Lähtökohdat
Vanhalla sivustolla esiteltiin lähinnä näyttelyitä, eikä se antanut tarpeeksi monipuolista kuvaa museon tarjonnasta. Sivuston tekniikka oli sivupohjamaista ja staattista, joka ei tukenut sivuston sisältöä tarpeeksi hyvin.
Tavoitteet
Helinä Rautavaaran museolle asetettiin selkeät tavoitteet heti alkumetreillä yhteisessä aloitustyöpajassa:
- Museon brändin vahvistaminen visuaalisen ulkoasun päivityksen kautta
- Kävijämäärien kasvattaminen verkkosivuilla
- Kattavan kuvan antaminen museon monipuolisesta toiminnasta
- Verkkosivujen saavutettavuus
Mitä tehtiin
Projektin askelmerkit kirkastettiin aloitustyöpajassa, jossa määritettiin tavoitteet, visuaaliset toiveet, tekniset toiminnallisuudet ja toimivat loppukäyttäjää palvelevat käyttäjäpolut museon verkkosivuille.
Verkkosivusto toteutettiin lohkoajattelun avulla mahdollistamaan kaikenlaisen sisällön esittelyn: mm. Julkaisuja, virtuaalimuseo ulkoisena palveluna, opastettuja työpajoja ja kierroksia sekä monipuolista sisältöä erilaisilla asetteluilla. Sivustolta löytyy kattava tietopankki Helinä Rautavaarasta ja hänen elämäntyöstään.
Vaihtuvat näyttelyt laitettiin sivustolla keskiöön niin tekniikan kuin visuaalisuudenkin puolesta. Näyttelyistä ja tapahtumista toteutettiin helposti päivitettävä, dynaaminen kokonaisuus.
Lopputulos
Helinä Rautavaaran museo on kokoonsa nähden näkyvä ja kuuluva museo, jatkossa myös verkossa. Museon verkkosivut ovat saavutettavat, nopeasti latautuvat ja informatiiviset museokävijöille ja muillekin Helinä Rautavaaran elämästä kiinnostuneille.