§m√§ hoituvat kehitysty√∂n ohessa er√§√§nlaisella intuitiolla ja kokemuksen tuomalla oletuksella. Kehitt√§j√§ pyrkii mukailemaan organisaation omaa kielt√§ ja toimintatapoja asioita nimetess√§√§n, mutta aina ei ole tiedossa, mik√§ organisaation oma kieli on.

Miksi asioita kutsutaan, miksi asioita kutsutaan

Semantikko, diskurssianalyytikko ja kielifilosofi minussa haluaisi paasata ummet ja lammet siitä, miksi valitsemillamme sanoilla on merkitystä ja miksi ei ole yhdentekevää se, millä nimellä asioita kutsumme. Nomen est omen, nimi on enne, totesi Plautus jo ennen ajanlaskumme alkua.

Arkisellakin tasolla tiedämme, että sanat ohjaavat ajatuksiamme ja valintojamme. Siksi kiistelemme siitä, voiko kasvimaito olla maito ja ovatko ongelmat ongelmia vai haasteita. Siksi Postista tuli Itella ja Itellasta jälleen Posti. Siksi organisaatiot määrittelevät tone of voiceja.

Silti hämmästynyt havaintoni on se, että verkkosivuja rakennettaessa pysähdymme yllättävän vähän sanavalintojen äärelle jo projektin alkumetreillä. Siitä seuraa se, että käytämme kieltä aika hövelisti ja epäjohdonmukaisesti. Vaihdamme sanoja lennossa, muutamme mieltämme kielestä, emmekä pysy päätöksissämme.

Minua aikanaan oikealle polulle ohjeistanut kehittäjäkin totesi:

‚ÄúJoskus valikossa ja otsikossa k√§ytett√§v√§ termi saattaa vaihtua viel√§ loppumetreill√§ ja sitten se j√§√§ vaihtamatta joka paikkaan. Ja esimerkiksi tietokantaan sit√§ teknist√§ nime√§ ei niin vaan vaihdetakaan.‚ÄĚ

Liiketoiminnan kieli on myös kehittäjän kieli

Liiketoiminnan kieli tuodaan markkinoijien ja sisällöntuottajien avulla osaksi verkkopalvelun sisältöjä ja käyttöliittymää. Mutta tämä ei vielä riitä. Liiketoiminnan kielen pitäisi olla johdonmukaisesti myös osa verkkopalvelun sisäistä käyttöliittymää.

Tämä tekee verkkopalvelusta helppokäyttöisen ja loogisen. Lisäksi yhtenäinen kieli vahvistaa organisaation samansuuntaista toimintaa kaikessa tekemisessä, joka ikisessä kohtaamisessa, jokaisella tasolla.

Siksi projektin alussa kaikkien, niin projektipäällikön, designerin kuin kehittäjänkin on hyvä jutella liiketoiminnan edustajien kanssa, mikä on organisaation kieli. Millä nimillä asioita on ollut tapana kutsua? Mitkä sanat edustavat sitä, mitä organisaatio itse haluaa olla ja edustaa?

Näin voidaan projektissa tehdä valistuneita päätöksiä loogisten arvauksien sijaan.

Lue myös nämä

Dokumentointiin panostaminen kannattaa

Jokaisen yrityksen tulisi dokumentoida toimintansa. Toimivien operointimanuaalien avulla varmistutaan siitä, että tieto säilyy saatavilla, vaikka avainhenkilöt katoaisivat maan päältä.

Se parempi Twitter-pikaopas

Minulta kysytään usein vinkkejä Twitterin käyttöön tai sen aloittamiseen ja nyt päätin pistää luulot pois kirjoittamalla pikaoppaan, jolla pääset helposti starttiin. Joitakin vanhoja artikkeleita minulla on ummehtumassa, mutta nyt on aika tarkastella puhtaalta pöydältä miltä Twitterin käyttö näyttää vuonna 2014.

Ovatko verkkosivusi saavutettavat?

Sivuston yläosassa on iso kuva pimeästä tuijottavasta mustanharmaasta kissasta, jolla on isot virheät silmät. Tykkäämme käyttää kissakuvia silloin kun aiheeseen ei löydy muunlaista sopivaa kuvaa.