Hallittu brändiuudistus kovan kasvun keskellä

01 Esipuhe

Kuten kaikki hyvät tarinat, alkaa tämäkin yhdestä twiitistä. Twiitistä joka johti Skype-palaveriin, reissuun isolle kirkolle ja lopulta jatkuvasti kehittyvän sivuston toteuttamiseen.

Vieraile sivustolla

02 Asiakas

Vuonna 2003 perustetun Sievon päätuote on ohjelmisto joka jalostaa isojen asiakkaiden hankintatiedoista analyysejä auttamaan ostojen tehostamisessa, optimoinnissa ja budjetoinnissa. SaaS-palveluna tarjottava ohjelmisto hyödyntää asiakkaiden useista erilaisista järjestelmistä saatavaa big-dataa.

Ohjelmiston tuottamia analyysejä sekä Sievon asiantuntijoiden apua hyödyntää lukuisat suuryritykset kuten ISS, Fortum, Carlsberg, Fiskars, Valio, UPM ja Schindler.

Sievo personnel

03 Lähtötilanne

Sievon vanha sivusto oli hidas, ulkoasultaan vanhentunut ja sekava. Sisältöjenkin päivittäminen oli työlästä ja hankalaa. Uudeksi sisällönhallintajrjestelmäksi oli jo valikoitunut WordPress sen helppokäyttöisyyden ja kepeyden ansiosta. Puuttui vain osaava kumppani joka toimittaisi sivuston "avaimet käteen" periaatteella ja tarjoaisi ylläpitoa sekä ketterää jatkokehitystä julkaisun jälkeenkin.

04 Tätä tehtiin

Projektin alusta asti oli selvää, että toteutus tehdään täysin modulaarisena jotta Sievon markkinointi pystyy kasaamaan tarvittaessa itsenäisesti uusia sivuja sekä muokkaamaan sisältöjä joustavasti. Erilaisia uudelleenkäytettäviä elementtejä tehtiinkin lähes 20, joista jokainen palvelee eri tyyppisten sisältöjen yksilöllisiä tarpeita niin ylläpidettävyyden kuin visuaalisuudenkin kannalta. Modulaarisuuden lisäksi sivustolle rakennettiin integraatioita muun muassa HubSpottiin markkinoinnin automatisoimiseksi sekä Sievon käyttämään rekrytointipalveluun avoimien työpaikkojen listaamiseksi.

Sisällön helpon ja joustavan hallittavuuden lisäksi projektissa kiinnitettiin erityistä huomiota sivuston nopeaan latausaikaan, toimintavarmuuteen ja joustavaan jatkokehitykseen. Sievon omat resurssit halutaan ohjata puhtaasti sisällön tuottamiseen, niinpä dudet hoitavat koko teknisen puolen koodaamisesta tietoturvaan ja päivityksistä ylläpitoon.

Sivustouudistuksen kanssa samaan aikaan toteutettiin laajempi, koko brändin visuaalisen ilmeen uudistus Praktin toimesta. Dude vastasi sivuston visuaalisesta suunnittelusta uuden brändi-ilmeen mukaisesti. Lue Sievon blogista miten brändiuudistus meni kokonaisuudessaan.

Sievo screenshots

05 Tiivistä yhteistyötä

Kommunikaatio oli avointa ja tiivistä heti kättelystä. Sievon projektitiimin viestit kulkivat product ownerin kautta Duden projektipäällikölle ja heidän välillään käytiin toisinaan runsaan sähköpostikirjeenvaihdon lisäksi viikoittain lyhyt puhelinpalaveri edistymisen seuraamiseksi ja seuraavien askelien määrittämiseksi. Tiukasta aikataulusta huolimatta uudistettu sivusto julkaistiin ajallaan - toimivan kommunikaation ansiosta.

Yhteistyö ja kommunikaatio on jatkunut tiiviinä julkaisunkin jälkeen ja sivustolle on toteutettu lukuisia pieniä muutoksia sekä joitakin isompia uusia ominaisuuksia. Paljon on myös suunnitteilla ja tulossa.

Dudet ja jaxuhalli

06 Usko Laria, älä meitä

Sievo edustaa kansainvälisesti huipputason IT-osaamista. Suunnitellessamme uusia verkkosivuja haimme kumppania, jolta löytyy sekä kivenkovaa WordPress-osaamista että selkeän suomalaista visuaalista jälkeä. Duden kanssa suunnittelu, toteutus ja tuki on onnistunut asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti. Kaikilla mittareilla mitattuna uudet verkkosivut ovat toimineet entistä paremmin ja myös asiakkaamme ovat huomanneet eron.

Lari Numminen

Product owner