Maanantaina 2.9.2013

Bloggaus näkyy hakukoneessa tilapäivitystä paremmin

Älä ole pelkästään somessa, päivitä myös blogia. Joiltakin yrityksiltä löytyy sivut ja Facebook, mutta ei blogia. On totta, että blogin pitäminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta se edistää yrityksen sivujen näkyvyyttä Googlessa, joka taas edistää myyntiä.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 11 vuotta sitten.

On hyvä aloittaa tästä aiheesta, kun Duden blogin päivittäminen on jäänyt hetkeksi hunningolle – mutta lukuistasta hyvästä syystä. Hyvien web-projektien lisäksi Juha meni naimisiin ja Roni sai pienen poikalapsen. Mutta ei auta, töitä on tehtävä.

Piilotettu Aarre-blogin kirjoituksen ”Bloggaavat yritykset erottuvat kilpailijoistaan” inspiroimana päätin kirjoittaa oman näkökulmani aiheeseen. Olen Johannan kanssa samaa mieltä.

Monella hyvällä yrityksellä on sivut ja Facebook, mutta ei blogia. On totta, että blogin pitäminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta se edistää yrityksen sivujen näkyvyyttä Googlessa, joka taas edistää myyntiä. Facebook näkyy myös Googlessa, mutta tilapäivitysten sisältöjä hakukone ei nappaa yhtä hanakasti kuin hyvien bloggausten.

bloggaus

Bloggaukset nimittäin listautuvat muuallekin kun niitä linkitellään. Lisäksi hakukoneiden sivuja ja tietueita indeksoivat spiderit pitävät listauksien crawlailusta, eli hyvät avainsanat saavat myös hyvää jalansijaa Googlessa. Suomeksi: hyvin suunniteltu blogi, kirjoitusten otsikot, mielenkiintoinen ja rikkaasti kirjoitettu sisältö näkyy väistämättä Googlessa. Jos kilpailu on kovaa, tiheämmin päivittyvät ja useammasta paikkaa linkitetyt (=vaikutusvaltaisemmat) blogit näkyvät paremmin. Blogilla varustettu yrityssivut ovat siis moninkertaisesti arvokkaampia kuin infosivut, jotka sisältävät vain staattista sisältöä.

Pelkkä blogi ei kuitenkaan itsessään riitä. Blogin sisältö ja päivitystiheys vaikuttaa myös. Aloitetaan päivitystiheydestä; Useimmiten harvoin päivittyvästä blogista tulee sellainen kuva, että yrityksen sisällä ei tapahdu mitään. Toisaalta, se voi myös vihjata siitä, että jengi ei ole ehtinyt töiltään blogata. Toisaalta, vuorokaudessa on 24 tuntia ja ainakin netissä työskentelijällä liikenee aikaa sen verran, että kerkiää yhden kirjoituksen silloin tällöin ulos suoltaa.

Sisältö pitäisi totta kai liittyä omaan alaan ja yritykseen ja tukea myös yrityksen toimintaa, mutta näkisin rohkeiden kannanottojen ja mielipiteiden olevan oman yrityksen asioita vieläkin tärkeämpiä. Ulospäin linkittely ja huomion saaminen hyvän kirjoituksen kautta on näkyvyyttä myös omalle yritykselle, markkinointia vähällä vaivalla.

Blogi ja sosiaalinen media kulkevat käsi kädessä, eli kirjoituksen julkaisemisen jälkeen äkkiä jakamaan Twitterissä, LinkedINissä, Facebookissa, Pinterestissä ja muualla sosiaalisen median maailmassa.

Siispä, ei muuta kuin bloggaamaan! Hyvä blogi ja bloggaus näkyy kauas.