Legendaarinen opiskelijaravintola ja kulttuurin kehto kampuksen ytimessä

Ilokivi on Jyväskylän Yliopiston Ylioppilaskunnan kiinteistössä sijaitseva kokonaisuus joka palvelee opiskelijoita tarjoamalla päivittäin lounasta sekä iltaisin viihdettä elokuvien ja livekeikkojen muodossa. Sivuston tulee siis palvella opiskelijoita jotka haluavat tarkistaa nopeasti päivän lounaan, kuin myös monipuolisesta kulttuuritarjonnasta nauttivia.

Uuden sivuston toteuttaminen oli osa laajempaa uudistusta jonka Ilokivi aloitti vuonna 2018 uuden ravintolapäällikön johdolla. Ville Angervuori suunnitteli talolle uuden logon, ravintolasalin ilme päivitettiin Interiorin toimesta, Emmi ikuisti hyvän meiningin kuviksi, SOSmedia otti sosiaalisen median haltuun ja lounaslistaa muokattiin vastaamaan paremmin opiskelijoiden odotuksia.

Kokonaisvaltaisen uudistuksen tuloksena on nykyaikaisempi ja houkuttelevampi Ilokivi, joka vetää puoleensa lounastajia sekä kulttuuririentojen ystäviä koko Jyväskylän alueelta.

Lähtötilanne

Vanha sivusto oli suunniteltu palvelemaan lähinnä lounasruokalijoiden tarpeita ja sivusto oli jaettu kahteen erilliseen osioon päivä- sekä iltatoiminnalle. Uudistuksella haluttiin eroon tästä jaoittelusta, tavoitteena luoda yhtenäinen kokemus kaikelle talossa tapahtuvalle toiminnalle.

Ennen ja jälkeen

Suunnittelu

Uudistus aloitettiin tunnistamalla asiakkaan kanssa yhdessä vanhan sivuston hyvät sekä huonot ominaisuudet, kirkastamalla tavoitteet ja määrittämällä sivuston tärkeimmät kohderyhmät sekä ominaisuudet.

Tavoitteeksi asetettiin sivusto, joka yhdistää talon kaiken toiminnan selkeään näkymään ja josta on helppo tarkistaa lounas sekä illan kulttuuritarjonta samalla kertaa. Sisältöjen päivittämisestä haluttiin tehdä mahdollisimman vaivatonta talon usealle toimijalle sekä käyttää ulkoisia lähteitä vähentämään manuaalisen työn määrää.

Visuaalisessa suunnittelussa huomioitiin Ilokiven hengen välittyminen sekä yhtenäisyys sivuston sekä uudistetun ravintolasalin välillä. Värimaailmat mietittiin kuntoon yhdessä Interiorin kanssa ja loppuasiakkaalle, eli opiskelijoille, pidettiin workshop-tyylinen mahdollisuus kommentoida suunnitelmia. Ilokivi sanasta johdettiin uudessa logossakin välittyvä timantin muoto, jota hyödynnetään luomaan eloa myös sivuston visuaalisissa elementeissä sekä ravintolasalissa. Lopuksi kasasimme Ilokivelle graafisen ohjeiston, jota käytetään pitämään ilme yhdenmukaisena.

Päivä- ja iltatoiminnan hienovaraiseksi erottamiseksi sivustolle suunniteltiin iltatoiminnalle tumma sivupohja, joka jatkaa samaa linjaa klubitilan tummaapuhuvan ympäristön kanssa.

Lisäksi sivuston osaksi tuotiin kävijöiden luomaa sisältöä Instagramista, esittelemään talon laajaa tarjontaa kohderyhmän näkökulmasta.

Salamannopea lataus

Alusta alkaen oli selvää, että sivuston tulee toimia nopeasti sekä erityisen hyvin mobiililaitteilla. Suurin osa sivuston vierailuista tehdään juuri hetki ennen päätöstä lounaspaikasta, minkä takia pienikin latausviive voi ajaa opiskelijat ruokailemaan toiseen ravintolaan.

