UpCloud

UpCloud on kansainvälinen pilvipalvelin-infrastruktuurin tarjoaja

Helsingistä, Lontoosta, Seattlesta ja Singaporesta käsin ympäri maailmaa operoiva, suomalainen UpCloud tuottaa asiakkailleen vaivatonta globaalia pilvipalvelin-infrastruktuuria, palvelellen kymmeniä tuhansia yrityksiä yli sadasta maasta.

Siirry sivustolle

Liikevaihto

16

milj. €

Työntekjöitä

50+

Mitä teimme

  • Aloitustyöpaja
  • UI/UX suunnittelu
  • Verkkosivut
  • Integraatiot
  • Ylläpito, jatkokehitys

Lähtökohdat

Tärkeimpänä syynä sivustouudistukselle oli vanhan sivuston legacy-koodi, sivuston pohjautuminen pelkkiin ACF-kenttiin ilman Gutenbergiä ja se että ilme ei puhuttele B2B-ostajia vaan lähinnä yksittäisiä kehittäjiä, jotka tarvitsevat yksittäisiä palvelimia.

UpCloud on monelle dudelaiselle tuttu firma menneisyyden palvelinkuvioista, joten projekti oli alusta lähtien kiinnostava. Koska Dudelta löytyy myös visuaalista suunnittelua, halusimme ottaa osaa myös leiskojen viimeistelyyn.

Tavoitteet

Sivustouudistuksen varsinaisena tavoitteina olivat brändiä vahvistava visuaalinen ilme, nykyisiä ja tulevia kohderyhmiä paremmin palveleva sivusto, sisällön selkeämpi ja kiinnostavampi esittely, ratkaisut ja tuotteet selkeämmin omiksi osioikseen ja ennen kaikkea ylläpitäjille selkeä ja helppo hallinta. UpCloudilla on jo valmiiksi vahva brändi, joten varsinaista brändityötä ei ollut tarpeen tehdä.

Tavoitteiden keskiössä olivat myös käyttäjäpolkujen selkeyttäminen. Uudelle sivustolle haluttiin lisää kiintopisteitä, joita pitkin pääsee jatkamaan seuraavalle sivulle. Vaikka palvelinten kanssa toimitaankin, myös henkilöitä toivottiin enemmän sivustolle.

Ratkaisu

Dude lähti suunnittelemaan sivuston designiä yhdessä UpCloudin suunnittelijan kanssa. Ulkoasut kasattiin Figmaan, jossa niitä jalostettiin eteenpäin pala palalta. UpCloudin erottuvaa brändiä tuotiin vahvasti myös uuteen ulkoasuun ja sivuston omiin värikoodattuihin osioihinsa. Lopputuloksena saatin aikaan näyttävä ja yhtenäinen kokonaisuus.

Sivusto rakennettin kokonaan UpCloudille räätälöitynä joustavana Gutenberg-teemana. Uudelleenkäytettäviä lohkoja rakennettiin yhteensä 26 kappaletta ja sisältötyyppejä 9 kappaletta. Lohkojen avulla upcloudilaisten on mahdollista rakentaa vapaasti aina tyyliltään toimivia sivuja ja ländäreitä. Sivuston lohkoihin rakennettiin useita eri tyylivalintoja ja hallintaan paneuduttiin huolella mm. väriteema-asetusten suhteen.

Sivustossa keskityttiin erityisesti myös sen suorituskykyyn, sillä kilpailuetua haluttiin sivuston latausnopeudella.

Dude toteutti meille freesit ja hyvin toimivat verkkosivut. Sivut ovat ennen kaikkea supernopeat latausnopeudeltaan!

Tomi Kokkola, commercial officer yrityksestä UpCloud

Sivuston ominaisuudet

Kattava määrä Gutenberg-lohkoja

Sivustolla on käytössä 28 Gutenberg-lohkoa eri tarpeisiin. Tällaisia lohkoja on mm. tekstisisältö, HubSpot-lomake, tekstiä haitarissa, kuvakaruselli, vertailukaaviot, hinnoittelutaulukot, logoseinä, referenssikaruselli ja niin edelleen. Lohkoja hyödyntämällä UpCloudin on mahdollista rakentaa toimivia laskeutumissivuja.

HubSpot-lomakkeet

Sivuston kaikki lomakkeet käyttävät HubSpotia, joten varmistimme, että lomakkeet näyttävät hyvältä ja brändin mukaiselta sivustolla virheviestejä myöten. Lomakelohkosta voi valita haluamansa HubSpot-lohkon suoraan ilman erillistä kikkailua.

Datakeskukset kartalla

UpCloudin liiketoiminnan keskiössä ovat datakeskukset ympäri maailmaa. Nämä rakennettiin sykkiviksi palloiksi karttagrafiikan päälle, jotta on helpompi hahmottaa missä keskukset tarkalleen ottaen sijaitsivat. Datakeskuksien tiedot tulevat omasta sisältötyypistään Data Centres-sivulle, jonne kartalta pääsee suoraan kliksuttelemaan halutusta datakeskuksen pallosta.

Työpaikkaintegraatio

Toteutimme sivustolle työpaikkalistauksen, joka hakee Recruiteen rajapinnasta säännöllisin väliajoin työpaikat sivustolle siten, että UpCloudin ei tarvitse päivittää rekryilmoituksia kahdesta paikasta. Riittää, että Recruiteen puoli on kunnossa ja työpaikat ilmestyvät sivustolle automaattisesti.

Sisältötyypit

Sivustolla on yhdeksän sisältötyyppiä, mm. työpaikat, tapahtumat, tutorialit, datakeskukset, hinnoittelut, dokumentaatio ja referenssit. Sisältötyyppien ansiosta sivusto on jaettu selkeästi eri osioihin, jotka kävijän on helppo hahmottaa.

Sisältömigraatio

UpCloud on julkaissut massiivisen määrän sisältöä vuodesta 2013. Varmistimme, että vanha materiaali on tuotuna sivustolle niin blogien, uutisten, dokumentaatioiden ja tutoriaalienkin osalta.

Asiakkaan palaute

UpCloud on kansainvälinen yritys, jolle uskottavat verkkosivut ovat elintärkeät. Dude toteutti meille freesit ja hyvin toimivat verkkosivut. Sivut ovat ennen kaikkea supernopeat latausnopeudeltaan! Saimme heti julkaisun jälkeen ison läjän palautetta, että sivusto näyttää paljon paremmalta kuin vanha. Projekti meni nappiin, kiitos Dudet!

Tomi Kokkola, commercial officer yrityksestä UpCloud