Kiinnitimmekin erityisen paljon huomiota sivuston latausaikaan ja viritimme sen huippuunsa käyttäen edistyksellisiä välimuistitekniikoita. Uuden sivuston etusivu aukeaa alle sekunnissa ja sivusto saa PageSpeed Insights -testissä huippupisteet!

Automaattisesti päivittyvät sisällöt

Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli tehdä sisällön hallinnasta helppoa, joten toteutimme sivustolle täysin modulaarisen hallinnan jonka avulla voidaan luoda uusia näyttäviä sivuja hetkessä. Koska sivustolla on paljon sisältöä mitä ylläpidetään jo muissa järjestelmissä, rakensimme useamman integraation näiden järjestelmien ja sivuston välille vähentämään manuaalista työtä.

Lounaslista

Lounaslista ja jokaisen ruokalajin ainesosaluettelo haetaan automaattisesti Jamix-ruokatuotantojärjestelmästä esitettäväksi sivustolla. Jos lounaslistaa tarvitsee päivittää yllättäen, riittää muutosten tekeminen Jamixiin ja pian sen jälkeen sivustolla sekä ravintolan näytöillä on ajantasainen tieto. Erityisen näppärää kiireisessä ympäristössä, jossa ruokitaan satoja nälkäisiä opiskelijoita päivittäin.

Otimme myös huomioon poikkeustilanteet, joissa Jamixista ei saada haettua päivän lounasta. Aiemmin vastaavissa tilanteissa ravintola on näyttäytynyt asiakkaille kiinni olevana ja lukuisat asiakkaat ovat valinneet toisen ravintolan. Nyt sivustolla lukee automaattisesti tieto ravintolan aukiolosta. Myös manuaalisten poikkeustiedotteiden asettaminen on helppoa ja nopeaa.

Tapahtumat

Sivustolla esitettävät tapahtumat ovat sekoitus monesta kategoriasta, joista jokaista hallitsee erillinen toimija. Osa toimijoista päivittää tapahtumansa sivustolle manuaalisesti helppokäyttöisestä hallintapaneelista, toisten tapahtumat tuodaan automaattisesti kolmannen osapuolen järjestelmästä jota käytetään myös lippujen myyntiin. Sivuston käyttäjille ero on huomaamaton ja kaikki kulttuuritarjonta on nähtävillä samasta listauksesta.

Klubit, keikat ja suurin osa livetoiminnasta päivitetään sivustolle muntapahtuma.fi -palvelun rajapinnan kautta. Esitettävät elokuvat haetaan Kide.app -palvelun rajapinnasta. Kummassakin tapauksessa tapahtuman lippujen saatavuustieto on lähes reaaliaikaista ja lippujen ostaminen ohjataan kyseisen palvelun omalle sivustolle.

Lopputulos

Lopputuloksena Ilokivi sai näköisensä sivuston joka palvelee kaikkia kohderyhmiä ja nivoo talon toimijat yhteen. Uudistuksen vastaanotto on ollut ilahtuneen innostunutta ja lounas sekä kulttuuritapahtumat tavoittavat nykyään entistä laajemman yleisön.

Timantinkovaa suorittamista!

Ilokiven loistavat mahdollisuudet piti saada paremmin käyttöön ja näkyviin, ja bittivirtojen tukkijätkät hoitivat homman rautaisella ammattitaidolla. Talossa on monta toimijaa, mutta kaikkien tarpeet onnistuttiin toteuttamaan sivulle tyylikkäästi ja asiat ovat nyt yhdessä paikassa entisen neljän eri nettisivun sijaan! Duden upea yhteistyökumppani Emmi otti valokuvat, jotka herättivät sivut eloon. Sitä paitsi palavereissa oli aina huikean hauskaa. Dude piti tiukasti kiinni sovituista aikatauluista, mikä oli timanttia. Ihan ylivetona asiana Dude opasti jatkuvasti projektin pullonkauloissa ja muissa tiukoissa kohdissa, ja on palannut varsin vikkelästi avittamaan ongelmatilanteissa vielä saitin julkaisun jälkeenkin!

Kati Lemiläinen Ravintolapäällikkö

Kova meno. Olen vakuuttunut, haluan ottaa yhteyttä.

Ota yhteyttä